معاینه فنی خودرو و هر آنچه باید بدانید

Rate this post

بدون شک تا به حال نام معاینه فنی را شنیده‌اید و احتمالا می‌دانید که برگه معاینه فنی خودرو، یکی از مدارکی است که برخورداری از آن برای خودروهای واجد شرایط الزامی است، اما بسیاری از ما ممکن است با مفهوم دقیق آن آشنا نبوده و یا سوالاتی پیرامون آن داشته باشیم. در این صورت جای نگرانی نیست، زیرا در این مقاله قصد داریم جزئیات معاینه فنی خودرو را بررسی کرده و مراحل دریافت آن را برای شما مخاطبین گرانی شرح دهیم. از آنجاییکه دریافت معاینه فنی برای خودروهایی که بیش از چهار سال از تولیدشان گذشته الزامی است، توصیه می‌کنیم با ما همراه باشید تا با مراحل، مدارک لازم و جزییات اخذ معاینه فنی خودرو آشنا شوید.

معاینه فنی چیست؟

پیش از این که بخواهیم مراحل معاینه فنی را یک به یک برایتان شرح دهیم، بد نیست با مفهوم معاینه فنی بیشتر آشنا شوید. معاینه فنی خودرو به مجموعه‌ای از آزمون‌ها گفته می‌شود که به منظور بررسی صحت کارکرد خودرو طراحی شده‌اند. در روند معاینه فنی، بخش‌های مختلف خودرو از جمله چراغ‌ها، ترمزها، کمک فنر و سیستم تعلیق مورد بررسی قرار می‌گیرند. بررسی ظاهری خودرو و تست آلایندگی نیز از دیگر مراحل معاینه فنی هستند. مجموعه تمام این آزمون‌ها، عملکرد صحیح خودرو شما را بررسی می‌کنند و در صورت عدم وجود نقص و یا خرابی، برگه معاینه فنی برای شما صادر می‌شود. در اختیار داشتن این برگه نشان می‌دهد که خودرو شما از نظر ایمنی و ایجاد آلودگی زیست محیطی در شرایط استاندارد و مطلوبی قرار دارد.

اگر خودرویی که چهار سال از تولید آن می‌گذرد فاقد برگه معاینه فنی باشد، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند تا روزی پنجاه هزار تومان جریمه را برای آن در نظر بگیرد. به علاوه، به دلیل اینکه برای تعویض پلاک نیاز به برگه معاینه فنی دارید، درصورت عدم دریافت آن، قادر به تعویض پلاک نیز نخواهید بود. پس اگر خودرو شما برگه معاینه فنی ندارد، هرچه زودتر نسبت به دریافت آن اقدام نمایید. در ادامه مدارک مورد نیاز برای اخذ معاینه فنی و همچنین  مراحل آن را به ترتیب و با جزئیات بررسی می‌کنیم.

مدارک مورد نیاز برای برگه معاینه فنی

همراه داشتن کارت خودرو یا برگ سبز برای پذیرش و انجام مراحل معاینه فنی ضروری است. با به همراه داشتن یکی از این مدارک، می‌توانید به یکی از مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و روند دریافت معاینه فنی را آغاز کنید. گفتنی است اگر در تهران زندگی می‌کنید، می‌توانید با مراجعه به سامانه نوبت‌دهی مراکز معاینه فنی خودروها، اقدام به دریافت نوبت کرده و در روز و ساعتی که برایتان تعیین می‌شود به مرکز معاینه فنی مراجعه کنید.

مرکز معاینه فنی

مراحل دریافت معاینه فنی

  • پذیرش خودرو

    اولین گام برای اخذ برگه معاینه فنی، پذیرش خودرو در یکی از مراکزیست که برای این منظور معرفی شده اند. پس از مراجعه به مرکز معاینه فنی، یک دوربین پلاک‌خوان کار ثبت پلاک شما را انجام می‌دهد و اطلاعات پلاک به همراه مشخصات فردی شما در سامانه ناجا ثبت می‌شود. هزینه ثبت اطلاعات، بر طبق نرخ مصوب سال ۹۸ مبلغ ۳۷۰۰۰ تومان است. پس از ثبت مشخصات در سامانه ناجا، روند آزمون‌های معاینه فنی آغاز می‌شود.

مراحل دریافت معاینه فنی

  • بررسی ظاهری

    در اولین آزمون از پروسه معاینه فنی، نمای ظاهری خودرو شما مورد بازدید و بررسی قرار می‌گیرد. لاستیک‌ها، آینه‌ها، چراغ‌ها و شیشه اتومبیل، مواردی هستند که سلامت آنها در این مرحله مورد سنجش قرار می‌گیرد. برای گذشتن از این مرحله، خودرو شما باید دارای ظاهری استاندارد بوده و علاوه بر برخورداری از شیشه، آینه، بوق و چراغ‌های سالم، به کمربند ایمنی و لاستیک مناسب نیز مجهز باشد. میزان دود خروجی از اگزوز خودرو و عدم وجود روغن‌سوزی نیز در این مرحله بررسی می‌شوند.

  • تست آلایندگی خودرو

    همانطور که می‌دانید یکی از مشکلاتی که امروزه به ویژه در شهرهای بزرگ با آن روبرو هستیم، آلودگی هوا است. به همین منظور در مرحله دوم معاینه فنی، تست گازهای آلاینده روی خودرو انجام می‌شود. نحوه انجام تست آلایندگی خودرو به این صورت که خودرو در دور موتور پایین شروع به کار می‌کند و میزان گازهای مختلف موجود در دود خروجی از اگزوز آن توسط دستگاه مخصوصی مورد آزمایش و پایش قرار می‌گیرد. مونوکسید کربن، دی اکسید کربن، مونوکسید نیتروژن، از گازهایی هستند که در این آزمایش چنانچه درخواست دریافت معاینه فنی برتر را داشته باشید، لازم است خودرو شما تست آلایندگی را در دور موتور بالا نیز پشت سر بگذارد.

  • بررسی چراغ‌های جلو

    شدت نور چراغ‌های جلو و همچنین میزان انحراف پرتوهای آنها در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد. نقص در سیستم روشنایی خودرو و یا استاندارد نبودن پخش نور می‌تواند خطرآفرین باشد، برای همین این بخش به بررسی چراغ‌ها اختصاص داده شده است.

    تست آلایندگی خودرو

  • تست سه‌گانه

    تست سه‌گانه عبارت است از آزمون‌هایی که میزان لغزش جانبی و همچنین وضعیت کمک‌فنر‌ها و ترمزهای خودرو را بررسی می‌کنند. برای دریافت برگه معاینه فنی، تمام این بخش‌ها باید از عملکرد صحیح و مناسبی برخوردار باشند، زیرا تاثیر قابل توجهی در سطح امنیت خودرو دارند.

  • بررسی سیستم تعلیق

    در این مرحله که آخرین مرحله از آزمون‌های معاینه فنی محسوب می‌شود، سیستم تعلیق خودرو توسط دستگاه مخصوصی تحت کشش و فشار قرار می‌گیرد تا عملکرد آن در شرایط سخت مورد بررسی قرار بگیرد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.