زمان مناسب برای تعویض فیلتر هوای خودرو

Rate this post

فیلتر هوای خودرو یکی از بخش‌های مهم خودرو است و همانند ریه انسان نقش کلیدی در سیستم سوخت ایفا می‌کند. از این رو باید به زمان تعویض فیلتر هوای خودرو، توجه کرد.

خودروسازان این قطعه را بری جلوگیری از ورود آلایندگی‌ها و ناخالصی‌های احتمالی به داخل موتور درون خودرو نصب می‌کنند. بنابراین با نصب فیلتر هوای خودرو، دقت در سالم بودن و زمان تعویض فیلتر هوای خودرو، می‌توان گام قابل توجهی در داشتن هوای پاک شهرها برداشت.

تاثیر فیتر هوای خودرو بر عملکرد خودرو

سوخت صحیح در خودرو

همان گونه که پیش‌تر نیز توضیح داده شد، فیلتر هوای خودرو یکی از بخش‌های مهم در خودرو است که از ورود ذرات گرد و غبار و آلاینده‌های موجود در هوا به داخل سوخت خودرو جلوگیری می‌کند. درواقع فیلتر هوای خودرو باعث می‌شود سوخت در داخل خودرو به صورت درست و کامل انجام شود.

بهبود عملکرد خودرو

یکی دیگر از وظایف فیلتر هوای خودرو، هوارسانی به پیشرانه خودرو است که تاثیر مستقیمی روی عملکرد کلی خودرو می‌گذارد.

درواقع فیلتر هوای سالم در خودرو باعث می‌شود که کیفیت بهتر در هوارسانی به پیشرانه و جلوگیری از ایجاد مانع برای رسیدن هوا به پیشرانه صورت گیرد؛ چرا که اگر این دو کار به خوبی انجام نشود، تاثیر قابل محسوسی در عملکرد کلی خودرو ایجاد می‌شود.

مزایای تعویض به موقع فیلتر هوای خودرو

فیلتر هوای خودرو نیز همانند بسیاری از قطعات نصب شده در خودرو، زمان استفاده محدودی دارد و باید با توجه به علائمی که هنگام مسدود شدن یا خرابی نمایان می‌شود، نسبت به تعویض به‌موقع آن اقدام کرد.

اما اینکه چرا بهتر است فیلتر هوای خودرو را تعویض کرد، دلایل مختلفی دارد که در ادامه به بیان مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

بهبود جریان هوای ورودی به داخل موتور، افزایش عملکرد آن و کاهش مصرف سوخت

برای کامل شدن چرخه سوخت و جلوگیری از ایجاد فشار بر موتور خودرو، برای هر لیتر سوخت نیاز است ۱۰ هزار لیتر هوای تمیز به موتور خودرو برسد.

حال اینکه اگر فیلتر هوای خودرو را به موقع و مرتب تعویض کنیم، با این عمل مصرف سوخت را به حداقل ممکن خواهیم رساند. تحقیقاتی که کارشناسان خودرو در این زمینه انجام داده‌اند نشان می‌دهد با تعویض فیلتر هوای کثیف و مسدود حدود ۱۴ درصد عملکرد خودروهای کاربراتوری بیشتر می‌شود.

همچنین با تعویض به موقع فیلتر هوای خودرو بین ۶ تا ۱۱ درصد نیز به شتاب خودروهای انژکتوری افزوده خواهد شد.

جالب است بدانید که طبق بررسی‌هایی که انجام شده است، با تعویض به موقع فیلتر هوای خودرو می‌توان تا ۱۰ درصد مسافت بیشتری را در ازای هر یک گالن سوخت پیمود. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که تعویض به موقع فیلتر هوای خودرو در بهبود جریان هوای ورودی به داخل موتور، افزایش عملکرد آن و کاهش مصرف سوخت تاثیر مستقیم دارد.

افزایش طول عمر موتور

از دیگر مزایای تعویض به موقع فیلتر هوای خودرو، افزایش طول عمر موتور خودرو است. همانگونه که می‌دانید فیلتر هوای خودرو مانع از ورود آلودگی‌ها به داخل موتور و بخش‌های مهم خودروها مانند سیلندرا و پیستون‌ها می‌شود.

اگر داخل موتور آلاینده‌ها وارد شود حتی اگر ذرات بسیار کوچکی باشد، موتور را با مشکل مواجه کرده و باعث آسیب دیدن آن می‌شود. با صدمه دیدن موتور هزینه بالایی برای تعمیر آن لازم است که با تعویض به موقع فیلتر هوای خودرو می‌توان از بروز این هزینه بالا جلوگیری کرد و باعث افزایش طول عمر موتور شد.

کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

اگر به موقع برای تعویض فیلتر هوای خودرو اقدام نکنیم، علاوه بر تاثیر منفی در عملکرد درست خودرو، باعث انتشار هرچه بیشتر گازهای گلخانه‌ای می‌شویم.

فیلتر هوایی که کثیف و مسدود شده است، باعث می‌شد جریان هوای ورودی به موتور کاهش یابد و در نهایت خفگی موتور را درپی خواهد داشت.

اگر ورود هوای تمیز به داخل موتور کاهش یابد، سوخت بیشتری نیاز است تا شمع جرقه بزند و با جرقه زدن شمع به این منوال فشار قابل توجهی به موتور وارد شده و حتی ممکن است باعث خاموش شدن موتور شود.  همین امر خود باعث می‌شود مشکلات بیشتری برای موتور خودرو ایجاد شود.

چون احتراق سوخت با درصد بالایی در موتور انجام می‌شود، مجبور خواهید بود خودرو را به فاصله زمانی کمی برای سرویس به تعمیرگاه ببرید.

این در حالی است که اگر فیلتر هوای خودرو به موقع تعویض شده و خوب کار کند، جریان ورودی به داخل موتور به خوبی صورت می‌گیرد و همین امر عملکرد صحیح موتور را درپی خواهد داشت. درنتیجه مصرف سوخت کم شده و گازهای گلخانه‌ای کمتری نیز ایجاد می‌شود.

حال که متوجه شدیم چرا باید فیلتر هوای خودرو را تعویض کرد، اهمیت زمان تعویض مناسب فیلتر هوای خودرو مشخص می‌شود. بنابراین لازم است بدانیم بهتر است چه زمانی فیلتر هوای خودرو را تعویض کنیم.

زمان مناسب تعویض فیلتر هوای خودرو

زمان تعویض فیلتر هوای خودرو

برخی از فیلتر هوا عمری و  قابل شستشو است

فیلتر هوا نیز همانند دیگر قطعاتی که داخل خودرو نصب شده دارای عمر مفید است. بنابراین بدیهی است که پس از مدتی عمر مفید فیلتر هوا تمام شده و باید آن را تعویض کرد.

جالب است بدانید که همیشه نیاز نیست فیلتر هوای خودرو را تعویض کرد. در برخی موارد می‌توان با درنظر گرفتن نوع فیلتری که برای خودرو تهیه کرده‌اید، در صورت مسدود شدن فیلتر هوا آن را شست و شو دهید و دوباره از آن استفاده کنید. این نوع فیلترها عمری است و فقط کافی است هنگام مسدود شدن آن را شست و شو داد.

البته نباید از این نکته غافل شوید زمانی می‌توانید از فیلتر هوای قبلی مجدد استفاده کنید که قابلیت شست و شو داشته باشد. مثلا برخی از فیلترهای هوا مانند فیلتر هوای کاغذی قابل شست و شو نیست و حتما باید پس از مسدود شدن تعویض شود.

پس از طی مسافت حداقل 9 هزار کیلومتر

معمولا شرکت سازنده خودرو زمان تعویض فیلتر هوا را اعلام می‌کند ولی به طور معمول با پیمودن حد اقل مسافت ۹ هزار کیلومتر، فیلتر هوای خودرو را تعویض کرد. هرچند محل سکونت و آب و هوای آن نیز در زمان تعویض فیلتر هوای خودرو موثر خواهد بود و ممکن است زمان استفاده از آن را کمتر یا بیشتر کند.

آب و هوای منطقه تردد خودرو

به عنوان مثال در مناطقی که آلودگی بیشتری وجود دارد تعویض فیلتر هوای خودرو زودتر از مناطقی که آلودگی در آن کم‌تر است خواهد بود.

همچنین آب و هوای مرطوب باعث کاهش عمر مفید فیلتر هوای خودرو می‌شود و افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند باید دقت بیشتری در زمان به موقع تعویض فیلتر هوای خودرو داشته باشند.

مناطق پر گرد و خاک نیز از جمله مناطقی است که رانندگان خودروها باید برای عملکرد بهتر موتور خودرو، فیلتر هوای خودرو را سریع‌تر تعویض کنند.

بالا رفتن میزان مصرف سوخت

از دیگر نشانه‌هایی که باعث می‌شود به تعویض فیلتر هوای خودرو پرداخت، بالا رفتن ناگهانی مصرف سوخت خودرو است. گاهی اوقات ممکن است ظاهر فیلتر خودرو تمیز باشد و نشانه آلودگی و مسدود شدن در آن دیده نشود.

ولی نباید به این مورد بسنده کرد و اگر متوجه شدید که مصرف سوخت خودرو بالا رفته است، باید برای بررسی تمیز بودن فیلتر هوای خودرو به تعمیرگاه مراجعه کنید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

اشکال در احتراق موتور

گاهی اوقات ممکن است هنگام روشن شدن موتور خودرو احساس کنید مشکلی وجود دارد. مثلا احتراق با مشکل مواجه است یا موتور آهسته روشن می‌شود و حتی احساس کنید که موتور به خوبی روشن نمی‌شود. در این زمان احتمال آنکه فیلتر هوای خودرو نیاز به تعویض دارد، بسیار است.

روان کار نکردن موتور خودرو

هر راننده‌ای آشنایی کاملی با خودروی خود دارد. مثلا به خوبی قلق‌های آن را می‌داند. صدای موتور را می‌شناسد و اگر موتور به خوبی کار نکند، فورا متوجه می‌شود.

یکی دیگر از نشانه‌های زمان تعویض فیلتر هوای خودرو، روان و خوب کار نکردن موتور خودرو است. درصورت یکه متوجه شدید موتور خودرو مانند گذشته نرم و روان کار نمی‌کند، فیلتر هوای خودرو را بررسی کنید، شاید نیاز به تعویض داشته باشد.

روشن شدن چراغ سرویس موتور

راه دیگری که نشان می‌دهد زمان تعویض فیلتر هوای خودرو رسیده است، روشن شدن چراغ سرویس موتور خودرو است. با روشن شدن این چراغ نسبت به تعویض به موقع فیلتر هوای خودرو، اقدام کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.