تسمه تایم پژو 206، زمان بازرسی و تعویض آن

4.1/5 - (31 امتیاز)

«تسمه تایم» که با نام «تسمه تایمینگ» نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین قطعات در خودرو است. به دلیل اهمیت کاری که این قطعه برای خودرو انجام می‌دهد، باید به سلامت آن کاملا توجه کرد. به همین دلیل زمان تعویض تسمه تایم خودرو بسیار مهم است. در این مقاله شما را با تسمه تایم 206 و زمان درست تعویض تسمه تایم 206 آشنا می‌کنیم.


تسمه تایم خودرو؛ هماهنگ کننده حرکت میل لنگ و میل سوپاپ

تسمه تایم بیشتر خودروها در قسمت پیشرانه دارد و نقش مهمی در کارکرد پیشرانه دارد. در واقع به کمک تسمه تایم میل‌لنگ خودرو به میل سوپاپ متصل می‌شود. در نتیجه مهم‌ترین وظیفه تسمه تایم یعنی تنظیم کردن مناسب و درست زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها نسبت به موقعیت پیستون‌ها در خودرو انجام می‌شود.

به بیانی ساده‌تر میل‌لنگ خودرو با کمک تسمه تایم باعث به حرکت درآمدن و چرخیدن میل سوپاپ‌ها می‌شود. و تسمه تایم وظیفه دارد تا حرکت میل‌لنگ خودرو با میل سوپاپ‌ها را هماهنگ کند.

محل قرارگیری تسمه تایم پژو 206: تسمه تایم 206 نیز در قسمت پیشرانه خودرو قرار گرفته است؛ و برای آگاهی از زمان تعویض تسمه تایم، باید این بخش را بررسی کرد. برای آشنایی بیشتر با این قطعه به مقاله تسمه تایم چیست مراجعه کنید.

اهمیت تعویض تسمه تایم

اگر تعویض تسمه تایم به موقع انجام نشود، هزینه‌های بسیاری را متحمل خواهید شد. جالب است بدانید در گذشته از زنجیر به جای تسمه تایم در خودرو استفاده می‌شد و تنها زمانی که زنجیر به خودرو  آسیب قابل توجهی وارد نمی‌کرد، صاحب خودرو زنجیر را تعویض نمی‌کرد.

اما امروزه -به جز موارد معدود از جمله تعدادی از ماشین‌های سنگین- در بقیه خودروها از تسمه تایم استفاده می‌شود. همچنین برای جلوگیری از صدمات پرهزینه که به علت خرابی تسمه تایم خودرو ایجاد می‌شود، تولیدکنندگان و خودروسازان مدت زمان معینی برای تعویض تسمه تایم خودرو مشخص می‌کنند. این قاعده در مورد تسمه تایم 206 هم پابرجا است؛ بنابراین باید دقت کنید که خودروی شما چه زمانی به تعویض تسمه تایم نیاز دارد.

زمان تعویض تسمه تایم خودرو

چرا باید تسمه تایم خودرو را سر وقت عوض کنیم؟

۱. جلوگیری از تایم خارج شدن موتور. اگر به دلیل بی‌توجهی تسمه تایم را به موقع تعویض نکنیم، احتمال دارد به دلیل استهلاک بالا و تنش‌های زیاد هنگام روشن بودن موتور خودرو، پاره شده و از دور خارج شود.

۲. با تعویض نکردن به موقع تسمه تایم، ممکن است دندانه‌های تسمه از یکدیگر جدا شده و آسیب جدی به تسمه تایم و در نهایت به موتور خودرو وارد شود.

البته نباید از این نکته غافل شد که از مهم‌ترین دلایل پارگی تسمه تایم و جدا شدن دندانه‌های آن، دور بالای موتور به‌ویژه دورهای بالاتر از ۴ هزار دور در دقیقه، دنده نامناسب در سربالایی‌ها، عبور از سرعت‌گیر، سالم نبودن تسمه سفت کن و همچنین سفت کردن بیش از حد تسمه تایم است. بنابراین اگر هنگام رانندگی با خودرو، با هر کدام از موارد ذکر شده مواجه بودید، بهتر است تسمه تایم خودرو را بازرسی کنید.

زمان تعویض تسمه تایم 206

خودروسازان برای خودروهای مختلف، پیشرانه‌های مختلفی را طراحی کرده‌اند. بعضی از خودروها مثل پژو 206 دارای پیشرانه نوع Interference است. در این نوع پیشرانه‌، سوپاپ‌های خودرو بلافاصله پس از باز شدن وارد منطقه حرکتی پیستون می‌شود. در این شرایط اگر تسمه تایم 206 پاره شده باشد، سوپاپِ باز با پیستون که در حال بالا آمدن است، برخورد خواهد کرد. متاسفانه براثر این برخورد، علاوه بر از بین رفتن سوپاپ‌ها، به احتمال بسیار سرسیلندر نیز دچار صدمه و آسیب جدی خواهد شد. بنابراین بهتر است با توجه به تیپ خودرو 206، از زمان مناسب برای تعویض تسمه تایم 206 آگاه باشید. هم‌چنین اگر قصد خرید پژو 206 صندوقدار را دارید، حتما قبل از خرید این مقاله را مطالعه کنید.

خودروسازان زمان مناسب برای تعویض تسمه تایم پژو ۲۰۶ را بین ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر (با توجه به تیپ خودرو) درنظر می‌گیرند.

مقایسه تسمه تایم 206 با سایر خودروها

در بعضی از خودروها مثل پراید، پیشرانه به گونه‌ای طراحی شده که حتی اگر تسمه تایم پاره و خراب شود، باز هم به سوپاپ‌ها و دیگر قسمت‌های پیشرانه آسیبی وارد نمی‌شود. در این شرایط با پاره شدن تسمه تایم، فقط پیشرانه خاموش خواهد شد. بنابراین زمان بازرسی و تعویض تسمه تایم 206 با توجه به طراحی پیشرانه آن، اهمیت بالایی دارد؛ تا از بروز هزینه‌های بالا هنگام خرابی و پارگی تسمه تایم 206، جلوگیری شود.

درباره تسمه تایم 206 و زمان تعویض آن

برای خودرو 206 چه تسمه تایمی تهیه کنیم؟

بهترین تسمه تایم 206 برای تعویض، در واقع همان تسمه تایمی است که خود شرکت تولیدکننده خودرو به صورت فابریک آن را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. برای مشاهده و خرید انواع تسمه تایم می‌توانید به گروه لوازم و قطعات خودرو در شیپور مراجعه کنید.

همان طور که گفتیم، موتور 206 طوری طراحی شده که اگر تسمه تایم آن پاره شود، سوپاپ‌های خودرو کج می‌شود. در نتیجه صاحب خودرو مجبور خواهد بود برای تعمیر کامل این بخش از خودرو، سرسیلندر خودرو را به طور کامل باز کند و هزینه‌ای بسیار بیشتر از هزینه تعویض تسمه تایم را متحمل شود. اما اگر به بازرسی تسمه تایم پیش از خراب یا پاره شدن آن بپردازیم و در زمان مناسب به تعویض تسمه تایم خودرو اقدام کنیم، تنها هزینه تسمه تایم که بسیار ناچیزتر از هزینه تعمیر است را پرداخت خواهیم کرد.

نحوه تعویض تسمه تایم خودرو

دقت کنید برای تعویض تسمه تایم باید حتما خودرو را به افراد متخصص نشان دهید و از آن‌ها بخواهید تعویض را برایتان انجام دهند. چون برای تعویض تسمه تایم دقت کافی و تخصص فنی مورد نیاز است تا  آسیبی به خودرو وارد نشود. در صورت نصب نادرست و تنظیم غلط تسمه تایم، ممکن است کشش بیش از حد یا کشش کم ایجاد شود شده و دندانه‌های تسمه تایم به طور دقیق در جای خود قرار نگیرد. درنتیجه این مشکلات در کارکرد موتور خودرو اختلال ایجاد می‌شود.

تسمه تایم 206 و زمان تعویض آن

رایج‌ترین خرابی‌های تسمه تایم و علائم هشدار دهنده

خرابی تسمه تایم، می‌تواند باعث وارد شدن آسیب فاجعه بار به موتور شود. اما با نگه داشتن تسمه تایم در شرایط عملکرد خوب، می‌توان از خرابی آن جلوگیری کرد. در برخی از موتورها، تسمه تایم، هم‌چنین می‌تواند اجزای اضافی را به حرکت درآورد و ممکن است شامل پمپ آب، شفت تعادل، شفت میانی، پمپ تزریق و پمپ روغن باشد. یک شفت تعادل، یک شفت میانی و یک پمپ تزریق نیز باید با میل لنگ هماهنگ شوند.
ممکن است تعویض تسمه تایم کمی دلهره آور به نظر برسد اما مطمئنا این یک راه پیشگیرانه برای صرفه جویی در وقت و پول شما است. بنابراین اگر خودرو شما دچار خرابی تسمه تایم شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ موتور تداخلی، موتوری است که در آن پیستون‌ها و سوپاپ‌ها فضایی را در سیلندر به اشتراک می‌گذارند. مزیت این نوع موتور، کارایی آن است که با این حال، اگر تسمه یا زنجیر در یک موتور تداخلی پاره شود، سوپاپ‌ها و پیستون‌ها با هم برخورد خواهند کرد.

خرابی تسمه تایم در موتور داخلی

پیستون‌ها به طور کلی به سوپاپ ها برخورد می‌کنند که باعث خم شدن یا شکستن آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، سوپاپ‌ها می‌توانند یک سوراخ در بالای پیستون ایجاد کنند که با این حال اگر تسمه پاره شود، در موتورهای بدون تداخل با هم برخورد نخواهند کرد، زیرا آن‌ها هرگز فضای یکسانی ندارند.
از سوی دیگر، انجام یک بازرسی بصری می‌تواند سخت باشد، اما علائم دیگری وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید، که نشان می‌دهد تسمه تایم شما ممکن است از کار بیفتد.

خرابی تسمه تایم و علائم هشدار رایج:

• صدای تیک تیک که از موتور می‌آید
• نچرخیدن موتور
• خاموش شدن موتور
• نشت روغن از جلوی موتور

در برخی از موتورها، تسمه تایم هم‌چنین می‌تواند اجزای اضافی را به حرکت درآورد، مانند:

• پمپ آب
• شفت تعادل
• شفت میانی
• پمپ تزریق
• پمپ روغن
• یک شفت تعادل، یک شفت میانی و یک پمپ تزریق نیز باید با میل لنگ هماهنگ شوند.

علاوه بر این، برای درست کار کردن یک تسمه تایم باید تحت یک مقدار کشش باشد که برخی از خودروهای قدیمی دارای یک کشنده تسمه تایم قابل تنظیم هستند که در صورت شل شدن تسمه تایم باید مجددا تنظیم شود.

بازرسی بصری

دسترسی به تسمه تایم معمولا شامل برداشتن تعدادی از لوازم جانبی خارجی است و در این‌جا چند سرنخ بصری وجود دارد که نشان می‌دهد تسمه تایم شما مشکل دارد:
• دندان‌های فرسوده
• برخی از دندان‌ها بریده شده‌اند
• دندان‌های سوراخ شده
• لبه‌های تسمه پوشیده شده است
• پشت تسمه تایم ترک خورده
• تسمه آغشته به روغن
• تسمه تایم شکسته

مانند هر تسمه درایو در هر صنعتی، تسم‌ها در صورت استفاده منظم فرسوده می‌شوند. به یاد داشته باشید که معمولا با استفاده مکرر، به مرور زمان کشیده می‌شود و این تنش نادرست می‌تواند منجر به مشکلات دیگری گردد. سایر دلایل خرابی تسمه تایم عبارتند از:
• وجود جسم خارجی در Drive
• کمربند به دلیل حمل نادرست چین خورده است
• توقیف جزء رانده شده
• قرقره های فرسوده
• دمای بالا و پایین
• نشت روغن
• ناهماهنگی کمربند

نکته آخر

در آخر دقت کنید که نحوه رانندگی تاثیر مستقیمی روی زمان تعویض تسمه تایم دارد. مثلا اگر در رانندگی شتاب‌گیری داشته باشید و به طور ناگهانی سرعت را کاهش داده و دنده را تغییر دهید، در مسیرهای ناهموار تردد کنید، با سرعت بالا از ترمزگیرها عبور کنید و … احتمالا زمان تعویض تسمه تایم‌تان زودتر فرا برسد. در این شرایط توصیه می‌کنیم که زودتر از زمانی که تولیدکنندگان خودرو و تسمه تایم برای تعویض آن عنوان کرده‌اند، برای بررسی و تعویض تسمه تایم خودروی خود، اقدام کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. میلان می گوید

    ممنون از راهنماییتون

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.