10 نکته طلایی که پیش از خرید خانه باید بدانید

Rate this post

انتخاب و خرید خانه در شرایط فعلی بازار کمی سخت و استرس‌ آور به نظر می‌رسد، زیرا خرید خانه می‌تواند یکی از مهم‌ترین معاملات در زندگی شما باشد. با توجه به پیچیدگی‌های فراوان چنین معامله‌ای و همچنین مشکلاتی که ممکن است برایتان رخ دهد، لازم است وسواس بیشتری به خرج داده و تمامی جوانب را به دقت بررسی کنید. در این مقاله از سری مقالات تیم تولید محتوای شیپور همراه ما باشید تا شما را با نکات طلایی که پیش از خرید خانه لازم است آن‌ها را بدانید آشنا کنیم.

 

1) موقعیت مکانی خانه

انتخاب محل زندگی یکی از اولین اقدامات در مسیر خرید خانه محسوب می‌شود که بستگی به دو عامل «میزان بودجه» و «فرهنگ محله» دارد. البته در این بحث، شهری که شما در آن زندگی می‌کنید، می‌تواند ‌تاثیر بسزایی در تصمیمتان داشته باشد. به طور مثال در شهری مثل تهران، انتخاب موقعیت مکانی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا قیمت ملک در کوچه به کوچه آن متفاوت است و از طرفی به عنوان شهری پر ترافیک محسوب می‌شود. منظور از فرهنگ محله این نیست که یک خانه در بالاشهر را انتخاب نمایید؛ بلکه منظور انتخاب مکانی است که مردم ساکن در آن، نزدیک به طبقه اجتماعی و اخلاقی شما باشند.

میزان وام خانه

2) میزان وام مسکنی که می‌توانید تهیه کنید

امروزه تقریبا بخش زیادی از مردم جامعه به دلیل هزینه‌های بالای خرید خانه از بانک‌ها یا موسسات مربوطه، وام خرید مسکن تهیه می‌نمایند. پیش از دریافت وام بهتر است عواملی همچون درصد سود وام، شرایط باز پرداخت‌ و درآمد ماهیانه خانواده را بررسی نمایید؛ همچنین باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که اقساط ماهیانه وام مسکن، شما را با بدهی‌ها و دردسرهای جدیدتری مواجه نکند.

3) دسترسی خانه به مکان‌های ضروری مورد نیاز

آسایش و آرامش خاطر در محله، نکته بسیار مهمی است که گاهی در مقایسه با سایر موارد مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. یکی از نکات مهم برای رسیدن به آسایش در محل زندگی، دسترسی شما به هر چیزی است که در برنامه روزانه‌تان قرار دارد؛ بنابراین در انتخاب محله زندگی‌تان دقت به موارد زیر را فراموش نکنید:

  • خوش‌مسیری و فاصله مناسب خانه نسبت به محل‌کار، مدرسه، باشگاه و…
  • دسترسی شما به وسایل نقلیه عمومی (مترو، ایستگاه اتوبوس و تاکسی)
  • نزدیکی و دسترسی آسان به مکان‌های ضروری (سوپر مارکت، فروشگاه، بازار، درمانگاه عمومی، داروخانه و…)

4) اطلاع از قیمت روز ملک

برای خرید خانه اهمیتی ندارد که ملک در زمان‌های مختلف چه ارزش قیمتی داشته است. باید به قیمت ملک در همان لحظه خرید توجه کنید که این امر با کمی تحقیق در محل و بنگاه‌های املاک یا حتی سایت‌های معتبر امکان‌پذیر است.

5)  تهیه لیست از خصوصیات خانه مورد انتظارتان

منزل ایده‌آل هر شخص دارای یک‌سری ویژگی‌هایی است که در قدم بعدی برای خرید خانه، باید به آن‌ها توجه شود. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که یک لیست از خصوصیات مورد نظر خود تهیه کنید و آن‌ها را اولویت بندی نمایید تا در نهایت میزان ضروریت هر کدام از آن‌ها مشخص شوند. نوع خانه (آپارتمان، ویلایی یا مجتمع مسکونی)، متراژ خانه، تعداد اتاق خواب، سن، نما، نوع کف‌پوش، رنگ دیوارها، میزان نورگیری، آسانسور، پارکینگ، انباری و فضاهای اشتراکی با همسایه‌ها از جمله مواردی هستند که می‌توانند در این لیست قرار بگیرند.

6) اطمینان از صحت مالکیت فروشنده خانه

پس از انتخاب گزینه مناسب برای خرید خانه از صحت مالکیت شخص معامله‌کننده مطمئن شوید. شما باید با خود مالک یا وکیل وی وارد معامله شوید؛ وکیل بایستی دارای وکالت‌نامه رسمی بابت فروش ملک از شخص مالک باشد. مدارک شناسایی فروشنده (مالک یا وکیل)، اصل وکلالت‌نامه و اعتبار آن، سند خانه، نشانی ملک، پلاک ثبتی، کد پستی و قبوض ملک (آب، برق، گاز و تلفن) و همچنین صحت و هم‌خوانی بین تمام مدارک مذکور را با نام و مشخصات مالک کنترل کنید.

سند مالکیت خانه

7) آزاد بودن سند ملک

پیش از عقد قرارداد باید توجه کنید که ملک در رهن، وثیقه شخص و سازمان یا ورثه‌ای نباشد. امکان این وجود دارد که خانه به دلیل دریافت وام در رهن بانک باشد یا حتی به دلیل عدم پرداخت عوارض نوسازی، مالیات دارایی در اختیار سازمان خاصی باشد. در چنین شرایطی شما فقط ‌می‌توانید که اقدام به تنظیم مبایعه‌نامه کنید و امکان تنظیم سند وجود ندارد؛ بنابراین اگر مجبور به عقد مبایعه‌نامه هستید، تمام موارد ذکر شده را به دقت بررسی کنید.

8) کنترل وضعیت خانه

در خصوص وضعیت خانه از لحاظ نیاز به نقاشی، تعمیرات و پرداخت قبوض پیشین با فروشنده مذاکره کنید و پس از توافق، اگر نیاز به تخفیف یا پرداخت هزینه‌ای برای این امور از سمت مالک قبلی وجود دارد؛ حتما آن را در قرارداد ثبت کنید.

9) نحوه پرداخت پول به فروشنده

تمام پول خانه را به حساب خود مالک پرداخت کنید و پس از پرداخت هر قسمتی از پول خرید خانه، در حضور نماینده بنگاه املاک از وی رسید معتبر دریافت کنید. هرگز پول را به حساب همسر، پدر، پسر و آشنایان مالک واریز نکنید.

10) اطمینان از اعتبار شخصی و ثبتی بنگاه املاک

باید از جواز کسب بنگاه معاملاتی که مد نظر دارید و همچنین تاریخ اعتبار گواهینامه آن مطلع شوید. فراموش نکنید چنانچه در طول معامله وجهی را نزد املاک امانت قرار دهید، باید از ایشان رسید کتبی دریافت کنید. املاکی‌های معتبر بر اساس قانون موظف هستند تمامی معاملات مسکن را در سامانه‌ سراسری مسکن ثبت کرده و کد رهگیری مربوطه را به طرفین معامله تحویل دهند.

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.