همه‌چیز در مورد تخلیه خانه پیش از موعد

5/5 - (1 امتیاز)

رشد روز افزون قیمت مسکن باعث شده تا این روزها اجاره و اجاره‌نشینی تبدیل به بحث داغ هر محفلی شود. فرد اجاره‌کننده (مستاجر) بعد از پشت سر گذاشتن مراحل مختلف مثل تهیه مبلغ مناسب، جستجو برای یافتن خانه دلخواه، هزینه املاک و حمل‌ونقل سرانجام موفق به اجاره خانه مورد نظرش می‌شود، اما در بعضی موارد شرایطی به وجود می‌آید که مستاجر بنا به درخواست خود و یا موجر مجبور به تخلیه خانه پیش از موعد مقرر می‌شود. بحث تخلیه خانه پیش از موعد مقرر از جمله اختلافات رایج میان موجر و مستاجر است که به‌ طور معمول از سوی یکی از طرفین (موجر و یا مستاجر) بیان می‌شود. در ادامه با تیم تولید محتوا شیپور همراه باشید تا همه چیز در مورد تخلیه خانه پیش از موعد مقرر را بدانید.

اجاره خانه و فسخ قرارداد

در ابتدا باید بدانیم اجاره خانه چیست؛ اجاره خانه به معنای در تملک گرفتن ملکی خاص با هدفی مشخص از سوی مستاجر و پرداخت مبلغی معین به صاحب‌ ملک (موجر) با بازه زمانی مشخص است (چنانچه قراردادی بدون تعیین زمان منعقد شود باطل است)؛ همچنین فسخ قرارداد نیز به معنای لغو ارادی قرارداد، از سوی یکی از طرفین (موجر و یا مستاجر) و گاهی حتی شخص ثالث است که در تمام مراحل شرایط و ضوابط خاص خود را دارد. (فسخ در لغت به معنای از بین بردن و باطل کردن است)

تخلیه-خانه

تخلیه خانه پیش از موعد مقرر به در خواست موجر

چنانچه درخواست تخلیه خانه از سوی صاحب‌خانه بیان شود، باید یکی از شرایط زیر را دارا باشد:

  • ایراد خسارت جدی به ملک به‌ گونه‌ای که شرایط جبران خسارت برای موجر سخت و یا امکان‌پذیر نباشد
  • دروغ‌گویی مستاجر به طور مثال کم گفتن تعداد فرزندان
  • واگذاری ملک مورد اجاره به شخص و یا اشخاص دیگری
  • عدم پرداخت اجاره ماهیانه بیش از سه ماه
  • استفاده از ملک در جهت امور غیرشرعی
  • توافق طرفین

چنانچه درخواست تخلیه خانه پیش از موعد مقرر به‌صورت توافقی بین طرفین نباشد، آنگاه موجر می‌تواند با مراجعه به مراجع قانونی و طی مراحل مختلف دستور حکم تخلیه را به‌ وسیله مامور ابلاغ به دست مستاجر برساند. مستاجر موظف است پس از دریافت دستور حکم تخلیه خانه، طی مدت 72 ساعت ملک مذبور را به موجر تحویل دهد. در صورت عدم حضور مستاجر در محل، دستور حکم تخلیه باید به دست یکی از بستگان و یا همسایه‌ها که شرایط سنی و عقلی مناسب دارد برسد. دستور حکم تخلیه خانه در شرایطی قابل ‌اجرا است که پول پیش مستاجر که نزد صاحب‌خانه است به وی پرداخت شود.

موجر-و-مستاجر

تخلیه خانه پیش از موعد مقرر به در خواست مستاجر

چنانچه درخواست تخلیه خانه از سوی مستاجر بیان شود، باید یکی از شرایط زیر را دارا باشد:

  • اگر شرط خاصی در اجاره‌نامه ذکر شود که به‌موجب آن موجر شرط را اجرا نکند، مستاجر می‌تواند پیش از موعد مقرر ملک را تخلیه کند
  • ملک مورد اجاره ایرادی داشته باشد که در هنگام بازدید از ملک و یا عقد قرارداد اجاره‌نامه مطرح نشده باشد
  • خراب شدن کل و یا بخشی از خانه که قابل به تعمیر نباشد و ادامه زندگی در آن ملک را برای مستاجر دشوار کند
  • باید در اجاره‌نامه حق فسخ قرارداد پیش از اتمام دوره آن وجود داشته باشد
  • حداقل باید دو ماه پیش از تخلیه زودهنگام به موجر اطلاع‌رسانی شود
  • به ‌صورت توافق بین دو طرف (موجر و مستاجر)

درصورتی‌که مستاجر دو ماه پیش از تخلیه خانه به ‌وسیله بنگاه و یا مراجع قانونی (اظهارنامه رسمی) موجر را از تخلیه خانه پیش از موعد مقرر مطلع سازد؛ موجر موظف است مبلغ ودیعه را به مستاجر استرداد نماید. چنانچه مالک (موجر) تا یک ماه پس از دریافت اظهارنامه مبلغ ودیعه را پرداخت نکند، مستاجر می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف و تحویل کلید منزل، درخواست تأمین دلیل کند و پس از انجام مراحل قانونی از مالک (موجر) طلب ضرر و زیان نماید.

پرداخت خسارت تخلیه خانه پیش از موعد مقرر

شرایط و دلایل زیادی می‌تواند عاملی برای تخلیه خانه پیش از موعد مقرر باشد و قطعا این جابجایی، هم برای مستاجر و هم برای موجر ایجاد هزینه و زیان می‌کند. پرداخت ضرر و زیان از سوی طرفین در هنگام تخلیه خانه پیش از موعد مقرر بیشتر به توافق طرفین بستگی دارد. به‌ عنوان‌ مثال:
اگر درخواست از سوی مستاجر مطرح شود، مستاجر می‌بایست تا آمدن مستاجر جدید، اجاره ملک مورد نظر را پرداخت کند؛ همچنین پرداخت ضرر و زیان از سوی موجر در صورتی‌ که موجر خواهان تخلیه باشد به‌صورت استرداد هزینه کمسیون املاک و یا پرداخت هزینه جابجایی مستاجر است (پرداخت کمسیون املاک و هر نوع خسارتی در تخلیه خانه پیش از موعد مقرر کاملا توافقی است).

نتیجه گیری

  • اجاره کردن به معنای در تملک گرفتن ملک با دوره زمانی مشخص توسط مستاجر و پرداخت مبلغ معینی به صاحب‌خانه است. گاهی بنا به دلایلی یکی از طرفین خواهان تخلیه خانه پیش از موعد مقرر می‌شود.
  • برای اجرا این درخواست در درجه اول باید قرارداد اجاره‌نامه به‌گونه‌ای باشد که دو طرف اجازه درخواست تخلیه زود هنگام را داشته باشند و یکی از شروط منطقی و قانونی برای تخلیه خانه پیش از موعد مقرر برقرار باشد.
  • درهرصورت هر نوع هزینه و ضرر و زیان در تخلیه خانه پیش از موعد مقرر بنا به توافق طرفین است.

 

 

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.