موقع استخدام سالن‌ دار رستوران چه سوالاتی باید پرسید؟

3.5/5 - (12 امتیاز)

استخدام نیروی انسانی برای هر سازمان یا شرکتی یکی از مهم‌ترین نکات در جهت رسیدن به اهداف آن سازمان محسوب می‌شود. اگر در گذشته مدیران تلاش می‌کردند تا به دارایی‌های فیزیکی و مالی مجموعه خود اضافه کنند، در دنیای امروز به دنبال بهترین نیروها هستند که به نوعی دارایی‌های معنوی آن‌ها نیز محسوب می‌شود. قطعا می‌دانید که فرآیند استخدام در هر سازمانی نکات و اهمیت خاص خود را دارد.

رستوران‌ها جزو مشاغل خدماتی محسوب می‌شوند که بخش زیادی از نیروی کار جامعه را نیز به خود اختصاص داده‌اند. معمولا یکی از دغدغه‌های مدیران رستوران‌ها، جذب بهترین و حرفه‌ای ترین نیروها برای اداره بهتر رستوران است. در میان پرسنل مختلف یک رستوران، سالن دار یا سالن کار به علت وظایف مهمی که بر عهده دارد و ارتباط مستقیمی با مشتری دارد اصطلاحا ویترین مجموعه شما بوده و انتخاب درست او از اهمیت بالایی برخوردار است.

متاسفانه برخی از مدیران و مسئولان رستوان‌ها قواعد و ضوابط مشخصی برای استخدام یک سالن‌ دار ندارند. به همین دلیل بسیاری از آن‌ها بعد از مدتی شغل خود را رها کرده و در نتیجه مجموعه با صرف هزینه‌های دوباره برای جذب افراد جدید مواجه خواهد شد. ما در این مقاله قصد داریم تا ضمن آشنایی با وظایف یک سالن‌دار، شما را با نکات و سوالات مهمی که در استخدام آن‌ها ممکن است برای شما پیش بیاید، بیشتر آشنا کنیم.

برای پیدا کردن آگهی‌های کار، یا ثبت آگهی جهت استخدام نیرو، می‌توانید به گروه استخدام شیپور مراجعه کنید.

 

سالن‌ دار کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

سالن‌ دار (Waiter) که به آن سالن ‌کار نیز گفته می‌شود فردی است که در رستوران‌ها و کافه‌ها وظیفه هدایت و راهنمایی مشتری را بر عهده دارد. در بسیاری از مواقع مشتریان شما به رستوران مراجعه می‌کنند، اما نمی‌دانند که در چه بخشی می‌توانند بنشینند، منو رستوران چه گزینه‌هایی دارد، ترکیب غذاها و نوشیدنی‌ها به چه صورت بوده و زمان تحویل سفارش یا نحوه سرو و تحویل سفارش آن‌ها به چه صورت است.

مواردی که در بالا ذکر شد نمونه‌ای از وظایف یک سالن‌دار به حساب می‌آیند. فردی که با ایجاد ارتباط مناسب با مشتریان، در فرآیند انتخاب و سفارش‌دهی، آشنایی با امکانات مختلف رستوران، پاسخ به سوالات در مورد غذاها و نوشیدنی‌ها و از همه مهم‌تر راضی نگه‌ داشتن‌ آن‌ها نقش اساسی دارد.

یک سالن‌دار مجرب می‌بایست تلاش کند تا سفارشات مشتریان مطابق با انتظار آن‌ها ارائه شود. دقت کنید که یک مشتری ممکن است در طول زمان حضور در رستوران، درخواست‌های متعددی داشته باشد، سالن‌دار وظیفه دارد تا به صورت صحیح به درخواست‌های آن‌ها پاسخ دهد. حتی اگر موارد درخواستی آن‌ها خارج از توان رستوران بود، باید تلاش کند تا با هماهنگی با مدیریت رستوران، رضایت مشتری را جلب کند.

ممکن است برای شما این وضعیت رخ داده باشد که با مراجعه به یک رستوران و دادن سفارش، غذایی مشتری دیگری را اشتباها برای شما آورده باشند. مطمئن باشید که اگر آن رستوران یک سالن ‌دار مجرب در اختیار داشته باشد، احتمال رخ دادن چنین خطایی بسیار کم و در حد صفر خواهد بود.

توجه به تمیز بودن محیط سالن رستوران یکی دیگر از وظایف یک سالن دار ماهر است، توانایی رصد کردن وضیعت تمیزی و هماهنگی با بخش نظافت به منظور رفع مشکل بسیار با اهمیت است.

از جمله وظایف مهم دیگر یک سالن‌کار می‌توان کمک به مشتری در انتخاب غذا، توضیح دادن در خصوص منو و ترکیب جزئی غذاها و ایجاد هماهنگی بین سایر بخش‌های رستوران مانند آشپرخانه، صندوق‌دار و مدیریت رستوران اشاره کرد.

در ادامه به مهم‌ترین نکات و سوالات در استخدام چنین فردی اشاره می‎کنیم.

  • مهارت‌های ارتباطی

بدون شک مهم‌ترین وظیفه یک سالن ‌دار ایجاد ارتباط مناسب با مشتری و جلب رضایت اوست. این مهم در صورتی محقق خواهد شد که سالن ‌کار از مهارت‌های ارتباطی لازم برخوردار باشد. به همین دلیل اطمینان از قدرت ارتباط و روابط عمومی او یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید.

ادبیات صمیمانه و در عین حال همراه با حفظ احترام مشتری، مهارتی است که یک سالن ‌دار حرفه‌ای باید از آن برخوردار باشد. در ضمن سالن‌ دار باید از صبر و حوصله زیادی داشته باشد چرا که هر مشتری ممکن است دارای خصوصیات اخلاقی خاص خود باشد که رفتار با او نیازمند دقت در برخی موارد باشد. معمولا یک سالن‌دار باید دارای تیپ شخصیتی برون‌گرا باشد اما توجه داشته باشید الزام نیست.

  • سابقه کاری مرتبط

بدون شک داشتن رزومه و سوابق کاری در زمینه سالن ‌داری در انتخاب شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود. داشتن تجربه کاری مرتبط متقاضی وقت و هزینه کمتری برای آموزش نیروی جدید از شما به عنوان کارفرما خواهد گرفت.

  • هدف از سالن‌داری

سالن داری از جمله مشاغلی است که بسیاری از افراد به آن به دید یک شغل موقت نگاه می‌کنند و در نتیجه بعد از مدتی از این شغل خارج می‌شود. برای شما که مدیر یک رستوران هستید تعهد زمانی  سالن دار بسیار با اهمیت است چون می‌توانید روی شخصی که تمایل به همکاری بلند مدت دارد با خیالی آسوده سرمایه گذاری کنید.

در مورد تعهد همکاری، بهتر است مطمئن شوید که شخص متقاضی دوره خدمت سربازی خود را گذرانده باشد و یا اگر دانشجوست امکان ادامه همکاری پس ا زتحصیل را نیز داشته باشد.

  • میزان شناخت از غذا و آشپزی

مشتریان یک رستوران معمولا سوالاتی را در خصوص ترکیب غذاها یا نوشیدنی‌های رستوران می‌پرسند. در این شرایط بهتر است شخصی که استخدام می‌کنید آشنایی حدودی با غذاها و مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها داشته باشد تا در صورت نیاز به سوالات مشتریان پاسخ دهد. سالن داری که قبلا در آشپزخانه کار کرده، قطعا با منوی رستوران شما سریع‌تر آشنا می‌شود.

  • دقت و تمرکز حواس

در روزهای شلوغ رستوران، تعداد و تنوع سفارشات افزایش پیدا می‌کند. یک سالن‌دار ماهر باید توانایی مدیریت و کنترل حجم سفارشات و تحویل صحیح آنها را به مشتری داشته باشد.

  • آشنایی با مشاغل دیگر در رستوران

برخی اوقات امکان دارد که یک فرد سالن‌کار مواردی که خارج از شرح وظایفش است را انجام دهد. بنابراین بهتر است که یک سالن‌دار حرفه‌ای در مورد آشپزی و صندوق‌داری آشنایی نسبی داشته باشد.

  • قدرت بدنی

منظور از قدرت بدنی، توانایی کار به صورت ایستاده و در ساعات طولانی است چرا که ماهیت کار سالن‌دار به صورتی است که همواره در حال رفت و آمد بین آشپزخانه و سالن رستوارن است.

  • بزرگترین ضعف شما در هنگام خدمت چیست؟

سالن دار در مورد نقاط ضعف خود باید صادق باشد و اگر به تاخیر یا از دست دادن شیفت‌ها اشاره کند، ممکن است گزینه خوبی برای استخدام نباشد. هم‌چنین می‌توانید مقاله نحوه برنامه‌ریزی شیفت کارمندهای رستوران را مطالعه کنید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن این کار را انجام دهید

  • سطح تجربه شما به عنوان پیشخدمت/سالن‌دار چقدر است؟

این یک سؤال مصاحبه نسبتا آسان است و مدیر استخدام از پاسخ مستقیم قدردانی خواهد کرد. به یاد داشته باشید، اگر فردی که با او مصاحبه شود مطمئن و حرفه‌ای به نظر می‌رسد، همچنان می‌تواند بدون هیچ تجربه شغلی، به سمت سرور یا سالن‌دار دست پیدا کند.

  • چه چیزی را در مورد سالن دار بودن بیشتر دوست دارید؟

این فرصتی است برای نشان دادن اشتیاق خود برای پیشخدمت بودن و رستوران‌ها نرخ گردش مالی بالایی دارند، بنابراین، آنها واقعاً می‌خواهند افرادی را استخدام کنند که عاشق کار خود هستند و نگرش عالی دارند. بیشتر از همه، آنها سرورهایی می‌خواهند که واقعاً سعی می‌کنند بهترین خدمات ممکن را به مشتریان خود ارائه دهند.

  • از چه چیزی در مورد پیشخدمت یا پیشخدمت بودن متنفر هستید؟

    این سوال ممکن است مانند یک سوال مصاحبه ترفندی به نظر برسد، اما این فقط راهی است برای شناختن فرد موردنظر و میزان مقابله او با مشکلات احتمالی. هر سالن داری در نهایت با یک مشتری مشکل‌دار مواجه خواهد شد و مصاحبه کننده می‌خواهد بداند که چگونه با این موقعیت‌ها برخورد می‌شود.

  •  چرا می‌خواهید در این رستوران کار کنید؟

پیشخدمت‌های حرفه‌ای می‌توانند در هر رستورانی کار کنند. بنابراین، مصاحبه کننده می‌خواهد بداند که چرا فرد می‌خواهد به طور خاص برای آنها کار کند. دو یا سه دلیل خوب برای اینکه می‌خواهید در رستوران کار کنید، داشته باشید. این نشان می‌دهد که شما تکالیف خود را انجام داده و به خوبی هماهنگ خواهید شد. به یاد داشته باشید، مدیران کارکنانی را می‌خواهند که از آمدن سر کار هیجان زده باشند.

  • به غیر از میزهای انتظار چه نوع تجربه دیگری دارید؟

برخی از رستوران‌ها از فرد متقاضی می‌خواهند که کارهای مختلفی را همراه با سرو کردن، مانند درست کردن دسر، درست کردن کوکتل‌ها یا نوشیدنی‌های مخلوط و چیدن سفره انجام دهند. آنها از متقاضی می‌پرسند که چه تجربه اضافی با هر یک از وظایفی که سرورها به طور معمول انجام می‌دهند، دارید. بنابراین، در مورد تمام وظایف مختلفی که در کارهای قبلی انجام داده شده است، باید به آنها توضیح داده شود.

کلام آخر

بخش پنهان هر سازمان یا مجموعه، همان پرسنلی هستند که با عملکرد صحیح خود، بقای کسب و کار را تضمین می‌کنند. بنابراین تاثیر انتخاب درست آن‌ها در موفقیت را نمی‌توان نادیده گرفت. هر یک از افراد شاغل در یک کافه یا رستوران سهم مهمی در کسب رضایت مشتری دارند، اما در این بین سالن دار، نقطه تماس و تلاقی تیم و مشتری است و به همین دلیل، در انتخاب این فرد، باید توجه دوچندان داشت.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.