تجربه یک‌روز رانندگی با هیوندای i20 در پایتخت

4.5/5 - (12 امتیاز)

از میان خودروهای هاچبک به‌روز موجود در بازار کشورمان، هیوندای i20 تافته‌ای جدا بافته محسوب می‌شود. در سال 2011 نسل اول i20 که با کد اتاق PB شناخته می‌شود، اولین حضورش را در بازار ایران تجربه کرد. پس از حدود دو سال نمونه فیس‌لیفت این خودرو هم در دسترس خریداران ایرانی قرار داده شد که نسبت به نمونه اولیه از طراحی جذاب‌تر و امکانات بیشتری برخوردار بود.

ظاهر بیرونی هیوندای i20

در سال 2015 با عرضه آخرین نمونه‌های هیوندای i20 فیس‌لیفت به بازار داخلی؛ به‌نوعی پرونده نسل اول این خودرو برای همیشه در ایران بسته شد. البته داستان به همین‌جا ختم نشد و در این‌ بین کرمان موتور توانست با اخذ نمایندگی رسمی از برند هیوندای کره جنوبی، خط تولید هیوندای i20 نسل دوم را در ایران آغاز کند. خودرویی که با تکیه‌بر طراحی جذاب، عرضه گسترده، خدمات پس از فروش مناسب و صدالبته حضور کم‌رنگ خودروهای هاچبک در بازار کشورمان توانست بسیار بیشتر از دو نمونه قبلی مشتریان ایرانی را به‌سوی خود بکشاند و بازار پررونقی را تجربه کند.

ظاهر هیوندای i20

طراحی ظاهری و داخلی هیوندای i20

در نمای ظاهری هیوندای آی 20 دیگر اثری از آن طراحی بیش‌ازحد ساده و اقتصادی نسل قبل به چشم نمی‌خورد و چهره این خودرو در مقایسه با گذشته پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده است. در نمای روبرو طراحی خشن چراغ‌های جلو در کنار حالت باریک جلوپنجره و همین‌طور نمای اسپرت سپر جلو چهره‌ جذاب و مصممی برای این هاچبک جمع‌وجور به وجود آورده است.

نمای عقب هیوندای i20

در نمای جانبی خط شانه‌ای که چراغ عقب را به چراغ جلو متصل می‌کند و همین‌طور رنگ متمایز ستون C این خودرو، بیش از سایر نقاط جلب‌توجه می‌کند. نمای پشتی خودرو نیز همچون سایر بخش‌ها، حال و هوایی اسپرت دارد و در هماهنگی کامل با سایر بخش‌های این هاچبک جوان‌پسند طراحی و تولید شده است.

طراحی کابین هیوندای i20 برای خودرویی در این رنج قیمتی بسیار زیبا و دلنشین به‌نظر می‌رسد؛ درواقع نمای کلی کابین i20 به‌واسطه تریم دورنگ و حالت خاص طراحی داشبورد بیشتر از اینکه اسپرت به‌نظر برسد به خودروهای لوکس شباهت دارد. باوجوداینکه صندلی‌ها فاقد روکش چرمی هستند، نمای ظاهری مناسبی دارند و راحتی آن‌ها نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد.

نمای صندلی عقب هیوندای i20

درون کابین فضای کافی برای نشستن چهار سرنشین بالغ وجود دارد و صندوق‌عقب 301 لیتری این خودرو نیز تا حدودی می‌تواند پاسخگویی نیازهای یک خانواده کوچک باشد. همان‌طور که از یک هاچبک اقتصادی می‌توان انتظار داشت سیستم تعلیق این خودرو در جذب ضربات ناشی از ناهمواری‌های جاده چندان موفق نبوده و این مسئله یکی از مواردی است که طی سفرهای طولانی‌مدت می‌تواند موجبات آزار سرنشینان را فراهم کند.

آپشن‌ها و امکانات هیوندای i20

در ابتدای عرضه هیوندای i20 نسل دوم به بازار کشورمان، این خودرو از نظر آپشن و امکانات رفاهی در وضعیت چندان مناسبی قرار نداشت و به نسبت سایر خودروهای همرده از امکانات کمتری برخوردار بود؛ از همین رو شرکت کرمان موتور در جهت جلب رضایت مشتریان خود تصمیم گرفت تا در سال 1397 آپشن‌هایی همچون ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر دوربین آینه وسط و اتولایت را به این خودرو اضافه کرده و نمونه جدید را تحت عنوان هیوندای i20 آپشنال راهی بازار کند.

البته هنوز هم جای خالی آپشن‌هایی همچون تنظیمات برقی یا گرمکن صندلی، روکش چرمی صندلی‌ها، کروز کنترل، سانروف یا سقف پانوراما در این خودرو حس می‌شود، اما درهرصورت آی بیست آپشنال نسبت به گذشته مجهزتر به‌نظر می‌رسد. نمونه‌های آپشنال به جای دستگیره‌های همرنگ بدنه، به دستگیره‌های کرومی مجهز شده‌اند و شما می‌توانید با نگاه به رنگ دستگیره‌های هیوندای i20 به راحتی نوع معمولی این خودرو را از نمونه آپشنال تشخیص دهید.

نمای داخل هیوندای i20

از جمله سایر امکانات هیوندای آی بیست می‌توان به مواردی همچون مانیتور 7 اینچی لمسی به همراه 6 بلندگو، رهیاب، دوربین دید عقب، تهویه اتوماتیک، آینه عقب الکتروکرومیک، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، محفظه خنک نگهدارنده (کول باکس)، سنسور نور، سنسور باران، تریم دو رنگ کابین و روکش چرمی فرمان اشاره کرد.

ایمنی و مشخصات فنی هیوندای i20

در سال 2015 هیوندای آی 20 به‌واسطه برخورداری از بدنه‌ای مستحکم و همچنین تجهیزات ایمنی نسبتا کامل خود، موفق به کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه ایمنی یوروانکپ (Euro NCAP) شده که نشان دنده امنیت نسبتا بالای این هاچبک دوست‌داشتنی است؛ البته این نکته حائز اهمیت است که هیوندای آی 20 تست شده توسط یوروانکپ از شش کیسه هوا برخوردار بود، اما نمونه‌ای که توسط کرمان موتور مونتاژ می‌شود تنها به دو کیسه هوا مجهز است؛ به همین می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که نمونه مونتاژی کرمان موتور از سطح ایمنی کمتری نسبت به نمونه جهانی برخوردار است.

ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم اخطار فشار باد تایر (TPMS) و 2 عدد ایربگ برای راننده و سرنشین جلو از جمله تجهیزات ایمنی هیوندای i20 محسوب می‌شود.

نمای موتور هیوندای i20

برخلاف آنچه از چهره خشن هیوندای I20 می‌توان انتظار داشت، در بخش فنی این خودرو از توان و چالاکی قابل قبولی برخوردار نیست. قلب تپنده هیوندای آی بیست یک پیشرانه 4 سیلندر 1368 سی‌سی 16 سوپاپ است که توان تولید 99 اسب بخار قدرت و 134 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این هاچبک 1197 کیلوگرمی برای اینکه بتواند از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد به زمانی در حدود 13.5 ثانیه نیاز دارد که مطمئنا نمی‌تواند برای قشر جوان جذاب و هیجان‌انگیز باشد؛ البته از یک هاچبک اقتصادی بیش از این هم نمی‌توان انتظار داشت!

شاید چالاکی هیوندای i20 نتواند برایتان جالب‌توجه باشد، اما احتمالا مصرف سوخت اقتصادی این خودرو در شرایط کنونی افزایش قیمت سوخت و سهمیه‌بندی آن، بتواند نظرتان را جلب کند. این خودرو به‌طور ترکیبی در هر صد کیلومتر تنها 6.7 لیتر سوخت مصرف می‌کند و درواقع با هر باک پر از بنزین می‌توانید مسافتی در حدود 740 کیلومتر را طی کنید!

نمای پشت امپر هیوندای i20

کمپانی هیوندای برای اینکه بتواند نیروی موتور این خودرو را به چرخ‌های جلو منتقل کند، هیوندای i20 را به یک گیربکس 4 سرعته تیپ‌ترونیک مجهز کرده است. در طی یک رانندگی شهری یا روزمره این گیربکس برای اینکه بتواند تا حد امکان از افزایش مصرف سوخت جلوگیری کند، سعی در سبک‌سازی دنده‌ها دارد. به همین دلیل اگر هوس یک رانندگی اسپرت و اندکی پرشتاب را دارید، بهتر است از حالت تیپ‌ترونیک آن استفاده کنید.

قیمت و شرایط بازار هیوندای i20

هیوندای i20 یک هاچبک کوچک و اقتصادی در سبد محصولات کرمان موتور است که از مزایایی همچون طراحی جذاب، کابین نسبتا جادار، مصرف سوخت بهینه و شبکه گسترده خدمات پس از فروش برخوردار است. چنین ویژگی‌هایی در کنار محدودیت بازار خودروهای هاچبک در بازار کشور باعث شده است علی‌‌رغم حذف برخی از امکانات و آپشن‌های این خودرو توسط شرکت عرضه کننده، هنوز هم آی بیست از بازار خریدوفروش نسبتا پررونقی برخوردار باشد.

هیوندای i20

از جمله خودروهایی که در رده قیمتی و کلاس هیوندای i20 می‌توان خریداری کرد تویوتا یاریس 2016، سیتروئن C3 و کیا ریو هاچبک است. از میان خودروهای نام برده شده هیچ‌یک از آن‌ها محبوبیت و رونق آی بیست را ندارند. به همین دلیل می‌توان گفت که گرچه سیتروئن C3 از لحاظ چالاکی در سطح بسیار بالایی قرار دارد یا تویوتا یاریس از استهلاک بسیار کمتری نسبت به i20 برخوردار است، اما درنهایت این هیوندای آی بیست است که به‌واسطه حضور گسترده، بازار پررونق خریدوفروش و سایر مزایای خود توانسته است نظر اغلب خریداران ایرانی را به‌سوی خود جلب کند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.