در پشت‌پرده ضرر و زیان خودروسازان چه می‌گذرد؟

Rate this post

اگر علاقه‌مند هستید که بدانید طی چند روز گذشته چه اتفاقاتی در پشت‌صحنه ضررهای مالی ایران‌خودرو و سایپا رخ ‌داده است با شیپور همراه باشید.

پرونده شرکت رخش‌خودرو دیزل به کجا رسید؟

اجازه دهید در ابتدا نگاهی داشته باشیم بر پرونده شرکت رخش‌خودرو دیزل. مالباختگان پرونده این شرکت خودروسازی بعد از گذشت 12 سال و به‌رغم اثبات اتهامات متهمین به‌خصوص متهم ردیف اول، همچنان در راهروهای دستگاه‌های قضایی سرگردان و بلاتکلیف‌اند.

متهم اصلی پرونده مذکور که محکوم به رد مال شده است به‌حکم وارده اعتراض کرده و باوجود دلایل و شواهد کافی در دادگاه تجدیدنظر و بدون حضور و اطلاع هیچ‌یک از شکات از اتهامات تبرئه می‌شود. جالب است بدانید که این متهم بارها اقدام به تودیع وثیقه جعلی و فریب دستگاه قضایی کرده و چندین بار نیز به خارج از کشور گریخته است. در این شرایط مالباختگان شرکت رخش‌خودرو دیزل دست به دامن رئیس قوه قضاییه شده‌اند تا بلکه به کمک او بتوانند اموال خود را بعد از 12 سال بلاتکلیفی پس بگیرند.

سوالاتی که مطرح می‌شود این است که قاضی دادگاه تجدیدنظر چرا بدون اطلاع شکات و در سکوت خبری محض اقدام به تبرئه متهم اصلی کرده است؟ اصلا چگونه ممکن است پرونده‌ای که 11 سال کارشناسی آن به طول انجامیده و 13 جلد دارد یک‌ماهه بررسی شود؟ چگونه می‌توان بدون شنیدن اظهارات شکات به‌درستی و برحق رای صادر کرد؟

خودروسازان خواهان دریافت تسهیلات نیستند؛ خسارت آن‌ها را پرداخت کنید!

اجازه دهید در کنار پرونده درخشان صنعت خودروسازی در قوه قضایی نگاهی نیز داشته باشیم بر انتظارات مدیران این صنعت از سیستم بانکی کشور.

صحبت در خصوص وضعیت بغرنج بدهی‌های خودروسازان به سیستم بانکی نیازمند یک نوشتار بلند و دقیق است. برای پی بردن به ‌عمق این بدهی کافیست که بدانید در حال حاضر شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو به‌تنهایی بیش از 30 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار هستند، اما با این وجود هنوز هم هردو خودروساز مذکور خواهان دریافت تسهیلات بانکی‌اند. بانک مرکزی تا به این جای کار، 4 هزار میلیارد تومان به خودروسازان کمک کرده و گویا این ارقام دردی از آن‌ها دوا نمی‌کند.

خودروسازان ریشه اصلی زیان انباشته خود و مشکلات مرتبط با آن را سیاست‌های دستوری دولت و وزارت صمت دانسته و به همین دلیل نیز خواهان دریافت کمک‌های بیشتری‌ هستند. به‌ عقیده آن‌ها دولت به دلیل اتخاذ چنین سیاست‌هایی باید به خودروسازان خسارت پرداخت کند و این خسارت نباید در غالب تسهیلات باشد. هرچند چنین درخواست‌هایی زیاده‌خواهی بوده و عملا نشدنی است، اما نباید فراموش کرد که خودروسازان نیز چندان بی‌راه نمی‌گویند. به‌طورقطع سیاست‌های پوپولیستی وزارت صمت در به وجود آمدن بحران فعلی صنعت خودروسازی بی‌تاثیر نیست.

افزایش 20 برابری زیان ایران‌خودرو؛ دستاورد درخشان هاشم یکه‌زارع

خودروسازان معتقدند درصورتی‌که قیمت‌گذاری خودرو به‌صورت آزاد انجام پذیرد صنعت خودروسازی دیگر به کارخانه تولید زیان شباهت نخواهد داشت، اما عده‌ای از کارشناسان تنها آزادسازی قیمت‌ها را راه‌حل ندانسته و معتقدند که مدیریت صنعت خودروسازی کشور ما ایراد داشته و باید علاوه بر خصوصی‌سازی واقعی، روش‌های مدیریتی کارآمد و نوین نیز بکار گرفته شود. به‌علاوه دخالت وزارت صمت در کلیه امور صنعت خودروسازی از انتخاب مدیران عامل تا قیمت‌‌گذاری محصولات نیز باید کنار گذاشته شود.

با تمامی این تعابیر قطعا در ذهن شما نیز این سوال ایجادشده که مگر زیان ایران‌خودرو و سایپا به‌عنوان دو خودروساز بزرگ کشورمان چقدر است؟

اجازه دهید از ایران‌خودرو شروع کنیم. خودروسازی که در سال 1396 حدود 87 میلیارد تومان سود خالص کسب کرده بود با کمک روش‌های مدیریتی فوق‌العاده مدیران خود توانست به زیان 8 هزار میلیارد تومانی دست پیدا کند. خبر بد آن‌که این آمارها مربوط به سال گذشته است و قطعا با پایان سال جاری و انتشار صورت‌های مالی جدید ارقام مذکور افزایش نیز خواهد یافت. کسب چنین افتخاری در زمان مدیریت هاشم یکه‌زارع صورت پذیرفته است. درواقع یکه‌زارع موفق شده است در زمان مدیریت 6 ساله خود زیان انباشته ایران‌خودرو را حدودا 20 برابر کند.

گفته می‌شود علت اصلی چنین زیان بزرگی به طرح‌های فروش ایران‌خودرو و سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری وزارت صمت بازمی‌گردد چراکه این شرکت از محل فروش خودروهای ارائه‌شده در طرح‌های مذکور متحمل ضرر سه هزار میلیارد تومانی شده است.

زیان 6 هزار میلیاردی سایپا

در خصوص سایپا وضعیت کمی بهتر است. زیان انباشته این شرکت در پایان سال 97 نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان است. این زیان در حالی صورت پذیرفته که کل سرمایه ثبتی این شرکت، حدود 4 هزار میلیارد تومان است.

سایپا نیز همچون ایران‌خودرو علت اصلی این اتفاق را سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری وزارت صمت می‌داند. سایپایی‌ها برای اثبات ناکارآمدی بالای سیاست‌های وزارت صمت عنوان کرده‌اند که فروش هر دستگاه خودرو پراید به‌تنهایی یک زیان 3 تا 4 میلیون تومانی را برای آن‌ها به دنبال دارد.

خالی از لطف نیست که اشاره شود صورت‌های مالی‌ای که بر اساس آن‌ها زیان انباشته‌شده ایران‌خودرو و سایپا محاسبه می‌شود سود و زیان برخی شرکت‌های زیرمجموعه این دو خودروساز را شامل نمی‌شود. علت این موضوع به عدم تمایل این دو شرکت در ارائه ریز جزئیات بازمی‌گردد. گفته می‌شود در صورت انتشار صورت‌های مالی خودروسازان و شرکت‌های زیرمجموعه‌ آن‌ها به‌صورت کامل و با جزئیات ریز زیان انباشته خودروسازان به‌مراتب بیشتر خواهد شد.

 

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.