با انواع بیمه خودرو آشنا شوید!

Rate this post

خودروها از جمله دارایی‌هایی هستند که همیشه احتمال بروز حادثه یا خسارت برای آن‌ها وجود دارد. اتفاقات مختلفی مانند تصادف، آتشسوزی و سرقت، حوادثی هستند که هر روز شمار زیادی از صاحبان خودروها را درگیر می‌کنند. در بسیاری از مواقع، میزان خسارات مالی و یا حتی جانی ناشی از چنین حوادثی، بیش از چیزی است که صاحب اتومبیل بتواند آن را جبران نماید و به همین دلیل، استفاده از بیمه خودرو امری مهم و ضروری به نظر می‌رسد. روند صعودی قیمت خودرو از یک طرف و بالا رفتن هزینه‌های تعمیر و بازسازی خودرو از طرف دیگر، خرید بیمه خودرو در این روزها را بیش از پیش مهم و حیاتی کرده است. بیمه‌ خودرو انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها، حوادث و اتفاقات خاصی را تحت پوشش قرار داده و خسارات ناشی از آن‌ها را جبران می‌نمایند. به همین دلیل انتخاب و خرید بیمه خودرو مناسب می‌تواند تا حدی چالش‌ برانگیز و گیج‌کننده باشد، اما جای نگرانی نیست در این مقاله از سایت شیپور قصد داریم به معرفی انواع مختلف بیمه خودرو پرداخته و شرایط و نحوه جبران خسارت هرکدام از آنها را برایتان بازگو کنیم؛ بنابراین با شیپور همراه باشید تا انواع بیمه خودرو را بشناسید و بتوانید برای خرید هر کدام از آنها تصمیم گیری کنید.

انواع بیمه خودرو

انواع-بیمه-نامه

  • بیمه شخص ثالث

    شناخته شده‌ترین نوع بیمه خودرو، بیمه شخص ثالث است. بیمه شخص ثالث، خسارت‌های مالی و جانی وارد شده از طرف راننده به اشخاص ثالث در حوادث رانندگی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

    منظور ازشخص ثالث چیست؟

    در این بیمه، تمام افراد حقیقی یا حقوقی که ممکن است از وسیله نقلیه تحت مسئولیت راننده آسیب مالی یا جانی ببینند، شخص ثالث محسوب می‌شوند. برای مثال، موتو‌سواری که در اثر برخورد با خودرو شما مصدوم شود یا دچار خسارت گردد، یا یک عابر پیاده و یا صاحب خودرو پارک شده در خیابان، شخص ثالث تعریف می‌شوند.
    توجه داشته باشید که راننده مقصر حادثه، شخص ثالث محسوب نشده و از محل این بیمه، غرامتی دریافت نخواهد کرد. در بخش بعد در مورد بیمه سرنشین به طور کامل توضیح خواهیم داد.

تعریف خسارت‌های جانی و مالی در بیمه شخص ثالث

خسارت‌های مالی: کلیه زیان‌ها و خساراتی است که به دلایل مختلف از جمله تصادف، سقوط، انفجار و یا آتشسوزی به افراد وارد می‌شود. علاوه بر این، خساراتی که از محموله وسیله نقلیه به اشخاص وارد می‌شود نیز تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار دارد.

خسارات جانی: منظور از خسارات جانی، کلیه خسارت‌ها و غرامت‌های جانی از جمله فوت، از کار افتادگی دائم یا موقت و ایجاد نقص عضو است. هزینه‌های پزشکی که در اثر حادثه بر اشخاص ثالث تحمیل می‌شوند نیز از موارد مشمول بیمه شخص ثالث است.

تذکر1: فراموش نکنید که خرید بیمه شخص ثالث اجباری است و صاحب وسیله نقلیه موظف است نسبت به خرید و یا تمدید آن اقدام کند. بر اساس قانون، استفاده از خودرو بدون داشتن بیمه شخص ثالث ممنوع است. با توجه به بالا بودن نرخ دیه، بدیهی است سهل‌انگاری در این زمینه می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

تذکر2: نکته جالب توجه در مورد بیمه شخص ثالث، تغییرات آن در سال ۱۳۹۸ است. بر اساس این تغییرات، بیمه شخص ثالث به جای خودرو محور بودن، راننده محور خواهد شد و در واقع بیمه شخص ثالث به راننده تعلق می‌گیرد و نه خودرو. این تغییرات موجب خواهد شد که رانندگانی که کمتر باعث تصادف می‌شوند یا به عبارتی پایبندی بیشتری به قوانین راهنمایی و رانندگی دارند، بتوانند از تخفیفاتی در خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث برخوردار شوند.

خسارت‌های جانی و مالی در بیمه شخص ثالث

  • بیمه سرنشین

جبران خسارات جانی وارد شده به راننده‌ای که مسبب حادثه بوده است، بر عهده بیمه سرنشین است. برای برخورداری از بیمه حوادث سرنشین، به خرید بیمه‌نامه جدید نیازی نیست، زیرا به همراه بیمه شخص ثالث و در یک بیمه‌نامه عرضه می‌شود. گفتنی است که سقف پوشش حوادث راننده توسط بیمه سرنشین، در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۲۷۰ میلیون تومان تعیین شده است.

  • بیمه بدنه

بیمه بدنه اتومبیل، خودرو بیمه شده را در برابر حوادث و سوانح تحت پوشش قرار می‌دهد و خسارات مالی وارد شده به آن را جبران می‌کند. تصادف، سرقت خودرو، آتش سوزی و انفجار، مواردی هستند که مشمول بیمه بدنه محسوب شده و شرکت بیمه ملزم به جبران خسارات و هزینه‌های ناشی از آنها خواهد بود. علاوه بر این، هزینه‌های تعمیر خودرو مثل خرید قطعات جدید و پرداخت دستمزد، به قیمت روز حادثه محاسبه و به صاحب خودرو پرداخت خواهد شد. علاوه بر مواردی که بیان شد، در هنگام خرید بیمه بدنه اتومبیل، می‌توانید با پرداخت هزینه اضافی، محدوده پوشش بیمه بدنه را افزایش دهید. موارد زیر، از جمله خدماتی هستند که می‌توانید با پرداختن هزینه‌ای که برای هرکدام مشخص شده است، در هنگام حادثه از آنها برخوردار شوید:

جبران خسارت شکستن شیشه‌ به تنهایی
پرداخت خسارت ناشی از سرقت درجای لوازم و قطعات
پرداخت غرامت دوران تعمیرات

چند توصیه در مورد بیمه خودرو

۱. پیش از خرید بیمه اتومبیل، حتما تعهدات شرکت بیمه را به دقت مطالعه و بررسی نمایید.

۲. همیشه چند روز پیش از اتمام تاریخ بیمه برای تمدید آن اقدام نمایید.

۳. تا حد امکان سقف جبران خسارت‌ بیمه را افزایش دهید.

۴. به هیچ عنوان با خودرو فاقد بیمه رانندگی نکنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.