چگونگی اعتراض به خلافی خودرو و قسط بندی آن

Rate this post

امکان اعتراض به خلافی خودرو و قسط بندی آن طبق ماده 5 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی برای رانندگان فراهم شده است و رانندگان می‌توانند با استفاده از این قانون، نسبت به خلافی خودروی خود اعتراض کرده و حتی جریمه‌ها را نیز قسط‌ بندی کنند.

قوانین راهنمایی و رانندگی؛ حافظ جان و مال مردم

هرچند امتیازات استفاده از خودرو بر هیچ فردی پوشیده نیست، ولی متاسفانه به دلیل رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی که برای محافظت از جان و مال مردم پایه‌گذاری شده است، بارها شاهد سوانح دلخراش و خانمان‌سوز در سراسر جهان هستیم.

از این رو قانونگذار قوانینی برای تامین نظم و امنیت در خیابان‌ها و جاده‌ها تثبیت کرده است و وظیفه نظارت بر اجرای درست آن را بر عهده پلیس راهور قرار داده است.

به طور کلی پلیس راهنمایی و رانندگی موظف به برقراری نظم عبور و مرور، اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی و حفظ حریم راه‌ها توسط رانندگان در سراسر کشور است و درصورت مشاهده رفتارهای خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی، ملزم به جریمه کردن شخص خاطی است.

ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی موظف به رعایت اخلاق و انصاف هستند

البته نباید از این نکته غافل شد که اجرای درست این وظیفه سخت و خطیر از سوی ماموران نیازمند توجه ایشان به رعایت کردن مبادی اخلاق در هنگام مواجهه با عملکرد رانندگان است. به بیانی ساده‌تر ماموران راهنمایی و رانندگی موظف هستند هنگام جریمه کردن راننده متخلف، اخلاق و انصاف را رعایت کند تا حقی از شهروندان ضایع نشود.

اما متاسفانه در بعضی از موارد شاهد آن بوده‌ایم که برخی از ماموران به‌دور از اخلاق و ناعادلانه اقدام به جریمه کردن رانندگان می‌کنند و درنتیجه جریمه‌هایی کاملا غیراخلاقی و به‌دور از واقعیت برای صاحبان خودرو صادر می‌شود.

البته در این موارد قانونگذار وارد عمل شده و اجازه نمی‌دهد در حق مردم اجحاف شود.

چگونگی اعتراض به خلافی خودرو

امکان اعتراض به خلافی خودرو

طبق ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، قانونگذار به اصلاح برخی از قوانین پرداخته و به رانندگان جریمه شده فرصت اعتراض داده است.

رانندگان نیز باید در مدت زمان ۶۰ روز از قبض جریمه‌ای که برای آن‌ها صادر شده است، جریمه را پرداخت کرده و رسید را دریافت کنند در غیر اینصورت موظف است در همین مدت ذکر شده، نسبت به اعلام اعتراض خلافی خودرو، اقدام کند.

روش های اعتراض به خلافی خودرو

همان گونه که پیش‌تر نیز بیان شد، درصورتی که راننده نسبت به خلافی خودرو اعتراض دارد لازم است طی ۶۰ روز با مراجعه به پلیس + ۱۰ اعتراض خود را با ذکر دلایل اعلام می‌کنند.

پس از اعلام اعتراض خلافی خودرو توسط راننده معترض، درخواست آن‌ها از طریق پلیس + 10 به اداره اجرائیات فرستاده می‌شود و این اداره وظیفه دارد در مدت زمان ۲۴ ساعت پس از دریافت اعتراض از سیستم، اقدامات لازم برای بررسی موضوع را انجام داده و اگر دلایل اعتراض راننده خودرو را کافی و مناسب ندانست یا به اصطلاح غیر موجه تشخیص داد، نتیجه را به فرد معترض ابلاغ کند.

بیش از یک بار می‌ توان به خلافی خودرو اعتراض کرد

اگر راننده خودرو نسبت به رای صادر شده در اعتراض اول ناراضی باشد، قانون در این زمان به وی اجازه داده است تا بتواند دوباره اعتراض خود را از خلافی خودرو تکرار کند.

در این حالت فرد معترض باید به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه کند . واحد مذکور نیز موظف است برای رسیدگی و بررسی بیشتر، واحد رسیدگی به اعتراضات صورت گرفته از تخلفات رانندگی را تشکیل دهد. جالب است بدانید که واحد رسیدگی به اعتراضات از یک قاضی و یک کارشناس راهنمایی و رانندگی تشکیل می‌شود و وظیفه دارند به بررسی خلافی خودرو پرداخته و پس از تحقیق و مشورت با یکدیگر، رئیس واحد تشکیل شده که درواقع خود قاضی است، رای نهایی را صادر می‌کند.

این رای صادره قطعی است و فرد معترض دیگر نمی‌تواند نسبت به آن اعتراض کند.

مدت زمان اعتراض مجدد خلافی خودرو

راننده معترض نسبت به رای اولیه خلافی خودرو، موظف است در مدت زمان ۲۰ روز پس از دریافت رای صادره از واحد جریمه در صورت داشت اعتراض به خلافی خودرو، آن را به واحد مربوطه تسلیم کند.

اگر در این مدت نسبت به رای صادر شده اعتراضی نداشت یا مبلغ جریمه را پرداخت نکرد، باید دو برابر جریمه‌ای که در قبض جریمه وارد شده است را پرداخت کند.

حال با توجه به آنکه مطلع شدیم در صورت اعتراض به خلافی خودرو می‌توان از طریق واحدهای مربوطه اعتراض خود را اعلام کنیم، این سوال پیش می‌آید که آیا امکان قسط‌بندی خلافی خودرو نیز وجود دارد؟

قسط بندی خلافی خودرو

خوشبختانه با توجه به سخنان رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، امکان پرداخت اقساطی تخلفات راهنمایی و رانندگی نیز برای مردم ایجاد شده است. ایشان اظهار داشتند که قسط بندی خلافی خودرو درواقع نوعی تسهیل در ارائه خدمات است که پلیس امکان پرداخت آن را برای مردم درنظر گرفته است.

درواقع با توجه به شرایط اقتصادی برخی از مراجعه کنندگان، شهروندان می‌توانند به جای اینکه مقدار جریمه را یک باره پرداخت کنند، می‌توانند آن را در چند بخش بپردازند.

پرداخت خلافی خودرو از طریق اینترنت

امروزه که بیشتر کارهای مالی و بانکی از طریق اینترنت انجام می‌شود، متقاضیان پرداخت جریمه خلافی خودرو نیز می‌توانند در صورتیکه تمایل داشته باشند از روش قسطی استفاده کنند، با استفاده از اینترنت نسبت به پرداخت قسطی خلافی خودرو اقدام کنند.

آن‌ها ابتدا وارد سایت راهور ۱۲۰ می‌شوند و سپس در قسمت سمت راست سایت روی گزینه خدمات کلیک کرده و وارد بخش استعلام میزان تخلفات رانندگی خواهند شد.

در این مرحله باید در قسمت اول شماره بارکد پستی را که شماره ۸ رقمی ثبت شده در قسمت پشت کارت خودرو است وارد کنند و با وارد کردن تصویر امنیتی که بر صفحه حک می‌شود، گزینه جستجو را انتخاب کنند.

در این قسمت صفحه‌ای نمایان می‌شود که تعداد کل تخلفات، جمع مبلغ تخلفات و جزئیات تخلفات خودرو را نشان می‌دهد.

در این مرحله که امکان پرداخت به دو صورت کلی و موردی فراهم شده است، می‌توانند خلافی خودرو را به صورت قسطی یا کلی پرداخت کنند.

نکته مهمی که در مورد پرداخت خلافی خودرو از طریق سایت راهور ۱۲۰ وجود دارد، به‌روز شدن سایت هر ۷۲ ساعت یکبار است و اگر از طریق این سایت اقدام به پرداخت خلافی خودرو می‌کنید، مجبور هستید ۷۲ ساعت دیگر صبر کنید تا اجازه ترخیص خودرو شما در صورت توقیف توسط پلیس، صادر شود.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.