تراس یا بالکن، مسئله این است!

Rate this post

بدون شک نام بالکن و تراس را شنیده‌اید. همه ما بارها در خانه خود یا اقوام این فضاهای دوست داشتنی را دیده‌ و از آن‌ها استفاده کرده‌ایم، اما بسیاری از ما به اشتباه این دو کلمه را معادل یکدیگر می‌دانیم یا حداقل از تفاوت‌های بین تراس و بالکن آگاه نیستیم. در واقع هرکدام از این مکان‌ها ویژگی‌هایی دارند که آن را از دیگری متمایز می‌کند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با شیپور همراه باشید.

در این مقاله به معرفی بالکن و تراس می‌پردازیم به تفاوت‌های آن‌‌ها اشاره می‌کنیم؛ علاوه بر این کاربردهایشان را نیز بررسی می‌کنیم تا بتوانید از تراس یا بالکن خانه خود استفاده بهتر و بهینه‌تری داشته باشید.

تراس یا بالکن؟ مساله این است!

تراس و بالکن از المان‌های رایج معماری هستند که در بسیاری از خانه‌ها وجود دارند. گرچه با افزایش جمعیت و بالطبع کوچک شدن خانه‌ها و فضای زندگی، استفاده از تراس در طراحی خانه‌ها کاهش یافته است، اما اجرای بالکن همچنان رواج دارد و در معماری بسیاری از آپارتمان‌ها به چشم می‌خورد. دسترسی به هوای آزاد و در اغلب موارد، چشم‌انداز زیبا از ویژگی‌های تراس و بالکن هستند که این فضاها را مفید و دوست داشتنی کرده‌اند. اما همانطور که گفتیم، تراس و بالکن تفاوت‌های بسیاری با هم دارند که می‌تواند در نوع کاربری یا شیوه استفاده از آن‌ها تغییراتی را ایجاد کند. در ادامه به تعریف تراس و بالکن و همچنین ذکر تفاوت‌های بین این دو می‌پردازیم.

بالکن چیست؟

بالکن چیست؟بالکن فضایی مسقف است که جزو الحاقات آپارتمان به حساب می‌آید. حداقل یک سمت بالکن باز و رو به بیرون است، با این وجود برخی بالکن‌ها از دو یا سه طرف باز برخوردار هستند. سمت‌های باز بالکن به وسیله دیوار‌های کوتاه (نیم دیوار) و یا نرده‌های فلزی ایمن‌سازی می‌شود. بالکن کاربردهای مختلفی دارد، اما ویژگی مثبت و مهم بالکن این است که به دلیل دارا بودن سقف می‌توان از فضای آن به هنگام باران و برف نیز استفاده کرد. از این رو، تغییرات آب و هوایی به خصوص در فصل بهار که وضعیت هوا نامتعادل‌تر است، شما را در بهره‌گیری از این فضا با مشکل مواجه نخواهد کرد.

مطمئنا تماشای بارش باران بدون خیس شدن و در عین حال استفاده از هوای آزاد و خنک و بویژه چشم‌انداز زیبا، جذاب خواهد بود. یکی دیگر از کاربردهای رایج بالکن، استفاده از آن به عنوان فضایی برای خشک کردن لباس‌های شسته شده است. باید به این نکته اشاره کنیم که بالکن جزو مشاعات ساختمان نیست، به این معنی که مساحت آن جزو متراژ خانه محاسبه می‌شود. مثلا در سند خانه اینطور ذکر می‌شود: خانه به متراژ ۱۳۰ متر مربع که ۱۰ متر مربع آن بالکن است.

تراس چیست؟

تراس چیست؟تراس فضایی بدون سقف است که مانند بالکن به ساختمان الحاق می‌شود. در واقع ویژگی اصلی تراس، عدم برخورداری آن از سقف است که همین موضوع آن را برای اوغات فراقت و استراحت مناسب کرده است. چیدن یک دست میز و صندلی راحتی می‌تواند تراس را به فضایی دل‌انگیز برای دورهمی و نوشیدن چای و یا خوردن صبحانه تبدیل کند. بدون شک این فعالیت‌ها در کنار برخورداری از یک منظره زیبا لذت بیشتری خواهند داشت. این منظره می‌تواند حیاط خانه و یا چشم‌اندازی از شهر باشد. جالب است بدانید که در زبان فارسی به تراس بهارخواب هم می‌گویند، زیرا محیط مناسبی برای خواب و استراحت در فصول معتدل و گرم‌تر سال است.
از آنجایی که تراس جزو مشاعات به حساب می‌آید، متراژ آن در محاسبه زیربنای آپارتمان تاثیری ندارد و به طور جداگانه قید می‌شود. مثلا در سند نوشته می‌شود: خانه به مساحت ۱۳۰ متر مربع و تراس به مساحت ۱۰ متر مربع.

جمع‌بندی

با توجه به مطالبی که پیش‌تر ذکر شد، تراس و بالکن تفاوت‌هایی با هم دارند که در این قسمت به صورت موردی به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بالکن از الحاقات ساختمان به شمار می‌رود و فضایی مسقف است
  • تراس فضایی بدون سقف است که به ساختمان الحاق می‌شود.
  • بالکن جزو مشاعات ساختمان نیست و به همین دلیل متراژ آن به عنوان بخشی از متراژ خانه محاسبه می‌شود.
  • تراس جزو مشاعات طبقه‌بندی می‌شود و برای همین متراژ آن تاثیری در متراژ ساختمان نداشته و در سند خانه بطور جداگانه قید می‌شود.
ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.