هنگام خرید فلش مموری، چه نکاتی باید درنظر گرفته شود؟

5/5 - (1 امتیاز)

هنگام خرید فلش مموری، چه نکاتی باید درنظر گرفته شود؟

فلش مموری یکی از پراستفاده‌ترین ابزاری است که برای نگهداری حجم زیادی از داده‌ها مانند عکس، ویدئو، فایل‌های متنی و… استفاده می‌شود. برای اطلاع از نکات مهم هنگام خرید فلش مموری، همراه ما باشید.

فلش مموری

نام فلش مموری که به پورت USB متصل می‌شود را به دفعات شنیده‌ایم و اطلاعات مختصری در مورد این ابزار کوچک اما کاربردی داریم.

ولی اگر بخواهیم تعریف جامعی از فلش مموری داشته باشیم می‌توان گفت فلش مموری یک نوع حافظه بادوام است که قابلیت ذخیره و در عین حال حذف یا پاک کردن اطلاعات را دارد و به دلیل سرعت بالا و استفاده آسان بسیار پرطرفدار است.

به احتمال زیاد شما و هر کدام از آشنایان‌تان حد اقل یک فلش‌ مموری برای ذخیره کردن داده‌ها و اطلاعات مهم و شخصی خود تهیه کرده‌اید. حتی بسیاری از مردم به دلیل حجم بالای اطلاعات ذخیره شده مجبور به تهیه چند فلش مموری هستند و همین امر سبب شده است تا تولیدکنندگان این ابزار پرکاربرد، در فکر طراحی و تولید فلش مموری‌های متنوع با امکانات و کارآیی‌هایی مختلف باشند.

درواقع زندگی امروز که بر پایه تکنولوژی و دیجیتالی شدن استوار است، باعث شده تا با حجم قابل توجهی از عکس، فیلم، فایل صوتی، متن و … مواجه شویم. ذخیره و نگهداری امن از این داده‌ها که بسیاری از آن‌ها به‌ویژه عکس و فیلم خصوصی و کاملا محرمانه است، مهم و حیاتی است.

بنابراین دقت در انتخاب ابزاری که بتوان با خیال راحت داده‌ها را نگهداری، جابه‌جا و حتی پاک کرد، بسیار مهم است. فلش مموری می‌تواند یکی از بهترین‌ گزینه‌ها برای ذخیره اطلاعات محرمانه و مهم باشد. از این رو در ادامه شما را با نکاتی که لازم است هنگام خرید یک فلش مموری مناسب درنظر بگیرید، آشنا می‌کنیم.

نکات لازم در انتخاب فلش مموری

حجم فلش مموری

یکی از مهم‌ترین یا به عبارتی اصلی‌ترین نکته هنگام انتخاب و تهیه فلش مموری، حجمی است که بتوان در از طریق USB روی حافظه خارجی ذخیره کرد؛ چرا که اولین دلیل خرید فلش مموری، ذخیره کردن و نگهداری از اطلاعات است. پس توصیه می‌کنیم پیش از خرید فلش مموری بررسی کنید چه مقدار حافظه نیاز دارید تا اطلاعات را نگهداری کنید.

قدم دوم این است سعی کنید فلش مموری را تهیه کنید که حافظه ذخیره‌سازی در آن بیش از حافظه‌ای باشد که در حال حاضر به آن نیاز دارید. فراموش نکنید که حجم یا حافظه فلش مموری تاثیر مستقیمی بر قیمت آن می‌گذارد.

جالب است بدانید که در بازار می‌توانید فلش مموری با حجم ۴ گیگابایت تا 128 گیگابایت را تهیه کنید. البته فلش مموری‌هایی تا 2 ترابایت نیز در دنیا وجود دارد.

سرعت انتقال داده ها

پس از حجم یا ظرفیت ذخیره‌سازی فلش مموری، سرعت دومین فاکتوری است که هنگام تهیه فلش باید به آن توجه کرد.

درواقع اگر قصد دارید از فلش مموری به صورت مداوم استفاده کنید و فایل‌هایی که حجم آن‌ها از چندین کیلو بایت بیشتر است ذخیره کرده یا انتقال دهید، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی فلش مموری اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

استحکام فلش مموری

یکی از نکات مهمی که هنگام خرید فلش مموری باید درنظر گرفت، استحکام و دوام آن است. البته همانگونه که می‌دانید شرکت‌های تولیدکننده این ابزار آن را نسبت به سایر حافظه‌های ذخیره‌کننده مقاوم‌تر ساخته‌اند، ولی نباید از این نکته غافل شد که بهتر است فلش مموری را تهیه کنید که علاوه بر بدنه بیرونی آن، قسمت‌های داخلی مانند رابط USB نیز از مقاومت کافی برخوردار باشد و آسیب رسیدن به مدار داخلی جلوگیری شود.

پورت ارتباطی فلش مموری

یکی از بخش‌های فلش مموری قسمت پورت ارتباطی آن است که در انواع مختلفی ساخته شده است. رابط‌های USB 2.0، USB 3.0 و USB 3.1 در کنار رابط‌های micro USB و USB Type-C انواع مختلف پورت‌ فلش مموری را تشکیل می‌دهد که توسط شرکت‌های تولید کننده ساخته شده است.

قدیمی‌ترین پورت فلش مموری رابط USB 2.0 است که سرعت انتقال اطلاعات آن پایین است. این در حالی است که پورت فلش مموری رابط USB 3.0 در بین دیگر فلش مموری‌ها دارای سرعت انتقال داده‌ بالاتری است.

رابط USB 3.1 نسبت به رابط  USB 3.0با دو برابر سرعت فایل‌ها و اطلاعات را منتقل می‌کند ولی از لحاظ ظاهری تفاوتی با USB 3.0 ندارد. البته فراموش نکنید که برای استفاده از این دو رابط باید مادربرد شما بتواند آن‌ها را پشتیبانی کند.

micro USB نوع دیگری از رابط‌ فلش مموری است که در تعدادی از فلش‌ مموری‌ها تعبیه می‌شود. از این رابط برای اتصال به گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌شود. جالب است بدانید به فلش مموری که به صورت همزمان micro USB و USB را داشته باشد، OTG گفته می‌شود.

در بازار می‌توانید فلش مموری که اکثرا دارای رابط پورت USB 2.0 و  USB 3.0 است تهیه کنید.

طراحی و ترکیب‌ بندی حافظه فلش مموری

سومین نکته‌ای که بهتر است هنگام تهیه فلش مموری به آن توجه کرد، طراحی و ترکیب‌بندی حافظه فلش مموری است.

مسلما تا به امروز فلش‌ مموری‌ های متنوع با ظاهر و ابعاد مختلف دیده‌اید. بعضی از این فلش مموری‌ها به اندازه‌ای کوچک است که به راحتی گم می‌شود. گروه دیگری از تولیدکنندگان فلش مموری با اشکال فانتزی تولید می‌کنند که اتفاقا مورد پسند بسیاری از خریداران نیز قرار گرفته است.

برخی دیگر از فلش مموری‌ ها از دو قسمت درپوش و بدنه تشکیل شده است که این نیز یکی از معضلات نگهداری فلش مموری البته برای گروهی از افراد که مدام وسایل خود را گم می‌کنند محسوب می‌شود.

این افراد معمولا درپوش فلش مموری را گم می‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم هنگام خرید فلش مموری حتما سعی کنید با توجه به نوع کاربری خود فلش مموری مناسب را تهیه کنید.

خرید فلش مموری ساخت یک شرکت معتبر

شاید یکی از نکاتی که معمولا از دید خریداران فلش مموری پنهان می‌ماند، شرکت تولید کننده این ابزار پرطرفدار است.

ظاهر، ابعاد، حجم حافظه، رنگ و … از معمول‌ترین نکاتی است که بیش از هر مسئله دیگری ذهن خریدار را هنگام انتخاب فلش مموری درگیر می‌کند.

اما گارانتی و خدمات پس از فروش این وسیله در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و متاسفانه قیمت پایین فلش مموری نسبت به دیگر ابزار الکترونیکی باعث شده است که بیشتر مردم به گارانتی آن توجه نکنند.

همچنین شرکت تولیدکننده فلش مموری نیز حائز اهمیت است و باید به نام سازنده و تولیدکننده فلش مموری توجه کرد تا با مشکلاتی همجون فلش مموری قلابی، ظرفیت غیر واقعی، اصل نبودن برند و … مواجه نشویم.

پشتیبانی از انواع سیستم عامل ها

یکی از اصلی‌ترین دلایل خرید فلش مموری، انتقال و ذخیره داده‌ها و اطلاعاتی است که برای ما مهم است و به در دسترس بودن همیشگی آن‌ها نیاز داریم.

بنابراین باید فلش مموری تهیه کنیم که بتواند از انواع سیستم‌‌عامل‌ها پشتیبانی کند و بتواند فرمت‌های مختلف را شناسایی و بخواند.

قیمت فلش مموری

متاسفانه بارها به دلیل ارزان‌تر خریدن یک کالا، با مشکلات دیگری روبه‌رو شده‌ایم. توجه کنید که کیفیت فلش مموری را فدای قیمت نکنید. مطمئن باشید که امکان بی‌کیفیت بودن فلش مموری‌ که دارای قیمت بسیار پایینی است دور از واقعیت نخواهد بود.

انواع فلش مموری

فلش مموری بند انگشتی

فلش مموری بند انگشتی در سایز بسیار کوچک ساخته می‌شود و از این رو به بند انگشتی شهرت دارد.

فلش مموری کشویی

در این مدل فلش مموری امکان حرکت رابط به صورت کشویی داخل فلش مموری فراهم شده است و زمانی که نیازی به استفاده از فلش مموری نیست می‌توان رابط را به درون فلش حرکت داد تا صدمه‌ای نبیند. البته احتمال خراب شدن این مدل فلش مموری به مرور زمان و بر اثر استفاده مکرر بالاتر از انواع دیگر فلش مموری است.

فلش مموری چرخشی

معمولا رابط فلش مموری‌هایی که دارای دو پورت متفاوت هستند، به صورت چرخشی ساخته شده است.

فلش مموری ساده

از رایج‌ترین نوع فلش مموری تولید شده می‌توان به فلش مموری ساده اشاره کرد که نسبت به دیگر فلش مموری‌ها خریداری می‌شود. همانگونه که از نام این مدل مشخص است، تولیدکنندگان آن را با ظاهری ساده طراحی و تولید کرده‌ و برای جلوگیری از آسیب احتمالی رابط ارتباطی، درپوشی برای آن ساخته‌اند.

همانگونه که متوجه شدید، فلش مموری‌ ها یکی از مهم‌ترین ابزاری است که می‌تواند حجم زیادی از اطلاعات و داده‌‌هایی که برای ما ارزشمند است ذخیره و منتقل کند. مقاومت، کیفیت، امنیت، پشتیبانی شدن و میزان حافظه‌ای که یک فلش مموری می‌تواند داشته باشد، از جمله موارد مهمی است که باید هنگام خرید فلش مموری آن‌ها را مورد توجه قرار دهید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.