رقابت بین هاچبک‌های بلند قد؛ ساندرو استپ وی یا برلیانس سی 3 کراس؟

Rate this post

رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3 کراس محصولاتی در کلاس هاچبک‌های کراس‌ یا به نوعی شاسی بلندهای کوچک هستند که طی سال‌های گذشته فروش نسبتا موفقی را هم در بازار کشورمان تجربه کرده‌اند. در یک نگاه کلی به این دو رقیب می‌توان گفت که ساندرو استپ وی خودرویی است که طراحی خارجی و داخلی آن چنگی به دل نمی‌زند، اما کیفیت بالاتر و استهلاک کمتر آن در مقایسه با برلیانس C3 کفه ترازو را به نفع آن سنگین می‌کند؛ از سوی دیگر برلیانس C3 کراس طراحی جذابی دارد و آپشن‌های متنوعی نیز برای آن تدارک دیده شده است، اما کیفیت پایین و دسترسی سخت به قطعات یدکی پاشنه آشیل آن محسوب می‌شوند.

ساندرو استپ وی برای اولین بار در نمایشگاه خودرو بارسلونا سال 2009 رونمایی شد. تاکنون دو نسل از استپ وی وارد بازارهای جهانی شده است و در سال 1394 مونتاژ نسل اول آن توسط پارس خودرو آغاز گردید. برلیانس C3 کراس هم از سال 2012 در سبد محصولات این شرکت چینی قرار گرفته است و از سال 1396 توسط پارس خودرو برای بازار کشور مونتاژ می‌شود. در ادامه با تیم تولید محتوای شیپور همراه باشید تا ببینیم کدام گزینه برنده رقابت بین هاچبک‌های بلند قد بازار ایران خواهد بود.

طراحی ظاهری و داخلی رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3 کراس

محصولاتی از کمپانی رنو که توسط پارس خودرو در بازار ایران مونتاژ می‌شوند، طراحی جذابی ندارند و فقط با تکیه بر کیفیت بالا و پشتیبانی مناسب آمار فروش خوبی را از خود بجای می‌گذارند. هر چند که استپ وی طراحی به مراتب جذاب‌تری از تندر 90 دارد، اما باز هم نتوانسته است نظر قشر جوان را به خود جلب کند. اوضاع داخل کابین نیز دسته کمی از بیرون آن ندارد و در سرتاسر کابین ساده رنو ساندرو استپ وی، می‌توان استفاده از پلاستیک خشک و با کیفیت معمولی را مشاهده کرد.

اگر برلیانس H320 را دیده باشید، طراحی C3 کراس نیز برایتان آشنا خواهد بود، زیرا که این خودرو از طراحی نسبتا یکسانی با مدل H320 برخوردار بوده و فقط ارتفاع آن کمی بیشتر است. کابین برلیانس C3 در مقایسه با استپ وی طراحی بروزتری دارد و استفاده از صندلی‌های چرمی، سیستم مالیتی مدیا و سانروف جذابیت‌های فضای داخلی را افزایش داده است. کیفیت متریال داخلی نیز اوضاع بهتری از ساندرو استپ وی ندارد و در بلند مدت می‌تواند مشکلات فراوانی را برای صاحبان خود به همراه داشته باشد.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3 کراس

آپشن‌ها و امکانات رفاهی رنو ساندرو استپ ویدر نبرد آپشن‌ها و امکانات رفاهی، رنو ساندرو استپ وی کاملا بی دفاع است و حرف چندانی برای گفتن ندارد. سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرمکن، شیشه بالابر برقی جلو و عقب و کامپیوتر سفری از جمله معدود آپشن‌های رنو ساندرو استپ وی هستند. رقیب چینی اما با دست پر وارد میدان شده و از تجهیزاتی همچون مانیتور 7 اینچی لمسی، سانروف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، شیشه‌های بالابر برقی جلو و عقب، امکان تنظیم صندلی راننده در 8 جهت، فرمان چرمی مجهز به کلیدهای کنترلر و چند مورد دیگر برخوردار است.

ایمنی و مشخصات فنی رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3 کراسایمنی و مشخصات فنی رنو ساندرو استپ وی

ساندرو استپ وی از همان پیشرانه 1.6 لیتری و 4 سیلندر تندر 90 بهره می‌گیرد. این پیشرانه که با کد K4M شناخته می‌شود قادر است 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور را تولید کرده و این نیرو را از طریق دو نوع گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته خودکار به چرخ‌های جلو بفرستد. شتاب 0 تا 100 مدل دنده‌ای در حدود 10.5 ثانیه و مدل اتومات نیز 11.5 ثانیه اعلام شده است. همچنین مصرف ترکیبی ساندرو استپ وی نیز 8.3 لیتر برای مدل اتومات و 6.7 لیتر برای مدل دنده‌ای است.

هیچ اطلاعاتی در مورد تست‌های ایمنی ساندرو استپ وی وجود ندارد، اما با توجه به اشتراکات فراوان می‌توانیم 3 ستاره ایمنی ساندرو معمولی در سال 2008 را برای نمونه استپ وی نیز معتبر بدانیم. تجهیزات ایمنی همچون کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ABS و سیستم EBD نیز برای این خودرو تدارک دیده شده است.

تست‌های ایمنی ساندرو استپ وی برلیانس C3 کراس با دو پیشرانه 1.5 و 1.6 لیتری در بازار ایران عرضه شده است. این پیشرانه 4 سیلندر در نمونه‌های 1.5 لیتری می‌تواند 103 اسب بخار قدرت و 138 نیوتن متر گشتاور را به دست دهد و شتاب 0 تا 100 آن نیز حدود 14 ثانیه است. پیشرانه 1.65 لیتری از توان بالاتری برخوردار بوده و می‌تواند 114 اسب بخار قدرت و 154 نیوتن متر گشتاور را تولید کند و شتاب 0 تا 100 آن نیز در حدود 13 ثانیه تخمین زده می‌شود.

در تمامی این دو نمونه یک گیربکس 4 سرعته اتومات مسئولیت انتقال نیرو پیشرانه به محورهای جلو را برعهده دارد، البته گیربکس‌های استفاده شده در نمونه‌های مجهز به موتور 1.65 ساخت شرکت هیوندای پاورتک بوده و از عملکرد بهتری برخوردار است. بر اساس اعلام رسمی سایت پارس خودرو مصرف سوخت ترکیبی هر دو مدل نیز حدود 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر است. همانند ساندرو استپ وی، هیچ اطلاعاتی در مورد تست‌های ایمنی C3 کراس نیز وجود ندارد و فقط می‌توانیم به وجود تجهیزاتی همچون 2 کیسه هوا و ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD در آن دل خوش کنیم.

قیمت و شرایط بازار رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3 کراس

قیمت و شرایط بازار رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3 کراسهر دو این محصولات در ابتدا با قیمت زیر 60 میلیون تومان در بازار عرضه شدند، اما هم اکنون با قیمت‌هایی بین 160 تا 170 میلیون تومان در بازار معامله می‌شوند. رنو ساندرو استپ وی از مزیت‌هایی مانند کیفیت بالاتر، استهلاک کمتر و دسترسی ساده به قطعات یدکی برخوردار است. برلیانس کراس برخلاف رقیب خود طراحی جذاب‌تری دارد و به آپشن‌های بیشتری نیز مجهز است، اما کیفیت پایین‌تر و دسترسی نه چندان راحت به قطعات یدکی از نکات منفی آن هستند که باید هنگام خرید مدنظر داشته باشید. بنابراین در یک جمع بندی نهایی می‌توان گفت که اگر در این رنج قیمتی کیفیت بالای قطعات و استهلاک کم خودرو مهم‌ترین اولویت شما در خرید خودرو محسوب می‌شود بهتر است به سراغ رنو ساندرو  استپ وی بروید، اما چنانچه هیچ چیز نمی‌تواند جای آپشن‌های متنوع و طراحی جذاب یک خودرو را بریتان پر کند می‌توانید برلیانس C3 کراس را خریداری کنید.

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.