پیش از خارج کردن خودرو خود از کشور، آن را بیمه کنید

Rate this post

اگر اهل مسافرت با خودروی شخصی به سراسر جهان هستید، می‌توانید از مزایای بیمه خودرو برای خروج از کشور استفاده کنید. برای اطلاع بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

هدف اصلی بیمه خودرو؛ حمایت از بیمه شدگان

همان گونه که می‌دانید تمامی رانندگان در داخل کشور ملزم به بیمه کردن خودرو هستند و تبعیت از این امر بیش از هر چیزی به نفع بیمه‌شونده خواهد بود.

درواقع اصلی‌ترین هدف این نوع بیمه، برعهده داشتن مسئولیت افراد بیمه شده در تصادفات وسایل نقلیه است. از جمله این مسئولیت‌ها می‌توان به حمایت از دارندگان بیمه در مقابل اشخاص ثالث، پرداخت مزایا به افرادی که زیان دیده‌اند و جبران کردن خسارتی که به آن‌ها بر اثر حوادث رانندگی وارد شده اشاره کرد.

خوشبختانه بیمه خودرو تنها شامل بیمه‌های داخلی نیست، بلکه امکان بیمه کردن خودرو برای خروج از کشور نیز فراهم شده است.

سیستم بین المللی بیمه شخص ثالث

جالب است بدانید این مسئولیت‌پذیری بیمه مورد توجه سایر کشورها قرار گرفته و سیستم‌های مختلف بیمه‌ای ایجاد شده است. از جمله مشهورترین آن‌ها می‌توان به «سیستم بین‌المللی بیمه کارت سبز» در اروپا اشاره کرد.

سیستم بین‌المللی بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری که به کارت سبزGreen Card System) )، نیز شهرت دارد، به رانندگانی که دارای این بیمه هستند اجازه می‌دهد با ارائه کارت سبز از مرزها و سرحدات دیگر کشورهایی که عضو این سیستم هستند عبور کرده و همچنین در داخل این کشورها نیز تردد کنند.

این در حالی است که اگر راننده‌ای با خودروی شخصی قصد ورود به هرکدام از کشورهای عضو سیستم کارت سبز داشته باشد، بدون ارائه این نوع بیمه اجازه ورود نخواهد یافت.

از این رو کارت سبز به عنوان یک گواهینامه بین‌المللی در زمینه بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه زمینی است و به رانندگانی که به صورت موقت قصد عبور و تردد در کشورهای عضو سیستم کارت سبز دارند، در صورت بروز حادثه تصادف، خسارت مالی و جانی پرداخت می‌شود. البته نباید از این نکته غافل شد که پرداخت خسارت طبق قوانین و مقرراتی که در کشور محل حادثه برقرار است، انجام می‌شود.

بنابراین شرکت بیمه به تمامی افرادی که قصد دارند با وسیله نقلیه شخصی خود از کشور خارج شوند، توصیه می‌کند پیش از خارج کردن خودرو خود از کشور آن را بیمه کنند.

ایران؛ عضو سیستم کارت سبز

خوشبختانه علاوه بر حدود ۴۵ کشوراروپایی عضو سیستم کارت سبز، ایران، تونس، مراکش، رژیم اشغالگر اسرائیل و عراق نیز از کشور غیر اروپایی عضو سیستم کارت سبز است.

طبق قانون از سال ۱۳۵۶ ایران نیز به عضویت سیستم بین‌المللی بیمه کارت سبز درآمد و تمامی شرکت‌های بیمه ایرانی که اجازه صدور بیمه شخص ثالث دارد ملزم به عضویت دفتر کارت سبز ایران هستند. این شرکت‌ها می‌توانند کارت سبز را برای مراجعه کنندگان صادر کنند.

شرکت بیمه ایران؛ تنها صادر کننده بیمه کارت سبز

همانگونه که پیش‌تر نیز بیان شد، مسئولیت صدور کارت سبز در هر کشوری بر عهده شرکت‌های بیمه‌ای است که باید حتما این شرکت ها اجازه صدور بیمه‌نامه شخص ثالث را داشته باشند.

در ایران شرکت سهامی بیمه ایران، تنها شرکت بیمه‌ای در سراسر کشور است که به عضویت دفتر کارت سبز ایران درآمده و اجازه دارد برای متقاضیان بیمه کارت سبز صادر کند.

اگر رانندگان دارای بیمه کارت سبز دچار تصادفی شوند که مقصر وقوع آن راننده خارجی دارنده بیمه کارت سبز باشد، هر دو طرف می‌توانند به دفتر کارت سبز کشور وقوع حادثه مراجعه کرده و طبق قوانین آن کشور، نسبت به دریافت خسارت اقدام کنند.

هزینه بیمه نامه کارت سبز

هزینه بیمه کارت سبز به مدقت اقامت در خارج از کشور و به نوع خودرو بستگی دارد. زمانیکه برای دریافت بیمه کارت سبز اقدام می‌کنید، هزینه بیمه نامه کارت سبز خودرو با درنظر گرفتن مدت زمانی که در خارج از کشور اقامت دارید و همچنین با توجه به نوع خودروی شخصی شما که می‌توان آن را مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده عنوان کرد، تعیین می‌شود.

برای دریافت اطلاعات جامع در مورد هزینه بیمه کارت سبز، کافی است با یکی از شعب بیمه ایران در کشور تماس گرفته و با بیان اطلاعات مربوط به مدت اقامت در خارج از کشور و نوع خودروی شخصی، از هزینه بیمه کردن خودرو خود مطلع شوید.

در صورتی که مقصد کشوری غیر از کشور های عضو بیمه کارت سبز باشد چه باید کرد؟

ممکن است فردی با خودروی شخصی خود تصمیم بگیرد در کشورهایی که عضو بیمه کارت سبز نیستند، تردد کند. در این صورت باید برای اقامت موقت در این کشور بیمه تهیه کرد. البته می‌توانید این بیمه نامه را می‌توان هم از داخل کشور تهیه کرد و هم در مرز برای دریافت آن اقدام کرد.

بیمه بدنه خودرو برای سفرهای خارجی

علاوه بر بیمه کارت سبز که متعلق به کشورهای اروپایی و چند کشور غیر اروپایی مانند ایران و عراق و … است، می‌توان پیش از خارج کردن خودرو خود از کشور، آن را بیمه بدنه کرد.

افرادی که تصمیم به مسافرت با خودروی شخصی خود به خارج از کشور دارند، در صورت تمایل می‌توانند اقدام به خرید بیمه کنند. در این صورت متقاضیان با پرداخت هزینه پوشش ترانزیت خودرو که خوشبختانه تعداد زیادی از شرکت‌های بیمه آن را ارائه می‌کنند، خودرو خود را بیمه بدنه کنند.

بیمه بدنه به صاحب خودرو این اطمینان را می‌دهد که در صورت بروز تصادف شرکت‌‌های بیمه‌ با دریافت مدارک و گزارش پلیس محلی خسارات وارد شده را پرداخت خواهد کرد.

مراحل بیمه کردن خودرو پیش از خروج از کشور

در صورتی که قصد دارید خودرو خود را بیمه کنید، بهتر است پیش از خارج شدن از کشور نسبت به دریافت بیمه کارت سبز اقدام کنید. اگر ساکن تهران هستید با مراجعه به دافتر بیمه ایران می‌توان درخواست بیمه کارت سبز خودرو داد.

البته می‌توان در مرز نیز نسبت به بیمه کردن خودرو اقدام کرد ولی احتمال آن که هزینه بیمه بالاتر از داخل شهرهای کشور باشد، زیاد است.

برای درخواست بیمه کارت سبز خودرو به مدارکی همچون گواهینامه‌ بین‌المللی و کاپوتاژ خودرو نیاز است. بنابراین لازم است پیش از بیمه کارت سبز خودرو حتما گواهینامه بین‌المللی و کاپوتاژ خودرو دریافت کنید تا هنگام بیمه کردن خودرو قبل از خروج از کشور با مشکلی مواجه نشوید.

سخن پایانی

ما در زمانی زندگی می‌کنیم که گویا متاسفانه رفتن به سفرهای خارج از کشور و داشتن خودرو به عنوان یک ارزش اجتماعی شناخته می‌شود و معمولا افرادی که موفق به دست‌یابی هر کدام از این دو شده باشند در گروه انسان‌های موفق در اجتماع قرار می‌گیرند.

اما آنچه که بیش از این مهم و عمل به آن در این شرایط لازم است، ایمن‌تر کردن سفر با خودروی شخصی است. از این رو امکان بیمه خودرو با قوانین مختلف در سراسر جهان ایجاد شده است و بهترین راهکار برای داشتن سفری امن، این است که پیش از خارج کردن خودرو خود از کشور آن را بیمه کرد. اقدامی که متاسفانه برخی از مردم به دلایل مختلفی به آن توجه نکرده و آن را جدی نمی‌گیرند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.