ترفندهای از بین بردن انواع لکه‌های لباس!

3/5 - (4 امتیاز)

تقریبا ماهی یک بار من و خانواده‌ام به پیک‌نیک می‌رویم. همیشه هم جاهای بکر را انتخاب می‌کنیم. حتی اگر هوا سرد باشد و برف هم ببارد،  ما باز هم یک جای جدید پیدا می‌کنیم و می‌رویم. هفته قبل هم طبق روال همیشگی، به جنگل سر سبز رفتیم. حوالی غروب که یک آتش خیلی کوچک درست کرده بودیم، دخترم لباسش با یک تکه زغال سوخت. سوختگی چندان بزرگ نبود اما متأسفانه یک گوشه دامن پیراهن نخی‌اش علاوه بر این یک سوراخ خیلی کوچک، دچار تغییر زنگ شد.

وقتی به خانه برگشتیم، برای رفع رنگ زرد سوختگی لباس، توی اینترنت جست‌وجو کردم. در این حین به مطالبی مثل “لکه‌ها، لباس‌ها، عید نوروز” که سایت شیپور منتشر کرده بود برخوردم ولی متأسفانه مطلبی که بتواند مشکل من را حل کند، پیدا نکردم. من در نهایت توانستم آن لکه سمج زرد رنگ را از روی لباس محو کنم اما بعد تصمیم گرفتم تجربه و نکاتی که در این باره یاد گرفتم را در قالب یک مطلب جدید در شیپور ارائه کنم. چون به احتمال زیاد این روش و روش‌های پاک کردن لکه‌های خیلی رایج مثل زنگ‌زدگی و برق افتادن اتو به درد خیلی‌ها خواهد خورد.

پاک کردن لکه سوختگی

اگر لکه ناشی از سوختگی روی پارچه‌ای از جنس الیاف مصنوعی ایجاد شد می‌توانید، با آب‌لیموی خالص آن را بر طرف کنید. چنانچه این نوع لکه روی پارچه‌های کرک دار بیافته، ابتدا با کمی شیر خوب لکه رو خیس کنید و بعد با پنبه آن را پاک کنید. در آخر هم با آب و صابون لکه‌های حاصل از شیر را بشورید. البته سوختگی ایجاد شده روی الیاف سلولزی (پنبه، کتان، رامی و رایان)، پشم و حتی الیاف مصنوعی، ممکن است همیشه روی لباس باقی بماند. چون که سوختگی باعث نوعی تغییر در ساختار و بافت الیاف می‌شود.

لکه سوختگی روی لباس

یکی از شایع‌ترین سوختگی‌های لباس، مربوط به سوختگی و یا زرد شدن لباس بر اثر حرارت سیگار است. در این صورت اگر لباس شما در اثر سوختگی یا سیگار زرد شد حبه قندی را روی لکه بکشید و آن‌قدر این کارا ادامه دهید تا لکه از بین برود. بعد از انجام این کار، حتماً لباس را با آب و پودر لباسشويی شستشو دهید.

اگر هم یک تکه زغال به لباس کرک دار و یا ضخیم شما چسبید، بهتر است اول زغال را از لباس جدا کنید بعد روی قسمت سوختگی مقداری مایع شوینده بریزید و به هم بمالید. سپس لباس رو آبکشی کنید. در صورتی که لکه همچنان سر جایش باقی بود، از سفیدکننده‌های مناسب برای تمام قسمت‌های لباس استفاده کنید. برای از بین بردن بوی دود و یا لکه دوده هم یک راه حل عالی وجود دارد. البته لازم است بدانید که از بین بردن لکه‌های دوده و یا بوی دود شدید لباس یک مقدار مشکل است. برای از بین بردن لکه و بو این مراحل را انجام دهید:

یک فنجان آب را داخل كاسه بریزید و سپس ۲ قاشق غذاخوری صابون مایع ظرف‌شویی به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا یک محلول آب و صابون به دست بیارید. حالا یک تیکه پارچه سفید به محلول آغشته کنید. اما یادتان نرود که موقع خارج کردن این پارچه، آب اضافی را بگیرید. حالا پارچه سفید را به آرامی روی لکه بکشید. طوری که کاملاً لکه با محلول پوشیده شود. حالا با یک حوله خشك و سفید رنگ روی لكه بكشید تا دوده از روی سطح جدا و به حوله منتقل شود. برای رفع کامل اثر دوده گاهی لازم است چندین بار این کار تکرار شود.

در ضمن اگر برای لکه‌گیری از مواد پاک‌کننده استفاده می‌کنید، در نظر داشته باشید که حتماً از آب سرد استفاده کنید. چرا که آب گرم باعث می‌شود لکه‌ها دیرتر از بین روند. اما آب سرد، لکه‌ها را بهتر و سریع‌تر محو می‌کند

زرد شدن و ایجاد سوختگی به وسیله اتوهای برقی هم این روزها به ویژه برای افرادی که وقتشان کم است و باید سریع به تمامی کارا برسند، زیاد اتفاق می‌افتد. در این صورت به شما پیشنهاد می‌دهم یک پیاز را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید و روی پارچه بمالید. بعد از این کار لباس را داخل آب سرد به مدت چند دقیقه خیس کنید و سپس بشورید. در صورت انجام این روش خواهید دید که خیلی راحت لکه‌های زرد برطرف می‌شوند!

از بین بردن لکه برق اتو

لکه برق اتو یکی دیگر از لکه‌های آزاردهنده است. گاهی به دلیل بالا بودن درجه حرارت اتو و یا زیاد ماندن اتو بر روی لباس، لباس برق می‌افتد. در این مورد واقعا پیشگیری بهتر از درمان است. چون در بعضی از مواقع این آسیب جبران‌نشدنی است. در پارچه‌هایی با الیاف طبیعی مانند پنبه در مقایسه با الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر ، احتمال از بین بردن جای اتو و برق افتادگی بیشتر است . چون ممکن است الیاف مصنوعی به دلیل قرارگیری در معرض حرارت زیاد ذوب شود و در این صورت احتمال از بین بردن لکه خیلی کم می‌شود. بهترین کار برای از جلوگیری از این اتفاق، قرار دادن یک پارچه رنگ روشن روی لباس تیره است.

بهترین روش برای از بین بردن لکه برق افتادن اتو‌، استفاده از پراکسید هیدروژن است. پراکسید هیدروژن در اکثر داروخانه‌ها موجود است و لازم است محلول 3 درصد آن را خریداری کنید. یک پارچه سفید تمیز را در پراکسید هیدروژن 3 درصد خیس کنید و سپس آن را روی قسمت برق افتاده پارچه پهن کنید و اتو را روی آن بکشید. تکه پارچه را از روی لباس بردارید و این کار را تا از بین رفتن کامل لکه براق تکرار کنید. اگر به هر دلیلی نخواستید از پراکسید هیدروژن استفاده کنید، پیاز سفید به شما کمک می‌کند. یک پیاز سفید را از وسط دو نیم کنید و از قسمت بریده شده روی لکه براق بمالید به طوری که کاملاً به آب پیاز آغشته شود. سپس اجاره دهید نیمه پیاز به مدت 3 تا 4 ساعت روی لباس باقی بماند.

از بین بردن انواع لکه از روی لباس

پاک کردن لکه زنگ آهن

خیلی وقت‌ها برای ما پیش ما آمده است که رد زنگ‌زدگی بند رخت یا گیره‌ی فلزی، زنگ‌زدگی دکمه و سگک فلزی روی لباس مشاهده کنیم. در این مواقع همه سعی کرده‌ایم با کمک روش‌های ساده و معمولی که بلد هستیم، این لکه‌ها را از بین ببریم. اما باقی ماندن این لکه‌های سرسخت ما را از استفاده مجدد لباس نا امید کرده باشد. از بین بردن زنگ‌زدگی آهن روی لباس ، فرش و منسوجات کار چندان آسانی نیست! از بین لکه‌ی زنگ‌زدگی روی لباس  از آن لکه‌های عجیبی است که کمتر کسی راه پاک کردنش را می‌داند. در کل معمولاً پاک کردن لکه زنگ‌زدگی از روی لباس سفید ساده‌تر از لباس‌های رنگی است، چون دیگر نگران از بین رفتن رنگ اصلی لباس نیستید. در ادامه روش‌های مختلفی را برای از بین بردن جای زنگ‌زدگی از روی لباس را به شما معرفی می‌کنیم. یادتان باشد قبل از اینکه بخواهید از هر کدام از این روش‌ها استفاده کنید، روی گوشه از پارچه آن را امتحان کنید.

ماده اولی که برای پاک کردن این لکه‌ی مرموز معرفی می‌کنیم، آب‌لیمو است. این ماده وقتی خوب جواب می‌دهد که لکه زنگ‌زدگی روی لباستان زیاد نباشد. برای از بین بردن این لکه می‌توانید چند قطره آب‌لیمو رویش بریزید، کمی صبر کنید تا آب‌لیمو جذب لکه شود. سپس اتو را روشن کنید و بعد درجه‌ی حرارت متناسب با بافت پارچه را تنظیم کنید، آن را روی لکه‌ی خیس‌خورده با آب‌لیمو بکشید تا اثر زنگ‌زدگی از بین برود. اگر آب‌لیموی تنها برای لکه‌ها کارساز نبود، از ترکیب لیمو و نمک استفاده کنید. برای این کار یک لیموترش را برش دهید، کمی رویش نمک بپاشید و آن را روی لکه‌ی زنگ‌زدگی بگذارید. چند ساعت بعد با یک دستمال تمیز روی لکه بکشید و حدود نیم ساعت آن را در مقابل نور خورشید قرار دهید. در آخر لباس را با شوینده‌های معمولی بشویید. به جای آب‌لیمو می‌توانید از سرکه هم استفاده کنید. کمی سرکه روی لکه‌ی  زنگ‌زدگی بریزید و یک دستمال تمیز و خشک را چند بار رویش بکشید. سپس لباستان را زیر نور آفتاب قرار دهید و بعد از محو یا کم‌رنگ شدن لکه لباس را با شوینده بشویید.

کرم تارتار یک ماده عجیب برای از بین بردن لکه زنگ‌زدگی است. این ماده از  پتاسیم هیدروژن تارتاریک تشکیل شده و ترکیب آن با آب ولرم هم می‌تواند به از بین بردن جای زنگ‌زدگی لباس کمک کند. برای استفاده از این ماده سه قاشق چای‌خوری پودر کرم تارتار را در یک لیتر آب ولرم حل کنید و لباستان را به ‌مدت چند ساعت در آن بخیسانید. بعد از آبکشی کامل لکه‌ها به‌طور کامل از بین خواهد رفت. از آمونیاک نیز می‌توانید برای پاک کردن لکه‌های پر رنگ‌تر استفاده کنید. 3 قاشق چای‌خوری آمونیاک را در 1 لیتر آب ریخته و لباس را به مدت چند ساعت  در این محلول قرار دهید. پس از آن لباس را آبکشی کنید.

در آخر اگر لکه‌ی شما به هیچ کدام از این مواد جواب نداد، از حلال زنگ آهن استفاده کنید. اگزالیک اسید به‌عنوان ماده حلال زنگ آهن شناخته می‌شود. برای شروع، اول از همه از دست‌کش استفاده کنید. اگزالیک اسید و آب را با نسبت ۱ به ۱۰ مخلوط و سپس پنبه‌ای را به آن آغشته کنید. پنبه را آرام و با احتیاط روی لکه بکشید. مزیت این ماده این است که لکه‌های قدیمی زنگ‌زدگی را هم به‌سادگی از بین می‌برد.

جمع بندی

در این مطلب با چند راه عجیب‌وغریب برای از بین بردن لکه لباس آشنا شدیم. مثلا برای از بین بردن سوختگی و لکه زنگ‌زدگی از لباس از آبلیموی تازه و برای از بین بردن لکه برق اتو از پراکسید هیدروژن استفاده می‌شود. شما چه راه‌حل‌های خانگی و عجیبی که فکر می‌کنید بقه از آن استفاده نمی‌کنند برای از بین بردن لکه‌های لباس پیشنهاد می‌کنید؟ همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله راه‌های جادویی از بین بردن لکه‌های روغن از لباس شب را نیز مطالعه کنید.

سوالات متداول

لکه سوختگی با چه روشی از روی لباس از بین می‌رود؟

با استفاده از آبلیموی تازه می‌توان لکه‌ی سوختگی را از لباس حذف کرد. باور ندارید؟! ادامه‌ مطلب را بخوانید.

چطوری رد اتو را از بین ببریم؟

بهترین روش برای از بین بردن لکه برق افتادن اتو‌، استفاده از پراکسید هیدروژن است که در داروخانه‌ها پیدا می‌شود.

لکه‌ زنگ‌زدگی روی لباس با چه روشی از بین می‌رود؟

کرم تارتار یک ماده عجیب برای از بین بردن لکه زنگ‌زدگی است؛ در ادامه، نحوه‌ی استفاده از آن را آورده‌ایم.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.