چندتا روش خاص برای تمیز کردن اجاق گاز

Rate this post

اجاق گاز از اون دست لوازم خانگیه که قطعا تو هر آشپزخونه‌ای یه مدل از اون دیده میشه و تو طرح‌های فردار و بدون فر مورد استفاده قرار میگیره. اجاق گاز یکی از اعضای ثابت جهیزیه هر دختر خانومیه و حداقل حداقل روزی 2 تا 3 بار از اون استفاده میکنین.
پس میبینیم که چقدر در طول شبانه روز و در طول سال با یه اجاق گاز کار داریم. چون روی هر اجاق گازی بارها بارها و غذا پخته میشه و این موضوع با خورد و خوراک ما رابطه‌ی مستقیم داره پس بحث نظافت و تمیزی اون هم میتونه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشه. پاک کردن اجاق گاز کاریه که خیلی‌ها به دلیل سخت بودنُ چرب بودن گاز یا تمیز نشدن درست و حسابی از اون تنفر دارن.
خیلی‌ها از مواد پاک‌کننده برای پاک و تمیز کردن اجاق گازشون کمک میگیرن که مایع پاک کننده رو روی گاز میریزن و بعد مدتی با دستمال نمدار و دستمال خشک گاز رو پاک میکنن. اما این مواد ضدعفونی و پاک کننده مضراتی هم دارن و بعضا هم اجاق گاز شما اونطوری که دلتون میخواد پاک نمیشه. اما میخوایم امروز روش‌های بسیاری کاربردی و صد البته بدون مواد شیمیایی رو برای برق انداختن روی اجاق گاز بهتون یاد بدیم. با شیپور همراه باشید.
وقتی غذا یا مثلا شیر یا سوپی روی گاز دارین و مشغول حرف زدن با تلفن میشین اون وقته که یادتون میره و غذاتون سرریز میکنه روی اجاق گاز و بعد هم آثار سوختگی روی اون باقی می‌مونه. این سوختگی‌ها آثار بدی داره و تو دفعات دیگه‌ای که میخواین غذا درست کنید هم بوی بدش شما رو آزار میده. بهترین، کاربردی‌ترین و در دسترس‌ترین ماده‌ای که میشه برای از بین بردن سوختگی‌ها به کار برد نمکه. برای این کار یه مقدار نمک روی سوختگی میپاشین و یه بار به دستمالی که به دردتون نمیخوره قسمت سوخته یا روغنی رو پاک میکنید و بعد اینکه اجاق گاز سرد شد دوباره نمک میپاشین و آثار به جا مونده رو پاک میکنین. اینطوری هم سوختگی‌ها میره، هم ضدعفونی میشه و هم دیگه بوی بد نمیاد.
اگه احساس کردین اجاق گازتون خوب پاک نمیشه یا هنوز بعد از تمیز کردن اون با نمک بوی بدی میده این بار باید به سراغ لیمو ترش برین که هم بوی خوبی داره و هم خاصیت اسیدی و ضدعفونی کننده داره. لیمو رو با آب تو یه ظرف قاطی میکنیم و بعدش نیم ساعت اون روی اجاق گاز قرار میدیم بعد از این مایع برای خوشبو کردن و تمیز کردن روی اجاق گاز استفاده میکنیم. لیمو باعث میشه چربی‌ها نرمتر بشن و پاک کردنشون آسون بشه.
برای تمیز کردن حسابی چربی‌ها و آثار لک و سوختگی حتما از چند تا دستمال استفاده میکنید و انقدر فشار میارین و میسابین و میخراشین تا این آثار از بین بره. البته شاید به کمک مواد شوینده‌ی خیلی قوی این اتفاق بیفته ولی یادتون باشه جوش شیرین یه گزینه‌ی خوب و بی‌دردسره. اول جوش شیرین رو بریزین روی اجاق گاز و بعد هم روی اون رو آب بپاشین. بزارین به همین شکل تا صبح بمونه بعد بیاین یه ابر روش بکشین تا معجزه رو ببینید. اما اگه حس کردین باب میلتون اجاق گاز تمیز نشده دوباره جوش شیرین بریزید و این بار به جای آب سرکه سفید بپاشین روی اون. نیم ساعت بزارین همینطوری بمونه بعد اجاق گاز رو پاک کنید. اون وقت جز تمیزی چیزی نمیبینید.
یه مشکلی که همیشه تو تمیز کردن اجاق گاز وجود داره مشکل پاک کردن شیشه‌ی چرب در گاز یا در فر گازه که اعصاب آدم رو داغون میکنه. اما خیلی راحت میتونین جوش شیرین رو آبلیمو قاطی کنید و بمالید روی شیشه‌های گازتون. بعد نیم ساعت بیاین پاکش کنید تا شیشه مثل روز اول تمیز و شفاف بشه.
البته خیلی‌ها هنوز هم ترجیح میدن روی اجاق گازشون فویل آلومینیومی بکشن که این کار خیلی خوبه و دردسر آدم رو کم میکنه ولی خوب همه جای گاز رو که نمیشه فویل کشید. پس باید به هر حال اجاق گاز تند تند تمیز بشه چون اگه چربی و سوختگی روی اون بمونه دیگه پاک کردنش سخت میشه.
حالا که دیگه با تمیز کردن اجاق گاز مشکل ندارین و دنبال خرید اجاق گاز جدید هستین یا میخواین گاز قبلی رو بفروشین و یه دونه جدید بگیرین، پیشنهاد میکنیم صفحه اجاق گاز سایت شیپور رو ببینید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. Mazanne می گوید

    امیدوارم معجزه جوش شیرین واقعی باشه، حتما امتحانش می کنم

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.