چراغ زنون بخرم یا هدلایت؟

4.6/5 - (44 امتیاز)

چراغ جلو جز یکی از اصلی‌ترین اجزای هر خودرو محسوب می‌شود که نام آن از گذشته تاکنون با صنعت خودروسازی عجین شده است. چراغ جلو خودرو تاریخچه‌ای برابر با اختراع اتومبیل داردو حتی ابتدایی‌ترین مدل چراغ‌ها با استفاده از پارافین و آینه مقعر ایجاد روشنایی می‌کردند. کمی بعدتر یعنی در سال 1880 میلادی، آمریکایی‌ها توانستند با استفاده از استیلن و نفت به روشنایی چراغ خودرو کمک کنند، البته این روش هم خیلی دوام نیاورد و در سال 1898 اولین چراغ الکترونیکی خودرو به بازار عرضه شد که در نوع خود تحولی بزرگ به شمار می‌آمد.

لامپارا، لامپ‌های رشته‌ای، چراغ‌های تنگستنی، لامپ‌های هالوژنی، چراغ ‌ زنون، چراغ هدلایت و … به ترتیب انواع چراغ خودرو هستند که از ابتدا تا امروز رانندگان را همراهی کرده‌اند. آنچه امروزه در میان انواع چراغ‌های خودرو طرفداران بیشتری را به خود جلب کرده است چراغ‌ هدلایت و چراغ‌ زنون است. تیم تولید محتوا شیپور قصد دارد با ارائه این مقاله شما را در انتخاب خرید چراغ هدلایت و چراغ زنون راهنمایی کند.

چراغ زنون چیست؟

چراغ زنون چیست؟

چراغ زنون نور سفید متمایل به آبی دارد و زمانی که شما از نور بالا استفاده می‌کنید، تفاوت آن را با سایر چراغ‌ها به‌وضوح احساس می‌کنید. میزان شدت نور در تمام چشمه‌های نوری با واحدی به نام لومن(LM) اندازه‌گیری می‌شود، به‌طورکلی چراغ‌های فابریک خودرو دارای 3500 تا 4000 هزار لومن نوری هستند؛ قطعا هر چه مقدار این عدد بالاتر برود، شدت نور بیشتری را در اختیار خواهید داشت. این عدد در چراغ‌ زنون و چراغ‌ هدلایت با عدد 5000 به بالارویت می‌شود.

زنون گازی سنگین، بی‌رنگ بو و عنصر شماره 54 جدول تناوب است. عملکرد چراغ‌ زنون بر اساس تخلیه شدت بار الکترونیکی در یک محفظه آب‌بندی‌شده انجام می‌شود که درون آن محفظه با گاز زنون پرشده است؛ هنگامی‌که گاز توسط تخلیه الکترونیکی تحریک می‌شود، نور آبی خیره‌کننده‌ای را به وجود می‌آورد. چراغ‌ زنون که به آن‌ چراغ‌ HID نیز گفته می‌شود، برای ایجاد روشنایی نیاز به استارت و احتراق بالایی دارد. این شدت عمل توسط برق خودرو قابل‌ارائه نیست و لازم است تا با استفاده از ترانس به مقدار برق لازم برای تخلیه الکترونیکی رسید.

ازجمله مزیت‌های چراغ زنون می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

مزیت‌های چراغ زنون

  • چراغ‌های زنون نسبت به چراغ‌های نسل‌های قبل، دیرتر خراب می‌شوند و می‌توان گفت عمری 10 برابر نسل‌های قبلی خود دارند.
  • نور آبی و سفید در چراغ زنون باعث افزایش 3 برابر روشنایی بیشتر در جاده می‌شود.
  • چراغ‌های زنون از تنوع رنگ زیادی برخوردارند؛ رنگ لامپ زنون با حرف K نمایش داده می‌شود (کلوین درجه دمای لامپ است) میانگین عددی رنگ چراغ زنون از 3000K آغاز و تا 30000K  ادامه دارد.

چراغ هدلایت چیست؟

چراغ هدلایت

سیستم نوردهی انواع خودروها به 3 دسته HID، HALOGEN و LED تقسیم می‌شود. دو مورد اول که نمونه‌های قدیمی‌تر هستند با ترکیب الکتریسیته و گاز کار می‌کردند و LED ها که نسل جدید سیستم روشنایی خودروها محسوب می‌شوند، عملکردی کاملا متفاوت نسبت به دو مدل قبلی دارند. تا قبل از سال 2004 میلادی چراغ‌های LED کاربردی نداشتند و درست در همان سال شرکت لکسوس با ارائه خودرو LS600 از نخستین خودرو با سیستم نورپردازی LED رونمایی کرد؛ بعدازآن کمپانی آئودی در سال 2007 و سپس شرکت مرسدس بنز در سال 2013 به ترتیب اولین سری خودروهای خود را با استفاده از چراغ‌های هدلایت به بازار عرضه کردند. به عبارتی ساده‌تر می‌توان گفت چراغ هدلایت نسل جدیدی از چراغ‌ها هستند که به علت کیفیت و نوردهی بالا، خیلی سریع نسبت به سایر رقبا خود در بازار شهرت گرفت.

اگر خودرو شما مجهز به چراغ هدلایت نیست و تمایل به استفاده از آن رادارید کافیست به متخصص این کار مراجعه کرده و پایه چراغ هدلایت خود را خریداری و نصب کنید. برای نصب چراغ هدلایت به یکسری سوکت و قطعات نیاز است که اصطلاحا به آن‌ها پایه می‌گویند به‌ عنوان ‌مثال اگر خودرو شما پژو 405 است و تمایل به استفاده از چراغ هدلایت دارید، باید برای نورپایین از پایه H4، نوربالا از پایه H4 دو کنتاکت و در قسمت پروژکتور از پایه H3 استفاده کنید.

ازجمله مزایای چراغ هدلایت می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

مزایای چراغ هدلایت

  • طول عمر بالا و کیفیت خوب چراغ‌ها نسبت به چراغ زنون
  • مصرف برق کم و نوردهی ملایم
  • سریع روشن شدن چراغ هدلایت نسبت به چراغ زنون
  • ایمنی بیشتر برای راننده و سلامت محیط‌زیست
  • تنوع رنگ در چراغ هدلایت
  • مقاوم بودن چراغ هدلایت حتی در برابر ضربه

مقایسه چراغ زنون و چراغ هدلایت:

  • در درجه اول و قبل از هر مقایسه‌ای باید بگوییم مناسب‌ترین نور برای رانندگی در شب 8000 لومن است پس حتما به LM روی جعبه دقت کنید.
  • برای استفاده از چراغ زنون و هدلایت از هر برندی باید پایه مناسب همان چراغ را انتخاب کنید.
  • تکنولوژی بکار رفته در چراغ هدلایت جز گروه LED هاست که بزرگ‌ترین حسن آن عدم شکنندگی، مصرف کم و لومن بالا است؛ در مقابل درون چراغ‌های زنون از گاز زنون استفاده‌ شده که علاوه بر مصرف زیاد برق خودرو و آسیب به محیط‌زیست، گاهی در تصادفات خطرآفرین می‌شود.
  • در ایران استفاده از چراغ زنون به علت نور شدید و خطراتی که دارد، از نظر قانونی جرم محسوب می‌شود (البته به‌جز خودروهایی که به‌صورت فابریک کارخانه زنون دارند)، اما نصب چراغ هدلایت جز جرائم قانونی به شمار نمی‌رود.
  • استفاده از هر وسیله الکترونیکی ممکن است باعث بروز خطا در ECU خودرو شود و این اشکال ممکن است در هر دو چراغ زنون و هدلایت به وجود بیاید.

نتیجه گیری:

در یک جمع‌بندی نهایی می‌توان گفت که اگر علاقه‌مند هستید که برای افزایش کیفیت نوردهی خودرویتان از یک چرغ قدرتمند استفاده نمایید که ضمن کیفیت مناسب و عمر نسبتا بالا، از منع قانونی نیز برخوردار نباشد، بهتر گزینه برای شما استفاده از چراغ هدلایت خواهد بود.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.