بازداشت‌ها و بازجویی‌ها از خودروسازان به قطعه‌سازان رسید!

Rate this post

بررسی پرونده‌های فساد مالی در شرکت‌های برتر خودروسازی کشور با ورود دستگاه قضا به تخلفات مدیران سایپا در اوایل امسال آغاز شد. در ابتدا خبر بازداشت مدیرعامل سابق سایپا و مدیر فروش و بازاریابی پیشین این شرکت و چند تن دیگر به اتهام «اخلال در بازار خودرو» همه را بهت زده کرد؛ پس از آن رسما اعلام شد که پرونده مورد نظر 25 متهم دارد و در حال حاضر تنها شش نفر بازداشت شده‌اند. در 19 مرداد ماه سال جاری با مسدود شدن حساب‌های بانکی هاشم یکه زارع (مدیر عامل ایران‌خودرو)، نوک تیز پیکان قوه قضاییه این بار به سمت ایران خودرویی‌ها نشانه گرفته شد.

براساس آخرین اخبار مندرج شده، دستگاه قضا این بار به سراغ عباس ایروانی مدیرعامل گروه قطعه‌سازی عظام (یکی از دو ابرقطعه‌ساز کشور) رفته و ایشان را به اتهام قاچاق سازمان‌ یافته قطعات خودرو بازداشت کرده است. دادرسی پرونده قاچاق سازمان ‌یافته قطعات جناب ایروانی، به تازگی به اتمام رسیده، اما هنوز حکم قطعی برای متهمان صادر نشده است.

جدا از این موارد، به تازگی خبرهای ضد و نقیضی از بازجویی مدیران ارشد یکی دیگر از قطعه‌سازان کشور شنیده می‌شود و ظاهرا بازجویی‌های دیگری هم با محوریت مدیران قطعه‌سازی کشور در دست اقدام قرار دارد. اگر این موضوع صحت داشته باشد، احتمالا طی روزهای آینده افراد دیگری از دایره قطعه‌سازان کشور مورد بازجویی یا تحت بازداشت قرار خواهند گرفت.

افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا همچنان ادامه دارد

درحالی که تا هفته گذشته بسیاری از مسئولین افزایش قیمت‌های اخیر را کاملا کاذب و مقطعی می‌دانستند، در این هفته نیز شاهد بودیم که به نوعی قیمت اغلب خودروهای داخلی رو به افزایش است. رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت افزایش قیمت اخیر را به عدم تعادل میان عرضه و تقاضا نسبت داده است. رحمانی عقیده دارد که علت گرانی برخی از خودروها مربوط به عرضه و تقاضای آنان در بازار است؛ هنگامی که ما از یک خودرو یک میلیون دستگاه تولید می‌کنیم، اما بیرون کارخانه چیزی حدود ۶ تا ۷ میلیون متقاضی وجود دارد، بدیهی است که آن محصول گران شود!

سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو نیز علت افزایش قیمت‌ خودروهای داخلی را عرضه محدود خودروهای زیر صد میلیون تومان می‌داند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که تنها راه حل موجود این است که خودروسازان عرضه محصولات را نیز به اندازه نیاز آن‌ها در بازار افزایش دهد.

در بازار امروز قیمت پژو پارس سال به 99 میلیون تومان و دنا پلاس نیز با حدود 7 میلیون تومان افزایش قیمت به مرز 158 میلیون تومان (در تیپ 2) رسیده است. علاوه بر محصولات شرکت ایران خودرو قیمت محصولات شرکت سایپا نیز افزایش قابل توجهی داشته به طور مثال، چانگان CS35 در مقایسه با زمان مشابه در ماه گذشته حدود 12 میلیون افزایش را تجربه کرده است. نمونه چنین افزایش قیمت‌هایی در محصولات پایین رده شرکت سایپا نیز به چشم می‌خورد.

آغاز به کار مجدد واحدهای سیار معاینه فنی

با توجه به نزدیک شدن به فصول سرد سال و متعاقبا آلودگی کلان شهر تهران، ستاد معاینه فنی تهران با همکاری پلیس راهور، واحدهای سیار معاینه فنی خودرو را مجددا فعال نموده است. در این طرح از خودروهای عبوری خواسته می‌شود تا برای بررسی میزان آلایندگی خودرویشان بر روی سکوی تست معاینه فنی قرار بگیرند؛ چنانچه میزان آلایندگی آن‌ها بیشتر از حد مجاز باشد، برگه معاینه فنی آن‌ها ابطال شده و از راننده خواسته می‌شود تا در اولین فرصت برای دریافت برگه معاینه فنی و همچنین برطرف نمودن ایرادات فنی خودرو مذکور اقدام نماید. در این میان چنانچه خودرویی فاقد برگه معاینه فنی باشد، جریمه سنگینی منتظر آن خواهد بود!

‌علاوه‌بر خودروهای سواری، بررسی میزان آلایندگی خودروهای سنگین نیز در دستورکار پلیس راهور و ستاد معاینه فنی تهران قرار گرفته است. حسین مقدم سرپرست ستاد معاینه فنی شهر تهران درباره آلایندگی خودروهای سنگین عنوان کرد: با آغاز فصل سرما پایش مضاعف آلایندگی خودروهای سنگین که در سطح شهر رفت و آمد می‌نمایند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که این ستاد با مشارکت پلیس مانند گذشته نسبت به راه اندازی دوباره دو اکیپ واحد سیار تست کنار جاده‌ای خودروهای سنگین از 16 آبان ماه اقدام نموده است. امیدوارم با اجرای این طرح‌ها امسال هم مثل سال پیش شاهد روند روبه کاهش آلودگی هوا در شهر تهران باشیم.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.