تقابل صنعت خودروسازی ترکیه و ایران، باید شکست را بپذیریم

Rate this post

در هفته گذشته خودروسازان کشور ترکیه موفق شده‌اند خودرو جدید ملی خود را معرفی کنند. خودرویی که معرفی آن سروصدای زیادی به پا کرده و تولید آن همراهی خودروسازان جهان را نیز به دنبال داشته است. معرفی این خودرو نوین که با نام تاگ (TOGG) شناخته می‌شود، سبب شده که مجددا موضوع مقایسه صنعت خودروسازی کشورمان با صنعت خودروسازی کشور ترکیه مطرح شود!

در همین راستا دبیر انجمن واردکنندگان خودرو کشورمان معتقد است که ما هنوز با گذشت 50 سال از راه اندازی صنعت خودروسازی کشورمان، نتوانسته‌ایم خودروی درخوری را تحت عنوان خودرو ملی معرفی کنیم که بتواند طیف وسیعی از مخاطبان را راضی نگه دارد.

TOGG

در حال حاضر بهترین خودرو ملی ما دنا پلاس یا دنا پلاس توربو است که بر روی پلتفرم پژو 405 شکل گرفته و از گیربکس دنده دستی بهره می‌برد؛ این در حالیست که خودرو ملی کشور ترکیه یک محصول تمام الکتریکی بوده که به سطح بسیار بالایی از تجهیزات امنیتی و امکانات رفاهی پیشرفته‌ مجهز شده است.

به اعتقاد مهدی دادفر، زمانی که صنعت خودروسازی به کشور ما وارد شد بسیاری از کشورهای همسایه در این زمینه حرفی برای گفتن نداشتند، اما حالا موفق شده‌اند با اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌ریزی دقیق و صحیح خودرویی، به موفقیت‌های چشم گیری دست یابند. برای آشنایی بیشتر با خودرو ملی تمام الکتریکی کشور ترکیه می‌توانید مقاله «چه خبر از دنیای خودرو» را مطالعه نمایید.

علت ناکامی های صنعت خودروسازی کشورمان در چیست؟

گفته می‌شود بوروکراسی اداری، مدیران ناکارآمد و حضور دولت سبب تشکیل مثلثی شده که صنعت خودروسازی کشورمان را زمین‌گیر کرده است. دولت مردان ترکی با آزادسازی صنعت خودروسازی این کشور به شکوفایی آن کمک فراوانی کرده اند.

کارشناسان می‌گویند اگر دولت دست از سر صنعت خودروسازی بردارد و اجازه دهد بخش‌های خصوصی بدون رانت و فساد زیرساخت‌های لازم رو فراهم کنند، احتمال موفقیت صنعت خودروسازیمان افزایش می‌یابد. در این شرایط امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک ما نیز بتوانیم خودروسازان جهانی را به سمت خود جذب کرده و یک خودروی ملی درخور را معرفی و تولید کنیم. خودرویی که بدون شک بازار هدف وسیعی را در بر گرفته و به فروش بالایی خواهد رسید.

عده‌ای نیز معتقد هستند وفور مدیران ناکارآمد به اندازه دخالت دولت مردان در صنعت خودروسازی آسیب زاست. مدیرانی که امضاهای طلایی آن ها به راحتی در صنعت خودرو گم شده و قابل پیگیری نیست!

کوییک آر، محصول به اصطلاح جدید سایپا

به هر صورت با وجود تمام سختی های فعلی و تحریم‌های فلج کننده، خودروسازان کشورمان موفق شده‌اند، یک خودرو به اصطلاح جدید را وارد خط تولید کنند. کوییک آر که با هدف جذب جوانان راهی خط تولید گروه خودروسازی پارس خودرو شده است، از آبان ماه تاکنون توانسته رکورد تولید روزانه 100 دستگاه را در کارنامه خود ثبت نماید.

تاکنون بیش از 2400 دستگاه از این خودرو در پارس خودرو به تولید رسیده و خریداران آن می‌توانند براساس زمان بندی مشخص شده در هنگام ثبت نام به خودرو خود دست یابند. هم اکنون کوییک آر با رنگ‌های بدنه سفید و سقف قرمز، بدنه سفید و سقف مشکی، بدنه مشکی با سقف قرمز و بدنه قرمز با سقف مشکی در پارس خودرو تولید می‌شود که به زودی رنگ‌های شیری با سقف مشکی و آبی فیروزه‌ای با سقف مشکی هم به برنامه تولید این خودرو اضافه خواهد شد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کوییک آر در واقع همان کوییک معمولی محسوب می‌شود که تنها تریم‌های قرمز و مشکی به برخی اجزای خارجی و داخلی آن اضافه شده است. از لحاظ فنی هم هیچ تفاوتی بین کوییک R و کوییک معمولی وجود ندارد؛ کوییک آر به همان پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ مجهز شده است که پیش از این در خودروهایی نظیر تیبا و ساینا به کار رفته بود. این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر با 87 اسب بخار و گشتاوری در حدود 128 نیوتن متر را تولید کند. مطابق گذشته برای انتقال نیروی پیشرانه به چرخ‌های جلو نیز از یک گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک CVT استفاده شده است.

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.