همه‌چیز درباره محله تجریش و مکان‌های دیدنی آن

Rate this post

قطعا می‌توان لقب یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران را به محله تجریش نسبت داد. اغلب ساکنین تهران، تجریش را یک محله نوستالژی و پر خاطره می‌دانند که همیشه یکی از مقاصد گردشگری درون شهری آن‌ها است. این‌که چرا محله تجریش کماکان در مرکز توجه قرار دارد، به وجود شاخه‌های متنوعی از جمله بقاع متبرکه، مراکز خرید متعدد، نزدیکی به دربند، سهولت دسترسی به وسایل نقلیه عمومی، بازار قدیمی، بافت نوساز و قدیمی خانه‌ها و حتی نزدیکی به کاخ سعد آباد برمی‌گردد.
اگر آشنایی با مکان‌های دیدنی تجریش برای شما جذابیت دارد، با این مقاله از شیپور همراه باشید.

آشنایی با محله تجریش

واقعیت این است که اغلب تهرانی‌ها و غیر تهرانی‌ها با محله تجریش خاطره دارند. تجریش یکی از محلات قدیمی و مرکزی شمیرانات است که در گذشته اهالی آن عشایر بوده‌اند. عشایر این منطقه برای دسترسی به هوای خنک و مطبوع این ناحیه کوچ کرده و اوقاتی را در آن‌جا سکنی می‌گزیدند.
این روند به ظاهر تکراری تا جایی ادامه پیدا کرد که رضا شاه پهلوی، منطقه دربند را به‌عنوان ییلاق خود و خانواده انتخاب کرد و منطقه تجریش را وارد دوره جدیدی به نام دوره مدرن نمود.
موقعیت مکانی تجریش کنونی در منطقه 1 تهران واقع شده که در انتهای خیابان ولیعصر است.

مختصری در مورد بافت مسکونی و تراکم جمعیت محله تجریش

در ابتدا باید بگوییم که بافت مسکونی تجریش جزو گران‌ترین خانه‌های پایتخت است. با توجه به قدمتی که دارد، خانه‌های ویلایی با متراژ بالا در آن بسیار است، اما از روند ساخت و ساز جدید نیز عقب نمانده و آپارتمان‌ها، برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی لوکس نیز به‌وفور در کوچه‌ها و خیابان‌های آن دیده می‌شود.
سال ساخت، شمالی یا جنوبی بودن، دسترسی به حمل و نقل عمومی و مراکز تجاری از جمله مواردی است که در تعیین قیمت ملک در محله تجریش تاثیرگذار است.
تراکم جمعیت محله تجریش با توجه به نزدیکی به امامزاده صالح، مراکز خرید، بازار سنتی، مراکز دولتی (خصوصا سفارتخانه‌ها)، مراکز آموزشی منتخب و سهولت دسترسی به حمل و نقل عمومی بالا بوده و جزو محله‌های پرتردد و پر ازدحام پایتخت معرفی می‌شود.

آشنایی با اماکن دیدنی تجریش

گردشگری در تجریش به‌قدری غنی و همه جانبه است که به‌راحتی می‌تواند چند روزی سر شما را به عنوان گردشگر گرم کند. در زیر لیست مختصری از جاذبه های گردشگری تجریش را خواهید دید که تنها مشتی از خروار است:

  • امامزاده صالح

اغلب افراد تجریش را با امامزاده صالح و بازار سنتی‌اش می‌شناسند. امامزاده صالح به‌جز این‌که جاذبه مذهبی این محله به‌حساب می‌آید، با توجه به قدمتی که دارد یک مکان تاریخی نیز هست.
امامزاده صالح به عنوان شاخص اصلی میدان تجریش، روزانه تعداد قابل توجهی از گردشگران ایرانی و خارجی را به‌سمت خود جذب می‌کند.
در دورانی که این محله به این شکل نبود، تجریش تنها یک رودخانه پر آب، یک بازار و امامزاده صالح بود، اما گذشت زمان همه چیز را تغییر داد.

  • کاخ سعدآباد

بعد از گشت و گذار در محله تجریش، به این حقیقت پی خواهید برد که تجریش نه فقط یک محله شمال شهر تهران بلکه گنجینه‌ای همه جانبه از جاذبه‌های طبیعی، بناهای تاریخی، مذهبی و گردشگری است.
بازدید از موزه و گردش در تاریخ مصور برای همه افراد هیجان‌انگیز خواهد بود. کاخ سعدآباد یکی از کاخ موزه‌های مشهور تهران است که قدمت آن به دوره قاجاره و سپس پهلوی برمی‌گردد.

  • موزه پروفسور حسابی

اگر کتاب «استاد عشق» را مطالعه کرده باشید، بازدید از خانه پدری پروفسور حسابی بسیار جذاب خواهد بود و شما را به سفری کوتاه در تاریخ خواهد برد.
خانه پدری دکتر حسابی جزو خانه‌ های قدیمی محله تجریش بوده و بازدید از آن تا حدودی شما را با سبک زندگی این فیزیکدان مشهور آشنا خواهد کرد.

  • بازار تجریش

حال و هوای بازار تجریش را در هیچ بازاری تجربه نخواهید کرد. جریان سریع زندگی و تکاپوی مردم اولین چیزی است که در این بازار قدیمی 300 الی 700 متری خواهید دید.
نمای سنتی مغازه‌ها با دیوارهای آجری در کنار اقلام سنتی که در این بازار به فروش می‌رسد، حس و حال خوبی برای شما ایجاد خواهد کرد.

  • دربند

در شمال کاخ سعدآباد، یک دهکده تفریحی وجود دارد که از زمان قاجار مورد توجه بوده و مقصد گردشگری تمام گردشگران ایرانی و خارجی حال حاضر است. این دهکده گردشگری مرتفع که این روزها رنگ و بوی تجاری به خود گرفته است، کماکان از جذابیت بالایی برخوردار است.
ارتفاع دربند 1700 متر از دریا اعلام شده و قدمت آن به حدود 200 سال پیش برمی‌گردد. دربند هم برای کوهنوردان و هم برای رستوران‌گردی آماده میزبانی از شما است. در انتهای دربند به قله توچال می‌رسید که مخصوص علاقمندان کوهنوردی است.
واقعیت این است که جاذبه‌ های گردشگری دربند به قدری وسیع است که حتما یک روز کامل را اشغال می‌کند. سورتکه، آبشار دوقلو، روستای پس‌قلعه و تله سیژ تنها گوشه‌ای از جذابیت این منطقه کوهستانی در شمال تهران است.

  • مراکز خرید

برای اکثر افراد، به خصوص خانم‌ها، خرید کردن و گشت‌و‌گذار در مراکز خرید دست‌کمی از یک مسافرت مهیج ندارد. همیشه بخشی از سفر برای خانم‌ها به بازدید از پاساژها اختصاص پیدا می‌کند.
مرکز خرید قائم، تندیس، ارگ تجریش و پاساژ پالادیوم از برجسته‌ترین مراکز خرید تجریش هستند که می‌توانند صفر تا صد خرید شما را پوشش دهند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.