چرا ماشینم ریپ می‌زند؟

Rate this post

ریپ زدن موتور ماشین از جمله عیوبی است که امکان بروز گاه و بیگاه آن در خودرو‌های مختلف وجود دارد. در حالت عادی وقتی که خودرو را روشن می‌کنیم، پیشرانه باید همچون ساعت و عاری از هرگونه وقفه، لرزش، کُپ و نوسان دور موتور  عمل کند.

اگر موتور به هر دلیلی نرم و یکنواخت عمل نکند و به حالت نامتوازن و منقطع وظیفه خود را انجام دهد، در اصطلاح می‌گویند که ماشین ریپ می‌زند. در این مقاله قصد داریم تا مهم‌ترین علل ریپ زدن ماشین را به اطلاع شما مخاطبین گرامی برسانیم تا بتوانید هنگام مواجهه با این پدیده، دید بازتری نسبت به عیب‌یابی اتومبیل خود داشته باشید. لطفا در ادامه با شیپور همراه باشید.

 چه عواملی موجب ریپ زدن ماشین می‌شوند؟

شمع‌ها معیوب هستند

خرابی شمع

یکی از اولین و رایج‌ترین علل ریپ زدن ماشین به خراب بودن یا کثیفی شمع‌های موتور ارتباط پیدا می‌کند. شمع‌ها که وظیفه ایجاد جرقه در محفظه احتراق سیلندر را برعهده دارند، پس از مدتی به‌دلیل تنش‌های ناشی از کار در حرارت بسیار بالای درون سیلندر، دیگر قادر به انجام صحیح وظایف خود نبوده و بایستی با انواع جدیدتر تعویض شوند.

گاهی نیز سر شمع‌ها به وسیله انواع دوده و رسوبات آلوده می‌شود که همین مورد می‌تواند کیفیت قوس الکتریکی شمع را تحت تاثیر قرار داده و موجب ریپ زدن موتور شود. در این صورت می‌توان پس از باز کردن شمع‌ها از روی سرسیلندر، نسبت به تمیزکاری و نصب مجدد آنها اقدام کرد. توصیه می‌شود شمع‌ها را پس از طی مسافت ۴۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر، پیش از آنکه معیوب شوند، تعویض کنید.

وایر شمع‌ها معیوب هستند

وایر شمع‌ها کابل‌هایی هستند که برق ولتاژ بالا را از کویل دریافت و به شمع‌ها می‌رسانند. هرگونه خرابی وایرها، به‌ویژه از بین رفتن عایق پوششی آن‌ها می‌تواند منجر به برق‌دزدی (تخلیه الکتریکی از بدنه وایر به سطوح فلزی اطراف) و عدم کارکرد صحیح شمع متصل به آن‌ها شود؛ در این حالت ماشین دچار ریپ زدن خواهد شد و باید نسبت به تعویض وایر‌ها اقدام کرد. توصیه می‌شود هر ۶۰ هزار کیلومتر وایر شمع‌ها با انواع نو جایگزین شوند.

کوئل معیوب است

کوئل‌ها درواقع سیم‌پیچ‌های القایی هستند که برق باتری را دریافت و ولتاژ آن را افزایش می‌دهند تا الکتریسیته لازم برای فرآیند جرقه‌زنی شمع‌ها تامین شود. مسلما هرگونه اختلال در عملکرد این قطعه موجب عدم کارکرد صحیح سیستم جرقه‌زنی خودرو و ریپ زدن ماشین می‌شود؛ البته گاهی اوقات خرابی کویل صرفا ناشی از وجود نقص در سیم و سوکت‌های متصل به آن خواهد بود که ربطی به خود کویل ندارد.

میل سوپاپ معیوب است

اگر بادامک‌های میل سوپاپ در اثر سایش دچار تغییر شکل شوند، موتور دیگر مانند قبل نرم و روان عمل نخواهد کرد. تعویض میل سوپاپ می‌تواند راه‌حل این مشکل باشد.

خرابی سنسورهای مرتبط با سیستم سوخت و هوا رسانی

این حسگرها شامل سنسور اکسیژن، مپ سنسور دریچه گاز و… هستند که اطلاعات مربوط به میزان فشار هوا، غلظت اکسیژن و… را جهت تنظیم صحیح نسبت سوخت و هوا، زمان پاشش سوخت و برخی امور دیگر به ECU می‌رسانند. هرگونه اختلال در عملکرد این حسگرها منجر به کارکرد نامتوازن موتور و ریپ زدن ماشین خواهد شد.

واشر سرسیلندر معیوب است

واشر سرسیلندر به‌عنوان یک آب‌بند بسیار مهم بین سرسیلندر و بلوک موتور قرار گرفته و مانع از نفوذ آب رادیاتور یا روغن به درون محفظه احتراق می‌شود. وجود عیب در این قطعه موجب نشت رطوبت به درون محفظه سرسیلندر، به‌ویژه سر شمع‌ها می‌شود؛ در این حالت سیستم جرقه‌زنی قادر به انجام صحیح وظیفه خود نبوده و در نتیجه ماشین ریپ خواهد زد.

در صورت معیوب بودن واشر سرسیلندر معمولا هنگام صبح و زمانی که موتور سرد است بیشتر با پدیده ریپ زدن مواجه خواهید شد. همچنین هرگونه نشتی روغن به سر شمع‌ها ناشی از خرابی لاستیک سوپاپ (کاسه نمد گیت سوپاپ)، خرابی واشر سرسیلندر یا ضعیف شدن رینگ پیستون‌ها نیز می‌تواند موجب ریپ زدن موتور شود. در چنین شرایطی موتور به روغن‌سوزی دچار شده است.

سیستم سوخت‌‌رسانی معیوب است

مهم‌ترین اجزای سیستم سوخت‌رسانی خودرو شامل قطعاتی نظیر پمپ بنزین، صافی بنزین و انژکتورها است. در صورت معیوب بودن یا گرفتگی مجاری عبور سوخت از این قطعات، عملکرد روان موتور دچار اختلال می‌شود. شست‌وشوی دوره‌ای انژکتورها و تعویض به‌موقع صافی بنزین برای پیشگیری از این مشکل راه‌گشا به نظر می‌رسد.

تایم نبودن موتور

اگر به هر دلیلی پیشرانه از حالت تایم (تنظیم صحیح موقعیت میل‌لنگ نسبت به میل سوپاپ) خارج شود، موتور دچار افت توان و ریپ زدن شده و به یکنواختی حالت عادی کار نخواهد کرد.

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.