هر استایلی نیاز به بازیافت دارد!

Rate this post

دور باطل، سر نخ بازیافت

هر اتفاق دایره‌ای شکلی نیاز به تکرار دارد. در هر دور زدن، انسان دقیقا از نقاطی که قبلا از آن‌ها گذشته، عبور می‌کند. تکرار خوشایند است، تکرار می‌تواند نواقص را برتر کند، تکرار می‌تواند آموزش دهد و بالاخره تکرار می‌تواند بازیافت شود! بازیافت، خودش یک دور کامل است! اما نه یک دور باطل! بلکه دایره‌ای‌ست با یک سرنخ به بیرون که بعد از هر تکرار یک راه جدید برای نشان دادن خودش پیدا می‌کند. استایل نیز دقیقا از آن اتفاقات تکراری دایره شکلی است که دور خودش می‌چرخد. اما این بازیافت است که استایل را از دور باطل نجات می‌دهد و به آن رنگ و بوی خلاقیت می‌بخشد. مثل ترکیب آستین‌های پفی با بوت‌های سربازی! یا تبدیل طلاهای سنگین زرد به چندین اکسسوری جواهر ظریف!

گذشته چراغ راه آینده است

گاهی متفاوت بودن، به معنی عدم تعلق به دوره‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم. در دوران ما، خاص بودن و تفاوت، از آن ویژگی‌هایی است که همه چیز را در بر گرفته. در تلاش برای متفاوت نشان دادن خودمان، به طرز خنده‌داری ما نیز همان کاری را می‌کنیم که خاص‌های پیش از ما انجام دادند! یعنی به سراغ استایل‌های قدیمی می‌رویم! فشن و مد هر دوره، وامدار الهامات دوران پیش از خودش است. کمی تغییر و بعد استایل ما خاص و به روز و کاربردی می‌شود. اما چرا استایل نیاز به بازیافت دارد؟

تاریخ و استایل با هم قدم می‌زنند

مهمترین ویژگی یک دوره چیست؟ مشخصات ظاهری آن! لباس‌ها و سر و وضع مردم، حرف زیادی از یک دوران تاریخی برای گفتن دارند. در واقع تاریخ و استایل با هم قدم می‌زنند! اگر یک دوره تغییرات زیادی در جامعه‌ای اتفاق بیفتد و ارزش‌ها و الگوهایی شبیه به یک دوران تاریخی دیگر در آن جامعه تکرار بشود، احتمال تکرار شدن استایل‌های آن دوران هم بسیار زیاد است. مثلا اتفاقات کنونی امریکا شبیه به آن چیزی است که در دهه‌ هشتاد این کشور به وقوع پیوست. بعه همین دلیل، طرح‌ها و استایل‌ها هم به نوعی شکل بازیافت شده و یا تعدیل شده‌ی استایل در همان دوران دهه‌ی هشتاد هستند فقط کمی تغییر کاربردی داده‌اند. اما این فقط محدود به استایل‌هایی است که با تعدیل بازیافت می‌شوند و اصولا تغییر اساسی خاصی در مواد اولیه یا حتی طرح آن‌ها اتفاق نمی‌افتد. اصل بازیافت استایل به اینجا ختم نمی‌شود. جواهرات و فلزات، نقش عمده‌ای در خلاقیت در بازیافت دارند!

استایل‌های فلزی

جواهرات از جان آدم‌ نیز گاهی عزیزترند. وابستگی به این پر زرق و برق‌های دوست‌داشتنی، یک علاقه‌مندی متداول بین بیشتر خانم‌های کره‌ی زمین است. طلا گاهی به نیت سرمایه‌گذاری خریده می‌شود و گاهی باید سال‌ها درون جعبه‌ی جواهر سنگینی کند چرا که تعویض یا فروش آن ممکن است ضرر و زیان داشته باشد. در حالی که شاید اگر می‌دانستید می‌توانستید جواهرات و طلاهایتان را با قیمت اندکی به روز کنید، نظرتان نسبت به بازیافت تغییر می‌کرد. معمولا کلمه‌ی بازیافت در ذهن ما ارتباط مستقیمی با پلاستیک و دورریزهای نسبتا بی‌ارزش دارد، در حالی که یکی از رایج‌ترین شکل‌های دوست‌داشتنی بازیافت، بازیافت فلزات است. مثلا می‌توانید طلاهای خود را به برندها تحویل بدهید و طلاهای جدید تحویل بگیرید. در واقع اینکار تغییرات کوچک روی طلای دست‌دوم شما نیست. تعویض طلا برای خرید طلای جدید هم نیست. بلکه شبیه به بازیافت کاغذ است. از طلای شما خمیر تهیه‌ی طلای جدید را به دست می‌آورند. این فقط در مورد طلا صادق نیست. فلزات دیگر هم همینطور هستند. تمامی اجناس فلزی قابلیت تبدیل به کالای فلزی دیگر را دارند. روی کره‌ی زمین به اندازه‌ای فلز وجود دارد که دیگر نیازی نباشد برای استخراج، سطح زمین را بکنیم. می‌توانیم از بازیافت همین فلزات برای استایل جدید و هنر نو استفاده کنیم.

استایل‌های دموکراتیک

مهم‌ترین و جذاب ترین‌ نکته درمورد بازیافت استایل‌ها این است که هیچکس مجبور نیست به تبعیت از یک فشن خاص خودش را به زحمت بیندازد تا حتما به سراغ یک نوع به خصوص از استایل یا فشن برود. همین که احساس بکند به دوران خاصی از استایل تعلق دارد کافی است تا از همه‌ی لباس‌ها و اکسسوری‌های متعلق به آن زمان استفاده‌ی بهینه بکند. نکته‌ی دوم این است که خراب شدن درمورد بازیافت استایل‌ها معنای خاصی ندارد. در شرایطی که هر استایلی از لباس و اکسسوری زیبا و موردپسند است، حتی کمی اشتباه دوخت، پارگی و یا تغییرات ناخواسته در جریان بازیافت می‌تواند شما را منحصر به فرد جلوه بدهد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.