صفر تا صد فک رهن خودرو

2.8/5 - (5 امتیاز)

در صورتی که یکی از شرکت‎‌های داخلی مثل ایران خودرو یا سایپا را برای خرید اقساطی خودرو انتخاب کنید، پس از تحویل خودرو شاهد خواهید بود که برگ سبز آن با یک مهر «سند در رهن» صادر شده است. چنانچه بخواهید سند خودرو را از رهن شرکت سازنده خارج نمایید، باید پس از پرداخت تمام مبلغ بدهی (تسویه حساب کامل)، تکمیل مدارک و انجام اقدامات مورد نیاز جهت فک رهن خودرو، برگ سبز با مهر «خودرو فک رهن شد» مرهوم شده و شخص خریدار به عنوان تنها مالک ماشین شناخته می‌شود.
ناگفته نماند که هدف شرکت فروشنده ماشین از ثبت مهر «سند در رهن» بر روی برگ سبز خودرو، اطلا‌ع‌ رسانی از وضعیت وثیقه و در رهن‌ بودن سندی است که مالک قصد ارائه آن را به افراد و سازمان‌ها دارد. در واقع این مهر مانع از خرید و فروش غیر قانونی خودرو خواهد شد و به واسطه آن افراد نمی‌توانند دارایی‌هایی که تحت تکلف فرد یا سازمان دیگری هستند را به فروش برسانند.

فک رهن خودرو

فک رهن سند خودرو چیست؟

هر دارایی (ملک، زمین یا خودرو) که دارای سند قانونی و ارزش مالی مشخص شده‌ای باشد، اگر به عنوان وثیقه در رهن بانک، مراجع قانونی یا هر سازمان اداری دیگری قرار گیرد «دارایی در رهن» نامیده می‌شود؛ هم‌چنین فک رهن سند به این معناست که مالک (سند در رهن) بخواهد با پرداخت وجهی که به سازمان مربوطه بدهکار است، دارایی خود را از وثیقه خارج نماید.
در سال‌های اخیر کمپانی‌های خودروسازی بر اساس شرایط خاص خودروهای خود را به قید ضمانت و با قیمت اقساطی به فروش می‌رسانند که بر اساس آن افراد می‌توانند با پیش پرداخت اولیه و مابقی به صورت اقساط صاحب ماشین شوند. گفتنی است که تا زمان پرداخت آخرین قسط سند خودرو نزد کمپانی باقی می‌ماند و امکان فک رهن خودرو درست بعد از پرداخت آخرید قسط فراهم خواهد شد.
به طور مثال اگر شما برای خرید یک ملک یا خانه از بانک وام تهیه کنید؛ به علت رقم بالایی که بانک از شما طلب دارد، تا زمانی که بدهی خود را به طور کامل تسویه کنید؛ سند ملک شما در رهن بانک می‌ماند و در نهایت پس از تسویه کامل، شما به عنوان مالک قطعی می‌توانید اقدام به فک رهن سند خود کنید. چنین مثالی در خصوص فک رهن ماشین نیز صدق می‌کند؛ با این تفاوت که طرف حساب شما، یکی از کمپانی‌های خودروسازی است که به صورت اقساطی از آن شرکت خودرو خریداری کرده‌اید. بر این اساس تا زمانی که به طور کاملا بدهی خود را به صورت نقد یا اقساط به شرکت پرداخت نکنید سند در گروه کمپانی قرار می‌گیرد و حق خرید و فروش ندارید.
در ادامه با تیم تولید محتوا شیپور همراه باشید تا شما را با مدارک، شرایط، پرداختی‌ها‌ و نکات ارزشمند در خصوص فک رهن خودرو آشنا کنیم:

مدارک لازم برای فک رهن خودرو

مدارک لازم برای فک رهن خودرو چیست؟

مالک یا وکیل قانونی او (در صورتی که سند ملک به ‌صورت وکالتی ثبت شده باشد) برای انجام امور مربوط به فک رهن خودرو، باید به همراه ماشین مورد نظر و با در‌ دست داشتن تمام مدارک زیر به نزد‎‌یک‌ترین مرکز تعویض پلاک مراجعه کرده و درخواست خود را جهت فک رهن ثبت و پیگیری کند:

  1. اصل برگ سبز خودرو در رهن به عنوان سند مالکیت ماشین
  2. اصل مدارک شناسایی مالک (شناسنامه و کارت ملی)
  3. اصل وکالت‌نامه وکیل در صورتی وکالتی‌بودن سند خودرو
  4. اصل مدارک شناسایی وکیل قانونی مالک (شناسنامه و کارت ملی)
  5. اصل کارت مشخصات مربوط به ماشین
  6. مدارک مربوط به احراز آدرس مالک (مبایعه ‌نامه ملک، سند یا دفترچه بیمه) و تطبیق آن با آدرس مندرج در سند خودرو
  7. اصل بیمه شخص ثالت دارای اعتبار
  8. برگ معرفی‌نامه بابت عدم رهن از شرکت فروشنده ماشین
  9. برگ گواهی مفاصا حساب از اجراییات بابت پرداخت جرایم
  10. برگ مربوط به معاینه فنی که از مراکز مکانیزه مرتبط صادر شده

افرادی که قصد خریدوفروش ماشین‌هایی با قرار رهن را دارند پیش از هر کاری باید اقدام به فک رهن خورد کنند، در غیر این صورت به هیچ عنوان نمی‌توانند در دفاتر رسمی سراسر کشور به صورت رسمی اقدام به خریدوفروش ماشین کنند. علاوه بر مدارک عنوان شده برای آزاد کردن خودرو از فک رهن باید هزینه‌هایی را پرداخت کنید.

هزینه های فک رهن خودرو

برای فک رهن خودرو چه مبالغی باید پرداخت شود؟

مالک ماشین جهت خارج کردن ملک خود از رهن، ملزم به پرداخت دو فیش پرداختی به مرکز تعویض پلاک است. در نظر داشته باشید که هیچ نیازی به مراجعه به بانک یا پرداخت هر گونه پول نقد نیست و تمامی مبالغ لازم از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان موجود در مراکز تعویض پلاک پرداخت می‌شود.

  1. جهت پرداخت فیش اول، متناسب با صاحب پلاک اولیه خودرو (شرکت تولیدکننده ماشین یا خود مالک) مبالغ طبق موارد زیر پرداخت خواهد شد:
  • اگر پلاک اولیه ماشین به نام کمپانی تولیدکننده آن ثبت شده باشد، باید مبلغ ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال (صد هزار تومان) بابت مبلغ نقل و انتقال سند خودرو به شماره حساب فک رهن خودرو ۲۱۷۱۱۵۹۰۱۳۰۰۲ مربوط به بانک ملی و برای اداره خزانه‌داری کل واریز شود.
  • اگر پلاک اولیه به نام شخص مالک و ماشین از محصولات ایران خودرو باشد، باید مبلغ ۴۰۰٫۰۰۰ ریال (چهل هزار تومان) بابت هزینه به شماره حساب ۰۱۵۱۸۰۱۰۰۱۱۲۴۳۲ مربوط به بانک قوامین شعبه مرزداران واریز شود.
  • اگر پلاک اولیه به نام شخص مالک و ماشین از محصولات شرکتی غیر از ایران خودرو باشد، باید مبلغ ۵۵۰٫۰۰۰ ریال (پنجاه و پنچ هزار تومان) بابت هزینه فک رهن سند آن به شماره حساب ۰۱۵۱۸۰۱۰۰۱۱۲۴۳۲ مربوط به بانک قوامین شعبه مرزداران واریز شود.
  1. واریز مبلغ برای صدور کارت هوشمند جدید مشخصات ماشین و هزینه پست آن

نکات فک رهن خودرو

نکات مهم جهت فک رهن خودرو

  1. در صورتی‌ که ماشین در رهن را از ایران خودرو یا سایپا خریداری کرده‌اید، از ثبت سابقه اطلاعات فک رهن سند آن در سامانه مراکز تعویض پلاک اطمینان حاصل پیدا کنید.
  2. ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی تا زمان فک رهن ماشین امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین تا تسویه کامل، مالک تنها برگ سبز (سند صادره از سمت پلیس راهور) را به عنوان سند مالکیت در اختیار دارد.
  3. مالک خودرو بلافاصله پس از فک رهن خودرو می‌تواند با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد رسمی، اقدام به ثبت و دریافت سند رسمی کند.

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. حسین محمدی می گوید

    سلام من واسه فک رهن سند ماشین اقدام کردم با توجه به اینکه تمام مبلغ که چهار عدد چک بود را واریز کردم الان نمایندگی ایران خودرو میگه باید یازده میلیون هم واریز کنی لطفآ راهنمایی کنید

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.