تویوتا RAV4؛ تلفیقی از اصالت و سادگی

5/5 - (4 امتیاز)

تویوتا راو4 یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای میان‌رده شرکت تویوتا ژاپنی محسوب می‌شود که از سال 1994 تاکنون بر روی خط تولید این شرکت قرار دارد. از آن زمان تاکنون پنج نسل از این شاسی‌بلند یا درواقع کراس‌اوور جذاب به بازارهای جهانی عرضه شده است که آخرین مدل آن محصول سال 2018 کمپانی تویوتا به شمار می‌رود. به‌واسطه فعالیت‌های گسترده شرکت ایرتویا به‌عنوان تنها نماینده شرکت تویوتا در ایران، نسل چهارم راوفور که با کد XA40 شناخته می‌شود، حضور گسترده‌ای را در بازار داخلی تجربه کرده است.

نمای عقب تویوتا راو 4

نمونه اولیه این خودرو در سال 2013 راهی بازار داخلی شد و توانست نظر خریداران بسیاری را به‌سوی خود بکشاند. دو سال بعد شرکت ایرتویا تصمیم گرفت نمونه فیس‌لیفت این خودرو را هم به بازار داخلی عرضه کرده و در اختیار خریداران قرار دهد. نمونه فیس‌لیفت RAV4 ازلحاظ فنی هیچ تفاوتی با نمونه اولیه ندارد و تفاوت‌ آن‌ها تنها تغییرات ایجادشده در نمای ظاهری و آپشن‌های این خودرو را شامل می‌شود.

در ادامه این مقاله به سراغ تویوتا راو4 2016 فیس‌لیفت رفته‌ایم و قصد داریم شما مخاطبین عزیز وبلاگ شیپور را با مشخصات فنی، سبک طراحی، تجهیزات و ارزش خرید این خودرو آشنا کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری درباره این کراس‌اوور ژاپنی به دست آورید، در ادامه با ما همراه باشید.

تویوتا راو 4

طراحی ظاهری و داخلی تویوتا راو4

نمای ظاهری تویوتا راوفور نیوفیس بسیار جذاب‌تر و مدرن‌تر از نمونه اولیه به‌نظر می‌رسد. در نمای جلویی شاهد تغیر طرح جلوپنجره، چراغ‌های جلویی و همین‌طور سپر خودرو هستیم که بر اساس زبان طراحی‌های شرکت تویوتا در بین سال‌های 2015 تا 2017 شکل‌گرفته‌اند.

در نمای جانبی، مهندسین شرکت تویوتا زحمت ایجاد تغییرات اساسی را به خود نداده و تنها به تعویض رینگ‌ها با نمونه عریض‌تر بسنده کرده است، اما در بخش پشتی راو4 شاهد تغییر گرافیک چراغ‌ها، سپر عقب و حالت چراغ‌های مه شکن هستیم که باعث افزایش جذابیت‌های بصری این بخش از تویوتا راو4 شده است. درمجموع می‌توان گفت که شاید تغییرات ایجاد شده تویوتا RAV4 2016 بسیار جزئی بوده باشد، اما تأثیر چشمگیری برافزایش محبوبیت و جذابیت این خودرو داشته است.

نمای داخلی تویوتا راو 4

طراحی فضای داخلی تویوتا راوفور کمی بیش‌ازحد ساده و زمخت به‌نظر می‌رسد که آن‌هم شاید ریشه در سال طراحی و محدوده قیمتی این خودرو در بازارهای جهانی دارد. طراحی داشبورد این خودرو شباهت فراوانی با داشبورد تویوتا کرولا دارد و به‌نظر می‌رسد از یک سبک مشترک برای طراحی داشبورد ساده آن‌ها استفاده شده است. سادگی فضای کابین تویوتا راو4 زمانی به اوج خودش می‌رسد که بخواهید آن را با فضای کابین خودروهایی همچون نیسان ایکس تریل 2018، کیا اسپرتیج QL یا حتی رنو کولئوس 2017 مقایسه کنید!

نمای صندلی عقب تویوتا راو 4

صندلی‌های خودرو از راحتی نسبتا قابل قبولی برخوردار هستند و درون کابین فضای مناسبی هم برای سر و پای سرنشینان در نظر گرفته شده است؛ حتی در ردیف دوم صندلی‌ها، سرنشینان این امکان را دارند تا از طریق یک اهرم کوچک، وضعیت پشتی صندلی را در سه حالت مختلف تنظیم کنند. ناگفته نماند که فضای صندوق‌عقب تویوتا راو4 حدود 1078 لیتر است که باعث می‌شود در مسافرت‌های خانوادگی هیچ نگرانی از بابت جای دادن چمدان‌هایتان نداشته باشید.

 

آپشن‌ها و امکانات تویوتا راو4

در حال حاضر نمونه‌های مختلفی از تویوتا راو4 در بازار کشورمان موجود است که با توجه به شرکت واردکننده از امکانات و آپشن‌های مختلفی برخوردار هستند. به‌طور مثال خودروهایی که عبارت VXR بر روی درب صندوق آن‌ها نوشته‌شده (مانند نمونه‌ای که در اختیار ما قرار دارد) سفارش کشور امارات بوده و در مقایسه با نمونه‌های ایر تویوتا از امکانات بیشتری برخوردار هستند.

نمای استارت تویوتا راو4

درمجموع حتی فول‌ترین تیپ‌های تویوتا راو4 نیوفیس هم در مقایسه با رقبایی همچون نیسان ایکس تریل یا هیوندای سانتافه از امکانات کمتری برخوردار بوده و این موضوع یکی از عمده ضعف‌های تویوتا راو4 در بازار کشور محسوب می‌شود. ازجمله مهم‌ترین آپشن‌های تویوتا RAV4 در نمونه فول وارداتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صفحه‌نمایش 7 اینچی لمسی به همراه 6 اسپیکر، آینه وسط الکتروکرومیک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه به همراه دریچه تهویه عقب، تنظیم و جمع شوندگی برقی آینه‌های جانبی، سنسور و دوربین پارک عقب، سنسور باران، سانروف، کروز کنترل، روکش چرمی فرمان، کلیدهای تنظیمات صوتی روی فرمان، درب صندوق‌عقب برقی، دیلایت، اتولایت، تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور، چراغ‎‌شور، تنظیمات 6 حالته برقی صندلی راننده به انضمام تنظیم برقی گودی کمر، تنظیم دستی صندلی‌های ردیف عقب، روکش چرمی صندلی‌ها، گرمکن صندلی‌های جلو، گرم‌کن و برف‌پاک‌کن شیشه عقب.

 

مشخصات فنی تویوتا راو 4

تویوتا راوفور نیوفیس در بخش فنی به یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ به حجم 2494 سی‌سی مجهز شده است که توان تولید 177 اسب بخار قدرت و 233 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این موتور که با AR-FE L42 شناخته می‌شود هیچ تفاوتی با موتور موجود در تویوتا راوفور 2013 ندارد و درواقع هردو این خودروها از یک موتور و گیربکس برخوردار هستند.

نمای موتور تویوتا راو 4

نیروی تولیدشده توسط پیشرانه تویوتا راوفور از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک، به‌سوی هر چهارچرخ این خودرو منتقل می‌شود، البته در اغلب مواقع تنها %10 نیروی پیشرانه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و بخش اعظم نیروی موتور در اختیار چرخ‌های جلو قرار دارد.

شتاب صفر تا صد رسمی این کراس‌اوور 1780 کیلوگرمی، 9.7 ثانیه اعلام شده است اما با توجه به کیفیت پایین سوخت موجود در بازار کشور و شرایط جاده در عمل ممکن است این زمان تا حدود 11 ثانیه هم به طول بینجامد. کمپانی تویوتا دو حالت رانندگی اقتصادی (Eco) و اسپرت (Sport) را هم برای این خودرو در نظر گرفته است که از طریق دکمه‌های موجود در بخش پایین کنسول میانی قابل استفاده است. مصرف سوخت ترکیبی تویوتا راوفور نیز در حدود 8.5 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده که برای خودرویی با چنین ویژگی‌هایی مناسب به‌نظر می‌رسد.

 

امنیت تویوتا راو 4

گرچه اثری از تجهیزات ایمنی هوشمند و بروزی نظیر رادار نقطه کور، هشدار تصادف از جلو، رادار تغییر لاین و… در تویوتا RAV4 به چشم نمی‌خورد، اما ازلحاظ استحکام بدنه و امنیت کابین در تصادفات می‌توان این خودرو را یکی از بهترین‌های حاضر در بازار کشور به حساب آورد. در سال 2013 این خودرو موفق شد 5 ستاره ایمنی را از موسسه یوروانکپ دریافت کند.

علاوه بر این بر اساس اطلاعات مندرج در سایت سازمان ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS)، تویوتا راو4 در سال 2016 موفق به کسب بالاترین امتیاز ایمنی این شرکت یعنی + TOP SAFETY PICK شده است که خبر از توانایی بالای این شاسی‌بلند ژاپنی در تأمین امنیت سرنشینان خود دارد.

نمای چراغ جلوی تویوتا راو 4

میزان تجهیزات امنیتی موجود در این خودرو ارتباط مستقیمی با شرکت واردکننده آن دارد، اما به‌طورکلی تجهیزات ایمنی فول‌ترین تیپ تویوتا راو4 به شرح زیر خواهد بود:

6 عدد کیسه هوا (ایربگ راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پرده‌ای)، ترمزهای دیسکی در جلو و عقب، مجهز به سیستم ABS+EBD، سیستم کمکی ترمز (BAS)، سیستم کنترل پایداری خودرو (VSC)، سیستم کنترل اتوماتیک سرعت در سرپائینی (DAC)، سیستم کنترل اتوماتیک سرعت در سربالایی (HAC)، سنسور فشار باد تایر، سیستم هوشمند ورود بدون کلید + دکمه استارت، ایموبلایزر.

نمای پشت آمپر تویوتا راو 4

قیمت و شرایط بازار تویوتا راو 4

تویوتا راوفور نسل چهارم با تکیه‌بر طراحی مناسب، کیفیت بالا، استهلاک کم و شبکه گسترده خدمات پس از فروش از همان بدو ورود به بازار توانست فروش بسیار خوبی را تجربه کند؛ حتی پس از عرضه نمونه فیس‌لیفت این خودرو در سال 2016، توانست توجهات بیشتری را به‌سوی خود معطوف کند.

با افزایش قیمت ارز و اعمال محدودیت‌های متعدد بر بازار خودرو کشور، قیمت تویوتا راو4 نیز به‌مرور افزایش یافت؛ از طرف دیگر طی سال‌های گذشته رقبای قدرتمندی همچون هیوندای سانتافه یا رنو کولئوس نیز با حضور گسترده، طراحی جذاب‌تر و امکانات بروز خود توانستند تا حد قابل توجهی از محبوبیت تویوتا راو4 در بازار کشور بکاهند.

ظاهر بیرونی تویوتا راو4

در حال حاضر راو4 در نمونه صفرکیلومتر، از قیمتی در حدود یک میلیارد و صد میلیون تومان برخوردار است که برای خودرویی با این سطح از امکانات و مشخصات فنی کمی گزاف به‌نظر می‌رسد؛ به همین دلیل اغلب خریداران ترجیح می‌دهند در این رنج قیمتی به سراغ خودروهای مدرن‌تر و جذاب‌تر موجود در بازار بروند. درنهایت اگر علاقه چندانی به استفاده از آپشن‌های مدرن و رنگارنگ ندارید و مواردی همچون کیفیت ساخت، استهلاک کم و توانایی آفرود جز اولویت‌های شما برای خرید یک شاسی‌بلند جمع‌وجور محسوب می‌شود، به‌نظر می‌رسد که تویوتا راو 4 بتواند در صدر لیست انتخاب‌های شما جای گیرد.

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.