همه چیز در مورد پژو 301 ایرانیزه

Rate this post

پژو 301 یک سدان اقتصادی از کمپانی PSA است که اولین بار در سال 2012 میلادی به بازار عرضه شد. تولید نمونه اولیه 301 تا سال 2017 ادامه داشت تا این که کمپانی پژو در این سال تصمیم گرفت پژو 301 را تحت فیس لیفت قرار داده و محصولی به مراتب زیباتر و بروزتر را روانه بازار جهانی کند. در اواسط سال 1396 زمزمه‌هایی به گوش رسید که ایران خودرو قصد دارد نمونه اولیه پژو 301 را به بازار کشور عرضه کند.

خط مونتاژ پژو 301در این میان تنها تعداد محدودی پژو 301 وارداتی در غالب مدل 2016 توانستند به بازار کشور راه پیدا کنند، اما هیچ خبر رسمی از مونتاژ یا عرضه این سدان فرانسوی در بازار کشور منتشر نشد؛ تا اینکه در تیر ماه سال 1398 شرکت ایران خودرو (با وجود عدم همکاری شریک فرانسوی خود) توانست خط تولید آزمایشی پژو 301 را با بیش از 60 درصد داخلی سازی افتتاح نماید. بر اساس اطلاعات مندرج در سایت رسمی ایکوپرس ایران خودرو قصد دارد با انجام برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های قطعه‌سازی داخلی، داخلی سازی قطعات پژو 301 را تا فراتر از 60 درصد افزایش داده و به طور تقریبی در تولید این محصول خود کفا شوند!
تیم تولید محتوا شیپور در این مقاله قصد دارد پژو 301 ایرانیزه را از نظر ظاهری، مشخصات فنی، ایمنی و امکانات مورد برسی قرار داده و نتایج آن را در اختیار شما عزیزان قرار دهد؛ بنابراین اگر شما هم تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری در مورد پژو 301 بدست آورید در ادامه با شیپور همراه باشید.

طراحی ظاهری و داخلی پژو 301

نمای ظاهری پژو 301

به طور معمول تمامی سدان‌های اقتصادی جهان از طراحی ساده و محافظه کارانه‌ای برخوردار هستند؛ در این میان پژو 301 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طراحی ظاهری آن از پیچیدگی‌ چندانی برخوردار نیست. سپر جلو پژو 301 جدید، حجیم‌تر از گذشته‌ به نظر می‌رسد و این موضوع ظاهر تهاجمی‌تری را برای این سدان جمع و جور فرانسوی خلق کرده است. جلو پنجره 301 نیز نسبت به گذشته کمی کوچک‌تر و کشیده‌تر شده است و از هماهنگی بیشتری با طراحی کلی بدنه برخوردار است. پژو 301 جدید بخش بزرگی از زیبایی خود را مدیون انتقال آرم شیر پژو از روی کاپوت خودرو به روی پنجره‌ است و این موضوع طراحی پژو 301 را بیش ‌از پیش به سدان لوکس این کمپانی، یعنی پژو 508 نزدیک کرده است.
نمای ظاهری پژو 301 ایرانیزه هیچ تفاوتی با نمونه عرضه شده در بازار جهانی ندارد، اما فضای داخلی خودرو از تفاوت‌های کوچکی برخوردار است. به طور مثال رودری‌های 301 ایرانیزه کمی ساده‌تر از نمونه جهانی بوده یا دسته دنده نمونه عرضه شده در بازار داخلی کاملا متفاوت از نمونه فرانسوی آن است. در کل پژو 301 به عنوان یک سدان اقتصادی از طراحی داخلی و خارجی عامه پسند و مناسبی برخوردار است و در این بخش نمی‌توان امتیاز کمی را برای آن تعیین نمود.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی پژو 301

نمای داخلی پژو 301بر اساس اطلاعات منتشر شده، تولید آزمایشی این سدان جدید در چهار تیپ مختلف انجام می‌شود که همگی آن‌ها از پیشرانه‌های یکسانی برخوردار هستند، اما از لحاظ نوع گیربکس و امکانات رفاهی تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. ظاهرا تمامی تیپ‌های پژو 301 از امکاناتی همچون دو کیسه هوا، چراغ روشنایی روز LED، فرمان برقی (EPS) و تریم داخلی تمام پارچه برخوردار خواهند بود، اما امکاناتی همچون جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک، ترمزهای جلو و عقب دیسکی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، کامپیوتر سفری، بلوتوث، رینگ آلومینیومی، سیستم تهویه دستی الکتریکی، سنسور پارک، دوربین عقب، سنسور فشار باد لاستیک، سانروف و… تنها در تیپ فول این خودرو با نام تیپ ALX عرضه خواهد شد.

ایمنی و مشخصات فنی پژو 301

موتور و شاسی پژو 301

قلب تپنده پژو 301 یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر موسوم به EC5 است که به نوعی نمونه ارتقا یافته پیشرانه TU5 محسوب می‌شود. توان خروجی موتور پژو 301 برابر با ۱۱۴ اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور است که مطمئنا نمی‌تواند برای یک رانندگی پرشتاب و هیجان انگیز مناسب باشد. نیروی تولید شده توسط این پیشرانه از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک یا 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلویی پژو 301 منتقل می‌گردد. مصرف سوخت ترکیبی پژو 301 در حدود 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر بوده و استاندارد آلایندگی آن نیز یورو 5 است، بنابراین می‌توان پژو 301 را سدانی کم مصرف و دوست‌دار محیط زیست دانست!

ایمنی پژو 301در سال 2014 نمونه اولیه (پیش از فیس لیفت) پژو 301 توسط موسسه ایمنی یوروانکپ مورد بررسی قرار گرفت و توانست نتیجه نه چندان رضایت بخش 3 ستاره از 5 ستاره ایمنی را کسب نماید. بر اساس نتایج به نمایش در آمده در سایت رسمی Euro NCAP، پژو 301 از بدنه مستحکمی برخوردار است و به خوبی می‌تواند در صورت بروز حوادث از جان سرنشینان بزرگسال و خردسال محافظت کند، اما ضعف ایمنی این خودرو مربوط به عدم برخورداری از سیستم‌های‌ امنیتی پیشرفته و همچنین آسیب‌هاییست که در صورت برخورد با عابرین ممکن است ایجاد نماید. از جمله سیستم‌های امنیتی پژو 301 می‌توان به سیستم پایش فشار باد لاستیک، ترمز ABS-EBD-BA، کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری الکتریکی و… اشاره کرد.

قیمت و شرایط بازار پژو 301

در سال 1395 هاشم یکه‌زارع مدیر عامل وقت ایران‌ خودرو، قیمت نمونه دنده اتوماتیک پژو 301 را در حدود 58 میلیون تومان اعلام کرده بود، اما با وجود افزایش قیمت‌های چند ما اخیر پیش بینی می‌شود که پژو 301 در اواخر سال جاری با قیمتی در حدود 200 میلیون تومان به دست مشتریان برسد. در صورتی که پژو 301 با چنین قیمت وارد بازار شود، باید با سدان‌هایی همچون بسترن B30، چری آریزو 5، دنا پلاس توربو به رقابت بپردازد؛ تمامی خودروهایی که در این رنج قیمت قرار دارند از امکانات، طراحی و خدمات مناسبی برخوردارند و این موضوع می‌تواند کار را برای پژو 301 به شدت دشوار نماید. به نظر شما پژو 301 می‌تواند فروش مناسبی را در بازار کشور تجربه کند؟

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.