علت کار نکردن اتو بخار و نحوه حل مشکل آن

2.1/5 - (24 امتیاز)

اتو بخاریکی از وسایل برقی پرمصرف است که تمامی افراد خانه و البته مهمان‌ها با آن سر و کار دارند و تقریبا حداقل هفته‌ای یک بار از این دستگاه استفاده می‌کنند. در اثر استفاده مکرر ممکن است این دستگاه زودتر از سایر وسایل برقی منزل خراب شود. استفاده از این وسیله یک شیوه خاصی دارد و معمولا به خاطر مسائلی مثل عجله در اتوکشی و ناآگاهی رعایت نمی‌شود. 
برای همین لازم است که با رعایت یک سری نکات هنگام خریدن و استفاده از اتو بخار، عمر این وسیله پر کاربرد را بیشتر کنید. چرا که با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و مهمانی رفتن‌های زیاد، استفاده از اتو چند برابر می‌شود. برای آشنایی با روش‌های نگه‌داری از این وسیله می‌توانید مقالههمه چیز درباره اتو بخاررا مطالعه کنید. 

علت بخار ندادن اتو چیست؟

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است اتوبخار به آن دچار شود، بخار ندادن است. بخار ندادن عملکرد اتو را مختل می‌کند. در ادامه مهم‌ترین دلایلی که باعث بخار ندادن اتو می‌شود را یاد می‌گیریم: 

بررسی دلایل بخار نکردن اتو

  • تنظیمات نادرست اتو

اگر اتوی شما بخار تولید نمی‌کند، ممکن است به خاطر عدم تنظیم درجه اتو باشد. مثلاً اگر درجه اتو روی حالت مناسب برای لباس‌های ابریشمی یا پلاستیکی تنظیم شده باشد و در کمترین حالت باشد، اتو بخار نمی‌دهد. پس یادتان باشد که قبل از اتوکشی درجه اتو را تنظیم کنید. 

  • کافی نبودن میزان آب در اتو

تولید بخار در اتو، به واسطه‌ی وجود آب است. اگر میزان آب موجود در مخزن اتو کم باشد، اتو نمی‌تواند بخار تولید کند. از طرفی اگر آب هم خیلی زیاد باشد، چکه کرده و لباس را خیس می‌کند. پس حتما به کافی بودن میزان آب اتو توجه کنید. 

  • وجود مشکل در ترموستات اتو

اتوهای بخاری که ما روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، دارای قطعه‌ای به اسم ترموستات هستند. وظیفه ترموستات تنظیم دمای اتو برای اتوکشی است. اگر عملکرد این قطعه دچار اختلال شود، میزان بخار آب کم شده و یا کاملاً قطع می‌شود. نوسان جریان برق، استفاده مکرر از اتو، حرارت زیاد و مشکل خود اتو می‌تواند باعث شدن خراب شدن ترموستات شود. اگر بخار ندادن اتو به خاطر خراب شدن ترموستات باشد، ترموستات باید تعویض شود. بهتر تعویض ترموستات را به یک تعمیرکار بسپارید ولی می‌توانید خودتان در منزل نیز این کار را انجام دهید. ابتدا پیچ محافظ پلاتین صفحه اتو و ترموستات را با کمک پیچ‌گوشتی باز کنید. سپس ترموستات اتو بخار را به آرامی جدا کنید 

  • رسوب گرفتن اتو

مواد معدنی و سختی که در آب وجود دارند،  با گذشت زمان در مخزن اتو انباشته شده و رسوب می‌کنند. این رسوب‌ها در حفره‌ها تجمع کرده و آن‌ها را مسدود می‌کنند. با رسوب گرفتن و بسته شدن سوراخ‌های اتو، بخار از منافذ اتو عبور نمی‌کند و عملاً بخار به لباس نمی‌رسد. برای جلوگیری از رسوب گرفتن اتو سعی کنید بعد از هر بار استفاده از اتو بخار، مخزن آب را تخلیه کنید. با این کار جلوی مسدود شدن و گرفتگی منافذ را می‌گیرید. برای پر کردن مخزن آب اتو بخار، بهتر است از آب جوشیده یا آب مقطر استفاده کنید. چون آب شیر حاوی مواد معدنی است و باعث ایجاد رسوب می‌شود.

علت بخار نکردن اتو بخار خانگی

اگر در اتوی شما رسوب ایجاد شده است، باید سعی کنید رسوب‌ها را از این ببرید. در ابتدا به کمک یک جسم نوک تیزی چوبی یا پلاستیکی (مانند خلال دندان)، جرم‌ها را از سوراخ‌های اتو خارج کنید. سپس مخلوط مساوی از آب و سرکه را آماده کنید و در مخزن اتو بریزید. اتو را روشن کنید و اجازه دهید که بخار کند. دکمه بخار را فشار داده و به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه نگه دارید تا بخار به راحتی از آن خارج شود. این کار را چند بار تکرار کنید تا سوراخ‌ها کاملاً باز شوند. هم‌چنین می‌توانید سرکه و جوش‌شیرین را مخلوط کنید و یک حوله یا دستمال نرم را به آن آغشته کنید و روی کف اتو بکشید. اگر قصد خرید یک اتو بخار جدید را برای منزل یا محل کارتان دارید، حتما نگاهی به آگهی‌های لوازم برقی شیپور بیندازید.

روش‌های نگهداری از اتو بخار

جدا شدن تکه‌های گچی از سوراخ‌های اتو، عدم تولید دمای مناسب، نشت آب از سوراخ‌ها، خاموش شدن در حین اتوکشی و .. از مشکلات دیگری هستند که ممکن است برای اتو ایجاد شوند. هر کدام از عیوب دلیل و راه حلی دارند که می‌خواهیم آن را یک به یک بررسی کنیم و عمر دستگاه را بالا ببریم. در ادامه به توضیح هر مشکل و عیب‌یابی اتو بخار می‌پردازیم. 

حل مشکل باقی ماندن رد اتو روی لباس

اگر احتمالا متوجه شدید که هرچند وقت یک بار هنگام صاف کردن چروک‌های لباس روی آن رد اتو به جا می‌ماند. این مسئله به خاطر مواد معدنی یا ذرات داخل اتو بخار یا چسبیده به صفحه اتو رخ می‌دهد. در این صورت هر چند وقت یک بار اتو بخار را به این شکل که در ادامه توضیح می‌دهیم، تمیز کنید:
داخل مخزن اتوبخار، مقدار مساوی آب و سرکه بریزید. اتو را روی یک پارچه یا حوله تمیز قرار دهید به طوری که به صورت ایستاده باشد. حالت اتو را روی بخار تنظیم کرده و اجازه دهید آب و سرکه کاملاً بخار شود. مجدداً مخزن اتو را با آب پر کنید. این بار هم اتو را در حالت ایستاده روی حوله قرار دهید تا آب کاملاً بخار شود.
ده دقیقه صبر کنید و بعد صفحه فلزی اتو را با یک دستمال تمیز و مرطوب پاک کنید. چون در این حالت اتو هنوز داغ است، باید مراقب باشید. بهتر است که پارچه هنگام تمیز کردن چند لایه باشد. در صورتی که مخزن آب در آورده شد، آن را یک  یا دو بار با آب شستشو دهید و اجازه دهید در معرض هوا کاملا خشک شود. 

حل مشکل ایجاد رسوب اتو بخار

حل مشکل آلوده‌شدن سطح اتو

برای تمیز کردن اتو از حوله مرطوب استفاده کنید. اگر صفحه اتو بر اثر سوختگی لکه شده، یک قطعه پنبه را داخل سرکه خیس کنید و روی آن  نمک بریزید و بعد با آن صفحه اتو را تمیز کنید. در این صورت کف اتو مثل روز اول تمیز، براق و روان می‌شود.
برخی از اتوهای قدیمی روکش تفلون ندارند و این اتوها در اثر تماس با پارچه زود کثیف شده و حتما باید تمیز شوند. در این صورت توصیه می‌کنیم که وقتی اتو داغ است، با یک پارچه‌ی کتانی که تو دست مچاله کردید، کف اتو را تمیز کنید. بعد با پارچه‌ی آغشته به نمک یا جوش‌شیرین باقی‌مانده جرم کف اتو را تمیز کنید تا کامل تمیز شود. برای تمیز کردن کف اتو بخار در صورتی که جنس آن از فولاد ضدزنگ یا همان استیل است، از پارچه‌ای که آغشته به آب و صابون است، استفاده کنید و بعد اتمام کار حتماً آن را خشک کنید.
در صورتی که جنس کف اتوی شما آلومینیوم است، از پارچه‌ای آغشته به محلول آب و کربنات دو سود استفاده کنید. 

حل مشکل ایجاد رسوب اتو بخار

اگر داخل کف اتوی شما منافذی برای خروج بخار آب وجود دارد  که این منافذ به دلیل رسوبات آب دچار گرفتگی و انسداد شده است، اصلاً نگران نباشید. برای رفع آن‌ها می‌توانید با تخلیه آب مخزن اتو، اتو را برگرداننده و با کمک قطره‌چکان یک تا دو قطره جوهر نمک روی منافذ بریزید. 

نکات نگهداری درست از اتو بخار

این نکته‌هایی که مطرح شد برای زمانی بود که اتوبخار دچار مشکل شده و دیگر کارکردش مثل روز اول نیست. اما یک سری موارد هست که باید رعایت آن‌ها می‌توان از بروز مشکلاتی مثل رسوب نگرفتن، مشکلات خرابی سیم و کف اتو جلوگیری کرد: 

  1. یادتان باشد هر چقدر هم عجله دارید،  بعد تمام شدن اتوکاری، آن را جمع کنید ولی برای طولانی کردن عمر این وسیله برقی، حتما صبر کنید تا کاملا دستگاه خنک شود و بعد سیم را دور آن بپیچید. چون گرما باعث آسیب به سیم می‌شود و علاوه بر این خیلی هم خطرناک است. 
  2. مخزن آب اتو همیشه باید تا حد مجاز پر شود. آب مقطر و آب جوشیده داخل کتری بهترین آب برای این مورد است. چرا که رسوب آن‌ها گرفته شده و دیگر مشکلی برای اتو به وجود نمی‌آید. 
  3. هرگز اتو را روی زیپ، قلاب، سگگ، دکمه و سنگ دوزیهای لباس نکشید. این کار باعث خش افتادن کف اتو می‌شود. 
  4. برای جلوگیری از رسوب بستن آب داخل اتو، حداقل  ماهی یک بار مخزن را با مخلوط آب و سرکه پر کنید و چند بار از دکمه اسپری اتو استفاده کنید. 
  5. اگر لامپ قرمز رنگ اتوی شما روشن می‌شود اما اتو داغ نمی‌شود، به احتمال زیاد المنت دستگاه شما سوخته و باید دستگاه را به تعمیرکار ماهر بسپارید. 
  6. اگر با اتصال اتوبخار به پریز برق، فیوز خانه شما قطع می‌شود، امکان اتصالی سیم‌های داخلی دستگاه و بدنه دستگاه وجود دارد. البته احتمال دارد سیم‌های مربوط به المنت هم دچار مشکل شده باشد. 
  7. در صورتی که با پر کردن مخزن اتو بخار، آب از کف دستگاه راه می‌افتد، این مسئله نشان دهنده آسیب دیدن عایق‌بندی زیر مخزن اتو است که به دلیل ضربه یا فرسوده شدن واشرهای لاستیکی آن به وجود آمده یا شاید مخزن از جایگاه اصلی خود خارج شده و یا ترک خورده است. 
  8. اگر بدنه اتوی شما برق دارد، باید خیلی مراقب باشید، چرا که خطر برق‌گرفتگی برای شما ایجاد می‌کند، بنابراین خیلی سریع اتوبخار را از برق بکشید و به تعمیرکار بسپارید. 
ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.