تمام گیتار های ایران!

Rate this post

موسیقی به دلیل تاثیرش بر روح و روان آدمی، از گذشته های دور مورد توجه ملل مختلف بوده. هر زمان از شدت جنگ ها کاسته می شد ساز به عنوان تسکین دهنده دردها و ایجاد فضایی آرام بخش جایگاه بهتری پیدا می کرد.
توی ایران هم بسته به تحولات اجتماعی، روحیات مردم و شعرهایی که سروده میشد، انواع مختلفی از ساز پدید اومد که مختص این فرهنگ و سرزمین بود. تار، سه تار، تنبور، نی،… از جمله این سازها هستند. در این بین گفته میشه که، گیتار هم از سازهای ایرانیه. برخی منابع نوشتن که گیتار در قرن ۱۲ میلادی توسط اعراب از ایران به اسپانیا برده شد. کشوری که امروزه به مهد گیتار معروفه.
گیتار یه ساز زهیه. زه یعنی سیم. وقتی میگیم ساز زهی یعنی گیتار سازیه که اصوات و صداها توی اون با به ارتعاش در آوردن سیم ها تولید میشن.
تو ایران سه سبک گیتار بیشتر از بقیه شناخته شده هست:

سبک کلاسیک: (Classic)

سبک آکادمیک گیتار ,سبک استاندارد آموزش گیتار تو آموزشگاه ها؛ به عنوان یه سبک برای شروع کار سبک خوبیه و مباحث بسیار غنیی داره.

سبک پاپ یا مردمی: (pop)

که پرطرفدار ترین سبک گیتار در ایرانه. این سبک مردمیه برای خوندن ترانه های کوچه و بازاری هم به کار میره.

سبک فلامنکو: (Flamenco)

فلامنکو جزیی از فرهنگ اسپانیا محسوب میشه. برای همین یه سبک از اون تو گیتار هم داخل شده.خیلی ها به این سبک میگن فلامینگو!! اما اصلش فلامنکو هست.
گیتار مثل بقیه سازها از قیمت های پایین که برای مبتدی ها کاربرد داره شروع میشه تا قیمت های بالا که مخصوص حرفه ای هاست. توی ایران برندهای مختلفی برای گیتار هست که شامل یاماها، الحمرا، المانزا، آپاراچیو، استیو، اریا، والنسیا، آوا، مگا، مارتینز، آنتونیو سانچز میشه.
سازهای ساخت اسپانیا و اروپا نسبت به سازهای آسیا کیفیتی بالاتری دارن. البته چند برند ژاپنی هستن که گیتارهایی با کیفیت خوبی ارائه می دن که یکیش همین یاماها هست. قیمت این برند هم بالاست و بیشتر برای حرفه ای ها توصیه میشه.
موقع خرید گیتار دقت کنین، دسته گیتار کاملا صاف باشه و انحرافی نداشته باشه. چرا که ناصاف بودن دسته گیتار تاثیر بدی روی صدای گیتار می گذاره.
برای دست گرفتن دسته گیتار و نواختن یک قطعه، دست چپ شما باید آزاد و راحت باشه. پس مراقبت باشین گیتاری که دارین می خرین پشت دسته اون بیش از اندازه گرد یا برآمده بودن نباشه وگرنه موقع نواختن نتها به مشکل بر می خورین و کف دستتون درد میگیره.
سیمهای گیتار به پل ختم می شوند، پل گیتار (قسمت چوبییه روی بدنه گیتار برای نگه داشتن سیمها استفاده میشه) قسمت انتهایی سیم هاست. مهمه که پل، کاملا صاف و عمود بر بدنه گیتار قرار گرفته باشه تا سیمها به درستی به صدا دربیان.
به طور کلی گیتار از نظر ساختار به انواع مختلفی تقسیم میشه. البته ساختار کلی اکثر گیتارها شبیه همه. مثلا بیشتر اونا ۶ تا سیم دارن ولی گیتارهای ۱۲ سیمی هم وجود داره. با این وجود دو تقسیم بندی در این بین هست: گیتار آکوستیک، گیتار الکتریک.

Classic guitar:

که با اسامی(Nylon string acoustic guitar) هم شناخته میشه از معروفترین و مرسوم‌ ترین نوع گیتار توی ایرانه.

ساختار گیتار کلاسیک از ۳ سیم نایلونی و ۳ سیم ابریشمی که با سیم پیچ فلزی پیچیده شده تشکیل میشه.. به همین دلیل طنین صدای اون نسبت به بقیه نرم تر و لطیف تره و به خاطر نوع سیمهاش نوازندگی و انگشت گذاری روی فرتها، نسبتاً راحت‌تره.هر چند دسته گیتار کلاسیک از انواع دیگر پهن‌تره و تکنیک‌هایی مثل باره گرفتن روی دسته آن نیاز به تمرین بیشتری داره.

Cutaway guitar :

طنین صدای این ساز (بسته به جنس بدنه و سیم‌ها) مناسب برای موسیقی کلاسیک، فلامنکو و بعضاً موسیقی پاپه. بنابراین اگه علاقمند به نوازندگی به سبک کلاسیک یا فلامنکو هستین یا تصمیم دارین برای اولین بار گیتار یاد بگیرید، این نوع گیتار برای شما مناسب‌تره.

جنس صدای گیتار فلامنکو خشن تر و تیز تره در حالیکه صدای گیتار کلاسیک آرام، شفاف و لطیف تره. تفاوت صدای این دو گیتار (با وجود ظاهر و ساختار یکسان) در جنس چوب و سیم به کار رفته در اونه. بدنه گیتار فلامنکو معمولاً از چوب اقاقیای کانادایی و رویه آنها از چوب صنوبره که باعث ایجاد صدایی کاملاً خشک و منحصر به فلامنکو می‌شود.

Acoustic guitar :

ظاهر گیتار آکوستیک شبیه به گیتار کلاسیکه. سیم‌های این گیتار فلزیه و کاسه صدای اون بزرگتره. به همین دلیل صدای گیتار آکوستیک دارای یک زنگ خاصه و طنین زنگدار بیشتر در آهنگ‌های بلوز، کانتری، فولک و راک به کار میره. اما اگر از طرفداران موسیقی بلوز، کانتری یا فولک هستین بهتره این نوع گیتار رو انتخاب کنین.

دسته گیتار آکوستیک نسبت به گیتار کلاسیک باریکتره و سیم‌ها به هم نزدیک ترن. برای همین تکنیک‌هایی مثل باره گرفتن روی این ساز راحت تره و حتی بعضاً تکنیک‌هایی روی این ساز قابل اجراست که با گیتار کلاسیک امکان پذیر نیست.

۱۲ String Acoustic guitar:

گیتار آکوستیک ۱۲ سیم کاملاً شبیه به گیتار آکوستیکه. با این تفاوت که ۱۲ سیم داره، اما هر ۲ سیم یک کوک داره که با هم نواخته می‌شوند، واسه همین حجم صدای تولید شده آن بالاتر از آکوستیکه.

به همین دلیل مناسب اجرای ریتم توی موسیقی هستن و از اونا برای نواختن سولو استفاده نمی کنن. نواختن این نوع گیتار نیاز به قدرت زیاد و تمرین فراوان دارد.

Ovation Guitar :

گیتار آوِیشن نسل جدیدی از گیتارآکوستیکه که کاسه صدای آن از جنس PVC هست.
گیتار آویشن یک پیکاپ “پیزو” داره و صدایی بین گیتار الکتریک و آکوستیک تولید می کند. اما صدای بدون پیکاپ اونا مشابه گیتار آکوستیکه.

این ساز بیشتر مناسب نوازندگان آکوستیکیه که در کنسرت‌هایشون با فیدبک در صداهای بالای آمپلی فایر مشکل دارن.

Dobro Resonator Guitar:

دوبرو یا گیتار رزوناتور در اواخر دهه ۲۰ میلادی که گیتار به عنوان یکی از سازهای اصلی موسیقی بلوز مطرح شده بود، طیف جدیدی از درخواست‌ها از سازندگان گیتار در آمریکا، مبنی بر ساخت نوعی از گیتار که صدای بلندتر و پر طنین تری داشته باشد و برای ضبط در استودیوهای ابتدایی آن زمان مناسب باشد، آغاز شد.

این نوع گیتار تنها تو بعضی قطعات بلوز (به خصوص سبک دلتا بلوز) و بلوگرس به کار میره و تو ایران بسیار بسیار به ندرت پیدا میشه.

Electric guitar:

گیتار برقی یا گیتار الکتریک (Electric guitar) نوعی گیتاره که صداش با تقویت کننده‌ای الکتریکی تشدید و یا تغییر می‌کنه.

معمولا گیتارهای الکتریکی ۶ سیم دارن. البته بعضیاشونم ۱۲ سیمه هستن که هر جفت با یک نت کوک می‌شن، منتهی با اکتاوهای متفاوت. این گیتارها اکثراً در موسیقی فولک کاربرد دارن.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.