تحلیل بازار مسکن در اسفند 98

Rate this post

قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF، برگزاری انتخابات مجلس و همچنین افزایش قیمت دلار در روزهای اول اسفند 98 و در پی آن افزایش جزئی قیمت املاک باعث شد تا برخی مالکان از فروش مسکن خود منصرف شوند. به گفته کارشناسان مشاوران املاک در تهران مالکان با مشاهده افزایش نرخ دلار و با در نظر گرفتن احتمال افزایش قیمت مسکن از فروش مسکن در این دوره صرف‌نظر کردند، زیرا معتقدند ممکن است با افزایش قیمت ملک دیگر نتوانیم با همان قیمت فروخته‌شده، مسکن موردنظر را خریداری کنیم و از فروش ملک خود می‌ترسیم.

در بهمن‌ماه ۹۸ بر اساس گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران به بیش از ۱۴ میلیون تومان در هر مترمربع رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۴۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ اما درست در آخرین روزهای بهمن و ابتدای اسفند 98 و شیوع بیماری خطرناک کروناویروس سرنوشت بازار مسکن جور دیگری رقم خورد.

باوجود آن‌که معاملات مسکن شهر تهران در یک ماه اخیر ۲۰ درصد بالا رفته بود، در هفته اول اسفند و هم‌زمان با احتمال شیوع کرونا ویروس از حجم مراجعات حضوری برای بازدید واحدها کاسته شده است و این داستان همچنان ادامه دارد؛ برای اطلاع از وضعیت بازار مسکن در اسفند 98 تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چند دلیل مهم برای تلاطم قیمت مسکن در اسفند 98

به گفته دبیر علمی طرح جامع مسکن چند دلیل مهم برای رشد قیمت بازار مسکن در اسفند 98 وجود دارد. اولین دلیل رشد قیمت مسکن، افزایش قیمت مصالح ساختمانی به‌خصوص میلگرد و آهن طی چند ماه گذشته است. با توجه به اینکه دولت سقف تسهیلات خرید مسکن را به ۲۴۰ میلیون تومان افزایش داد، اما با افزایش قیمت مصالح تولید مسکن به‌خصوص آهن و میلگرد ارزش اقتصادی ساختمان بالا می‌رود؛ این افزایش قیمت تنها شامل ساختمان‌های نوساز نمی‌شود بلکه تاثیر مستقیم برسازه‌های از قبل ساخته‌شده هم دارد این موضوع یکی از دلایل رشد قیمت مسکن طی دو ماه اخیر است.

به گفته فردین یزدانی کارشناسان مسکن و دبیر علمی طرح جامع مسکن افزایش نرخ دلار و ورود نقدینگی به بازار از دیگر دلایل افزایش نرخ رشد بازار مسکن در اسفند 98 می‌تواند باشد. در این شرایط خرید ملک بهترین نقطه برای سرمایه‌گذاری و تبدیل سرمایه به دارایی است. به گفته کیان پور عضو کمیسیون عمران مجلس اگر نقدینگی با برنامه‌ریزی به سمت بازار مسکن و تولید مسکن هدایت شود، آن‌وقت می‌توان به افزایش تولید و خروج واقعی بازار از حالت رکود امید داشت؛ اما در شرایط کنونی خلأ سرمایه‌گذاری و ورود نقدینگی به بازار مسکن موجب شده است که این حوزه دچار رکود سنگین و شدیدی شود.

از دیگر عوامل افزایش قیمت بازار مسکن در اسفند 98 می‌توان به افزایش تقاضا اشاره کرد. درست با انتخابات مجلس شورای اسلامی تقاضای خرید ملک با نیت سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کرد و همین افزایش مراجعات موجب رشد معاملات و افزایش قیمت مسکن شد. البته ناگفته نماد همه‌ساله با نزدیک شدن به پایان سال متقاضیان خرید مسکن تلاش می‌کنند تا به تورم سال آینده برخورد نکنند به همین منظور در تدارک خرید مسکن در ماه‌های پایانی سال برمی‌آیند.

باوجود سه دلیل ذکرشده برای بازار مسکن در اسفند 98 پیش‌بینی افزایش قیمت شده بود، اما به دنبال شیوع بیماری کرونا و خودداری خانواده‌ها نسبت به خروج از منزل خبرها حاکی از کاهش مراجعات حضوری برای خرید مسکن دارند. بر اساس شرایط پیش‌آمده پیش‌بینی فعالان بازار این است که در صورت ادامه وضعیت کنونی، خریدوفروش افت شدیدی خواهد کرد. واسطه‌های ملکی می‌گویند باوجود رونق مناسبی که طی هفته‌های اخیر در بازار مسکن ایجاد شده بود، پس از شیوع کروناویروس نگرانی‌هایی بین طرفین معامله برای مواجهه رودررو با یکدیگر دیده می‌شود.

بازار مسکن اسفند 98 پس از شیوع کرونا ویروس

شیوع ویروس کرونا

مدت‌هاست بازار مسکن از حالت تعادل عرضه و تقاضا خارج‌شده است؛ بدین معنا که تقاضای مصرف‌کننده به دلایلی چون افزایش قیمت بنزین، دلار، انتخابات شورای اسلامی، افزایش نرخ مصالح، بسیار کم شده است اما این کمبود تقاضا تاثیری بر کاهش قیمت مسکن نداشته است.

با توجه به روند تکراری هرساله، در اسفند 1398 برای بازار مسکن پیش‌بینی افزایش قیمت شده بود اما ورود بیماری کرونا ویروس سرنوشت دیگری را رقم زد به‌طوری‌که در نیمه اسفند 98 تعداد بازدیدها، قراردادها و بازخورد آگهی‌ها در فضای مجازی به یک‌چهارم هفته‌های قبل کاهش پیدا کرد.

بااین‌وجود عمده کارشناسان برای بازار مسکن در سال ۱۳۹۹ رکود بی‌سابقه‌ای را پیش‌بینی می‌کنند که احتمالاً این رکود باعث می‌شود تا چند فصل نرخ مسکن ثابت باقی بماند و درواقع با توجه به شرایط بازار مسکن اسفند 98 و با در نظر گرفتن تورم به وجود آمده در سطح اقتصاد کلان، با کاهش قیمت واقعی مسکن در سال جاری مواجه خواهیم شد.

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.