بررسی ب‌ام‌و E30؛ هیولایی افسانه‌ای از باواریا

4.2/5 - (56 امتیاز)

از میان تمامی مدل‌های مختلفی که تاکنون توسط کمپانی BMW طراحی و تولید شده است، ب‌ام‌و سری 3 یکی از اصیل‌ترین و پرطرفدارترین محصولات این کمپانی آلمانی محسوب می‌شود. E21 اولین نسلاز این امپراطوری پرافتخار نام دارد که نخستین بار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت سال 1975 در معرض دید عموم قرار گرفت. ناگفته نماند که E21 به نوعی نمونه به روز شده ب ام و 2002 محسوب می‌شود و از همان ابتدا با چنین هدفی به سبد محصولات باواریایی‌ها اضافه شد.

پس از توقف تولید E21 به عنوان نسل اول ب ام و سری سه، در سال 1983 نسل دوم این خودرو که با کد E30 شناخته می‌شد، با ظاهری جذاب‌تر راهی بازار جهانی شد. در ابتدا تنها نمونه کوپه این خودرو در دسترس خریداران قرار گرفت، اما با گذشت زمان نسخه‌های سدان، استیشن و کروک E30 نیز به بازار عرضه شدند. در بازار کشور مانسل دوم ب ام و سری ۳به وفور یافت می‌شود و حتی در میان آن‌ها نمونه‌های خاصی همون M3 یا مدل‌های تیونینگ شده بسیار قدرتمند نیز به چشم می‌خورند که به واسطه ویژگی‌های فنی چشمگیر خود، در مقابل خودروهای اسپرت امروزی نیز می‌توانند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند.
در این مقاله از سری مقاله‌های معرفی خودرو سایت شیپوربه سراغ یکی از خاص‌ترین مدل‌هایب‌ام‌وE30در بازار کشور رفته‌ایم و قصد داریم شما مخاطبین عزیز را با این هیولای باواریایی آشنا کنیم؛ لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

نمای عقب بی ام و bmw e30 s50

طراحی داخلی و خارجی ب ام و E30

نمای ظاهری نسل دوم ب ام و سری 3 در مقایسه با طراحی نسبتا ساده نسل اول، بسیار جذاب و آیرودینامیک به نظر می‌رسد که حاصل زحمات طراح بنام آلمانی «کلاوس لوته» است. در نمای جلویی E30 دیگر اثری از شیب تند جلوپنجره که پیش‌تر در تمامی مدل‌های E21 وجود داشت، به چشم نمی‌خورد و درب موتور نیز که در گذشته کاملا مسطح و یکدست ساخته شده بود، در این خودرو از شیب نسبتا کمی برخوردار است.

طراحی داخلی bmw e30 s50

ب ام و E30 که به منظور بررسی در اختیار ما قرار گرفته است، به لطف برخورداری از کیت Mtech 2  بسیار اسپرت‌تر از مدل‌های استاندارد به نظر می‌رسد. این کیت که شامل سپرهای حجیم، فلاپ‌ها، اسپویلر و رکاپ‌های عریض است به نوعی حس و حال مدل‌های M3 را به پیکره 320 تزریق کرده است. بد نیست بدانید که در حال حاضر این کیت در سایت‌های اروپایی تنها 1,076 یورو قیمت گذاری شده است!

پر واضح است که مهندسین کمپانی BMW، در طراحی کابین E30 توجه ویژه‌ای به اصول ارگونومیک داشته‌اند و طراحی خاص داشبورد، مکان قرارگیری پدال‌ها و سایر ادوات پر استفاده مصداقی بر این ادعاست. همانطور که در نمای ظاهری این سدان جذاب شاهد هستیم، در فضای داخلی ب ام و E30 نیز صاحب این خودرو توانسته با اضافه کردن قطعاتی همچون صندلی‌های اسپرت، فرمان و سردنده اسپرت (mono) و روکش‌های پدال آلومینیومی با لوگو M Power حس اسپرت  کابین را بیش از پیش به سرنشینان منتقل کند.

نمای داخلی bmw e30 s50

کمپانیBMW  فضای نسبتا مناسبی را برای سرنشینان جلویی این خودرو در نظر گرفته است، اما در بخش پشتی فضای سر و پا به اندازه‌ای نیست که برای یک خانواده پنج نفره مناسب باشد؛ چنین موضوعی در کنار تعلیق اسپرت این خودرو باعث می‌شود که به طور کلی فکر استفاده از E30 به عنوان یک سدان خانوادگی را فراموش کنید!

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی ب‌ام‌و E30

مطمئنا از یک خودرو اسپرت که در دهه 80 میلادی طراحی و تولید شده است، نباید انتظار امکانات لوکس و چشمگیری داشت، اما در مجموع می‌توان گفت که این پیرمرد آلمانی از نظر امکانات و تجهیزات در وضعیت مناسبی قرار دارد. از جمله امکاناتی که در ب ام و مورد بررسی ما به چشم می‌خورد، می‌توان به تنظیم هشت جهته صندلی راننده و سرنشین جلو، شیشه‌های جلو و عقب برقی، سانروف، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، سیستم تهویه هوا دستی و… اشاره کرد.

نمای داخلی بی ام و e30 s50

در بخش امنیت این خودرو به کمربندهای سه نقطه‌ای و ترمزهای دیسکی قدرتمند مجهز است؛ علاوه بر این ب ام و E30 (325i) در سال 1990 میلادی توسط موسسه NHTSA مورد بررسی قرار گرفت و موفق شد 3 ستاره از 5 ستاره ایمنی را از آن خود کند که نشان دهنده امنیت قابل قبول این خودرو است. البته در آن زمان خبری از تست‌های ROLLOVER یا SIDE CRASH نبود و ایمنی خودرو تنها به صورت شبیه‌سازی برخورد بخش جلویی خودرو به یک مانع با سرعت 35 مایل بر ساعت انجام می‌گرفت.

هشتمین الماس، همه چیز در مورد ب‌ام‌و سری ۸

مشخصات فنی ب‌ام‌و E30

ب ام و E30 در طول حیات خود با پیشرانه‌های بسیار متنوعی به بازار ارائه شده است؛ مدل‌های ابتدایی این خودرو به موتورهای چهار سیلندر M10 و شش سیلندر M20 مجهز شده بودند، اما بعد از مدتی موتورهای ارتقا یافته M40 و M42 نیروبخش این سدان‌های جذاب و بی‌نظیر شدند. M3 هم به عنوان سریع‌ترین فرد خانواده E30، از یک موتور 4 سیلندر 2.3 لیتری با کد S14B23 بهره می‌برد که دارای قدرت 192 اسب بخار و گشتاور 233 نیوتن متر است. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود 6.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 235 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

البته این مشخصات فنی تنها مربوط به نسل اول ب ام و M3 یا M3 Evo 1 بوده که تا سال 1987 روی خط تولید قرار داشت. در سال‌ 1988 M3 Evo 2 به بازار عرضه شد که با بهره‌مندی از نمونه ارتقا یافته همان موتور قبلی، قادر به تولید 215 اسب بخار بود. در سال 1989 هم قوی‌‌ترین مدل M3 با نام M3 Evo 2 به بازار عرضه شد که به لطف برخورداری از پیشرانه S14B25 می‌توانست 235 اسب سرکش را در اختیار راننده این خودرو قرار دهد!

نمای موتور بی ام و e30 s50

شاید برایتان جالب باشد که بدانید قلب تپنده ب ام و E30 که در تصویر می‌بینید، شامل هیچ یک از موتورهای استاندارد استفاده شده در سایر مدل‌های E30 نبوده و متعلق به یک ب ام و جوان‌تر و قدرتمندتر است. این موتور که با کدS50B30  شناخته می‌شود، در واقع از سری موتورهای به کار رفته در M3 نسل بعدی یعنی E36 M3 بوده و جایگزین موتورهای سری S14 شده است. این موتور 3 لیتری 6 سیلندر که توسط شرکتM POWER طراحی و تقویت شده است، توانایی تولید 282 اسب بخار قدرت را دارد و یکی از قدرتمندترین موتورهایی است که می‌توان برای قراردادن درون سینه ب ام و E30 انتخاب کرد.

یک گیربکس 5 سرعته دستی نیروی این پیشرانه قدرتمند را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند، اما همه چیز به همین جا ختم نمی‌شود. انتقال چنین نیروی هراس‌انگیزی، به چرخ‌های عقب این هیولای باواریایی می‌تواند در زمان فشردن ناگهانی پدال گاز ناآرامی‌های فراوانی را برای خودرو به همراه داشته باشد.
از این رو به منظور  کنترل اسب‌های چموش BMW E30 از یک دیفرانسیل کلاچ‌دار  (LSD)استفاده شده است که در صورت وارد شدن نیروی بیش از ‌اندازه به یک چرخ وارد عمل شده و با انتقال نیروی وارده به چرخ مقابل و یکسان‌سازی سرعت دورانی هر دو چرخ، مانع هرزگردی خودرو می‌‌شود. چنین قابلیتی زمانی که خودرو دچار بیش فرمانی شود، وارد عمل شده و باعث تسلط بیشتر راننده روی خودرو و افزایش پایداری آن خواهد شد؛ همچنین در جاده‌های برفی می‌تواند با درگیر کردن کلاچ، بر حسب نیاز نیروی موتور را بین چرخ‌ها تقسیم کرده و مانع از هرزگردی چرخ‌ها شود.

BMW XM: قدرتمندترین ب‌ام‌و سال 2023

بی ام و XM اولین مدل اختصاصی M پس از M1 است که اولین بار در سال 2022 به بازار عرضه شده است. این خودروی ابرشاسی بلند در رنگ‌های متالیک کربن سیاه، متالیک سیاه یاقوت کبود، متالیک سفید معدنی، متالیک آبی مارینا، متالیک خاکستری، متالیک قرمز تورنتو و متالیک سبز کیپ یورک عرضه شده است.  

زیر کاپوت بی ام و XM یک موتور ۴.۴ لیتری بنزینی توربو دوقلو قرار دارد که ۴۸۳ اسب بخار قدرت و ۶۴۹ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، در کنار آن یک موتور برقی سنکرون قرار گرفته که  این موتور قادر است۱۹۴ اسب بخار قدرت و ۲۸۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این خودروی شگفت‌انگیز در مجموع قدرت و گشتاور ۶۴۴ اسب بخار و ۸۰۰ نیوتن متر تولید می‌کند. جالب است بدانید وزن ب ام و XM 2023 2750 کیلوگرم است و با این وزن توانسته است لقب سنگین‌ترین خودروی این شرکت آلمانی را از آن خود کند.

طراحی خارجی bmw xm

در صورتی که راننده فقط از موتور برقی استفاده کند، می‌تواند با حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کند اما اگر از هر دو موتور استفاده کند، حداکثر سرعت نیز به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نکته جالب اینجاست که سرعت خود از 250 کیلومتر بر ساعت بیشتر هم می‌شود! با خرید بسته M Driver می‌توان با سرعت 270 کیلومتر در ساعت رانندگی کرد. 

شگفتی‌های این غول زیبا، فقط در مشخصات فنی آن خلاصه نمی‌شود. این خودرو در بحث طراحی خارجی و داخلی نیز یکی از بهترین خودروهای لوکس است. ب ام و XM همانند محصولات M  4 اگزور دارد اما طراحی و نحوه جانمایی این اگزوزها درب ام و XM نسبت به محصولات قبلی کاملا فرق می‌کند. در سقف این خودرو تعداد زیادی LED برای نورپردازی داخل کابین تعبیه شده که نور آن‌ها بسته به مدل رانندگی انتخاب شده، قابل تغییر است. ب ام و XM دارای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی iDrive 8 بوده و به صورت استاندارد دارای هد آپ دیسپلی است. این خودرو از گسترده‌ترین سیستم‌های کمک‌راننده که تا به امروز روی محصولات ب ام و نصب شده، برخوردار است. این خودرو 170 هزار دلار قیمت دارد. 

هیولاهای نسل قدیم و جدید باواریایی

نمای پشت آمپر بی ام و bmw e30 s50

موتور خودروی E30، دارای ۲.۳ لیتر حجم و ۴ سیلندر آرام گرفته است و می‌تواند قدرت ۱۹۵ اسب بخار ، شتاب صفر تا صد ۶.۹ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۳۵ کیلومتر در ساعت را به ارمغان آورد .این در حالی است که خودروی XM، دارای 2 موتور است که در مجموع 644 اسب بخار قدرت دارد و سرعتی بالغ بر 250 کیلومتر بر ساعت را برای این خودرو فراهم می‌کند. در این خودرو از فناوری‌های روز دنیا استفاده شده و  دارای سیستم اتو پارک، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت بدون کلید و کروز کنترل هوشمند است. جای خالی این امکانات در خودروی کلاسیک E30، به شدت احساس می‌شود. علاوه بر این بر خلاف E30 ، بی ام و XM مناسب برای یک خانواده پنج نفره است.
هر دو خودرو به‌نوبه‌ی خود از جذابیت‌های خاصی برخوردار هستند. مثلاً کاپوت خودرو E30 از الیاف کربنی ساخته شده و علاوه بر زیبایی، به کاهش وزن در جلو و در نتیجه نزدیک کردن نقطه ثقل به مرکز ماشین، کمک کرده است و چراغ‌‌های جلو این ماشین زیبایی خاص و منحصربه‌فردی را برای آن به ارمغان آورده است. از طرفی طراحی ظاهری بی ام و XM از هر زاویه و هر طرفی بسیار چشم‌نواز است.

کلام آخر

bmw e30 s50

در آخر می‌توان گفت که ب ام و E30 یکی از جذاب‌ترین خودرو کلاسیک آلمانی حاضر در بازار کشور است که به واسطه قابلیت فراوان برای اجرای پروژه‌های مختلف تیونینگ‌، در میان علاقه‌مندان به دنیای خودرو و عاشقان سرعت از محبوبیت فراوانی برخوردار است.
نمونه‌های توانمند ب ام و E30 مانند سری M3 یا نمونه‌ای که در اختیار ما قرار داده شده، گرچه از توان خروجی بسیار بالا، سیستم تعلیق کارآمد و در مجموع عملکرد بسیار هیجان انگیزی برخوردار است که شاید در کمتر خودرویی بتوانید نمونه آن را تجربه کنید، اما از طرفی همچون تمامی خودروهای کلاسیک، هزینه نگهداری و تعمیر این خودرو در کنار عدم امکان دسترسی گسترده به قطعات یا خدمات آن باعث شده تا امروزه افراد بسیار کمی حاضر به خریداری چنین خودروهایی باشند.
در حال حاضر نمونه‌های نسبتا سالم از ب ام و E30  مدل 316 یا 318 از برچسب قیمتی 50 الی 65 میلیون تومان برخوردار هستند و قیمت نمونه‌های خاص آن نیز با توجه به توانایی فنی، وضعیت ظاهری و همچنین لوازمی که به آن اضافه شده، ممکن است تا 200 میلیون تومان افزایش یابد.

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
2 نظرات
  1. محمد می گوید

    خریدار بی ام و ایی 30 یا 36 در اصفهان

    1. تیم تولید محتوا شیپور می گوید

      سلام همراه عزیز
      بهتره درخواست خودتون رو به صورت آگهی در شیپور ثبت کنید.

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.