گواهینامه بین المللی چیست و مراحل اخذ آن چگونه است؟

Rate this post

گواهینامه بین المللی چیست و مراحل اخذ آن چگونه است؟

اگر قصد دارید از راه زمینی با خودروی به کشورهای دیگر سفر کنید باید گواهینامه بین المللی داشته باشید. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر در مورد گرفتن گواهینامه بین المللی و مراحل اخذ آن صحبت کنیم.

اگر اهل سفر و گردش به سراسر جهان باشید، با استفاده از گواهینامه رانندگی بین المللی به راحتی می‌توانید در جاده‌ها و مسیرهای خارج از کشور نیز با خودروی شخصی خود تردد کنید و یک مسافرت و گردشی خاطره‌انگیز را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید. اما اگر نمی‌دانید این گواهینامه چیست و برای گرفتن گواهی نامه بین المللی باید چه کارهایی انجام دهید، با ما همراه باشید.

گواهی نامه بین المللی چیست؟

قطعا این سوال برای افرادی که اطلاعات چندانی از گواهینامه بین المللی ندارند پیش خواهد آمد که به طور کلی گواهینامه رانندگی بین المللی چیست؟

گواهینامه بین المللی رانندگی یا «IDP»، که مخفف کلمه International Driving Permit، است، درواقع سندی است که فرد دارنده با داشتن آن می‌تواند در کشورهای سراسر جهان با وسایل نقلیه موتوری تردد کند.

این مدرک در انواع مختلفی مانند یک دفترچه، کارت یا ترکیبی از یک دفترچه و کارت ارائه می‌شود که معمولا اعتبار آن یک تا سه سال است.

جالب است بدانید که گواهینامه بین المللی علاوه بر زبان کشور فرد دارنده آن، به زبان‌های دیگری مانند انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، چینی، آلمانی، روسی و عربی نیز ترجمه شده و با استفاده از آن می‌توان در بسیاری از کشورهای جهان با خودروی شخصی رانندگی کرد.

نکته مهم در مورد دریافت گواهینامه بین المللی این است که شخص دارنده این گواهینامه نمی‌تواند از آن به عنوان گواهینامه رانندگی در کشوری که زندگی می‌کند استفاده کند؛ به بیانی ساده تا زمانی می‌توان این گواهینامه را معتبر دانست که اصل گواهینامه صادر شده از کشور مرجع را همراه داشته باشید.

مرکز جهانی صدور گواهینامه بین المللی، «سازمان جهانی اتومبیلرانی» بوده و برای کشورهایی است که به عنوان اعضای این مرکز جهانی، شناخته می‌شوند و عضو آن هستند.

در حال حاضر ۱۹۶ کشور در سراسر جهان به عضویت سازمان جهانی اتومبیلرانی درآمده‌اند و مدرک گواهینامه بین‌ المللی را به رسمیت می‌شناسند.

گواهینامه بین المللی چیست و مراحل اخذ آن چگونه است؟

مراحل گرفتن گواهینامه بین المللی چیست؟

بدیهی است که با دریافت گواهینامه رانندگی در داخل کشور به راحتی می‌توان رانندگی کرد. اما نکته مهم این است که نمی‌توان با این گواهینامه وارد کشوری دیگری شد و به رانندگی پرداخت. دلیل این امر این است که گواهینامه‌ای که در یک کشور صادر می‌شود، باید به گونه‌ای باشد که ماموران سایر کشورها نیز بتوانند آن را بفهمند و درک کنند.

البته جای نگرانی نیست و تصور نکنید که برای گرفتن گواهینامه بین المللی نیاز است هفت‌خان رستم را پشت سر بگذارید و ملزم به انجام کارهای سخت و رفت و آمدهای خسته‌کننده اداری باشید.

اصلا این گونه نیست و به راحتی می‌توانید با انجام چند اقدام بسیار ساده، گواهینامه بین المللی را دریافت کنید.

مدارک مورد نیاز را تهیه کنید

باید بدانید که برای اخذ گواهینامه بین المللی باید مدارک زیر را تهیه و به مراکز مربوط ارائه داد:

  • گواهینامه رانندگی معتبر کشوری که اعتبار آن حد اقل یک ماه و یک روز باشد. با ارائه این گواهینامه، اعتبار گواهینامه رانندگی بین المللی یک سال خواهد بود.
  • گواهینامه رانندگی معتبر کشور که اعتبار آن حد اقل سه سال باشد. با ارائه این گواهینامه، اعتبار گواهینامه رانندگی بین المللی سه سال خواهد بود.
  • اصل یا تصویر از صفحه نخست گذرنامه
  • یک قطعه عکس 4*3 تمام رخ (در صورتی که بانوان برای گرفتن گواهینامه بین المللی اقدام می‌کنند، عکس باید از حجاب اسلامی برخوردار باشد)
  • تکمیل فرم درخواست به دو زبان فارسی و انگلیسی (نکته مهم در این قسمت این است که باید تاریخ تولد فرد متقاضی در قسمت انگلیسی، به میلادی نوشته شود)

قیمت گواهینامه بین المللی

وقتی مرحله اول را انجام دادید، نوبت به مرحله دوم می‌رسد که مربوط به هزینه‌های دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی است.

در این قسمت باید هزینه‌های زیر را پرداخت کنید:

  • برای هر جلد گواهینامه بین المللی که اعتبار آن یک سال است، باید مبلغ ۱۱۹ هزار تومان پرداخت کرد.
  • برای هر جلد گواهینامه بین المللی موتورسیکلت که اعتبار آن یک سال است، باید مبلغ ۱۱۹ هزار تومان پرداخت کرد.
  • برای هر جلد گواهینامه بین المللی به همراه مجوز رانندگی موتورسیکلت که اعتبار آن یک سال است، باید مبلغ ۱۴۵ هزار تومان پرداخت کرد.
  • برای هر جلد گواهینامه بین المللی که اعتبار آن سه سال است، باید مبلغ ۳۶۹ هزار تومان را پرداخت کرد.

ثبت نام و اخذ گواهینامه بین المللی

پس از آنکه مراحل اول و دوم را برای گرفتن گواهینامه بین المللی سپری کردید، اکنون در مرحله سوم لازم است برای اخذ گواهینامه رانندگی بین المللی ثبت نام کنید.

برای ثبت نام سه راه پیش روی متقاضیان است که در ادامه به معرفی هر سه راه می‌پردازیم:

مراجعه به دفاتر اصلی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور

اگر می‌خواهید گواهینامه بین المللی در سریعترین زمان ممکن به دست شما برسد، کافی است به دفاتر اصلی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید. در این صورت زمان کمتری برای دریافت گواهینامه صرف خواهید کرد.

اداره پست در سراسر کشور

اقدام از طریق اداره پست در سراسر کشور، کمی زمان‌بر است و برای افرادی مناسب است که برای دریافت گواهینامه بین المللی عجله‌ای ندارند. در این حالت با مراجعه به ادارات پست سراسر کشور و با عبور از مراحل اداری، می‌توانید گواهینامه بین المللی را در مدت زمان یک هفته پس از ارسال مدارک، دریافت کنید.

ثبت نام اینترنتی

سومین راه برای ثبت نام گواهینامه بین المللی، اینترنت است. کافی است به سامانه فروش اینترنتی گواهینامه بین المللی رجوع کرده و ثبت نام خود را تکمیل کنید. به یاد داشته باشید که در این روش، دریافت گواهینامه ۷ تا ۱۰ روز کاری طول خواهد کشید.

البته اگر از طریق اینترنت به دریافت گواهینامه اقدام می‌کنید، باید نکات مهمی را درنظر داشته باشید که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم:

  • زمانی که ثبت نام می‌کنید، حداقل زمان لازم برای اعتبار گواهینامه رانندگی ملی، یک ماه و ده روز خواهد بود.
  • تنها گواهینامه بین المللی با اعتبار یک ساله برای فرد متقاضی صادر می‌شود.
  • مهمتر از همه اینکه باید حتما هنگام ثبت نام از طریق اینترنت، داخل کشور حضور داشته باشید.

نکات جالب در مورد گرفتن گواهینامه بین المللی

  • گواهینامه رانندگی بین المللی پس از صدور، تنها به خود فرد یا در صورت نبود وی، به بستگان درجه یک تحویل داد می‌شود.
  • البته درخواست کننده گواهینامه می‌تواند از طریق وکیل قانونی خود نیز گواهینامه را دریافت کند. بنابراین برای اثبات هویت باید اصل شناسنامه یا ارائه اصل وکالت‌نامه و کارت شناسایی معتبر، همراه دریافت کننده گواهینامه باشد.
  • گواهینامه بین المللی تمدید نمی‌شود، بنابراین باید در صورت تمام شدن اعتبار آن، دوباره برای دریافت گواهینامه جدید، اقدام کرد.
  • در کشورهایی مانند آمریکا، استرالیا، امارات متحده عربی، کانادا و کشورهای اروپایی، باید برای رانندگی گواهینامه بین المللی و گواهینامه رانندگی ملی را همراه داشته باشید.

اگر گواهینامه بین المللی سه ساله دارید، مطمئین شوید کشوری که در آن‌ها رانندگی می‌کنید، این گواهینامه را معتبر بداند؛ چراکه در برخی از کشورها گواهینامه بین المللی سه ساله قابل قبول نیست.

اگر با استفاده از گواهینامه بین المللی در کشورهای مختلف رانندگی می‌کنید، حتما باید قوانین و مقررات از جمله شرایط اقامت و اشتغال در آن‌ کشورها را دانسته و به آن‌ها عمل کنید.

در کشور امارات متحده عربی، تنها رانندگان خودروهایی که اجاره‌ای است، می‌توانند از گواهینامه رانندگی بین المللی سه ساله استفاده کند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. خرید دوربین مداربسته می گوید

    بسیار عالی

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.