چگونه شیفت کارمندهای رستورانتان را برنامه‌ریزی کنید؟

3.5/5 - (8 امتیاز)

مدیریت یک رستوران کار آسانی نیست، مخصوصا اگر بخواهید تعداد کارمندانتان را به حداقل برسانید. این کار بدون داشتن یک استراتژی مدیریتی کارآمد تقریبا غیرممکن است. در این میان، مدیریت شیفت کارمندان بر کیفیت عملکرد آنها تاثیرگزار است، و به همین خاطر از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

شیفت‌های غیراستاندارد و نامنظم، میزان انرژی و بهره‌وری کارمندان را پایین می‌آورد و در نهایت بر کیفیت سرویس‌دهی رستوران شما اثر منفی می‌گذارد. پس ایجاد یک برنامه منظم و هدفمند برای شیفت کارمندان، در الویت کارهای مدیر رستوران‌ قرار می‌گیرد.

 

البته توجه به مقررات مربوط به شیفت کارمندان فقط در رستوران‌داری مهم نیست، بلکه در همه صنایع دنیا رعایت می‌شود. اما این موضوع در رستوران‌داری آنقدر مهم است که متخصصین برای تبیین یک برنامه منظم و هدفمند، روش‌ها و مدل‌های مختلفی را طراحی کرده‌اند. در این مقاله، به نحوه صحیح مدیریت شیفت کارمندان در رستوران‌ها می‌پردازیم.

 

 قبل از نوشتن جدول برنامه‌ شیفت‌ها برای کارمندانتان، موارد زیر را در اولویت قرار دهید:

 

  1. مطمئن شوید که جدول برنامه شیفت‌ها با مقررات مربوط به قوانین کار هماهنگ و سازگار باشد.
  2. روزهای کاری و تعطیلی هر یک از کارمندان را تعیین کنید.
  3. تمام وظایفی که در طول روز باید انجام شود را به شکل کامل و مشخص بنویسید.
  4. هنگام نوشتن جدول برنامه شیفت‌ها مطمئن شوید که تعداد کارمندانتان از حد مورد نیاز کمتر نباشد.

 

نحوه صحیح مدیریت شیفت کارمندان

 

  • تنظیم جدول شیفت کارمندان بر اساس ساعات شلوغی

شیفت کارمندانتان را طوری تنظیم نکنید که در ساعات شلوغی روز کمبود نیرو داشته باشید و در ساعت خلوت، بیشتر از حد موردنیازتان نیرو داشته باشید. کمبود نیرو نه تنها در ساعات شلوغ بر فشار و استرس کارمندانتان می‌افزاید، بلکه بهره‌وری آن‌ها را نیز پایین می‌آورد. کارایی بهینه کارمندان و عملکرد مناسب آن‌ها یکی از فاکتورهاییست که مستقیما بر روی سوددهی رستوران شما اثر می‌گذارد.

اگر نمی‌دانید که چه زمانی از روز شلوغ‌ترین زمان کاری رستورانتان است، پس سیستم POS به کارتان می‌آید. از این سیستم می‌توانید برای ردیابی فعالیت‌ها کمک بگیرید. سیستم POS با استفاده از گراف‌ها و منحنی‌ها، تشخیص شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین ساعات رستورانتان را برای شما آسان می‌کند. بعد از گرفتن اطلاعات کامل از این سیستم، حال می‌توانید برنامه شیفت کارمندانتان را بر اساس ساعات شلوغی رستورانتان تنظیم کنید.

 

  • زمان کاری کارمندان را ادغام کنید

یکی از عوامل مهم در مدیریت کارامد شیفت‌های رستوران، این است که به همه کارمندان قدیمی و جدید خود امکان تجربه کار در تمام طول روز را بدهید. این کار  باعث می‌شود همه کارمندان، مسئولیت‌های متفاوت در طول روز را یاد بگیرند و در زمان‌های بحرانی بتوانند از پس مسئولیت‌های مختلف رستوران برآیند.

 

  • دو نفر را به عنوان سوپروایزر هر شیفت انتخاب کنید

یک شخص نمی‌تواند از پس مدیریت و سرپرستی تمام مسئولیت‌های یک روز بربیاید. پس بهتر است برای مدیریت بهتر و اثربخش، برای هر شیفت دو نفر یا با توجه به وسعت کارتان بیش از دو نفر را به عنوان سوپروایزر انتخاب کنید. اینکار نه تنها از فشار و استرس  بر دوش یک نفر کم می‌کند، بلکه بهره‌وری را هم افزایش می‌دهد.

 

مثلا می‌توانید دو نفر را به عنوان سوپروایزر انتخاب کنید و به هر نفر مسئولیت‌های متفاوت و جداگانه‌ای بدهید. یک نفر مسئول تدارکات آشپزخانه و سالن رستوران و دیگری مسئول رسیدگی به مشتریان باشد. همچنین اگر رستورانتان شبانه روزی‌ست، میتوانید یک سوپروایزر شیفت روز و یک سوپروایزر شیفت شب داشته باشید.

 

  • باید بین ساعات کار و زندگی کارمندان تعادل برقرار شود

 

دادن اضافه کاری‌های بیش از حد به کارمندان و غفلت از اینکه همه افراد در کنار کار، نیاز به داشتن ساعات شخصی برای گذراندن اوقات فراغت هم دارند، بدترین اتفاقی ست که می‌تواند در رستوران شما بیافتد. اینکار نه تنها اضطراب و خستگی کارمندان را به شدت افزایش می‌دهد، بلکه بهره‌وری آن‌ها و در نهایت بهره‌وری کل رستوران شما را پایین می‌آورد. همچنین ممکن است به استعفای کارمندان بیانجامد که ضرر زیادی به رستوران وارد می‌کند؛ زیرا با رفتن کارمندان قدیمی، تمام انرژی و منابعی که برای آموزش آنها صرف کرده‌اید و تجربه‌ای که بدست آورده‌اند، به هدر می‌رود و در نهایت مجبور می‌شوید که کل فرایند را برای کارمند جدیدتان تکرار کنید.

 

به این نکته نیز دقت کنید که رقابت در صنعت غذا و نوشیدنی بسیار بهم نزدیک است، به محض اینکه این خبر در بازار منتشر شود که رستوران شما به کارمندانش بیش از حد استاندارد وظایفی را محول می‌کند، دیگر هیچکس برای کار در رستوران شما درخواست نمی‌دهد. پس بهتر است، میان زمان کار و اوقات فراغت کارمندانتان تعادل ایجاد کنید. این کار انگیزه کارمندان را نیز در محیط کار بیشتر می‌کند. برای مدیریت کارامد یک رستوران، باید به کیفیت زندگی کارمندانتان حساس باشید و سعی کنید از نگاه آن‌ها به جنبه‌های مختلف کار بنگرید.

 

به یاد داشته باشید که حتی اگر رستورانتان سرویس غذاخوری عالی و مبلمان و فضای فوق العاده‌ای هم داشته باشد، اگر کارمندان شما نتوانند سرویس خوبی به مشتریان ارائه دهند، رستوران شما به سختی می‌تواند در بازار رقبا دوام بیاورد. پس فراهم آوردن شرایط مناسب برای کارمندان رستورانتان باید برای شما در الویت باشد.

 

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.