همه‌ چیز درباره استعلام و پرداخت خلافی خودرو

Rate this post

قطعا همه ما با کلمه خلافی خودرو آشنا هستیم و حداقل این کلمه یک‌بار به گوشمان رسیده است؛ بارها پیش‌آمده در حین رانندگی به دلایلی مثل عدم بستن کمربند ایمنی، سرعت و سبقت غیرمجاز، مکالمه با تلفن همراه و… از طریق عوامل راهور جریمه شده باشیم، اما این جریمه‌ها چه تاثیری در سرنوشت خودرو ما دارند؟
اگر تاکنون برای خرید و فروش خودرو اقدام کرده باشید، می‌دانید که برای خرید و یا فروش هر نوع خودرویی یکی از مراحل معامله تهیه استعلام خلافی خودرو و پرداخت آن است. به ‌طورکلی برگه استعلام خلافی خودرو شامل زمان، مکان، علت، مبلغ خرافی و کد شناسه پرداخت شده و در صورت نادیده‌گیری جرائم پس از مدتی دستور توقیف خودرو شما از طریق پلیس راهور صادر می‌شود. در ادامه با تیم تولید محتوا شیپور همراه باشید تا بتوانید در مورد استعلام و پرداخت خلافی خودرو به اطلاعات تازه‌تری دست پیدا کنید.

انواع روش‌های استعلام خلافی خودرو

سایت-راهور-پرداخت-جریمه-ماشین

  • مراجعه به سایت راهور

سایت راهور از روش‌های ایمن و آسانی است که شما می‌توانید با مراجعه به آن علاوه بر استعلام خلافی خودرو خود، از نمره منفی‌ها و استعلام از تصادفات خودرو هم مطلع شوید. به یاد داشته باشید سامانه راهور به خاطر برقراری امنیت و عدم هک شدن سایت، آفلاین بوده و تنها هفته‌ای یک‌بار به‌روزرسانی می‌شود.

  • از طریق کدهای USSD و پیام کوتاه

کدهای USSD کدهای ارتباطی کوتاهی هستند که با سامانه‌ای مشخص و یکپارچه در ارتباطند؛ با ارسال هر کد از سامانه موردنظر تقاضایی ارسال و جواب در قالب اسمس دریافت می‌شود. برای استعلام خلافی خودرو از طریق USSD کافی‌ست *۱۱۰# را شماره‌گیری کرده و پس از ارسال کد ۱۷ رقمی VIN موجود در کنار کارت خودرو و یا سند، به اطلاعات خلافی خودرو خود دست پیدا کنید. در ضمن پرداخت خلافی خودرو و همچنین دریافت جزئیات خلافی هم از طریق کدهای USSD امکان‌پذیر است.
برای دریافت استعلام خلافی خودرو از طریق پیام کوتاه نیز مراحلی مشابه کدهای USSD دارد و نیاز به ارسال کد ۱۷ رقمی VIN به مقصد موردنظر دارید. در سامانه پیامکی پس از ارسال کد علاوه بر مبلغ خلافی، شناسه قبض و شناسه پرداخت در قالب اسمس برای شما ارسال می‌شود.

استفاده از اپلیکیشن برای پرداخت جریمه

  • از طریق اپلیکیشن در تلفن همراه

این روزها با پیشرفت فن‌آوری، اپلیکشن‌های متنوعی نیز برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو ساخته شده است که از طریق آن‌ها می‌توانید براحتی از میزان و علت خلافی خودرو خود مطلع شوید.

  • تماس تلفنی

دریافت استعلام خلافی خودرو از طریق تماس تلفنی یکی دیگر از راه‌های دسترسی به لیست تخلفات است؛ برای این منظور شما می‌توانید در تهران با شماره‌گیری ۸۸۲۸۸۸۸ و در شهرستان با اضافه کردن 021 به این سامانه دسترسی داشته باشید.

روشهای پرداخت و استعلام خلافی ماشین

  • مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰

  • ازجمله راه‌های دریافت استعلام خلافی خودرو مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ است البته به یاد داشته باشید برای دریافت برگه تخلفات خودرو به کارت و یا سند خودرو نیاز است. در ضمن شما می‌توانید از متصدی باجه خلافی خودرو خود را به دو صورت کلی و جزی درخواست کنید.
  • برگه استعلام خلافی خودرو به‌ صورت کلی: در این حالت فقط زمان، مکان، نوع تخلف و مبلغ ذکر می‌شود و درنهایت یک شناسه پرداخت کلی در پایین برگه ذکر شده است.
  • برگه استعلام خلافی خودرو به‌ صورت جزئی: در برگه استعلام خلافی خودرو به‌صورت جز علاوه بر درج مشخصات، در کنار هر تخلف شناسه پرداختی منحصربه‌فردی نیز ذکر شده که شما می‌توانید خلافی خودرو خود را به‌صورت انفرادی پرداخت کنید.

روش‌های پرداخت خلافی خودرو:

انواع روش‌های پرداخت خلافی

پس از دریافت برگه استعلام خلافی ، حال نوبت به پرداخت خلافی خودرو می‌رسد. به‌ طور کلی جرایم رانندگی به چهار نوع تقسیم می‌شوند:

  1. دو برگی
  2. الصاقی
  3. تسلیمی
  4. ثبت توسط دوربین
  • شما می‌توانید با مراجعه به سایت راهور و دریافت برگه استعلام خلافی خودرو و شناسه پرداخت جرائم با مراجعه به درگاه اینترنتی بانک ملی در همان سایت اقدام به پرداخت خلافی خودرو خود کنید.
  • استفاده از USSD و پیامک هم از دیگر روش‌های پرداخت خلافی خودرو است. در هر دو روش پس از دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت می‌توانید با مراجعه به خودپرداز بانک‌ها و یا استفاده از تلفن‌بانک اقدام به پرداخت خلافی خودرو خود کنید.
  • پرداخت در مراکز پلیس+۱۰ یکی دیگر از روش‌های پرداخت خلافی خودرو است. پس از دریافت برگه استعلام با در دست داشتن کارت اعتباری می‌توانید در همان دفتر از امپراتور بخواهید برای شما عملیات پرداخت خلافی خودرو را انجام دهد.

تذکر1: شما با هر روشی که خلافی خودرو خود را پرداخت می‌کنید ۷۲ ساعت بعد این پرداخت در حساب راهور ثبت می‌شود.

تذکر2: از لحظه‌ای که خودرو شما توسط عوامل راهور جریمه می‌شود به مدت ۶۰ روز فرصت پرداخت مبلغ جریمه را دارید، در غیر این صورت هزینه جریمه شما در سامانه راهور دو برابر می‌شود (البته این قانون شامل جرائم دوبرگی و ثبت دوربین نمی‌شود). به‌هرحال بهتر است پس از دریافت استعلام خلافی خودرو خود به یکی از روش‌های گفته شده در بالا خلافی خود را پرداخت کنید.

جریمه خودرو و روشهای پرداخت آن

ختم کلام

بیشترین ثبت تخلفات مربوط به عدم بستن کمربند ایمنی، توقف در محل ممنوع، پارک دوبل و سرعت غیرمجاز است؛ بنابراین به راحتی می‌توان با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از جریمه شدن خودرو جلوگیری کرد. به یاد داشته باشید در صورتی‌ که مبلغ جریمه خودرو شما به بیش از یک‌میلیون تومان برسد دستور توقف خودرو و انتقال آن به پارکینگ راهور صادر می‌شود.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.