لزوم داشتن دوربین مدار بسته و آموزش نصب آن

Rate this post

لزوم داشتن دوربین مدار بسته و آموزش نصب آن

دوربین مدار بسته معمولا برای نظارت بر اماکن عمومی که رفت و آمد زیادی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد و انواع مختلفی دارد. این دوربین می‌تواند آنالوگ، دیجیتال یا تحت شبکه باشد. دوربین مدار بسته توسط شخصی به نام والتر بروش اختراع شد.

مزایای دوربین مدار بسته

امروزه با توجه به افزایش تعداد واحدهای صنفی بحث امنیت این واحدها اهمیت ویژه‌ای یافته است. یکی از تجهیزاتی که می‌تواند نقش به سزایی در کاهش سرقت‌ها داشته باشد نصب دوربین مدار بسته است. درست است که دوربین مدار بسته به تنهایی باعث پیشگیری از سرقت نمی‌شود، ولی وجود یک دوربین می‌تواند باعث شود که سارقان نتوانند با خیال راحت کار خود را انجام بدهند و این امر باعث کاهش چشمگیر سرقت‌ها می‌شود؛ چرا که هیچ سارقی دوست ندارد تصویر او در حین ارتکاب جرم ثبت و ضبط شود. یک فایده دیگر که نصب دوربین مدار بسته دارد این است که مشتریان واحد صنفی نیز با اطمینان خاطر بیشتری به خصوص در روزها و ساعت‌های پرازدحام وارد فروشگاه می‌شوند.

انواع دوربین مدار بسته و تفاوت بین آن‌ها

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، دو نوع سیستم دوربین مدار بسته داریم:

  1. دوربین مدار بسته آنالوگ که در آن سیگنال‌های تصویر دوربین‌های مداربسته به صورت آنالوگ انتقال پیدا می‌کنند.
  2. دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه که در آن اطلاعات تصویر از طریق پروتکل‌های IP انتقال پیدا می‌کنند.

در ادامه مقایسه‌ای بین این دو نوع سیستم دوربین‌های مدار بسته انجام داده‌ایم.

  • قیمت: تفاوت قیمت این دو نوع سیستم زیاد است. دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه قیمت بیشتری دارند.
  • کیفیت ضبط تصاویر: از نظر کیفیت ضبط تصاویر تفاوت زیادی بین این دو نوع سیستم دوربین‌های مدار بسته وجود دارد. در دوربین‌های مدار بسته آنالوگ امکان ضبط تصاویر با کیفیت بالا وجود ندارد اما دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه هیچ محدودیتی در کیفیت تصویر ندارند.
  • سهولت نصب: نصب دوربین آنالوگ ساده‌تر از انواع تحت شبکه است.

به طور کلی دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه از بسیاری جهات بر دوربین‌های آنالوگ برتری دارند ولی هزینه آن‌ها بالاتر است.

آموزش نصب دوربین مدار بسته

در ادامه به طریقه نصب این نوع دوربین‌ها به تفکیک دوربین‌های تحت شبکه و آنالوگ می‌پردازیم.

نصب دوربین مدار بسته تحت شبکه یا IP

لازم است پیش از نصب دوربین‌ها یک نکته مهم را درباره انواع تجهیزات بدانید. برای تغذیه دوربین دو گزینه متفاوت وجود دارد:

  1. تغذیه به صورت POE: در این حالت برق مورد نیاز دوربین‌ها از طریق کابل شبکه تأمین می‌شود.
  2. تغذیه به صورت مستقل: در این حالت کابل برق مجزا برای دوربین‌ها استفاده می‌شود.

برای نصب دوربین مدار بسته تحت شبکه به تجهیزاتی نیاز خواهید داشت که این تجهیزات عبارت هستند از:

  • دوربین‌های تحت شبکه: این دوربین است که تصاویر را دریافت می‌کند.
  • سوئیچ شبکه: برای تأمین انشعاب شبکه برای دوربین‌ها به این قطعه نیاز خواهید داشت، البته در صورتی که نوع سوئیچ POE باشد تغذیه دوربین‌ها نیز توسط آن انجام خواهد شد.
  • دستگاه NVR یا سرور: ضبط و پردازش تصاویر دوربین‌های مدار بسته توسط دستگاه NVR یا سرور انجام می‌شود.
  • حافظه یا هارد دیسک: هارد دیسک روی دستگاه NVR یا سرور نصب می‌شود و تصاویر و اطلاعات دوربین‌های مدار بسته روی آن ذخیره و نگهداری می‌شود.
  • کابل شبکه: کابل شبکه وظیفه متصل کردن اجزای مختلف سیستم مداربسته شبکه را بر عهده دارد. در صورتی که سوئیچ شبکه POE باشد کابل شبکه وظیفه انتقال برق تا دوربین‌ها را نیز بر عهده دارد.
  • کابل برق (در صورتی که سوئیچ POE نباشد): در صورتی که سوئیچ شبکه POE نباشد، از کابل برق برای تغذیه دوربین‌ها استفاده می‌شود.
  • منبع تغذیه (در صورتی که سوئیچ POE نباشد): در صورتی که سوئیچ شبکه POE نباشد، از منبع تغذیه برای ایجاد ولتاژ مناسب دوربین‌ها استفاده می‌شود.
  • تجهیزات مورد نیاز نصب و کابل‌کشی: این دسته تجهیزات شامل تجهیزاتی مثل داکت، لوله، فلکسی و پایه می‌شود.

بعد از این که تجهیزات مورد نیاز را تهیه کردید می‌توانید سراغ نصب دوربین‌ها بروید. مراحل نصب دوربین تحت شبکه در ادامه آمده است.

همان‌طور که گفته شد در سیستم دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه، اجزای اصلی مورد استفاده عبارت هستند از؛ دوربین‌های IP، سوئیچ شبکه و دستگاه NVR.  برای انتقال تصویر دوربین‌ها به NVR باید هر دوربین را با یک کابل به سوئیچ شبکه متصل کنیم و پس از این که تمام دوربین‌ها با کابل به سوئیچ متصل شدند، یک کابل از سوئیچ شبکه به NVR کشیده می‌شود. نوع کابل‌های مورد استفاده در سیستم IP، از نوع کابل شبکه هستند.

اگر سوئیچ شبکه مورد استفاده در یک شبکه دارای قابلیت POE باشد، همان کابل شبکه متصل شده بین دوربین و سوئیچ به عنوان کابل تغذیه دوربین‌ها نیز کار می‌کند. در صورتی که سوئیچ شبکه مورد استفاده، معمولی باشد باید برای هر دوربین یک کابل برق مجزا کشیده شود. نصب دوربین تحت شبکه به دستگاه NVR کار بسیار ساده‌ای است. بیشتر دستگاه‌های NVR به صورت Plug and play هستند.

نصب دوربین مدار بسته آنالوگ

نحوه نصب و همچنین تجهیزات نصب در سیستم‌های دوربین مدار بسته آنالوگ کمی متفاوت است. در این نوع سیستم‌ها به جای NVR از DVR استفاده می‌شود و برای هر دوربین باید دو کابل مجزا ازDVR  کشیده شود؛ کابل اول به عنوان کابل تصویر، وظیفه انتقال تصویر دوربین به DVR را دارد و کابل دوم، کابل برق است که منبع تغذیه DC را به دوربین متصل می‌کند. کابل‌های ویدیو توسط کانکتورهای مخصوص به نام BNC به دوربین یا DVR متصل می‌شوند. پس از نصب تمامی دوربین‌ها، اتصال آن‌ها به DVR، کابل‌کشی‌ها و اتصال کانکتورها نوبت تنظیمات نرم‌افزاری می‌رسد و پس از آن سیستم آماده استفاده کردن است.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.