اعداد روی لاستیک خودرو چه مفهومی دارند؟

Rate this post

اعداد روی لاستیک خودرو چه مفهومی دارند؟

حتما پیش آمده که ببینید روی لاستیک اعدادی نوشته شده است که احتمالا نمی‌دانید چه مفهومی دارند. در این مطلب می‌خواهیم درباره‌ مفهوم اعداد روی لاستیک خودرو صحبت کنیم.

اعداد روی لاستیک خودرو، شناسنامه خودرو است

قطعا بارها اعداد روی لاستیک خودرو را مشاهده کرده‌اید و ممکن است این سوال در ذهنتان تداعی شده باشد که این اعداد چه مفهومی دارد و چرا روی آن‌ها این اعداد حک می‌شود. جالب است بدانید که این اعداد و کدها، شناسنامه لاستیک خودرو است و با استفاده از آن‌ها می‌توان با بسیاری از مشخصات مربوط به لاستیک خودرو آشنا شد.

اعداد روی لاستیک خودرو؛ نمایانگر ویژگی های لاستیک

خوشبختانه لاستیک خودرو در تنوع بسیار با توجه به انواع خودروهای تولیدی در سراسر جهان، ساخته و عرضه بازار می‌شود. این لاستیک‌ها با توجه به اندازه، آج، جنس، ساختمان و کاربری تایر، متفاوت است.

حتی تولیدکنندگان لاستیک خودرو، با درنظر گرفتن شرایط آب و هوایی  و همچنین جاده‌های مختلف تایرهای مختلفی را با ویژگی‌های متفاوت و مناسب با این شرایط تولید کرده‌اند.

حال با توجه به تنوع تولید لاستیک خودرو، بدیهی است که سازندگان این بخش مهم از خودرو، با علائمی خریدار یا راننده خودرو را از ویژگی‌های لاستیک خودرو تولید شده، مطلع کند.

از این رو اعداد و کدهایی را روی لاستیک خودرو درج کرده‌اند که هر کدام بیانگر نکته و نشان‌دهنده‌ ویژگی لاستیک خودرو است.

۵ درصد وزن خودرو، روی لاستیک خودرو است

البته نباید از این مسئله غافل شد که با وجود تنوع زیادی از لاستیک‌ خودرو که امروزه در سراسر جهان تولید می‌شود، وظیفه اصلی هر لاستیک تولید اتاقکی از هوا به کمک رینگ چرخ است تا وزن خودرو را تحمل کند.

درواقع این لاستیک نیست که متحمل وزن خودرو می‌شود، بلکه بیش از ۹۵ درصد از وزن اتومبیل روی فشار بادی که درون لاستیک ایجاد شده است، قرار می‌گیرد.

تحلیل اعداد روی لاستیک خودرو

تصور کنید که عدد P185/60R14  85Sروی لاستیک خودرو ثبت شده است.

کلاس خودرو (حرف اول)

حرف اول P مخفف کلمه انگلیسی Passenger به معنای خودرو سواری است. این حرف کلاس خودرو را مشخص می‌کند که لاستیک خودرو می‌تواند برای آن استفاده شود.

وانت‌ها و انواع خودورهای SUV از تایرهایی که سبک‌وزن است، استفاده می‌کنند. مولفه که نشان‌دهنده سبک‌وزن بودن لاستیک خودرو است، روی این نوع لاستیک‌ها حک می‌شود.

جالب است بدانید که روی لاستیک‌های زاپاس، علامت T درج شده است که نشان‌دهنده موقتی بودن تایر خودرو است.

پهنای لاستیک خودرو (عدد سه رقمی)

185، عدد سه رقمی بعد از حرف P است که مشخص کننده عرض مقطع لاستیک است. به بیانی ساده‌تر با استفاده از این سه عدد که پس از حرف مشخص‌کننده کلاس خودرو، قرار می‌گیرد، عرض لاستیک خودرو را مشخص می‌کند و این عدد  بر حسب میلی‌متر محاسبه شده است.

ارتفاع لاستیک خودرو  نسبت به پهنا (عدد دو رقمی پس از اسلش)

اگر به اعداد درج شده روی لاستیک خودرو دقت کنید، بلافاصله پس از علامت «/»یا اسلش، عدد دو رقمی را مشاهده خواهید کرد.

این عدد مشخص کننده ارتفاع دیواره جانبی لاستیک خودرو است. درواقع این دو رقم، درصدی از عرض لاستیک خودرو یا نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای لاستیک است. این رقم نیز بر حسب میلی‌متر محاسبه می‌شود.

دقت کنید به عدد P185/60R14  85S که روی تایر خودرو حک شده است. پس از عدد سه رقمی 185 عدد دو رقمی 60  نوشته شده است. اگر عدد 185 را عرض لاستیک و ارتفاع را نیز 60 درصد عرض بدانیم، با ضرب عدد 185 بر 60 و تقسیم آن بر 100، ارتفاع لاستیک را که 111 میلی متر یا 11 سانتی متر است، به‌دست خواهیم آورد.

همانگونه که می‌دانید، هرچه عدد ارتفاع لاستیک بیشتر باشد، لاستیک خودرو گوشتی‌تر بوده و دیواره آن بلندتر است.

شاخص ساخت و ساز لاستیک خودرو (دومین حرف روی لاستیک خودرو)

پس از عدد دو رقمی (درصد ارتفاع) که بلافاصله بعد از اسلش قرار می‌گیرد، حرف دیگری حک شده است که درواقع یک شاخص ساخت و ساز برای لاستیک خودرو است. در اکثر موارد روی لاستیک خودرو شاخص حرف R  که بیانگر شعاع است، حک می‌شود، این در حالی است که روی لاستیک برخی از خودروها مانند کامیون‌های سنگین‌وزن و خودروهای قدیمی حروف  B و  Dنوشته شده باشد.

حرف B عنوان کننده بافت فلزی در تار و پود تایر و حرف D نیز بیانگر قطر است. بلافاصله پس از این حرف عددی درج می‌شود که اندازه رینگ لاستیک خودرو را بیان می‌کند. مثلا P185/60R14  85S عدد 14 که بلافاصله پس از حرف R که در اینجا نشان‌دهنده شعاع است، اندازه رینگ لاستیک خودرو را بر حسب اینچ بیان می‌کند.

شاخص بار (آخرین ترکیب دو رقمی)

شاخص بار با یک عدد دورقمی که با کمی فاصله از عدد قبل آمده است، نشان داده می‌شود. با استفاده از این عدد و با مراجعه به جدول شاخص‌بندی‌ها می‌توان به میزان وزنی که هر لاستیک می‌تواند تحمل کند، پی برد.

اعداد روی لاستیک نشانه چیست

سرعت قابل تحمل برای لاستیک خودرو (آخرین حرف)

پس از عدد دورقمی که بیانگر شاخص بار لاستیک خودرو است، تنها یک حرف مشاهده می‌شود که نشان‌دهنده حداکثر سرعتی است که یک لاستیک می‌تواند آن را تحمل کند.

سه حرف H ، S و T حروفی است که معمولا روی لاستیک خودرو قرار می‌گیرد و معمولا برای خودروهای ورزشی و مسابقاتی استفاده می‌شود. در بین این سه حروف، حرف H، بهتر از بقیه است.

بیشترین سرعتی که لاستیک خودرو می‌تواند در رده‌بندی حروف S و T تحمل کند، بین ۱۸۰ تا ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. این در حالی است که حد اکثر سرعت برای رده‌بندی حرف H، ۲۱۰ کیلومتر برساعت است و اگر خودرو بیش از این مقدار سرعت داشته باشد، لاستیک نمی‌تواند تحمل کند و دچار آسیب خواهد شد.

البته برای افرادی که دوست دارند سرعت و هیجان را با رانندگی تجربه کنند، لاستیک‌ خودروهایی که بتواند سرعت‌های بالاتری را تحمل کند، ساخته شده است.

تایرهایی که حروف W و Y روی آن‌ها حک شده باشد، به ترتیب می‌تواند تا سرعت ۲۷۰ و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را تحمل کنند.

تاریخ ساخت لاستیک خودرو

یکی دیگر از اعدادی که اتفاقا در بازار خودرو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، تاریخ ساخت لاستیک خودرو است. تاریخ ساخت لاستیک خودرو به صورت هفته و سال روی لاستیک حک می‌شود و با استفاده از این تاریخ می‌توان به راحتی متوجه شد طول عمر لاستیک چه میزان است.

مثلا اگر لاستیک خودرو در ۲۸ ماه مارس سال ۲۰۱۹ تولید شده باشد، تاریخ ساخت لاستیک به صورت هفته ۱۳ سال ۲۰۱۹ درج می‌شود.

تاریخ انقضا لاستیک خودرو

همانگونه که تاریخ ساخت لاستیک خودرو مهم است، تاریخ انقضا لاستیک خودرو نیز دارای اهمیت است؛ چرا که با کمک این تاریخ می‌توانیم از طول عمر لاستیک و مدت‌زمانی که می‌توانیم از آن استفاده کنیم مطلع شویم.

همانگونه که می‌دانید، لاستیک خودرو با گذشت زمان با افت روبه‌رو می‌شود و دیگر استحکام و قدرت اولیه را نخواهد داشت. طول عمر مناسب برای هر تایر ۴ سال است و لاستیک خودرو با بیش از این میزان استفاده، در گروه لاستیک‌های پرخطر قرار می‌گیرد که استفاده از آن‌ها به هیچ عنوان به رانندگان توصیه نمی‌شود.

هرچند متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در بازار خودروی کشور و واردات غیرقانونی لاستیک خودرو وجود دارد، برخی از لاستیک‌های قدیمی خارجی به صورت غیرقانونی وارد بازار کشور می‌شود که اتفاقات ناخوشایندی را برای خریداران برجای می‌گذارد.

بنابراین بهترین کار این است که هنگام خرید لاستیک خودرو، حتما تاریخ ساخت لاستیک را مشاهده کنید و با درنظر گرفتن تاریخ تولید، تاریخ انقضا را محاسبه کنید.

مولفه های  M + S

یکی دیگر از حروفی که روی لاستیک خودرو حک می‌شود، مولفه های  M + Sاست که نشان‌دهنده شرایط جغرافیایی لاستیک خودرو است.

به بیانی ساده‌تر اگر می‌خواهید بدانید لاستیکی که خریداری می‌کنید، در چه شرایط آب و هوایی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، باید از این مولفه استفاده کنید.

اگر روی لاستیک خودرو این مولفه حک شده باشد، لاستیک خودرو می‌تواند روی گل و برف به خوبی حرکت کند و کشش لاستیک در زمین‌های گلی و برفی مناسب است.

البته نباید از این مسئله غافل شوید که با حک شدن این مولفه روی لاستیک نمی‌توان آن‌ها را به عنوان یک لاستیک مخصوص زمستان درنظر گرفت. اگر به دنبال خرید لاستیک‌ مناسب برای زمستان هستید، لاستیک خودرویی را تهیه کنید که روی آن‌ها علامت کوه برفی حک شده است.

به طور کلی سازندگان لاستیک خودرو، با درج حروف و اعداد روی لاستیک خودرو، اطلاعات جامع و مفیدی در مورد مشخصات لاستیک خودرو در اختیار مردم قرار داده‌اند تا با درنظر گرفتن آن‌ها بتوانند لاستیک خودرو مناسب و ایده‌آل را با درنظر گرفتن شرایط جغرافیایی و نوع استفاده از خودور، تهیه کنند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. محمد می گوید

    جالب بود. مخصوصا حالا که هم لاستیک دسته دوم فروش زیاد میره. و هم دسته دوم رو خونده بودم که با تغییر در عاج، دوباره میفروشن.

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.