بررسی فنی و ظاهری خودرو دنا پلاس

Rate this post

دنا پلاس یکی از خودروهای داخلی است که کیفیت و امکانات قابل قبولی دارد. با بررسی فنی و ظاهری خودرو دنا پلاس همراه ما باشید.

دنا یکی از خودروهای تولید داخل است که توسط ایران خودرو بر پایه‌ پلتفرم سمند تولید می‌شود. این خودرو از همان بدو ورود به بازار با توجه به طراحی، امکانات و قیمت خود توانست نظر مشتریان را جلب کند و در برخی موارد نیز مقابل خودروهای چینی حرفی برای گفتن داشته باشد.

با توجه به استقبال مشتریان و ظرفیت‌های موجود در خودروی دنا، ایران خودرو تماس گرفت بعد از دو سال و در سال 95 مدل جدیدی از این خودرو فیس لیفت را به نام دنا پلاس روانه‌ بازار کند. این مدل نیز خیلی زود توانست با توجه به تغییرات صورت گرفته در بخش طراحی و امکانات فنی نظر مشتریان را جلب کند و به فروش خوبی برسد.

با اینکه دنا پلاس نیز با توجه وضعیت بازار خودرو ایران و به دلایل مختلف با افزایش قیمت ناگهانی و عجیب روبه‌رو شده است، اما همچنان می‌توان به عنوان یک خودروی باارزش داخلی به آن نگاه کرد. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر به بررسی فنی و ظاهری خودرو دنا پلاس بپردازیم و از مزایا و معایب آن بپردازیم.

بررسی ظاهری و فنی خودرو دنا پلاس

طراحی ظاهری و نمای بیرونی دنا پلاس

در همان نگاه اول می‌توان متوجه تغییرات صورت گرفته در طراحی ظاهری دنا پلاس نسبت به دنا شد، ولی کمی که بیشتر دقت کنید متوجه می‌شوید این فیس لیفت جزو تغییرات ظاهری جزئی به‌شمار می‌رود و اتفاق چشمگیری رخ نداده است.

از جلوی خودرو که شروع کنیم می‌بینیم شاید بزرگترین تغییر صورت گرفته استفاده از رنگ سیاه در وسط سپر است که باعث شده دنا پلاس ظاهری تهاجمی و خشن‌تر داشته باشد. به صورت کلی تغییر زیادی در طراحی چراغ‌های جلو رخ نداده است، ولی بهره‌گیری از دیلایت‌های LED و چراغ‌های نئون باعث شده تا شاهد تغییرات اندکی باشیم.

در نمای جانبی می‌توان بیشترین تغییر صورت گرفته نسبت به دنا را در دنا پلاس مشاهده کرد. اگر بخواهیم صادق باشیم، شاید این بار بتوانیم طراحان ایران خودرو را تحسین کنیم؛ چرا که به خوبی توانسته‌اند از دنا و سمند فاصله بگیرند و ارتقای قابل توجهی را در طراحی نمای جانبی دنا پلاس ایجاد کنند.

خط‌های منحنی و زاویه‌دار که از گلگیر جلو شروع می‌شود و تا انتهای خودرو می‌رسد، دیگر آن طراحی کسل‌کننده‌ سمند را تداعی نمی‌کند. از سوی دیگر خطوط شکسته زیر درها نیز زیبایی این بخش را دو چندان کرده است و باعث شده تا دنا پلاس نمایی عضلانی و خشن‌تر بگیرد.

در بخش عقب خودرو همچنان با همان مشکلات دنا معمولی روبه‌رو هستیم و با اینکه تغییرات جزئی صورت گرفته کمی اوضاع را بهتر کرده است، ولی همچنان طراحی عقب دنا پلاس را باید مانند نسخه معمولی آن یک تافته جدا بافته بدانیم. گرچه این نکته منفی با رینگ‌های آلومینیومی 15 اینچی تکمیل می‌شود و کمی به طراحی ظاهری خودرو لطمه می‌زند.

از دیگر تغییرات صورت گرفته در طراحی دنا پلاس می‌توان به طراحی جدید آینه‌های بغل، سانروف، گرافیک‌های چراغ‌های جلو و عقب و حذف آنتن رادیویی اشاره کرد.

همه چیز درباره دنا پلاس

طراحی داخلی دنا پلاس

وقتی به موضوع طراحی داخلی دنا پلاس می‌رسیم، بیشتر به نظر می‌رسد طراحان ایران خودرو تمام انرژی خود را صرف تغییرات ظاهری این خودرو کرده‌اند! جنس پلاستیک سخت داشبورد با کیفیت متوسط و تریم رنگی و طراحی مثلا سوناتایی آن همچنان وجود دارد و در بخش‌های دیگر نیز تغییرات کلی و قابل توجهی به چشم نمی‌خورد.

سانروف برقی دنا پلاس و کلیدهای تنظیم آن که در سقف خودرو تعبیه شده را شاید باید مهمترین تغییر انجام شده در طراحی داخل این خودرو بدانیم. تریم چوبی و تیره‌رنگ نیز همچنان در فضای داخل کابین به چشم می‌خورد. کلیدهای کروز کنترل نیز روی فرمان قرار گرفته است.

امکانات رفاهی دنا پلاس

دنا پلاس یکی از خودروهای داخلی است که در سطح خودش امکانات رفاهی خوبی دارد و می‌تواند با خودروهای دیگر رقابت کند. به عنوان مثال صندلی‌های برقی جلو با قابلیت تنظیم 8 جهته اپشنی است که در محدوده‌ قیمتی این مدل در کمتر خودرویی به چشم می‌خورد.

ضمن اینکه می‌توان سانروف برقی، کروز کنترل، نمایشگر دمای محیط، سیستم چندرسانه‌ای، سیستم ناوبری، نمایشگر لمسی 7 اینچی، چراغ‌های روز، مه‌شکن جلو و عقب، آینه بغل‌های برقی جمع‌شونده و سیستم عیب‌یابی هوشمند نیز اشاره کرد.

مشخصات فنی دنا پلاس

از بخش طراحی ظاهری و داخلی و امکانات رفاهی دنا پلاس که فاصله بگیریم، به مهمترین بخش بررسی فنی و ظاهری این خودرو، یعنی مشخصات فنی و پیشرانه می‌رسیم که اهمیت زیادی دارد. در این قسمت نیز نباید منتظر شگفتی عجیبی باشید؛ چرا که دنا پلاس از یک پیشرانه چهار سیلندر خطی EF7 با ظرفیت 1.6 لیتر بهره می‌برد که می‌تواند حداکثر 115 اسب بخار توان را در دور موتور 6300 دور بر دقیقه تولید کند. حداکثر گشتاور این خودرو نیز در 350 دور در دقیقه برابر 159 نیوتن متر است.

14 ثانیه طول می‌کشد تا این خودرو صفر تا 100 را پر کند که یکی از نقاط ضعف آن به‌شمار می‌رود و خیلی جالب به نظر نمی‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر 100 کیلومتر 7.9 لیتر است که این میزان مصرف را مدیون سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها است.

در مجموع دنا پلاس یکی از با کیفیت‌ترین و جذاب‌ترین خودروهای داخلی است که البته با استانداردهای جهانی فاصله دارد. ولی این خودرو همچنان با توجه به طراحی، امکانات و مشخصات فنی خود می‌تواند در مقابل رقبای وطنی و حتی بر مدل‌های چینی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

ایران خودرو مدل دنا پلاس توربو را نیز وارد بازار کرده است که قدرت بهتری و البته قیمت بیشتری نسبت به دنا پلاس دارد. این خودرو از یک پیشرانه توربو شارژ بهره می‌برد که باعث می‌شود قدرت، سرعت و شتاب بیشتری را شاهد باشیم.

البته با توجه به وضعیت بازار خودرو که انتظار نمی‌رود در سال 98 نیز شاهد ارزانی آن باشیم، انتخاب خودرویی چون دنا پلاس تصمیمی است که به تفکر خریداران و میزان بودجه آنها بر می‌گردد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.