هر آنچه که باید در مورد ماشین ظرفشویی بدانید

3/5 - (8 امتیاز)

ماشین ظرفشویی، یکی دیگر از وسایلی است که امروزه به خوبی توانسته است جای خود را در آشپزخانه‌ها باز کند.

هرچند این وسیله جالب و کارآمد در قرن ۱۹ میلادی توسط بانویی ثروتمند اختراع شد، ولی با رشد و پیشرفت تکنولوژی قابلیت‌های بسیاری به آن افزوده و همین امر از دلایل محبوبیت ماشین ظرفشویی در بین خانم‌ها محسوب می‌شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با این دستگاه جالب و کارآمد آشنا کنیم.

ماشین ظرفشویی دستگاهی برقی است که بدون دخالت دست و به صورت خودکار ظرف‌های کثیف را شستشو داده و تمیز می‌کند.  فقط کافی است پیش از روشن کردن ماشین ظرفشویی، ظرف‌ها را در آن چیده، پودر یا مایع ظرفشویی را درون محفظه مخصوص ریخته و با بستن درِ ماشین ظرفشویی، دکمه شروع را فشار دهید.

ماشین ظرفشویی؛ میوه و سبزی را هم می‌شوید

همان گونه که می‌دانید، برنامه‌های مختلفی برای شستشو در ماشین ظرفشویی تعبیه شده که با کمک این برنامه‌ها می‌توانید ظرف‌ها، میوه‌ها و حتی سبزیجات را به خوبی شستشو دهید. تنها تفاوت در شستشوی ظروف با میوه و سبزیجات، زمان و میزان دمای آب است.

درواقع برای شستشوی ظروف نیاز به زمان بیشتر و دمای بالای آب خواهد بود تا کثیفی‌ها از روی ظروف به خوبی پاک شود. این در حالی است که برای شستشوی میوه و سبزیجات از آب کاملا سرد استفاده می‌شود و نیازی به استفاده از پودر یا مایع ظرفشویی نیست.

انواع ماشین ظرفشویی

حال که به طور کلی با نحوه کار ماشین ظرفشویی آشنا شدیم، بهتر است در مورد انواع ماشین‌ ظرفشویی نیز اطلاعاتی کسب کنیم.

تا به امروز سه نوع ماشین ظرفشویی طراحی و ساخته شده است. ماشین ظرفشویی توکار، ماشین ظرفشویی رومیزی و ماشین ظرفشویی ایستاده سه نوع شناخته شده از این دستگاه جالب و پرکاربرد هستند.

ماشین ظرفشویی توکار

همانگونه که از نام ماشین ظرفشویی توکار مشخص است، این مدل از ماشین ظرفشویی را در قسمت‌هایی مانند زیر سینک ظرفشویی، بین کابینت‌ها، زیر صفحه‌ کابینت‌ها و … نصب کرد.

ماشین ظرفشویی رومیزی

یکی از پرطرفدارترین انواع ماشین ظرفشویی، نوع رومیزی آن است. جابه‌جایی راحت و سریع، قرارگیری آن روی کابینت، نزدیک سینک ظرفشویی، روی میزهای آماده و حتی در بالکن یا انباری از جمله نکات مثبت ماشین ظرفشویی رومیزی است.

نکته دیگری که در مورد این ماشین ظرفشویی وجود دارد، حجم کمتر این مدل دستگاه نسبت به نوع ایستاده است. معمولا این مدل ماشین ظرفشویی در حجم شش نفره یا هشت نفره طراحی و ساخته می‌شود و بیشتر مناسب خانواده‌های کم جمعیت است.

ماشین ظرفشویی ایستاده

ماشین ظرفشویی ایستاده نوع دیگری از این وسیله پرکاربرد است که معمولا برای استفاده در میهمانی‌ها و خانواده‌های پرجمعیت مناسب است. محل قرارگیری ماشین ظرفشویی ایستاده نیز معمولا در کنار سینک ظرفشویی و بین دیگر کابینت‌ها است تا بتوان در موقع لزوم به راحتی از آن استفاده کرد.

البته نکته مهمی که رعایت آن در مورد تمامی انواع ماشین ظرفشویی برای استفاده از آن‌ها الزامی است، دسترسی و نصب آن‌ها به شیر آب برای ورود آب به داخل دستگاه جهت شستشو و پس از آن نصب لوله تخلیه به فاضلاب برای خروج آب کثیف در حین شستشو و پس از آن است.

درباره ماشین ظرفشویی بیشتر بدانید

معرفی دو برند برتر مختلف ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی بوش

همانگونه که می‌دانید، برندهای مختلفی از انواع ماشین ظرفشویی در بازار کشور وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد و ایده‌آل است.

یکی از بهترین برندهای ماشین ظرفشویی که تولید کشور آلمان است، ماشین ظرفشویی بوش است. در این نوع ماشین ظرفشویی قفسه‌ها انعطاف‌پذیر است و همین امر سبب شده است تا بتوان ۳۰ درصد ظروف بیشتری را داخل آن‌ها قرار داد.

همچنین در ماشین ظرفشویی بوش می توان به امکاناتی از جمله ریل‌های تلسکوپی برای لغزش بهتر و نرم‌تر سطوحی که ظروف داخل آن‌ها قرار می‌گیرد، سنسور آکوا که مانع از نشتی آب می‌شود، مصرف کم مواد شوینده، برنامه واریو اسپید برای شستشوی فوق‌العاده سریع، سیستم محافظ ظروف شیشه‌ای، بی‌صدا بودن دستگاه هنگام شستشو، اسپری کردن آب با فشارهای مختلف، سیستم ضد عفونی کردن ظروف، سیستم جلوگیری از نشت آب، کیفیت بالا و در عین حال هزینه مناسب با توجه به امکانات ارائه شده اشاره کرد.

ماشین ظرفشویی ال جی

ماشین ظرفشویی ال جی، برند دیگری از ماشین‌های ظرفشویی تولید خارج از کشور است که اتفاقا در بین مردم کشور از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است.

از جمله امکانات ماشین‌ ظرفشویی ال جی می‌توان به فناوری بخارشوی قوی به دلیل نصب ژنراتور ایجاد بخار، سبد شستشوی هوشمند، موتور اینورتر دایرکت، بدون صدا بودن هنگام شستشو، پانل کنترل لمسی، صفحه نمایش ال ای دی، تعیین میزان آب هنگام شستشو و … اشاره کرد.

ماشین ظرفشویی اسنوا و پاکشوما که تولید ملی است و ماشین‌های ظرفشویی سامسونگ، کیچن اید، هیتاچی، الگانس، دوو، هاردستون، بکو، مجیک، میدیا، ایندزیت و… از نمونه‌های مناسب و ایده‌آل ماشین‌های ظرفشویی است که در حال حاضر در سراسر جهان تولید و برای مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

مزایای استفاده از ماشین ظرفشویی

شستشوی ظروف با دمای آب بالا

یکی از نکاتی که باعث می‌شود ظروف هنگام شستشو تمیز شود، استفاده از آب با دمای بالا است. درصورتی که ظروف را با دست و با دمای بالا بشورید، قطعا دستتان خواهد سوخت.

اما با کمک ماشین ظرفشویی که قابلیت شستشوی ظروف کثیف در دمای بالا را دارا است، می‌توانید مطمئن باشید که هیچ کثیفی روی ظروف باقی نخواهد ماند.

کاهش مصرف انرژی

متاسفانه زمانی که برای شستشوی ظروف از دست استفاده می‌کنیم، آبی که مصرف می‌شود بسیار زیاد است و نتیجه آن هزینه بالای آب و کاهش میزان آن در بلند مدت است.

اما با استفاده از ماشین ظرفشویی می‌توان به راحتی در مصرف آب صرفه‌جویی کرد و این مزیت را می‌توانید به خوبی در قبوض آب و برق مشاهده کنید.

کمک به سلامت پوست

متاسفانه هستند خانم‌هایی که با مشکلات پوستی دست و پنجه نرم می‌کنند و شستشوی ظروف برای سلامت پوست آن‌ها مضر است. اما با به‌کارگیری ماشین‌های ظرفشویی که بدون دخالت دست مراحل شستشو را به خوبی انجام می‌دهد، می‌توان به سلامت پوست دستان این بانوان کمک کرد.

مراحل شستشو توسط ماشین ظرفشویی

ابتدا ظرف‌های کثیف را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید. البته توصیه می‌شود حتما ظروف به طور مرتب و منظم چیده شود و پیش از قرار گرفتن در داخل ماشین ظرفشویی، با اسکاج یا پارچه‌ای نمدار اضافات غذا را از روی آن‌ها پاک کرد.

برخی از ماشین‌های ظرفشویی محفظه مخصوص مایع ظرفشویی دارد که معمولا با هر بار پر کردن این محفظه، بین ۴۰ تا ۵۰ مرتبه می‌توان از این دستگاه برای شستشو ظروف استفاده کرد بدون آنکه مایع دوباره داخل آن ریخت.

برخی دیگر از ماشین‌های ظرفشویی با کمک قرص‌ یا پودرهای مخصوص شستشو ظروف را تمیز می‌کنند. در هرصورت، پس از قرار دادن ظروف داخل دستگاه و ریختن پودر یا مایع مخصوص شستشو، درب را ببندید و دکمه برنامه‌ای که برای شستشو نیاز دارید، فشار دهید. دستگاه شروع به شتشوی ظروف می‌کند.

از این به بعد دستگاه به صورت خودکار شروع به کار می‌کند.

ابتدا ماشین ظرفشویی پر از آب می‌شود. سپس آب با سرعت و با فشار بسیار زیاد از طریق فواره‌هایی که در بالا (سقف) و پایین (کف) دستگاه قرار دارد، روی ظروف ریخته می‌شود. پس از انجام این مرحله، دستگاه آب کثیف را تخلیه کرده و دوباره با ریختن آب با فشاری بیشتر نسبت به قبل روی ظروف، آن‌ها را آبکشی می‌کند.

دمای آب در این مرحله بالا است و بهتر است بین ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد باشد تا بهتر عملیات شستشو و پس از آن خشک کردن ظروف انجام شود.

سنسور های نصب شده در ماشین ظرفشویی

هرچند برنامه‌های شستشو با دقت کامل برای شستن و تمیز کردن ظروف، میوه و سبزیجات در ماشین ظرفشویی طراحی و نصب شده است، ولی باز هم سنسورهایی در این دستگاه وجود دارد تا کیفیت کار عالی و ایده‌آل باشد.

به عنوان مثال روی تمامی ماشین‌های ظرفشویی سنسور زمان‌سنج، سنسور تعیین دمای آب و هوا، سنسور تعیین سطح آب و در برخی از ماشین‌های ظرفشویی سنسور تعیین مقدار کثیف بودن آب که روی ظروف قرار دارد نیز نصب شده است.

سنسور زمان‌سنج و سنسور تعیین دمای آب و هوا

سنسور زمان‌سنج مدت زمان هر دور شستشو را مشخص می‌کند، سنسور تعیین دمای آب و هوا میزان گرم شدن آب و هوا را مشخص می‌کند تا گرم شدن بی‌اندازه دمای این دو عنصر، بر ظروف صدمه‌ای وارد نکند.

سنسور تعیین سطح آب

سنسور تعیین کننده سطح آب نیز میزان آبی که برای شستشوی ظروف نیاز است را اندازه‌گیری کرده و در صورت مناسب بودن سطح آب، دستگاه شروع به آب‌کشی می‌کند.

سنسور تعیین مقدار کثیف بودن آب

در آخر سنسور تعیین کننده میزان تمیزی آبی که روی ظروف پس از شستشو قرار دارد کمک می‌کند تا دستگاه متوجه شود روند شستشوی ظروف به خوبی و بدون هیچ مشکلی انجام شده و ظروف کاملا تمیز شده است.

در دنیای امروز و با رشد تکنولوژی دستگاه‌های بسیاری برای رفاه حال مردم و تامین سلامت جسمی طراحی و ساخته می‌شود که ماشین ظرفشویی یکی از این دستگاه‌های ساخت بشر است و حضور آن در هر آشپزخانه‌ای مفید خواهد بود.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.