دامن یا شلوار؟ در بازار دست‌دومی‌ها، چه لباسی پر طرفدارتر است؟

Rate this post

در کل، محبوب‌ترین آیتم‌های لباسی در میان پوشاک دست‌دوم تحت تاثیر سه عامل بهداشت، قیمت و نیاز به فروش بالایی دست پیدا می‌کنند.

چه دست‌دومی بهتر است؟

از فروشگاه‌های آنلاین لباس و اکسسوری دست‌دوم گرفته تا بازارها و مغازه‌های تاناکورا، پوشاک و کیف و کفش دست‌دوم در ابعاد جهانی به محبوبیت جدیدی دست‌پیدا کرده‌اند. اما در میان آیتم‌های مختلف لباس، بعضی پرفروش‌تر و بعضی با ریسک نادیده گرفته شدن مواجه هستند. دلایل زیادی وجود دارند که یک آیتم لباس را در گذر زمان به یک شکل مورد اعتماد برای خرید تبدیل کند. دلایلی که بعضی ارتباط مستقیم با فرهنگ خرید دست‌دوم و پیش‌فرض‌های مرتبط با آن دارند، و برخی دیگر مستقل از صفت دست‌دوم، به محبوبیت و فراگیری آن آیتم به خصوص بستگی دارد.

راز بقا، سلامتی‌ست!

مهم‌ترین دلیل محبوبیت و پرفروش شدن یک آیتم لباسی خاص، بهداشت است. پیش‌تر در مقاله‌های شیپور درمورد اهمیت و ترس‌های بهداشتی پیرامون خرید لباس دست‌دوم صحبت کردیم و خرافات و استدلال‌های منطقی افراد در مورد تمیز بودن یا نبودن لباس‌های دست‌دوم را بررسی کردیم.

لباس دست‌دوم، چه استفاده‌شده و چه بازفروش، به دلیل مدت زمانی که از تولید آن گذشته و احتمال وجود صاحب پیشین، احتمالا در معرض خطرات بهاشتی بوده باشد. همین باعث می‌شود تا خرید لباس‌هایی که مستقیم با پوست بدن در ارتباط نیستند، در صدر جدول محبوبیت لباس‌های دست‌دومی قرار بگیرند. مثلا بارانی، کت، ژاکت و یا پیراهن‌های مردانه که قابلیت پوشیده شدن روی تی‌شرت را دارند محبوب‌تر از لباس‌زیر، شلوار و یا روسری هستند.

در بین اکسسوری‌ها نیز، کیف از کفش محبوبیت بیشتری دارد؛ زیرا کیف پتانسیل تهدید بهداشتی بسیار کمی دارد. در واقع کیف‌ها یکی از محبوب‌ترین اجناس دست‌دوم در دنیای استایل به حساب می‌آیند.

چه دست‌دومی بهتر است؟

گران نخرید!

بعضی از لباس‌ها به دلیل نوع دوخت و میزان پارچه، عموما گران‌تر از انواع دیگر هستند. مثلا، دامن‌های بلند معمولا قیمت بالایی دارند. کاپشن‌ها و بارانی‌های گرم، مخصوصا اگر از برندهای مطرحی باشند، بسیار گران قیمت هستند.

پیراهن‌های شب، به دلیل کار‌های روی آن‌ها و حجم پارچه، قیمت‌های بسیار زیادی دارند. کت‌و شلوار مردانه نیز در همین دسته‌بندی قرار می‌گیرد. برخی اکسسوری‌ها، مثل‌ کلاه‌های خاص و کیف‌های دستی نیز متعلق به گران‌قیمت‌های بازار مد و پوشاک هستند. در چنین شرایطی، خرید دست‌دوم این آیتم‌ها به صرفه‌تر است.

نکته‌ی بامزه اینجاست که اگر مثلا لباس شب در بین پوشاکدست‌اول، در بین شش یا هفتمین مورد خریدهای متداول یا محبوب پوشاک به حساب بیاید، در بین خریدهای دست‌دومی رتبه‌ی یک یا دوم را دارد. محبوبیت خرید یک لباس خاص ارتباط تنگاتنگی با قیمت آن دارد. در مورد بسیاری از لباس‌ها کاهش قیمت، مستقیما با فروش بیشتر آن رابطه دارد.

به چند دست لباس نیازمندیم!

علت نیاز به یک لباس برای پرفروش بودن یک آیتم لباسی خاص در بین دست‌دوم‌ها خودش دو تعریف مختلف دارد:
لباس‌هایی که به آن‌ها نیاز داریم!
لباس‌هایی که خیلی به آن‌ها نیاز نداریم!

این دو مثال را با دو نمونه‌ی پالتو و لباس‌عروس در نظر بگیرید.

با سرد شدن هوا و نیاز به لباس‌های گرم، گاهی پیدا کردن یک پالتو یا کاپشن زیبا، با کیفیت، و گرم قیمتی حدود چند میلیون تومان هم پیدا می‌کند. در حالی که همان پالتو یا بارانی دلخواه شما، با یک برند معروف، در میان دست‌دومی‌ها قیمتی نزدیک به یک سوم قیمت واقعی دارد. پالتو یک مثال خوب برای محبوبیت لباس‌هایی است که به آن‌ها نیاز داریم. در واقع محبوبیت این لباس ارتباط مستقیم با نیاز ما برای بقا دارد.

کفش هم در همین طبقه‌بندی جا می‌گیرد. کفش‌ها پرطرفدارهای دست‌دوم هستند زیرا افراد برای بقا به پاپوشی که از آن‌ها مراقبت کند نیاز دارند. کفش خوب، در بازار با قیمت سرسام‌آوری تولد می‌شود. اما همان کفش خوب در فروش دست‌دوم، قیمتی معقول پیدا می‌کند.

مثال خوب محبوبیت لباس‌هایی که به آن‌ها نیاز مبرم نداریم لباس عروس است. این دست‌دوم‌های محبوب از آن طبقه‌بندی‌ای هستند که نبودشان کسی را نمی‌کشد. در واقع نیاز اصلی افراد برای بقا نیستند. پس چطور انقدر محبوبند؟ لباس‌های عروس محبوبند زیرا خریدار جنس دست‌دوم تقریبا تا نود درصد اطمینان خاطر دارد که لباس فقط یکبار پوشیده شده، قیمت آن در مقایسه با نوی آن بسیار پایین‌تر است، و عموما نیازی به خرید جنس نوی آن نیست زیرا خریدار هم بیشتر از یک مرتبه قصد پوشیدن آن را ندارد.

در کل

در کل، محبوب‌ترین آیتم‌های لباسی در میان پوشاک دست‌دوم پالتو و بارانی، لباس‌های عروس و مجلسی و پیراهن‌ها هستند. این ترتیب در میان اکسسوری به ترتیب به کفش، کیف و کمربند تعلق می‌گیرد. این فروش دلایل زیادی دارد و ممکن است از یک منطقه تا منطقه‌ی دیگر و از یک فصل تا فصل بعد تغییر کند اما به طور کلی سه عامل بهداشت، قیمت و نیاز در فروش بالای آیتم‌های محبوب دست‌دوم دخالت مستقیم دارند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.