13 ماده غذایی که همیشه باید در یخچال نگهداری کرد!

Rate this post

شاید بیشتر مردم درباره این که باید چه چیزی را در یخچال بگذارند و چه چیزی را در یخچال قرار ندهند، اطلاعات درستی نداشته باشند. همه چیزهایی که مادرتان درباره استفاده از یخچال به شما گفته است، نمی‌تواند درست باشد. جای خیلی از وسایل در فریزر نیست، خیلی از مواد غذایی نباید در فضای آزاد باشند و همین‌طور کابینت مخصوص نگه‌داری از همه مواد نیست. در لیست زیر غذاهایی که باید در یخچال نگه‌داری شوند را به شما معرفی می‌کنیم. درباره چیزهایی که جای آن‌ها در یخچال نیست هم، مطلب ۲۰ ماده غذایی که نباید در یخچال و فریزر گذاشت! می‌تواند مفید باشد.

۱۳ ماده غذایی که باید در یخچال بمانند، چیست؟

1.خردل و ترب کوهی

شاید اگر این مواد غذایی در یخچال گذاشته نشوند، فاسد و خراب نشوند ولی طعم خودشان را از دست می‌دهند.

2.آواکادو

اگر آووکادو را در یخچال قرار دهید، رسیده نمی‌شود. پس بهتر است بیرون یخچال قرار گیرد تا بتوانید مصرفش کنید. ولی وقتی قصد دارید برای مدتی طولانی از آن نگه‌داری کنید، بهتر است در یخچال باشد تا اینکه بخواهد در محیط بیرون یخچال خراب شود.

3.سس کچاپ

نیازی نیست سس کچاپ را در یخچال نگه‌دارید. اما سس کچاپ اگر برای مدت طولانی بیرون یخچال باقی بماند، امکان رشد باکتری در آن ایجاد می‌شود که البته سرما جلوی این اتفاق را می‌گیرد. بهتر است سس‌های کچاپ ارگانیک و انواع سس کچاپ بدون مواد نگه‌دارنده را در یخچال نگه‌دارید.

4.موز رسیده

موز نرسیده را نباید در یخچال گذاشت. یخچال فرآیند رسیدن را مختل می‌کند و ممکن است رسیدن ادامه پیدا نکند. اگر موز رسیده را در یخچال قرار دهید از پوسیدگی آن جلوگیری کردید. امکان دارد رنگ پوست موز کمی قهوه‌ای شود اما طعم موز خیلی عالی مثل موز رسیده باقی می‌ماند.

5.آرد آجیل‌های هسته‌ای و آرد گندم

آردی که به طور کامل از گندم تهیه شده باشد، در صورت باز شدن باید در یخچال نگه‌داری شود. جوانه گندم خیلی سریع فاسد شده و از بین می‌رود. همین شرایط برای هسته‌های زمینی مثل بادام‌زمینی و بادام‌هندی هم به وجود می‌آید.

6.لیمو شیرین، لیمو ترش و پرتقال

شاید خیلی ضروری نباشد لیموترش، لیموشیرین و پرتغال را در یخچال بگذارید. اما این میوه‌ها در یخچال ۴ برابر بیشتر عمر می‌کنند و پوسیده نمی‌شوند.

7.کره

خیلی از مردم کره را بیرون یخچال قرار می‌دهند تا باز شود و راحت بتوان از آن استفاده کرد. این روش تا یکی دو هفته می‌تواند جوابگو باشد ولی بعد این مدت خیلی مناسب نیست. بهتر است کل کره را درون یخچال بگذاریم و هر بار به اندازه نیاز بیرون آوریم.

8.بعضی از روغن‌ها

بعضی از روغن‌ها برخلاف بقیه روغن‌ها باید در دمای سرد در یخچال نگه‌داری شوند. روغن زیتون یکی از این روغن‌هاست. دمای لازم برای روغن زیتون ۵۰ درجه تا ۷۰ درجه فارنهایت (۱۰ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد) است. ماندن این روغن در یخچال امکان دارد خیلی مناسب نباشد، بعد از خرید مقدار زیاد روغن زیتون بهتر است آن را در ظرف‌های کوچک‌تر آماده مصرف تقسیم کنید.

9.کره ارگانیک آجیل‌ها

کره‌های طبیعی آجیل‌ها به خصوص کره بادام‌زمینی باید در یخچال نگه‌داری شوند. در دمای اتاق امکان دارد روغن این کره‌ها از آن‌ها جدا شود. روغن جداشده خیلی زود فاسد شده  و کل کره را فاسد می‌کند. قرار دادن کره بادام‌زمینی در یخچال زمان فاسد شدن را به تعویق می‌اندازد، اما استفاده از آن را به دلیل این که کمی سفت می‌شود، سخت می‌کند. بهتر است یک ساعت قبل از مصرف کره را بیرون قرار دهید تا نرم شود. اما یادتان باشد که خود آجیل‌ها را در یخچال نگه‌داری نکنید. درست است که نگهداری آجیل‌ها در یخچال از فاسد شدن روغنشان جلوگیری می‌کند و عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد. اما با این حال احتمالاً به دلیل آنکه این آجیل‌ها در هوای سرد طعم مخصوص خود را از دست داده و بوی سایر غذاهای یخچال را جذب کرده‌اند، دیگر مانند قبل جذاب خوشمزه نخواهند بود.

10.آجیل‌های هسته‌ای و روغن آن‌ها

بهتر است آجیل‌ها و روغن‌های این هسته‌ها در یخچال نگه‌داری شوند. آجیل‌ها می‌توانند ۴ ماه در دمای اتاق، ۱ سال در یخچال و برای مدت طولانی‌تری در فریزر استفاده نگه‌داری شوند. دلیل دیر فاسدشدن آجیل‌ها میزان بسیار کم آب در این مواد است.

11.شربت خالص افرا

باور بکنید یا نه این ماده در دمای اتاق به راحتی فاسد شده و از بین می‌رود. هیچ ماده نگه‌دارنده‌ای در شربت افرا نیست و به همین دلیل جای این ماده در یخچال است.

12.انگور

انگورها می‌توانند به سرعت خراب شوند، بنابراین همیشه باید در دمای سرد و یخچال نگه‌داری شوند تا عمر بیشتری داشته باشند. یادتان باشد که قبل از قرار دادن انگور در یخچال، آن‌ها را نشویید. چون شستن انگور قبل از گذاشتن در یخچال باعث می‌شود دانه‌های آن ترک بخورد. پس اگر قصد مصرف در همان روزی که می‌خرید را ندارید، بهتر است که آن‌ها را نشویید.

13.آلوئه ورا

خیلی از مغازه‌ها فکر می‌کنند مواد این چنینی نیازی به سرما ندارند. در حالی که بهتر است آلوئه ورا را در یخچال نگه‌دارید تا تازگی آن حفظ شود.

چه خوراکی‌هایی نیاز به نگه‌داری در یخچال ندارند؟

  • عسل

نگهداری عسل در یخچال ممکن است باعث تغییر طعم و مزه آن شود. دلیل این موضوع این است که در دمای پایین، عسل ممکن است متبلور شود و باعث تغییر در قوام و طعم آن شود. همچنین، در صورتی که عسل آلوده به رطوبت و آب شود، باعث تغییر رنگ و طعم آن خواهد شد. به همین دلیل، در صورتی که تصمیم به نگهداری عسل در یخچال دارید، باید از آن برای مصارف کوتاه مدت استفاده کنید و تلاش کنید تا از طریق ذخیره آن در ظروف مناسب و با کیفیت، از تغییر طعم و مزه آن جلوگیری کنید. همچنین، در صورتی که عسل شما کریستالیزه شده است، می‌توانید آن را با گرم کردن آهسته به دمای اتاق و یا تقریباً به دمای بدن انسان (حدود ۳۵-۴۰ درجه سانتی‌گراد)، به حالت مایع بازگردانید.

  • گوجه‌فرنگی

یکی از راه‌های آسان برای ماندگاری بیشتر گوجه‌فرنگی این است که آن را خارج از یخچال نگه‌دارید. گوجه‌فرنگی می‌تواند در دمای اتاق به خوبی نگهداری شود و نیازی به نگهداری در یخچال ندارد، مگر اینکه قصد دارید آن را به مدت طولانی نگهداری کنید. یخچال می‌تواند بر بافت، طعم و مزه گوجه‌فرنگی‌های شما قبل از اینکه فرصت استفاده از آن‌ها را داشته باشید، تأثیر بگذارد ضمن اینکه رنگشان را کدر می‌کند. در صورتی که قصد دارید گوجه‌فرنگی را به مدت طولانی نگهداری کنید، می‌توانید آن را در یخچال نگهداری کنید. در این صورت، بهتر است گوجه‌فرنگی را در محفظه سبزی‌ها یا در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و سپس در یخچال قرار دهید. همچنین، بهتر است گوجه‌فرنگی را به صورت نشسته در یخچال قرار دهید. در هر صورت، بهتر است گوجه‌فرنگی را به صورت تازه و در دمای اتاق مصرف کنید تا از افت کیفیت آن جلوگیری کنید.

  • شکلات صبحانه

شکلات صبحانه معمولاً حاوی مواد شیرین‌کننده، روغن‌های گیاهی و دیگر مواد غذایی است که در دمای اتاق به‌خوبی قابل نگهداری هستند و نیازی به نگهداری در یخچال ندارند. در واقع، نگهداری شکلات صبحانه در یخچال ممکن است باعث تغییر در بافت آن شود و ممکن است باعث شود که شکلات صبحانه خشک و سفت به نظر بیاید و استفاده از آن سخت شود. بنابراین، در صورتی که شکلات صبحانه را برای مدت طولانی نیاز دارید، بهتر است آن را در محیط خنک و خشک و دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید. بهتر است از زمانی که بسته‌بندی کرم کاکائو باز شد، باید ظرف یک تا دو هفته مصرف شود.

  • هندوانه و خربزه

پیشنهاد می‌شود خربزه‌ها و هندوانه‌ها را روی پیشخوان آشپزخانه  نگهداری کنید تا طعم خوب خود را حفظ کند. نگهداری این دو میوه در دمای اتاق باعث حفظ خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن می‌شود. اما وقتی این میوه‌ها برش زدید، دیگر باید داخل یخچال و در ظرف درب بسته نگه‌داری کنید.

  • سیب

سیب هم از دیگر میوه‌هایی است که نگهداری آن در یخچال باعث تغییر بافت آن می‌شود. در حقیقت نگهداری سیب در یخچال باعث می‌شود بافت ترد خود را از دست بدهد و نرم شود. علاوه بر این سیب یک ماده شیمیایی به نام اتیلن آزاد می‌کند و سایر محصولات این ماده را جذب می‌کنند. اتیلن باعث تلخ شدن هویج ، پیدا شدن لکه‌های قهوه‌ای روی کاهو و زرد شدن کلم بروکلی می‌شود .

آیا باید داروها را در یخچال نگه‌داری کنیم؟

واقعیت این است که فقط بعضی از داروها نیاز به نگهداری در دمای پایین دارند، اما برخی دیگر نیازی به نگهداری در یخچال ندارند. برای نمونه، داروهایی که در بسته‌بندی‌های ضد آب و نور قرار دارند، معمولاً نیازی به نگهداری در یخچال ندارند. نگهداری بدون دلیل داروها در یخچال کيفيت داروها را کم کرده و اثربخشي آن را نيز كاهش می‌دهد.  بنابراين ممکن است مصرف این‌گونه داروها در درمان تأثیر مناسبي نداشته باشد و ديدگاه بسياري از مصرف‌كنندگان را نسبت به كيفيت دارو تغيير مي‌دهد. يخچال با وجود خنک بودن به دليل مرطوب بودن به عنوان محل نگهداري تمام داروها نيست.

در ادامه لیستی از معروف‌ترین داروهایی که باید در یخچال نگه‌داری شوند، ارائه می‌کنیم:

  • انسولین
  • آمپول نوروبیون (مرک)
  • محصولات پروبیوتیک
  • اسپری دسموپرسین و مینیرین قرص واسپری
  • ویال فاکتور۷و۸
  • آمپول ویتامین ث
  • گونال اف
  • آمپول روگام

بنابراین، برای نگهداری داروها، بهتر است دستورالعمل‌های نگهداری که در بسته‌بندی دارو ذکرشده را رعایت کنید. همچنین، باید آن‌ها را در محیطی دور از نور خورشید، خشک و خنک نگهداری کنید. در صورتی که شما مطمئن نیستید که داروی خاصی باید در یخچال نگهداری شود یا نه، بهتر است با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.
برای خرید و یا فروش انواع مختلف یخچال می‌توانید سایت شیپور مراجعه کنید.

سوالات متداول

آیا باید داروها را در یخچال بگذاریم؟

برای نگهداری داروها، بهتر است دستورالعمل‌های نگهداری که در بسته‌بندی دارو ذکرشده را رعایت کنید. بسیاری از داروها نیاز به نگه‌داری در یخچال ندارند.

آیا قبل از قرار دادن میوه‌ها در یخچال باید آن‌ها را بشوییم؟

عمر میوه‌های نشسته بیشتر از میوه‌های شسته است. مثلا دانه‌های انگور در صورت شسته شدن ترک می‌خورد.

آیا باید موز را در یخچال قرار دهیم؟

اگر موز رسیده را در یخچال قرار دهید از پوسیدگی آن جلوگیری کردید. امکان دارد رنگ پوست موز کمی قهوه‌ای شود اما طعم موز خیلی عالی مثل موز رسیده باقی می‌ماند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.