با انواع استخدام آشنا بشین

Rate this post

همونطور که میدونین افراد مختلف بعد از به پایان رسوندن تحصیلات یا وقتی به سن مشخصی میرسن تصمیم میگیرن وارد بازار کار بشن. این اشخاص با توجه به توانایی‌ها، علاقه و آینده کاری تصمیم میگیرن تو یه جایی استخدام بشن و شروع به کار کنن.
افراد برای شروع به کار دو دسته میشن. اول گروهی که معتقدن باید برن دنبال بازار کار آزاد و خودشون رو اسیر کارمندی و یه حقوق و مزایای مشخص نکنن و گروم دوم هم میگن بازار کار آزاد خیلی شرایط پر نوسان و نامشخصی داره و بهتره اول آدم یه جایی مشغول کار بشه و بعد کنارش به فکر کار آزاد باشه تا تحت هر شرایطی یه آب باریکه داشته باشن.
اما اونایی که میخوان استخدام بشن یا باید تو سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی استخدام بشن یا تو شرکت‌های خصوصی مشغول به کار باشن. استخدامها شرایط خاص خودشون رو دارن و هر سازمانی میتونه شرایط مشخصی رو برای استخدام نیروهای مورد نظرش تعیین کنه.
اما استخدام انواع مختلفی داره که میخوایم تو مطلب امروز به بررسی انواع رایج استخدام تو کشورمون بپردازیم که وجه قانونی داره و از نظر مراجع قانونی دارای اعتباره. طبق ماده 45 قانون مدیریت خدمات کشوری بعد از تصویب این قانون کلیه استخدامها به دو صورت رسمی یا پیمانی انجام میشه. اما در کنار این استخدامها ما استخدام روز مزد، کار ساعتی یا قرارداد کار معین رو هم میبینیم و از وقتی کارها به بخش خصوصی و پیمانکاران واگذار شده دیگه استخدامها به صورت پیمانی بسته میشه و حتی تو ادارات و ارگان‌ها هم از قرارداد کار معین استفاده میشه.
استخدام رسمی خیلی تعریف مشخصی نداره و تو قانون میگه که استخدام رسمی برای در اختیار گرفتن سمت‌های ثابت در مشاغل حاکمیتی در نظر گرفته شده و برعکس استخدام کشوری، استخدام رسمی تو قانون مدیریت خدمات کشوری محدودتره و دوم اینکه تاکید شده باید برای مشاغل ثابت باشه.
همونطور که میدونین برای استخدام‌های رسمی با سابقه کار مشخص حکم رسمی صادر میشه و افرادی که رسمی میشن با حقظ ضوابط تا آخر به کارشون ادامه میدن.
اما استخدام‌های پیمانی برای مدت معین و کار مشخص انجام میشه و نکته مهم اینه که کار باید به صورت موقت باشه و برای مشاغل ثابت استخدام رسمی انجام میشه. کسی که به صورت پیمانی استخدام میشه نمیتونه به صورت مستمر در استخدام سازمان باشه و حتی اگه استخدام دولتی باشه باز هم استخدام رسمی به حساب نمیاد. استخدام پیمانی شرایط مشخصی که برای مدت مشخص بین طرفین بسته میشه و همه شرایط و مفادش تو قرارداد نوشته میشه.
اما در حالت سوم تحت شرایط خاص و با تعاریف مشاغل معینی که از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور تاییدیه دارن، 10 درصد مشاغل سازمانی باید ساعتی یا قرداد کار معین باشه که حداکثر زمانش 1 ساله و بعد از اون قابلیت تمدید داره. اما طبیعتا استخدام قرارداد کار معین برای مشاغل سازمانی ثابت نمیتونه منطقی باشه که متاسفانه این امر انجام میشه.
ضمن اینکه وقتی قراردادی به صورت مدت زمان معین مثلا 1 ساله بسته میشه معیار مورد نظر برای اتمام قرارداد پایان کاره نه به اتمام رسیدن دوره‌ی تعیین شده. البته در حال حاضر به جای 1 سال قراردادها به صورت 3 ماهه یا 6 ماهه بسته میشه که هیچ آینده و امنیت شغلی برای کارگران وجود نداره.
البته استخدام‌های دیگه‌ای هم وجود داره که میشه به قراردادهای ساعتی، روزمزد، نیروی شرکتی و… اشاره کرد که به هر حال باید همه موارد تحت یه قرارداد مشخص منعقد بشه و مثل قراردادهای رسمی و پیمانی تمامی پرداخت‌ها و مزایا توی اون قید بشه.
کارفرماها و کارجویان میتونن برای پیدا کردن نیرو یا شغل مناسب به صفحه استخدام سایت شیپور سر بزنن.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.