بررسی شهرک ضدزلزله اکباتان؛ از امکانات تا قیمت خرید و اجاره خانه

Rate this post

از زمان بچگی تا همین الان که این مطلب را می‌خوانید، مدام در گوش همه‌ی تهرانی‌ها گفته شده که ایها الناس هشیار باشید! چراکه قرار است زلزله‌ی بزرگی این شهر را به‌کلی کن‌فیکون کند! به همین خاطر اگر شما هم اهل تهران باشید، احتمالا هنگام خرید خانه بحث ضدزلزله بودن و نحو‌ه‌ی ساخت آپارتمان برایتان مهم باشد.

در بین محله‌های تهران، گفته می‌شود خانه‌های شهرک اکباتان در برابر زلزله‌های ۹ ریشتری هم مقاوم هستند. حالا برای اینکه متوجه شوید این ادعا از کجا آمده؟ قیمت خانه‌‌های شهرک اکباتان چقدر است؟ و پاسخ سوالات دیگر؛ حتما تا پایان مقاله همراه ما باشید.


داستان شهرک اکباتان

ساخت‌وساز شهرک اکباتان حوالی سال ۵۳ بود که شروع شد. برخلاف شایعاتی که در این‌باره وجود دارد معمار این شهرک بزرگ، خارجی و آمریکایی نبود. آقای رحمان گلزار شبستری که عکس‌شان را در زیر می‌بینید، در چهل‌سالگی، ایده‌ و طرح شهرک اکباتان را مطرح کردند. درواقع آمریکایی‌ها (و بعدها کره‌ای‌ها) فقط به‌صورت مشارکتی در ساخت‌ شهرک اکباتان با مهندس گلزار همکاری داشتند.

مهندس معمار شهرک اکباتان

توجه داشته باشید که به‌طور کلی ساخت خانه‌های مستحکم خیلی توجیه اقتصادی ندارد و معمولا به‌خاطر هزینه‌های سنگین، اصلا اجرایی نمی‌شود. اما سازه‌های شهرک اکباتان از این نظر یک سر و گردن از بقیه ساختمان‌های تهران برتر هستند. طبق برآوردها، به‌خاطر مصالح‌ آمریکایی به‌کاررفته، این شهرک تا ۳۰۰ سال یا به عبارتی تا چند نسل دیگر در برابر زلزله دوام ‌می‌آورد و از جایش تکان نمی‌خورد.

شهرک اکباتان کجای تهران است و چقدر جمعیت دارد؟

شهرک اکباتان جزو منطقه پنج تهران محسوب می‌شود. همان طور که در نقشه می‌بینید از سمت شرق به کوی بیمه و شهرک آپادانا، و از سمت شمال به اتوبان تهران-کرج می‌رسد.

دربارۀ جمعیت این شهرک روایت‌های مختلفی وجود دارد، مثلاً شهرداری منطقه پنج می‌گوید که حدود ۴۵ هزار نفر جمعیت دارد. اما سایت‌های دیگری که در حوزه شهری و معماری فعالیت دارند جمعیت شهرک اکباتان را تا ۱۰۰ هزار نفر هم تخمین زده‌اند!

محدوده شهرک اکباتان

امکانات شهرک اکباتان برای زندگی

علاوه‌بر «ضدزلزله بودن» شهرک اکباتان به «خودمختار بودن» هم معروف است. حالا منظور از خودمختار بودن چیست؟

یعنی اینکه ساکنین این شهرک اصلاً نیازی ندارند که از محدودۀ زندگی‌شان خارج شوند! درواقع تمام خواسته‌هایشان (تفریحی، درمانی و …) داخل همین شهرک تامین شده است. در ادامه طی چند دسته‌بندی مختلف، به تعدادی از مهم‌ترین مراکز شهرک اکباتان که برای رفع احتیاجات روزانه در نظر گرفته شده‌اند اشاره می‌کنیم.

مراکز خرید

مراکز خرید متعددی در فازهای مختلف شهرک اکباتان وجود دارند که انواع کالاها و اجناس را در قیمت‌های متفاوت به اهالی عرضه می‌کنند. به‌طور مثال می‌توانیم به مجتمع مگامال در فاز دو اشاره کنیم. مگامال مجموعه‌ای پنج‌طبقه است که به فودکورت، شهربازی، تالار، پارکینگ سرپوشیده، هایپرمارکت، فضای سبز و پردیس سینمایی مجهز است.

ورزشگاه و باشگاه

مجموعه ورزشی شهید دستگردی با مساحت تقریبی ۶۰ هزار مترمربع در فاز یک شهرک اکباتان واقع شده است. این استادیوم ورزشی امکانات مختلفی را برای جوانان تدارک دیده است، امکاناتی مثل زمین چمن، پیست دو و میدانی، سالن مطبوعاتی، سالن بدنسازی حرفه‌ای، استخر، رختكن و …

به‌غیر از ورزشگاه دستگردی، مجموعه ورزشی راه‌آهن هم در این منطقه بسیار معروف است و خدمات خوبی را به مردم ارائه می‌دهد.

مجموعه ورزشی در اکباتان

بازار میوه و تره‌بار

میدان میوه و تره‌بار فاز دو و همین طور میدان میوه و تره‌بار راه‌آهن که در ضلع شرقی ورزشگاه راه‌آهن قرار دارد، انواع سبزیجات و میوه‌ها را با قیمت نسبتا مناسبی به ساکنین می‌فروشد.

مراکز درمانی

بیمارستان فوق تخصصی زنان، زایمان و نازایی صارم که در فاز یک فعالیت دارد توسط دکتر ابوطالب صارمی تاسیس شده است. علاوه‌براین، مراکز درمانی و بهداشتی بسیاری هم در سرتاسر این شهرک بزرگ مشغول خدمات‌دهی هستند که در زمینه‌های گوناگونی کار می‌کنند.

مدارس و آموزشگاه‌ها

در حال حاضر مدارس خوب و آموزشگاه‌های مطرحی در داخل شهرک اکباتان وجود دارند که می‌توانیم بی‌اغراق آنها را جز بهترین‌ مدرسه‌های تهران دسته‌بندی کنیم. مدارسی مثل جابر ابن حیان، شهدای اکباتان، هما و …

فضای سبز و پارک

از همان ابتدای کار، مساحتی در حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع فضای سبز برای شهرک اکباتان تعریف شد. همان طور که خودتان می‌دانید وجود فضای سبز نه‌تنها از نظر بصری زیبایی دارد، بلکه می‌تواند نقش مهمی را هم در کاهش دمای هوا داشته باشد. البته بماند که در حال حاضر به‌خاطر بعضی از مسائل و مدیریت‌های نادرست، بخشی از این فضای سبز از دست رفته است.

دسترسی شهرک اکباتان به اتوبوس و مترو چطور است؟

برخلاف محله‌های معروفی مثل ونک که هنوز ایستگاه مترو ندارند، اکباتان با خط چهار به سایر نقاط تهران وصل شده است. ایستگاه اکباتان در فاز دوم این شهرک روبروی بلوک ۱۳ قرار دارد. علاوه‌بر خطوط مترو، خطوط اتوبوس هم خیلی راحت می‌توانند شما را به پایانه‌هایی مثل صادقیه، آزادی و … برسانند.


قیمت خرید خانه در شهرک اکباتان چقدر است؟

شهرک اکباتان از سه ‌تا فاز مختلف تشکیل شده است. همانطور که احتمالا خودتان حدس می‌زنید قیمت خانه در هرکدام از این فازها با یکدیگر فرق می‌کند. فاز دو اکباتان به‌دلیل داشتن آپارتمان‌های دوبلکس و فول امکانات، مدرن‌تر است و خب به مراتب قیمت بیشتری هم دارد. البته توجه داشته باشید که رنج قیمت خانه در شهرک اکباتان به سال ساخت، متراژ، امکانات رفاهی و عوامل مختلف دیگری هم بستگی دارد، پس نمی‌توانیم در این‌باره یک حکم کلی بدهیم.

برای خرید آپارتمان در شهرک اکباتان باید به‌طور تقریبی بین ۲ تا ۷ میلیارد تومان هزینه کنید. اگر می‌خواهید که دقیق‌تر متوجه شوید و قیمت مشخص‌تری دست‌تان بیاید پیشنهاد ما این است که سری به صفحه خرید خانه در اکباتان بزنید و بر اساس معیارهای خودتان جستجو کنید.

خرید خانه در اکباتان

وضعیت اجاره خانه در شهرک اکباتان چطور است؟

اجاره خانه در اکباتان با توجه به آپشن‌هایی مثل داشتن یا نداشتن پارکینگ و انباری، وضعیت بازسازی، متراژ و… با بازه قیمتی وسیعی اجاره داده می‌شود. اما اگر بخواهیم به‌طور کلی بگوییم، آپارتمان‌های فاز دوم به نسبت دو فاز دیگر قیمت بالاتری دارند.

برای اینکه با توجه به بودجه خودتان بتوانید خانه دلخواه‌تان را در شهرک اکباتان پیدا کنید، صفحه رهن و اجاره شیپور را باز کنید و در بین آپارتمان‌های مختلف گشت بزنید.

ساکنین شهرک اکباتان چه نظری دارند؟

در این مطلب سعی کردیم که محله اکباتان تهران را از هر نظر بررسی کنیم تا بلکه کمکی کرده باشیم به کسانی که قصد دارند در این شهرکِ مستقل خانه بخرند. اما از آنجایی که همیشه نظر یک محلی بر همه‌چیز ارجحیت دارد، از کسانی که در اکباتان سکونت دارند دعوت می‌کنیم که تجربه زندگی‌شان در این شهرک را با ما به اشتراک بگذارند.

در این‌صورت بقیه دوستان هم می‌توانند خیلی راحت‌تر نقاط ضعف و قوت این منطقه را سبک سنگین کنند و در نهایت بهترین تصمیم را بگیرند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.