مزایا ومعایب خانه‌های دوبلکس

2.5/5 - (2 امتیاز)

خانه‌های دوبلکس در مقایسه با خانه‌های معمولی از طراحی متفاوت و مدرن‌تری برخوردارند، به همین دلیل اغلب افراد زندگی در خانه‌های دوبلکس را جذاب و هیجان انگیز می‌دانند. در خانه‌های دوبلکس، اتاق‌ها در طبقه دوم واقع شده‌اند و یک پلکان وظیفه برقراری ارتباط میان طبقه اول و دوم را بر عهده دارد. قرارگیری این پلکان‌ها در فضای داخلی خانه مهم‌ترین وجه تمایز خانه‌های دوبلکس با خانه‌های معمولی محسوب می‌شود.
شاید تصور زندگی در یک خانه دوبلکس بسیار جذاب و منحصر به فرد به نظر برسد، اما نکته‌ای که اغلب افراد از آن بی‌اطلاع هستند این است که این سبک معماری، در کنار تمامی مزیت‌های خود از معایبی نیز برخوردار است که می‌تواند روی کیفیت زندگی ساکنین اثر منفی بگذارد. در این مقاله قصد داریم با نگاهی دقیق‌تر به خانه‌های دوبلکس، جنبه‌های مثبت و منفی این خانه‌ها را بررسی کرده و برایتان بازگو کنیم؛ بنابراین اگر به خرید یا ساخت خانه دوبلکس فکر می‌کنید و یا دوست دارید بدانید خانه‌های دوبلکس چه مزایا و معایبی دارند، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

مزایای خانه‌های دوبلکس

  • حفظ حریم خصوصی

یکی از بزرگ‌ترین مزایای خانه‌های دوبلکس، برخورداری از حریم خصوصی بیشتر و مناسب‌تر است. مثلا می‌توانید با همسر خود در طبقه بالا گفتگو کنید و خیالتان راحت باشد که میهمانان حاضر در طبقه پایین صدای شما را نمی‌شنوند. حتی در صورتی که میهمانانتان شب را هم در منزل شما بخوابند، می‌توانید بدون نگرانی از دیده شدن، در طبقه بالا و با لباس‌های راحت همیشگی از یک خواب عمیق لذت ببرید.

  • مطالعه و تحصیل بهتر بچه‌ها

اگر فرزند مشغول به تحصیل دارید، خانه دوبلکس می‌تواند موقعیت مناسبی برای او فراهم کند تا فضای آرام تر و بهتری برای مطالعه و درس خواندن داشته باشد. اگر یک میهمانی یا دورهمی شلوغ با شب امتحان فرزندتان مصادف شود، هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه یک اتاق ساکت و آرام  به تمرکز او کمک کند.

  • زیست شبانه

حتما برای شما هم پیش آمده که نصف شب احساس گرسنگی کنید، یا بی‌خوابی به سرتان زده باشد و بخواهید چند ساعت پای تلویزیون بنشینید. در چنین موقعیت‌هایی، در خانه‌های معمولی مجبور خواهید بود با احتیاط کامل چیزی برای خوردن آماده کنید و یا صدای تلویزیون را خیلی کمتر از میزان دلخواهتان تنظیم کنید تا مزاحم خواب بقیه اعضای خانواده نباشید، اما در خانه‌های دوبلکس به دلیل قرار گرفتن اتاق خواب‌ها در طبقه بالا، با چنین مشکلاتی روبرو نخواهید بود. این ویژگی برای افرادی که نسبت به بقیه دیرتر به خواب می‌روند نیز بسیار ارزشمند است!

  • جلوه ظاهری

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم مشخصه اصلی خانه‌های دوبلکس، پلکان آن‌ها محسوب می‌شود. پله علاوه بر مرتبط کردن طبقات خانه، مهمترین المان بصری خانه‌های دوبلکس نیز محسوب می‌شود. اگر در ساخت پله خانه دوبلکس از طراحی و متریال خاصی استفاده شده و در موقعیت مناسبی نیز قرار گرفته شده باشد، می‌تواند به یک نقطه قوت بزرگ در جلوه ظاهری خانه تبدیل ‌شود.

  • فضای بیشتر

به دلیل برخورداری از دو طبقه مجزا، خانه‌های دوبلکس معمولا به نسبت خانه‌های معمولی فضای بیشتری دارند و از همین رو می‌توانند گزینه مناسبی برای خانواده‌های پرجمعیت باشند. پس اگر بیش از دو فرزند دارید و یا فرزندانتان از نعمت زندگی با پدربزرگ یا مادربزرگ بهره‌مند هستند، انتخاب خانه دوبلکس می‌تواند راحتی بیشتری را برایتان به ارمغان آورد. اگر خانه دوبلکس شما علاوه بر دارا بودن اتاق خواب در طبقه بالا، یک خواب هم در طبقه پایین داشته باشد، برای استفاده سالمندان عالی خواهد بود؛ همچنین می‌توان از اتاق خواب طبقه پایین به عنوان اتاق میهمان استفاده کرد.

 

معایب و نکات منفی خانه‌های دوبلکس

  • گرمایش و سرمایش

شاید بتوان گفت که بزرگترین چالش زندگی در خانه‌های دوبلکس، مشکل سرمایش و گرمایش آن‌هاست. در خانه‌های دوبلکس، حجم قابل توجهی از هوای گرم یا سردی که برای تنظیم دمای خانه تولید می‌شود، ناخواسته به طبقه دیگر منتقل می‌شود. این اتلاف انرژی، به ویژه در زمستان دردسرساز خواهد بود و علاوه بر بالا بردن هزینه برق و گاز، ممکن است شما را در برخورداری از دمای مطلوب دچار مشکل کند.

  • نیاز به بالا و پایین رفتن از پله‌ها

پله‌ها در کنار تاثیر متفاوتی که روی ظاهر خانه دارند، می‌توانند دردسر ساز هم باشند! اگر در دهه چهارم یا پنجم زندگی به سر می‌برید، بالا و پایین رفتن مداوم از پله‌ها می‌تواند برایتان خسته کننده باشد. این مشکل ممکن است به مرور باعث محدودیت کاربری برخی از فضا‌های خانه شده و در نتیجه کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، پله‌ها می‌توانند برای کودکان نیز خطر آفرین باشند؛ بنابراین اگر فرزند خردسال دارید، شاید بهتر باشد در تصمیم خود برای انتخاب خانه دوبلکس تجدید نظر کنید.

  • فضاهای دور افتاده و فاصله‌های بیشتر

در خانه‌های دوبلکس بین اتاق‌ها و بخش اصلی خانه فاصله بیشتری وجود دارد و این فاصله معایبی را نیز به همراه خود دارد. به دلیل قرار گرفتن اتاق‌ها در طبقه بالا، نظارت بر عملکرد فرزندانتان دشوارتر خواهد بود و ممکن است چندین ساعت از آنها بی‌خبر بمانید. همچنین برای صرف نهار یا شام نیز احتمالا مجبور خواهید بود چندین بار صدایشان بزنید تا سر سفره حاضر شوند!

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.