چطوری با خودرو دنده اتومات بهتر رانندگی کنیم؟

Rate this post

خیلی‌ها حتی نرسیده به سن 18 سالگی یعنی همون سنی که میشه به شکل قانونی گواهینامه گرفت، رانندگی رو یاد میگیرن یا یواشکی سوئیچ رو بر میدارن و میرن دنبال رانندگی کردن. ولی به هر حال با رسیدن به سن قانونی اصول رانندگی رو یاد میگیرن و گواهینامه رو میگیرن.
طبیعتا هر کسی بسته به میزان تمرین یا استعداد خودش تو زمینه‌ی رانندگی میتونه بهتر یا بدتر از دیگران رانندگی کنه و همین مسئله میتونه پیامدهای زیادی هم داشته باشه. البته رانندگی میتونه به نوع خودرو هم بستگی داشته باشه. قطعا رانندگی با نیسان وانت یا کامیون با رانندگی یا هیوندای IX 55 یا یه فورد موستانگ 2015 کاملا متفاوته و هر چی تکنولوژی و سیستم خودرو پیشرفته‌تر باشه رانندگی با اون هم میتونه راحت‌تر و هم میتونه سخت‌تر بشه.
به دلایل مختلف خیلی‌ها میرن دنبال خودروهایی که دنده دستی ندارن و به دنده گیربکس اتوماتیک مجهز شدن. کلا تو ترافیک‌های شهری یا موقعیت‌های دیگه برخی ترجیح میدن به جای یه سره کلاچ گرفتن از خودروهای دنده اتومات استفاده کنن. خانوم‌ها نیز به دلیل راحت بودن رانندگی با خودروهای دنده اتومات بیشتر این خودروها رو دوست دارن. تو مدل‌های لوکس و گرون قیمت هم اکثر خودروها دنده اتومات هستن. البته خیلی‌های دیگه هم هنوز میگن تموم لذت رانندگی به تعویض دنده و کلاچ گرفتنشه.
بنابراین نتیجه می‌گیریم خیلی از افراد هستن که باید با خودروهای دنده اتومات رانندگی کنن و نکته‌ی مهم اینه که جایی برای آموزش رانندگی با خودروهای اتومات نیست. رانندگی با خودروهای اتومات به این سادگی که فکر میکنید نیست و باید تو رانندگی با این خودروها هم به مهارت برسین. به همین دلیل تصمیم داریم تو مطلب امروز وبلاگ شیپور نکات آموزشی و نحوه رانندگی با خودروهای دنده اتومات رو به ویژه برای افراد تازه‌کار یا خانوم‌ها بیان کنیم که امیدواریم به دردتون بخوره و مشکلی براتون پیش نیاد.
برای شروع کار خیلی آروم و نرم ترمز دستی رو میخوابونید و بعد پدال ترمز رو نگه میدارین. سوئیچ رو آروم بگردونید و استارت بزنید تا خودرو روشن بشه. البته برخی مراحل اولیه خیلی با شروع به کار خودروهای دستی فرقی نداره. حالا نوبت به این میرسه که دنده‌ی مناسب رو برای راه افتادن خودرو انتخاب کنید که حرف D نشان حرکت و حرف R نشانه‌ی دنده‌ی معکوس یا دنده عقبه. پس اگه میخواین رو به جلو حرکت کنید میزارین تو دنده‌ی D و اگه میخواین به عقب حرکت کنید حرف R رو انتخاب میکنید. البته حرف N نشان دنده‌ی خلاص خودروئه و حرف P برای زمان ترمز دستی به کار میره.
مثل خودروهای معمولی پا رو از روی ترمز آروم آروم بر میدارین و کم کم گاز میدین تا خودرو راه بیفته. در ادامه‌ی مسیر تمام حواس شما باید به رانندگیتون باشه و با کم و زیاد شدن سرعت خودرو دنده‌ی اتومات خودرو به صورت اتومات عمل میکنه. برای اینکه زمان پارک خودرو بخواین از دنده‌ی خلاص استفاده کنید پاتون رو روی ترمز خودرو میزارین و حرف N رو انتخاب می‌کنین و بعد هم برای کمک گرفتن از ترمز دستی همین کار رو انجام میدین و با این تفاوت که این بار حرف P رو انتخاب میکنین.
میدونین که حرف D اول کلمه‌ی Drive به معنای راندن، حرف P اول کلمه‌ی Park به معنای پارک کردن، حرف R اول کلمه‌ی Rear به معنای عقب و حرف N اول کلمه‌ی Neutral به معنای خنثی است. بقیه اصول رانندگی مثل خودروهای معمولیه و فقط باید حواستون باشه برای انجام هر کاری استفاده از ترمز مهمه و از طرف دیگه مثلا وقتی پشت چراغ قرمز قرار گرفتن دنده باید روی خلاص باشه و موقع حرکت مثل همون مراحل اولیه‌ی راه افتادن خودرو اقدام کنید.
قطعا رانندگی با خودرو دنده اتومات راحته و همه چیز حتی تعویض دنده از سبک به سنگین یا برعکس با کم و زیاد شدن سرعت به راحتی اتفاق میفته و خیلی‌ها این راحتی رو به لذت تعویض دنده‌ی دستی ترجیح میدن. حتی تو بازار میشه خودروهایی مثل پراید یا ام‌وی‌ام دنده اتومات هم پیدا کرد ولی اگه دنبال خودروهای دنده اتومات خوب چه صفر چه کارکرده و تمیز میگردین یا میخواین قیمت خودرو کارکرده و نو دستتون باشه میتونین یه سری به بخش خودروهای سایت شیپور بزنین که هزاران مدل خودرو از جمله مدل‌های دنده اتومات به راحتی توی اون پیدا میشه.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.