با مزایا و معایب انواع شومینه آشنا شوید!

Rate this post

شومینه را می‌توان اولین نوع از وسایل گرمایشی دانست که بشر برای گرم کردن محیط خانه به کار گرفته است.‌ استفاده از شومینه تا چند سده قبل بسیار رایج بوده، اما با دسترسی مردم به نفت و بعدتر گاز طبیعی سایر وسایل گرمایشی که از نفت، گاز یا برق استفاده می‌کنند، جای خود را در خانه‌ها باز کردند. گرچه در دنیای امروزی شومینه سهم کمتری از وسایل گرمایشی را به خود اختصاص داده است، اما استفاده از آنها همچنان در خانه‌های ویلاهایی متداول است. در واقع شومینه علاوه بر گرم کردن محیط می‌تواند تاثیر زیادی روی ظاهر خانه داشته باشد، بویژه که با استفاده از متریال‌های جدید و مختلف و همچنین پیشرفت در فناوری، انواع مختلف شومینه در دسترس قرار گرفته‌اند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که شومینه را یک المان دوست‌داشتنی و شیک می‌دانید یا قصد خرید شومینه را دارید تا انتهای این مقاله با شیپور همراه باشید. در این مطلب به بررسی مزایا و معایب انواع شومینه می‌پردازیم و به شما در انتخاب شومینه مناسب کمک می‌کنیم.

مزایا و معایب انواع شومینه

شومینه‌ها انواع مختلفی دارند که بسته به جنس بدنه و نوع سوختی که استفاده می‌کنند با هم متفاوت هستند. برخی از انواع شومینه بیش از اینکه یک وسیله گرمایشی محسوب شوند، یک عنصر دکوراتیو به شمار می‌روند و به زیبا شدن فضای داخلی خانه کمک شایانی می‌کنند، اما هرکدام از این مدل‌ها مزایا و معایبی نیز دارند که پیش از انتخاب یا خرید شومینه باید مورد توجه قرار گیرند. در ادامه پس از معرفی هر مدل شومینه، مزایا و معایب آن را بررسی می‌کنیم.

مزایا و معایب شومینه برقی

شومینه‌های برقی یکی از مدل‌های شومینه هستند که برای تولید حرارت از انرژی برق استفاده می‌کنند. شومینه برقی در جریان تولید گرما هیچ‌گونه گاز سمی از خود متصاعد نمی‌کند، به همین دلیل نیازی به دودکش نیز ندارد. عدم نیاز به دودکش در شومینه‌های برقی موجب شده است که اجرای آنها به نسبت دیگر مدل‌های شومینه ساده‌تر باشد. در واقع برای استفاده از شومینه برقی کافیست پس از خرید، آن را در محل مورد نظر قرار داده و با اتصال به برق شهری آن را راه‌اندازی نمایید. علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده، شومینه‌های برقی از ظاهر جذابی نیز برخوردار هستند. در این نوع شومینه‌ها آتش واقعی وجود ندارد و شکل ظاهری آتش از طریق چراغ‌های کوچکی ایجاد می‌شود. چراغ‌های شومینه برقی را می‌توان در رنگ‌های مختلف تنظیم کرد که همین ویژگی باعث جذابیت بالای آنها و تاثیر شگفت‌انگیز در دکوراسیون خانه می‌شود.

ویژگی‌های مثبت و منفی شومینه هیزمی

شومینه هیزمی قدیمی‌ترین نوع از انواع شومینه محسوب می‌شود که استفاده از آن بخصوص در ویلاها و باغ‌ها رایج است. بدون شک همه ما از نشستن در کنار یک آتش واقعی و شنیدن صدای سوختن چوب لذت می‌بریم، در واقع همین دلایل باعث شده‌ تا استفاده از شومینه هیزمی همچنان پرطرفدار باشد. بهتر است بدانید که شومینه هیزمی یکی از پردردسرترین مدل‌های شومینه نیز هست، چرا که علاوه بر نیاز به ذخیره چوب، نگهداری دشواری نیز دارند. خاکسترهایی که از سوختن چوب در شومینه هیزمی باقی می‌ماند باید جمع آوری شود و هر از چندگاهی دودکش شومینه نیز نیاز به کنترل و تمیزی دارد. نصب و اجرای شومینه هیزمی نیز نسبت به دیگر مدل‌ها دشوارتر است، لذا اگر قصد استفاده از آن را دارید باید پیش از اتمام کار ساختمان برای اجرای آن تصمیم‌گیری نمایید.

شومینه الکلی و مزایا و معایب آن

شومینه الکلی یکی از زیباترین مدل‌های شومینه به شمار می‌رود. در واقع هدف اصلی از خرید شومینه الکلی جنبه دکوراتیو آن است و نه گرم کردن محیط خانه. بدنه شومینه‌های الکلی معمولا از شیشه ساخته می‌شود و نمای مدرن و زیبایی را برای خانه ایجاد می‌کند. از مهم‌ترین مزیت‌های شومینه الکلی، عدم نیاز به دودکش است، چرا که در جریان سوختن الکل گازهای سمی تولید نمی‌شود. اجرای ساده و بدون دردسر شومینه الکلی نیز یکی دیگر از مزیت‌های آن به شمار می‌رود. اگر قصد استفاده از دکوراسیون مدرن برای خانه خود را دارید، احتمالا شومینه الکلی یکی از بهترین انتخاب‌هایتان خواهد بود.

شومینه گازی چه ویژگی‌های منفی و مثبتی دارد؟

شومینه‌ گازی از نظر ظاهری شباهت زیادی به مدل‌های هیزمی دارد، با این تفاوت که برای ایجاد گرما به جای چوب از گاز بهره می‌برد. این نوع شومینه نیز به دلیل تولید گازهای سمی به دودکش نیاز دارد، از همین جهت پیش از اتمام ساخت خانه باید برای اجرای آن تصمیم‌گیری کرد. بازده انرژی شومینه گازی نسبت به دیگر مدل‌ها بهتر است و با استفاده از آن می‌توانید فضای نسبتا بزرگی از خانه را گرم کنید. مزیت دیگر شومینه گازی را می‌توان قابلیت تبدیل آن به شومینه هیزمی دانست، به این معنی که در صورت تمایل می‌توانید با صرف هزینه و زمان اندک سوخت آن را از گاز به چوب تغییر دهید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.