نکات کلیدی برای کاهش مصرف سوخت خودرو

1/5 - (1 امتیاز)

از گذشته تاکنون روند رو به افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی منجر به انتشار بیشتر CO2 و گرمایش بیشتر کره زمین شده ااست که این خود حیات بشر و تمامی موجودات زنده را در معرض تهدیدات جدی قرار می‌دهد. در این بین خودروها و وسایل نقلیه نقش بسیار مهمی در افزایش روند گرم شدن کرم زمین ایفا می‌کنند. هرچه که آمار فروش خودروها در جهان بالاتر می‌رود به همان میزان نیز بر آلودگی‌های جوی افزوده می‌شود. تعداد قابل توجهی از خودروهای تولید شده در سطح جهان با مشکل عدم مصرف سوخت بهینه مواجه هستند و برخی شرکت‌های خودروسازی نیز با تقلب در اعلام میزان آلاینده بودن محصولات خود به این موضوع دامن زده‌اند که رسوایی موسوم به «دیزل گیت» شرکت فولکس واگن نمونه بارز آن است.

در همین ایران خودمان سالیانه حدود 100 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود، در حالی که کشور ترکیه با جمعیت و تعداد خودرو تقریبا یکسان حدود 15 میلیون لیتر بنزین در سال مصرف می‌کند. این آمار و ارقام نشان می‌دهد که الگوی کاهش مصرف سوخت خودرو در ایران باید بیش از پیش جدی گرفته شود. کاهش مصرف سوخت خودرو علاوه بر کم کردن اثرات گرم شدن کره زمین می‌تواند نگرانی‌های ما در مورد قیمت و در دسترس بودن سوخت در آینده را نیز تا حدودی کم رنگ کند. اگر به دنبال راه‌هایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو خود هستید این مقاله از وبلاگ شیپور را تا پایان مطالعه کنید.

خودرو در اولویت است

تاثیر خودرو در کاهش مصرف سوخت

  • یکی از ابتدایی‌ترین روش‌ها برای کاهش مصرف سوخت این است که خودروهایی را خریداری کنید که مصرف بهینه‌ای دارند و به ازای هر صد کیلومتر پیمایش، میزان سوخت مصرفی آن‌ها کمتر از 8 لیتر است. خودروهای هاچبک نسبت به سایر انواع خودروها مصرف سوخت بهینه‌تری دارند و اگر توانایی خرید خودرو برقی یا هیبرید را ندارید بهتر است برای استفاده‌های شهری به سراغ این سگمنت از خودروها بروید.
  • استفاده از بنزین باکیفیت (حتی الامکان بنزین سوپر با اکتان بالا) راه دیگری است که برای کاهش مصرف سوخت پیش روی شما قرار دارد. بنزین با اکتان بالا می‌تواند بهره‌وری پیشرانه و خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و البته به دلیل عدم وجود ناخالصی‌ باعث تمیز ماندن سیستم سوخت وسیله نقلیه می‌گردد.
  • تنظیم کردن فشار باد لاستیک‌ها نیز کار دیگری است که می‌توانید برای کاهش مصرف سوخت انجام دهید. فشار باد لاستیک هر خودرو باید استاندارد باشد و در صورتی که این فشار به کمتر از حد مجاز برسد باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش راندمان می‌شود، پس بهتر آن است که به صورت ماهیانه فشار باد تایرهای خود را چک کنید. همچنین وجود بار خارجی روی سقف و باربند نیز تاثیر قابل توجهی در افزایش مصرف سوخت دارد.

تاثیر روغن موتور در کاهش مصرف سوخت

  • استفاده از روغن موتور باکیفیت و استاندارد هم از دیگر روش‌های بهینه سازی مصرف سوخت است. روغن موتور باکیفیت مزیت‌هایی همچون کاهش دمای موتور، روان کارکردن آن، کاهش ساییدگی قطعات فلزی و کاهش تبخیر سوخت داخل سیلندر را به همراه دارد و همه این موارد در نهایت به کاهش مصرف سوخت خودرو منتج می‌شوند.
  • برخی افراد بعد از خرید خودرو اقدام به ایجاد تغییراتی در آن می‌کنند. برای مثال، رینگ‌ها و تایرهای استاندارد خودرو را با نمونه‌های غیر استاندارد تعویض می‌کنند یا تغییراتی را در سیستم اگزوز به وجود می‌آورند. ایجاد چنین تغییراتی در خودرو شاید باعث زیباتر شدن آن شود، اما مصرف سوخت را نیز بالا می‌برد.
  • سلامت خودرو نیز باید همیشه مورد توجه قرار بگیرد. بروز مشکلات فنی یکی از عوامل شایع افزایش مصرف سوخت است و باعث می‌شود علاوه بر هزینه تعمیر خودرو متحمل هزینه بیشتری برای سوخت شوید. سعی کنید در بازه‌های زمانی مشخص اقدام به چک دوره‌ای وسیله نقلیه خود کنید تا از عدم وجود هرگونه مشکل فنی در آن مطمئن شوید.

5 بخشی از خودرو که در صورت بروز مشکل باعث افزایش مصرف سوخت می‌شوند

برخی از بخش‌های خودرو به صورت مستقیم روی مصرف سوخت تاثیرگذار هستند و در صورتی که این بخش‌ها با مشکل مواجه شوند مصرف سوخت وسیله نقلیه به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. این بخش‌ها عبارت‌اند از:

  • شمع‌های خودرو
  • فیلترهای هوا
  • سنسورهای اکسیژن
  • سیستم تزریق سوخت
  • تایرها

در این بین، فیلترها هوا نقش مهم‌تری از سایز عوامل برعهده دارند و در صورت مسدود بودن آن‌ها، مصرف خودرو می‌تواند تا بیش از 20 درصد نیز افزایش یابد.

عادات رانندگی خود را اصلاح کنید

تاثیر رانندگی در کاهش مصرف سوختتاثیر عادت‌های بد رانندگی در افزایش مصرف سوخت شاید از عوامل فنی بیشتر باشد. برخی رانندگان عادت دارند که به جای استفاده از سیستم تهویه هوا، شیشه‌های خودرو را پایین می‌کشند و در مسافت‌های طولانی رانندگی می‌کنند. پایین آوردن شیشه‌ها و جریان یافتن باد درون خودرو باعث افزایش وزن و در نهایت افزایش مصرف سوخت می‌شود.

شتاب‌گیری‌های غیر ضروری، استفاده از دنده سنگین، ترمزگیری‌های نابجا، خاموش نکردن موتور در توقف‌های بیش از 3 دقیقه و حمل بار و سرنشین بیش از ظرفیت خودرو از جمله عادت‌های بد رانندگی هستند که باعث افزایش مصرف سوخت می‌شوند. در هنگام رانندگی در بزرگراه‎ها سعی کنید از سیستم کروز کنترل استفاده کنید. استفاده از کروز کنترل به این معنی است که خودرو با سرعتی ثابت به حرکت ادامه می‌دهد و هیچ شتاب گیری در کار نخواهد بود که این خود باعث کاهش فعالیت انجام شده توسط پیشرانه و در نتیجه کاهش مصرف سوخت می‌شود.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.