خودروسازی خصوصی عملا تعطیل شد!

Rate this post

شرکت‌های خصوصی عملا به سمت تعطیلی حرکت کرده و تولید آن‌ها به ‌نسبت روزهای پیش از تحریم بسیار کاهش یافته است. بخش خصوصی صنعت خودروسازی کشورمان با یک افت 73 درصدی  نسبت‌ به آذرماه سال گذشته مواجه است و اگر بخواهیم میزان تولید را با روزهای پیش از تحریم مقایسه کنیم با آماری که نشان‌دهنده توقف تولید است مواجه خواهیم شد. هرچند در آذرماه امسال نیز خودروسازانی نظیر شرکت کارمانیا، صنعت خودروی آذربایجان، سازه‌های خودرو دیار، عظیم خودرو، سیف خودرو و ریگان خودرو تولیدی نداشته و عملا تعطیل شده‌اند.

آیا دولت کمکی خواهد کرد؟

در این شرایط سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا دولت به بخش خصوصی خودروسازی نیز کمکی می‌کند؟ خودروسازان خصوصی پیش از این عنوان کرده بودند که اگر نقدینگی به آن‌ها تزریق نشود دچار ورشکستگی خواهند شد.

خصوصی‌ها این روزها دست به دامان دولت شده‌ و انتظار دارند همان طور که به ایران‌خودرو و سایپا (به‌عنوان شرکت‌هایی نیمه دولتی) کمک می‌شود، آنها نیز مورد عطوفت قرار گیرند و تسهیلات مادی در اختیارشان قرار داده شود. لازم به یادآوری است که در صورت ورشکستگی بخش خصوصی صنعت خودروسازی کشورمان، بخش قابل‌توجهی از نیروی کار کشور بیکار شده و بر آمار بیکاری کشور افزوده خواهد شد که همین موضوع معضلات اجتماعی و اقتصادی فراوانی را با خود به‌همراه دارد.

کمک مجدد دولت به خودروسازان

رضا رحمانی در همین رابطه به تازگی عنوان کرده است که به ‌زودی یک کمک 5 هزار میلیارد تومانی به خودروسازان پرداخت می‌شود. بر این اساس قرار است به هر خودروساز 2 هزار و 500 میلیارد تومان پرداخت شود و این کمک تنها شامل خودروسازان نیمه دولتی یعنی ایران‌خودرو و سایپاست.

گفته می‌شود این کمک در راستای پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان استفاده خواهد شد و قطعه‌سازانی نیز در اولویت قرار دارند که جزو زیرمجموعه خودروسازان نبوده و به معنای واقعی خصوصی باشند، زیرا برخی از قطعه‌سازان زیرمجموعه خودروسازان هستند.

پیش‌بینی وزیر صنعت، خودرو ارزان خواهد شد

رضا رحمانی

رضا رحمانی ضمن ارائه توضیحانی در خصوص کمک مجدد دولت به خودروسازان نیمه دولتی اظهار امیدواری کرده است که با این کار تولید خودروسازان افزایش یافته و التهاب بازار به مرور از بین خواهد رفت! البته در این میان کارشناسان صنعت خودروسازی نظیری مخالف وزیر صمت داشته و معتقدند که در بهترین حالت بازار خودرو با افزایش مجدد قیمت‌ها مواجه نخواهد شد.

هرچند که این احتمال نیز بسیار خوش‌بینانه است چرا که با نزدیک شدن به نوروز مشابه روند هرساله تقاضا در بازار افزایش یافته و براساس روال طبیعی قیمت‌ها نیز صعودی می‌شوند. از طرف دیگر افزایش نرخ ارز و فضای ملتهب سیاسی و اجتماعی کشور در روزهای اخیر نیز به این موضوع دامن زده و احتمال صعود مجدد قیمت وسایل نقلیه را افزایش دهد. در حال حاضر بازار خودرو کشور با یک رکود بی‌سابقه مواجه بوده و عملا میزان خرید و فروش خودرو صفر است.

چه خبر از بازار خودروهای خارجی؟

از آن‌جا که افزایش نرخ ارز به‌صورت مشخص‌تر و واضح‌تر اثر خود را بر بازار خودروهای خارجی نمایان می‌کند، طبیعی است که نبود مشتری و قیمت‌های کمرشکن و بی‌انصافانه در خودروهای وارداتی بیشتر به چشم آید. در طی این روزها شایعاتی نیز شنیده می‌شود که ممکن است واردات خودرو در سال آینده آزاد شود. گفته می‌شود عده‌ای از نمایندگان مجلس به دنبال این هستند که واردات خودرو در سال 99 از سر گرفته شود، در نتیجه بازار از انحصار صد درصدی خارج خواهد شد.

این شایعات در حالی که شنیده می‌شود که هنوز تکلیف 5 هزار و 100 دستگاه خودروی وارداتی دپو شده در کشور مشخص نیست. البته رئیس‌جمهور  وزیر امور اقتصادی و دارایی را مامور پیگیری این خودروهای رسوب شده در گمرکات کشور کرده است و امید می‌رود تکلیف این خودروها هرچه زودتر مشخص شود.

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.