درباره آریو S300 چه می‌دانید؟

Rate this post

آریو اس ۳۰۰ (زوتی Z300) سال ۲۰۱۲ بر روی خط تولید شرکت چینی زوتی قرار گرفت و پس از نهایی شدن مذاکرات میان شرکت سایپا و کمپانی زوتی، با تغییر نام به آریو اس ۳۰۰ از سال ۱۳۹۳ شمسی روانه خطوط تولید سایپا و متعاقبا بازار کشورمان شد. در ادامه این مطلب قصد داریم تا آریو S300 را از جوانب گوناگون نظیر طراحی ظاهری و داخلی، آپشن‌ها و امکانات، ایمنی و مشخصات فنی، قیمت و شرایط بازار مورد نقد و بررسی قرار دهیم. لطفا با شیپور همراه باشید.

طراحی ظاهری و داخلی آریو S300

سایپا آریو اس ۳۰۰ روی پلتفرم تویوتا آلیون (محصول ویژه بازار ژاپن) ساخته شده است و طراحی ظاهری آن شباهت فراوانی به سدان ژاپنی مذکور دارد. آریو S300 از ظاهری متین و آرام به سبک محصولات تویوتا در دهه اول سده 21 میلادی برخوردار شده و آرامش خاصی در پس چهره آن احساس می‌شود. برخلاف سایر تولیدات چینی معاصر با آریو اس ۳۰۰ ناهماهنگی چندانی در هیبت این سدان چینی به چشم نمی‌خورد. در اینجا از حجم‌پردازی‌های اغراق‌آمیز خبری نیست و طراحان سعی در جلب‌نظر مشتریان عادی و به ویژه خانواده‌ها داشته‌اند.

درون کابین آریو اس ۳۰۰ با پلاستیک‌های خشک و نه‌چندان مرغوب مواجه می‌شوید که به سبکی تقریبا قدیمی اما دلنشین و به دور از آلایش‌های امروزی، شمایل داشبورد این خودرو را شکل داده‌اند. شیوه طراحی تو‌دری‌ها به ویژه دستگیره بازویی که حالتی مواج به خود گرفته است، در نوع خود زیبا و جالب توجه به نظر می‌رسد.

ارگونومی و راحتی صندلی‌ها قابل قبول است و گنجایش فضای کابین به‌ویژه در ردیف عقب محدودیت خاصی را متوجه فضای اختصاص یافته به سر، پاها و زانوهای سرنشینان نمی‌کند. صندوق عقب نیز با حجم ۴۵۷ لیتر از ظرفیت نسبتا کافی در بارگیری اسباب و وسایل مورد‌ نیاز برای مسافرت یک خانواده پنج نفره برخوردار شده است. به‌طور کلی، گرچه طراحی ظاهری و داخلی آریو اس ۳۰۰ را نمی‌توان چندان مدرن، اسپرت و جسورانه قلمداد کرد، اما در قیاس با تولیدات داخلی هم‌قیمت نظیر انواع مشتقات تندر ۹۰، رنو ساندرو، برلیانس اچ۳۳۰ و… از پختگی و اصالت خاصی بهره می‌برد که ریشه در اساس طراحی ژاپنی آن دارد و می‌تواند مطابق با معیار سلیقه بسیاری از مشتریانی باشد که نسبت به ظاهر قدیمی خودروهای داخلی نظیر انواع سمند، پژو  ۴۰۵، پژو پارس و… خسته و دل‌زده شده‌اند.

آپشن‌ها و امکانات آریو اس 300

سایپا آریو اس ۳۰۰ یک سدان خانوادگی و اقتصادی به‌شمار می‌رود که امکانات رفاهی گسترده‌ای در آن به کار گرفته نشده است. لیست کوتاه آپشن‌های رفاهی این خودرو شامل مواردی خواهد بود که در ادامه به آنها اشاره شده است:

مه‌شکن‌های جلو و عقب، چراغ بدرقه، سیستم صوتی با ۴ اسپیکر، USB، نمایشگر ۴.۲ اینچی صفحه کیلومتر شمار، روکش چرمی صندلی‌ها، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم ۴ حالته صندلی راننده به صورت دستی و آینه‌های جانبی با تنظیم برقی.

ایمنی و مشخصات فنی آریو  S300

 آریو اس ۳۰۰ موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین شده و امنیت قابل قبولی را برای سرنشینان خود به ارمغان می‌آورد. از جمله مهم‌ترین امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دو عدد کیسه هوا ویژه راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD ، حسگر پارک عقب.

در بحث فنی سایپا آریو S300 ابتدا با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری که قادر به تولید ۱۰۳ اسب بخار قدرت و 1۴۱ نیوتن متر گشتاور است، روانه بازار ایران شد. سپس پیشرانه ۱.۶ لیتری با قوای ۱۱۲ اسب بخار قدرت و 1۵۱ نیوتن متر گشتاور جای آن را گرفت. همچنین یک گیربکس ۵ سرعته دستی در هر دو مدل ۱.۵ و ۱.۶ لیتری به منظور انتقال نیرو موتور به سوی چرخ‌ها، به کار گماشته شد. البته نسخه ۱.۶ لیتری آریو اس ۳۰۰  در مدل اتوماتیک خود از یک جعبه دنده چهار سرعته خودکار برخوردار شده است که عملیات انتقال نیروی پیشرانه به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد.

شتاب صفر تا صد آریو ۱.۶ لیتری دنده‌ای و اتوماتیک معادل ۱۱.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن برابر ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی نسخه اتوماتیک نیز به رقم ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد و در مدل دنده‌ای برابر ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. شتاب ۰ تا ۱۰۰، حداکثر سرعت و مصرف سوخت ترکیبی نسخه ۱.۵ لیتری آریو اس ۳۰۰ نیز به ترتیب معادل ۱۱.۸ ثانیه، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است که در قیاس با عملکرد فنی رقبای داخلی هم‌رده، ارقام نسبتا قابل قبولی به حساب می‌آیند.

قیمت و شرایط بازار آریو S300

آریو اس ۳۰۰ از مزایایی همچون سواری نرم، کابین جادار، ظاهر متین و توان فنی نسبتا منطقی (در نسخه ۱.۶ لیتری) سود می‌برد. با این حال پاره‌ای کم‌کاری‌های شرکت سازنده و نیز حذف برخی امکانات نسبت به نمونه وارداتی (زد ۳۰۰) سبب شد تا مشتریان ایرانی رغبت زیادی برای تصاحب این خودرو از خود نشان ندهند. با این حال اگر به دنبال یک سدان راحت و جادار خانوادگی با شمایل متفاوت و نسبتا باوقار هستید، آریو اس ۳۰۰ به عنوان یک محصول خوش‌قیمت می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما در رده قیمتی زیر ۲۰۰ میلیون تومان باشد.

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.