مهم‌ترین نکات خرید فرش دست دوم

3.4/5 - (12 امتیاز)

فرش از جمله کالاهایی است که در ابران طرفداران زیادی دارد و فرقی نمی‌کند نو باشد یا کهنه، مهم اینجاست که همیشه مشتری خودش را دارد و حتی خیلی‌ها دنبال انواع قدیمی‌تر آن هستند. طرح، رنگ، نوع بافت، تراکم یا جنس فرش می‌تواند از جمله دلایلی باشد که خیلی‌ها تصمیم به فروش یا تعویض آن می‌گیرند. البته خوب مد هم بی تاثیر نیست و شاید زمانی مثلا فرش‌های لاکی رنگ طرفداران زیادی داشت ولی اکنون اکثراً به دنبال رنگ‌های گردویی، روشن یا حتی آبی هستند که جلوه جدیدی در منزل خود ایفا کنند. بعد از خواندن نکات زیر، به سایت شیپور مراجعه کنید و جدیدترین آگهی‌های خرید فرش دست دوم را بررسی کنید.

مقایسه فرش ماشینی و دست‌باف

یکی از مواردی که در خرید و فروش فرش دست دوم خیلی مهم است، نوع فرش است. امروزه فرش‌های ماشینی آن‌قدر تمیز و باظرافت شده‌اند که تشخیص آن‌ها از فرش دستبافت خیلی سخت شده است. اگر فرق بین فرش ماشینی و دستبافت را ندانید، ممکن است با فریب دادن شما، فرش ماشینی را به جای فرش دستبافت به شما بفروشند. فرق اصلی بین فرش‌های ماشینی و دستباف در جنس آن‌هاست. فرش‌های ماشینی بیشتر از الیاف‌های مصنوعی مثل الیافاکریلیک و ابریشم مصنوعی پلی استر بافته‌شده‌اند. همین باعث می‌شود که درخشندگی فرش‌های ماشینی نسبت به فرش دستبافت بیشتر باشد. اما برای فرش‌های دستباف از الیاف پشم و کرک و مرینوس و ابریشم طبیعی استفاده می‌شود.

مقایسه فرش دست بافت و ماشینی فرش دستبافت هنر دست هنرمندان است و چون اثر دست است، ممکن است کمی خطای انسانی در آن‌ها به چشم بخورد. مثلاً ممکن است ابعاد فرش در حد چند سانتی‌متر با ابعاد دقیق فرش، تفاوت داشته باشد. نقش‌ها و الگوها در فرش‌های دستبافت هم گاهی دچار خطا و شکنندگی می‌شود. 

یکی از راه‌هایی که به تشخیص فرش ماشینی از دستبافت کمک می‌کند، دیدن پشت فرش است. از آنجایی که گره‌های فرش دستبافت با فرش ماشینی با یکدیگر اختلاف دارند، از پشت فرش می‌توان برای تشخیص نوع فرش استفاده کرد. برای این کار فرش را تا بزنید و به پشت آن نگاه کنید. نوع گره‌های فرش دستبافت تا حدی نامنظمی در آن دیده می‌شود ولی گره‌های فرش ماشینی سطح صاف و یکدستی دارند و پستی و بلندی در آن‌ها دیده نمی‌شود. اما گره‌های فرش دستبافت کمی نامنظم هستند.  

ریشه فرش هم می‌تواند نشانه‌ای از نوع فرش باشد. ریشه‌های فرش دستبافت بخشی از خود فرش است یا در واقع جزئی از چله فرش است، اما در فرش ماشینی ریشه‌ها جداگانه از نخ مصنوعی تهیه می‌شوند و به فرش دوخته می‌شوند. علاوهبراین وقتی روی فرش ماشینی دست بکشید، متوجه می‌شوید که سطح فرش صاف و بدون پستی و بلندی است؛ ولی سطح فرش دستبافت کمی ناصاف است. 

چطور فرش ایرانی را از نسخه‌های نامرغوب تشخیص دهیم؟

قیمت‌گذاری فرش دست دوم

اگر شما هم تمایل به خرید و فروش فرش دست دوم دارید، حتماً به مسئله قیمت خیلی فکر می‌کنید. اگر فروشنده باشید، دلتان می‌خواهد فرش را به بالاترین قیمت بفروشید تا با پول آن بتوانید کارهای دیگری انجام دهید. اگر هم خریدار باشید که اصلاً دلتان نمی‌خواهد فریب بخورید، رنگ، میزان کارکرد فرش، اندازه فرش، تراکم و جنش فرش ویژگی‌هایی هستند که بر قیمت‌گذاری فرش‌ها نیز بسیار تأثیرگذار است. در اینجا معیارهایی برای قیمت‌گذاری فرش دست دوم معرفی می‌کنیم: 

  • سن فرش: هر چقدر سن فرش دست‌باف ایرانی  باشد و قدیمی‌تر باشد، ارزش آن نیز بیشتر است و قیمت آن بالاتر است. اما این قضیه در مورد فرش ماشینی، کاملاً بر عکس است. هر چه عمر فرش ماشینی بیشتر شود، از ارزش آن کم می‌شود. 
  • میزان کارکرد یا پا خوردگی فرش: به طور کلی هر اندازه پا خوردگی یک فرش ماشینی کم‌تر باشد، آن فرش ارزش بیشتری دارد. ولی فرش‌های دست‌بافتی که پا خوردگی بیشتری دارند، طرفدار بیشتری دارند و به همین دلیل قیمتشان هم بیشتر است. 
  • کیفیت فرش: هر چقدر کیفیت فرش بیشتر باشد، مسلماً قیمت بیشتری دارد. وجود هر گونه آلودگی، لکه، پارگی یا سوراخ، از قیمت فرش کم می‌کند. 
  • رنگ فرش: فرش دست دومی با ارزش است که همه قسمت‌های آن یک رنگ باشد نه اینکه برخی نقاط کم‌رنگ‌تر و برخی دیگر پررنگ‌تر باشد. 
  • ریشه فرش: ریشه فرش علاوه بر نشان دادن زیبایی، از کیفیت فرش هم خبر می‌دهد. اگر ریشه‌های فرش ضعیف و آسیب دیده باشند، قیمت فرش بسیار افت می‌کند. 

راهنمای خرید و فروش دست دوم

شاید پشت شیشه خیلی از فرش‌فروشی‌ها دیده باشید که نوشته «تعویض فرش نو با فرش دست دوم »، که طبیعتاً این کار برای فرش‌فروشی‌ها سود خوبی دارد. ولی قبل از هر اقدامی باید دو نکته یادتان باشد. اول اینکه می‌توانید خیلی راحت کاری کنید که فرشدست‌ دومتان ظاهر بهتری داشته باشد و خریدارانش زیادتر شود و دوم اینکه تا می‌توانید سراغ واسطه‌ها نروید و خیلی ساده با بدون واسطه با مشتری روبرو شوید. 

قبل از فروش فرش، از تمیزی آن مطمئن شوید. اما اگر می‌خواهید فرش دست دوم را بشویید اول از همه باید خوب آن را غبارگیری کنید. همان‌گونه که می‌دانید یا باید فرش را بتکانید یا با چوب بر پشت آن بزنید که البته باید به صورتی باشد که باعث پاره شدن فرش نشود.
یادتان باشد اگر فرش‌ دست‌ دومتان دستباف است به هیچ عنوان از قبل آن را خیس نکنید. برای فرش‌های ماشینی و دستباف نیز از آب گرم استفاده نکنید و موقع شستن فرش سعی کنید در سطحی شیب‌دار باشد. 

فرش ایرانی دست دوم

از موادی استفاده کنید که مانند پودرهای دستی خنثی باشند و در نهایت خوب فرش را بشویید. البته شامپوی فرش نیز گزینه‌ی مناسبی است که باید با یک ابر یا پارچه توری شکل کف آماده شده را روی فرش بکشید.
یک روش دیگر هم برای مورد اول وجود دارد و این است که فرشتان را بدهید قالی‌شویی بشوید! مهم این است که فرش شما تمیز، رفو شده و بدون مشکل باشد که زیبایی آن به چشم آمده و دل مشتری را برباید. 

برای خرید یک فرش دست دوم به ریشه‌های آن توجه کنید. ریشه فرش را بکشید اگر پاره شد، قطعاً چله آن فرش ضعیف است و ارزش زیادی ندارد. اگر مطمئن شدید که ریشه و چله فرش سالم است، با اطمینان بیشتری می‌توانید برای خرید فرش تصمیم بگیرید. 

قبل از خرید فرش دست دوم، کیفیت و عمر آن را بررسی کنید. برای تشخیص عمر فرش، پنجه دست خود را در قسمت‌های مختلف فرش فرو ببرید. اگر احساس کردید که دست شما در لابه‌لای پرز فرش فرو رفته است، یعنی فرش هنوز کیفیت مورد نیاز را دارد ولی اگر این احساس را نداشتید،‌ یعنی بخش زیادی از پرزهای فرش از بین رفته‌اند و میزان کارکرد فرش زیاد است.  

بررسی بیدزدگی فرش هم بسیار مهم است. بید حشره‌ی کوچکی است که از الیاف موجود در فرش تغذیه می‌کند و باعث تخریب بافت فرش می‌شود. بیدزدگی در فرش‌های دستبافت بسیار بیشتر است و این فرش‌ها دچار لکه‌های سفید عمیق روی فرش، ذرات ریز خاکستری روی سطح فرش، خورده شدن گره‌های پشت فرش می‌شوند. در مواردی که بیدزدگی خیلی عمیق باشد، فرش حتی سوراخ می‌شود. بنابراین اگر این علائم را روی فرش دست‌باف مشاهده کردید، به کیفیت آن شک کنید. 

در آخر

در آخر اینکه برای حذف واسطه‌ها می‌توانید خودتان شخصافرش دست دومتان را بفروشید، چند عکس زیبا از فرشتان تهیه کنید یک متن تبلیغاتی کوتاه در حد چند جمله بنویسید و در سایت شیپور به صورت یک آگهی رایگان درج کنید و ظرف چند روز بعدی فرشتان را با قیمتی بسیار مناسب بفروشید! 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.