چرا فقط برخی از خودروهای خاص ترخیص شده‌اند؟

Rate this post

در این مقاله قصد داریم اخبار روز و حواشی داغ صنعت خودروسازی کشورمان را در اختیار شما مخاطبین عزیز قرار داده و به تحلیل آن‌ها بپردازیم. اگر شما نیز به دنبال آنید که بدانید در صنعت خودروسازی کشورمان دقیقا چه می‌گذرد در ادامه با شیپور همراه باشید.

ماجرای ترخیص برخی از خودروها چه بوده است؟

خودروهای ترخیص شده از گمرکخبر نخست تعلق می‌گیرد به اعطای مجوز وزیر صمت برای ترخیص ۱۰۴۸ خودرو باقی مانده در گمرکات کشور. بدین ترتیب با احتساب ۷ هزار خودرویی که پیش از این موفق به ترخیص از گمرک شده اند ۸۰۴۸ خودرو راهی جاده‌های کشور خواهند شد. البته هنوز هم ۳ هزار خودرو دیگر در گمرک بوده و با وجود پیگیری شرکت‌های واردکننده آن‌ها همچنان در صف دریافت مجوز قرار داشته و ترخیص نشده‌اند. گفته می‌شود از این ۱۰۴۸ خودرویی که به‌تازگی موفق به دریافت مجوز شده‌اند، ۱۰۰۰ دستگاه مربوط به یکی از شرکت‌های واردکننده و ۴۸ دستگاه متعلق به ۴ عدد کارت بازرگانی است. گویا تنها مشکلات طیف خاصی برطرف شده است و تمامی خودروهای دپویی، مجوز ترخیص نیافته‌اند!

چه خبر از تعهدات معوق خودروسازان؟

هنوز بسیاری از پیش خریدکنندگان خودروهای ثبت نامی ایران خودرو و سایپا موفق به دریافت دعوتنامه‌های تکمیل وجه خود نشده و با وجود سررسید زمان تحویل همچنان خودروهای آن‌ها به دستشان نرسیده است.

قرار بود تا پایان مهرماه امسال تمامی تعهدات معوق خودروسازان تحویل داده شود که عملیاتی نشد در آخرین فرصت وزیر صمت اعلام کرد که خودروسازان باید تعهدات معوق خود را نهایتا تا پیش از آغاز سال جدید صفر کنند. در خصوص وضعیت فعلی این تعهدات، میزان دقیق آن‌ها و زمان تسویه‌شان، اطلاعات دقیقی وجود ندارد.

در خصوص این تعهدات ایران خودرو مدعی است که هیچ‌گونه تعهد معوقی درباره فروش‌های فوری ندارد و سرعت تحویل خودروهای این شرکت به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است. سایپا نیز می‌گوید تمامی مشتریانی که در سال گذشته اقدام به تکمیل وجه کرده‌اند در صف فاکتور قرار گرفته و خودروهای خود را دریافت کرده‌اند.

کوییک جدید؛ کوییک آر

شرکت پارس خودرو به ‌عنوان یکی از شرکت‌هایی که سایپا ۸۵ درصد سهام آن را در اختیار دارد قصد دارد مدل جدیدی از خودرو کوییک سایپا را راهی بازار کند. این خودرو تا پایان سال جاری در بازار عرضه شده و با نام کوییک آر شناخته خواهد شد. سایپا در طرح پیش فروش جدیدی که در ۱۲ آبان ماه ارائه داده است، این خودرو را با مبلغ پیش پرداخت حدودا ۳۵ میلیون تومان و زمان تحویل بهمن ماه امسال ارائه کرد.

گفته می‌شود در این خودرو تغییراتی در رنگ‌های بیرونی و داخلی اعمال شده و برخی از آپشن‌ها مانند رینگ آلومینیومی نیز به آن اضافه شده است که با این شرایط به نظر می‌رسد بازار هدف این خودرو جوانان و بانوان باشد.

امید می‌رود رویه‌ای که سایپا در خصوص قیمت‌گذاری کوییک در پیش گرفت، برای این خودرو هم در پیش نگیرد و قیمتی را برای این «تیبای ارتقاع یافته» تعیین کند که اقشار پایین دست نیز بتوانند به آن دسترسی داشته باشند!

کاهش آلودگی هوا راهکار یا بحران؟

خبر بعدی تعلق می‌گیرد به طرح «کاهش آلودگی هوا»؛ گویا مشکلات این طرح پایانی نداشته و همچنان ادامه دارد. هرچند اغلب مسئولین از طرح مذکور نسبتا راضی‌اند، اما شهروندان نظری متفاوت داشته و انتقاداتی را به آن وارد می‌دانند.

شهروندانی که در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا ساکن‌اند، از تعیین بازه زمانی و ساعت خاص برای رفت‌وآمد رایگان گلایه دارند. به‌ عقیده آن‌ها شهروندان ساکن در این محدوده باید یک بار اجازه ورود و یک بار اجازه خروج داشته باشند و نباید برای آن‌ها بازه زمانی و ساعت خاصی تعیین کرد. از طرف دیگر در نیمه دوم سال نیز باید ساعت پایانی طرح تغییر کند و ساعت ۱۹ برای همه فصول سال اصلا مناسب نیست. به‌خصوص آن ‌که ساعت تعطیلی اداره‌ها بین ۱۶ تا ۱۶:۳۰ است و ساعت پایانی فعلی چندان کارآمد نیست.

به‌علاوه پلیس نیز معتقد است طرح کاهش آلودگی هوا با ایرادات فعلی نه تنها مشکل آلودگی هوا و ترافیک را حل نکرده و بلکه وضعیت ترافیکی عصرگاهی را نیز پیچیده‌تر کرده است!

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.