کدام طبقه آپارتمان را انتخاب کنیم؟

Rate this post

افزایش روز افزون جمعیت و گسترش شهرنشینی در چند دهه اخیر، شکل و بافت شهرها را دچار تغییر کرده است. خانه‌های قدیمی که اغلب وسیع و دارای حیاط بودند، کم‌کم جای خود را به آپارتمان‌ها و برج‌ها دادند و به زبانی ساده‌تر باید گفت که آپارتمان‌نشینی تغییرات زیادی را در زندگی مردم ایجاد کرده است.

البته هنوز هم می‌توان خانه‌های ویلایی را در مناطق خلوت‌تر شهر یافت، اما قیمت خرید یا نرخ اجاره آن‌ها به مراتب بالاتر از خانه‌های آپارتمانی است؛ بنابراین زندگی در آپارتمان برای بسیاری از مردم و بخصوص زوج‌های جوان به تنها گزینه موجود تبدیل شده است. یکی از ملاک‌های انتخاب آپارتمان مناسب، طبقه‌ایست که خانه در آن واقع شده است، اما می‌دانید کدام طبقه آپارتمان بهتر است؟ اگر در انتخاب طبقه آپارتمان دچار سردرگمی شده‌اید نگران نباشید، زیرا در این مقاله با مزایا و معایب طبقات مختلف آپارتمان آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید تا با هم ببینیم کدام طبقه آپارتمان برای زندگی مناسب‌تر است.

کدام طبقه آپارتمان را انتخاب کنیم؟

در واقع یک جواب کلی یا یک نسخه آماده در این باره وجود ندارد. هرکدام از طبقات آپارتمان مزایا و معایبی دارند که می‌توانند در کیفیت زندگی ساکنین خود تاثیر مثبت یا منفی بگذارند. به عبارت دیگر، طبقه‌ای که برای یک خانواده گزینه خوبی محسوب می‌شود، می‌تواند برای خانواده دیگری نامطلوب و دردسر ساز باشد. برای مثال اگر رفت و آمد راحت‌تر برایتان ویژگی مهمی محسوب می‌شود، طبقات پایین می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند و اگر چشم‌انداز خانه برایتان اهمیت بیشتری دارد، بهتر است طبقات بالا را انتخاب کنید.
در ادامه ملاک‌های تاثیرگذار در انتخاب طبقه آپارتمان را بررسی می‌کنیم.

  • سهولت رفت ‌و‌آمد

کدام طبقه آپارتمان را انتخاب کنیم؟بدون شک طبقات پایین‌تر آپارتمان دسترسی راحت‌تری به پارکینگ و درب ورود و خروج دارند، از همین رو هنگام جابجایی اثاثیه به خانه جدید، دردسر بسیار کمتری نسبت به باقی طبقات خواهید داشت. اگر آپارتمان مورد نظر شما به آسانسور مجهز نباشد، این ویژگی یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود، به خصوص زمانی که فرد سالمند یا معلول در خانواده یا حتی میهمانان شما حضور داشته باشد. حتی طبقات مختلف آپارتمان‌های مجهز به آسانسور نیز از نظر دسترسی یکسان نیستند، زیرا گاهی اوقات ساکنین طبقات پایین ترجیح می‌دهند آسانسور را در محدوده پایین ساختمان نگه دارند. در صورت سکونت در طبقات بالا، این شیوه نادرست استفاده می‌تواند برایتان آزاردهنده و دردسرساز باشد، زیرا تا رسیدن آسانسور به بخش‌های بالایی آپارتمان باید زمان بیشتری منتظر بمانید.

  • امنیت

نزدیک بودن طبقات پایین به درب اصلی آپارتمان، احتمال وقوع سرقت را تا حدی افزایش می‌دهد. سارقین ترجیح می‌دهند کار خود را هرچه سریع‌تر و بی‌خطرتر انجام دهند، از این رو معمولا طبقات پایین را انتخاب می‌کنند. قصد خرید خانه و یا اجاره دارید که در محدوده طبقات پایینی آپارتمان واقع شده است، بهتر است از تجهیزات امنیتی مثل دوربین و دزدگیر استفاده کنید. در مقابل، طبقات بالای ساختمان امنیت بیشتری دارند زیرا خانه‌های آنها گزینه‌های مناسبی برای سارقین به شمار نمی‌روند.

  • سروصدا

اگر به سروصدای زیاد حساس هستید، طبقات پایین انتخاب خوبی برایتان نخواهد بود، زیرا رفت و آمد بیشتری در محدوده این طبقات جریان دارد. گذشته از این، سروصدای ناشی از ورود و خروج خودروها به پارکینگ و همچنین همهمه موجود در خیابان نیز در طبقات پایین بیشتر به گوش می‌رسد. هرچه در طبقات آپارتمان بالا برویم، رفت و آمد ساکنین کمتر و فاصله با خیابان بیشتر می‌شود و این یعنی ساکنین طبقات بالایی آپارتمان سروصدای بسیار کمتری را تجربه می‌کنند.

  • هزینه‌ها

به طور معمول طبقه‌های پایینی آپارتمان‌ها قیمت و یا نرخ اجاره کمتری نسبت به بخش‌های بالایی دارند. بنابراین اگر بحث هزینه و قیمت برایتان اهمیت زیادی دارد، سکونت در طبقات پایین آپارتمان انتخاب خوبی خواهد بود و کمک می‌کند بتوانید در هزینه‌های خرید یا اجاره خانه جدید تا حد زیادی صرفه‌جویی کنید.

  • چشم‌انداز

چشم‌انداز در خرید خانهخانه‌هایی که در طبقات بالای آپارتمان قرار دارند، از منظره بهتری نیز برخوردار هستند. چشم‌انداز ساختمان‌ها و خیابان‌های شهر، بخصوص در هنگام شب از زیبایی و جذابیت خاصی برخوردار است و هرچه خانه شما در طبقه بالاتری واقع شده باشد، به زیبایی و شکوه آن افزوده می‌شود. البته این منظره می‌تواند برای افرادی که از ارتفاع هراس دارند، دلهره‌آور و حتی غیر قابل تحمل باشد.

  • نورگیر بودن

خانه‌هایی که در طبقات بالایی آپارتمان واقع شده‌اند، از نظر برخورداری از نور طبیعی وضعیت خیلی خوبی دارند، این ویژگی می‌تواند در هزینه‌های مربوط به روشنایی نیز تا حدی موثر باشد. در مقابل، طبقات پایینی تاریک‌تر و دلگیر‌تر هستند، زیرا ساختمان‌های اطراف، از رسیدن بخش زیادی از نور خورشید به این طبقات جلوگیری می‌کنند.

  • خروج اضطراری

یکی از موضوعاتی که در خانه‌های طبقاتی و آپارتمان‌ها اهمیت بیشتری نسبت به دیگر خانه‌ها دارد، بحث خروج اضطراری به هنگام حوادث است. در هنگام آتش‌سوزی یا زلزله، ساکنین طبقات پایین سریع‌تر از بقیه قادر به خروج از ساختمان هستند. علاوه بر این، چنانچه آتش‌سوزی در آپارتمان رخ دهد، ممکن است راه ارتباطی طبقات بالا با بخش پایینی ساختمان قابل استفاده نباشد و درنتیجه ساکنین آنها موفق به خروج از ساختمان نشوند. البته بهره‌گیری از تجهیزات و سیستم‌های تشخیص و اطفاء حریق احتمال پیش آمدن چنین شرایطی را بسیار کاهش می‌دهد، اما اگر آپارتمان مورد نظرتان به چنین امکاناتی مجهز نیست و یا از فکر کردن به این مسائل دچار هراس می‌شوید، بهتر است طبقات پایینی ساختمان را برای زندگی انتخاب کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.