برای خرید کوییک این نکات را در نظر بگیرید

راهنمای خرید انواع مدل‌های کوییک

4.6/5 - (69 امتیاز)

در سال ۱۳۹۵ کوییک با تبلیغات فراوان به عنوان یک خودروی ملی دیگر و البته اولین خودرو ملی دنده اتوماتیک رونمایی شد. از همان ابتدا مشخص بود که باز هم پای پلتفرم پراید در میان است چون کوییک به نوعی نسخه هاچ بک ساینا است و ساینا خود نسخه‌ای فیس لیفت از تیبا و تیبا هم مدلی انشعاب یافته از پراید محسوب می‌شود!

سایپا کوییک

پس ریشه‌های کوییک همچنان به پراید برمی‌گردد؛ البته کوییک یک تفاوت اصلی با دیگر خودروهای ملی نظیرسمندو تیبا دارد و آن هم ظاهر اسپرت کراس اوور مانند و همچنین گیربکس اتوماتیک در تیپ فول این خودرو است. در ادامه می‌خواهیم مدل پایه‌‌ دنده دستی و سایر مدل‌های کوییک را درشیپورمورد بررسی قرار دهیم. 

سایپا کوییک دنده ای

طراحی ظاهری و داخلی کوییک

طراحی ظاهری کوییک را باید مجموعه‌ای از عناصر مدرن و زیبا دانست که متأسفانه در کنار هم مجموعه‌ای ناهماهنگ و نه چندان جذاب را پدید آورده‌اند. گرچه کوییک در مقام مقایسه با مدل‌های پایه خود یعنی تیبا و پراید، خودرویی به مراتب زیباتر محسوب می‌شود، اما حتی در برابر رقبای چینی خود یا پژو ۲۰۶ کهنهکار هم حرف چندانی برای گفتن ندارد. 

فضای داخل کوییک

سایپا با قرار دادن روف ریل و لاستیک‌های مشکی رنگ دور گلگیرها، سعی کرده تا ظاهری کراس اوور مانند را به کوییک ببخشد. کوییک را باید نوعی خودروی استپ وی شده از تیبا ۲ دانست، اما نباید فکر کنید که ارتفاع این خودرو افزایش پیدا کرده، زیرا این قسمت کاملاً دست‌نخورده باقیمانده است. این روزها خودروهای استپ وی طرفداران زیادی دارند و همین موضوع یک عامل موافقت برای کوییک به شمار می‌آید. فواصل عجیب و غریب بین بخش‌های مختلف بدنه نیز، کیفیت مونتاژ پایین کوییک را نشان می‌دهد که دیگر این روزها به یک سنت در خودروهای داخلی تبدیل شده است! 

درون کابین کوییک برای کسانی که قبلا سوار ساینا شده‌ باشند، آشنا خواهد بود. زیرا کابین خودرو شباهت زیادی به ساینا دارد؛ به خصوص که خودروی مورد بررسی ما از نوع پایه‌ دندهدستی بوده و از مانیتور روی داشبورد و غربیلک فرمان چرمی نیز در آن خبری نیست! در مجموع می‌توان گفت که طراحی داخلی کوییک نسبت به طراحی خارجی آن نمرۀ بهتری دریافت می‌کند و داشبورد آن را باید یک پله بالاتر از پراید و تیبا دانست که البته به این موارد کیفیت بد پلاستیک به کار رفته در کابین را هم باید اضافه کرد. 

حال حاضر خودروی کوییک در مدل‌های کوییک دنده‌ای یا معمولی، کوییک R یا دو رنگ، کوییک اتوماتیک پلاس و کوییک اس به بازار عرضه می‌شود. کوییک معمولی نسخه پایه و اولیه این خانواده  است و بقیه تیپ‌ها بر اساس آن شکل گرفته‌اند. کوییک آر نسخه دو رنگ کوییک معمولی است که سقف، قاب آینه‌ها و بخشی از سپرها به رنگ قرمز هستند. کوییک S در طراحی سپر جلو و جلوی پنجره، کامپیوتر سفری، دی لایت، دریچه گاز برقی، فرمان دی کات و چراغ مشایعت دارای تفاوت‌هایی با کوییک معمولی است. تفاوت کوییک دنده‌ای و کوییک اتومات نیز مربوط به برخی ویژگی‌های فنی است. بهعنوان مثال دریچه گاز پیشرانه مدل اتوماتیک به صورت برقی باز و بسته می‌شود؛ اما در کوییک دنده‌ای یا معمولی این سیستم از نوع سیستم قدیمی سیم گاز (مکانیکی) است. همچنین سیستم فرمان در مدل دندهای از نوع هیدرولیک بوده و در کوییک اتوماتیک به صورت برقی عمل می‌کند. 

داخل کوییک سایپا

آپشن‌ها و امکانات کوییک

همان‌طور که گفتیم مدل دنده دستی سایپا کوییک، تیپ پایه این خودرو به شمار می‌رود و از کم‌ترین امکانات رفاهی در میان سایر تیپ‌ها برخوردار است. لیست امکانات این خودرو شامل ریموت کنترل، دماسنج بیرون خودرو، فرمان هیدرولیک، تهویه‌ی مطبوع دستی، آینه‌های جانبی برقی، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، مه شکن جلو و عقب، سیستم صوتی ۴ بلندگو، سنسور دنده‌ عقب و هشدار نبستن کمربند ایمنی است. اگر به دنبال آپشن‌های بیشتری باشید، پیشنهاد می‌کنیم تیپپلاس کوییک را خریداری کنید که علاوهبر گیربکس اتوماتیک از امکاناتی همچون سیستم پایش فشار باد تایرها(TPMS) ، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، نمایشگر لمسی 7 اینچ، مسیریاب (Navigation)  و دوربین دید عقب برخوردار است. 

جلو داشبورد کوییک

ایمنی و مشخصات فنی کوییک

کوییک دنده دستی در بخش فنی خود حرف جدیدی برای گفتن ندارد و شاهد استفاده از همان پیشرانه تیبا ۲ و ساینا در این خودرو هستیم، همچنین کوییک همان پراید ارتقا یافته ۸ سوپاپ ۱۵۰۰ سی سی قدیمی است که این پیشرانه‌ ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر، ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتون-‌متر گشتاور تولید می‌کند. با این قدرت و گشتاور، کوییک می‌تواند شتاب صفر تا صد کیلومتر ۱۳ ثانیه‌ و حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند، پس می‌توان آن از نظر توانایی‌های حرکتی رقیب نزدیکی برای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به حساب آورد. 

موتور کوییک سایپا

کوییک هر قدر در توانایی‌های حرکتی ضعیف باشد، اما خودرویی کم‌مصرف است به طوری که در سیکل ترکیبی تنها ۷ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. برای انتقال نیرو به محور جلو هم در تیپ پایه از یک گیربکس دستی 5 سرعته استفاده شده است، از آنجایی که کوییک اساساً از نظر فنی فرقی با تیبا یا ساینا ندارد، تجربه رانندگی جدیدی را نیز ارائه نمی‌دهد و اگر دنبال تجربه متفاوتی هستید، بهتر است در این رنج قیمتی به سراغ مدل‌های کارکرده پژو 206 تیپ 2 بروید. 

در مورد تجهیزات ایمنی نیز می‌توان به مواردی همچون 2 عدد کیسه هوا، سيستم کمکی ترمز BAS، سیستم ترمز ABS+EBD، Iso-Fix، باز شدن اتوماتیک درب‌ها هنگام تصادف و ایموبلایزر اشاره کرد. با توجه به انجام نشدن تست‌های تصادف بینالمللی روی خودروهای داخلی، باید گفت کوییک هم مانند سایر خودروهای ایرانیزه از نظر ایمنی چندان قابل اطمینان نبوده و در واقع هنوز مشخص نیست که آیا کوییک در بحث تأمین امنیت سرنشینان، با پراید تفاوتی دارد یا خیر؟! 

saipa quick

قیمت و شرایط بازار کوییک

یکی از مشکلات بازار کوییک، ریشه در تفاوت قیمت بازار و کارخانه است. حضور گسترده دلالان و کاهش عرضه، دو دلیل اصلی تفاوت قیمت نمایندگی و بازار است. بازار خودرو در بسیاری از معاملات سردرگم است و تعیین دقیق قیمت خودرو به عواملی زیادی مثل حجم معاملات، میزان تولید و… بستگی دارد. برای یافتن دقیق قیمت روز خودرو باید با فروشندگان و نمایشگاه‌ها ارتباط داشته باشیم تا بتوانیم از متوسط قیمت اطلاع پیدا کنیم. بد نیست نگاهی به قیمت انواع مدل کوییک در بازار بیاندازیم. 

قیمت انواع مدل کوییک در بازار و نمایندگی (در تاریخ 3 اردیبهشت 1402)

مدل  قیمت نمایندگی (تومان)  قیمت بازار (تومان) 
سایپا کوییک R پلاس اتوماتیک  288,114,000  512,000,000 
کوییک پلاس اتوماتیک  318,056,000  502,000,000 
کوییک دنده‌ای  193,312,000  405,000,000 
کوییک R  251,262,000  418,000,000 
کوییک S  260,679,000  430,000,000 

مقایسه کوییک با ساینا

در ابتدا  دو خودرو کوییک و ساینا را از نظر ظاهری با هم مقایسه می‌کنیم. هر دو خودروی ساینا و کوییک به نوعی طراحی تغییریافته‌ای از تیبا صندوق‌دار و هاچ‌ بک هستند، بنابراین فرم کلی نمای جانبی آن‌ها شبیه یکدیگر است. خودروی کوییک در مقایسه با ساینا کمی اسپرت تر و جوان‌پسند است و آن هم به خاطر تزیینات بیشتر در نمای جانبی کوییک است. هم‌چنین طراحی نمای پشت کوییک کمی به برخی از محصولات شرکت BMW نزدیک است و این عامل باعث جذابیت بیشتر کوییک نسبت به ساینا شده است. کابین هر دو خودرو از یک نوع پلاستیک ساخته شده و ابعاد اتاق هر دو تقریباً یک اندازه است. اما عرض کوییک کمی بیشتر است و سرنشینان آن راحت هستند. به طور کلی کابین کوییک از به‌روزرسانی‌های بیشتری بهره‌مند شده است و درمجموع، دل‌نشین‌تر است. 

علاوهبر معیارهای ظاهری، ساینا و کوییک از نظر فنی نیز بسیار شبیه هم هستند. پیشرانه هر دو خودرو همان موتور ارتقایافته پراید و از نوع M15 است. این دو موتور دارای 4 سیلندر و حجمی برابر با 1503 سی سی و گشتاور آن 128 نیوتون-متر و قدرت آن 87 اسب بخار است. هم‌چنین سیستم ترمز و تعداد کیسه‌های هوا در هر دو خودرو یکی است. تنها تفاوت این خودرو را می‌توان در بحث شتاب و سرعت در نظر گرفت. ساینا شتاب صفر تا 100 را در مدت 12.8 ثانیه و کوییک در 13 ثانیه طی کند. همین‌طور حداکثر سرعت ساینا معادل 175 کیلومتر بر ساعت بوده و حداکثر کوییک سایپا به 160 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. 

مزایای کوییک نسبت به ساینا:

  • وجود صفحه نمایشگر 7 اینچی و لمسی وسط داشبورد با قابلیت اتصال بلوتوث 
  • دارای دو نسخه دستی و اتوماتیک 
  • وجود سیستمهایهشداردهنده بیشتر مانند باز شدن اتوماتیک درب‌ها هنگام تصادف 

مقایسه کوییک با تیبا

با یک نگاه جزئی به کوییک و تیبا 2 به راحتی متوجه شباهت‌های ظاهری این دو خودرو می‌شویم. هم کوییک و هم تیبا ۲ در کلاس خودروهای هاچ بک قرار می‌گیرند. اندازه هر دو خودرو کوچک است. طراحی تیبا 2 به مراتب ساده‌تر از کوییک است و جذابیت زیادی ندارد. در مقابل طراحی کوییک به خصوص در قسمت سپر و چراغ‌های جلو جذاب‌تر است. در بخش عقبی خودروها نیز با وجود شباهت‌هایی که دارند، به نظر می‌رسد که طراحی کوییک جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر است. کابین هر دو خودرو کوچک و ساده است و در مجموع می‌توان گفت از کابین پراید کمی بهتر است.  

در ادامه کوییک و تیبا 2 را از نظر فنی مقایسه می‌کنیم. از نظر معیارهای فنی تیبا 2 و کوییک خیلی شبیه هم هستند و این شباهت حتی از شباهت ساینا به کوییک نیز بیشتر است. پیشرانه هر دو خودرو 4 سیلندر خطی است و حجم هر دو موتور یکی است. در جدول زیر تفاوت‌های دیگر این خودرو را مشاهده می‌کنیم. 

مقایسه دو خودرو کوییک و تیبا 2 از نظر معیارهای فنی

معیار  کوییک  تیبا 2 
مصرف سوخت ترکیبی در 100 کیلومتر  14/7 لیتر  53/6 لیتر 
شتاب صفر تا صد  6/13 ثانیه  13 ثانیه 
حداکثر سرعت  160 کیلومتر بر ساعت  170 کیلومتر بر ساعت 
وزن خودرو  1035 کیلوگرم  1063 کیلوگرم 
سیستم ترمز  سیستم ترمز ABS+EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، ترمزهای جلو دیسکی، ترمزهای عقب کاسه‌ای  سیستم ترمز ABS، ترمزهای عقب کاسه‌ای 

 

مزایای کوییک نسبت به تیبا 2:

  • داشتن باربند و زه پلاستیکی گلگیرها 
  • داشتن سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو 
  • ایمنی بیشتر 
  • ظاهر جذاب‌تر 

مقایسه کوییک و پراید

شاید این سؤال برای شما نیز به وجود آمده باشد که اصلاً کوییک چه فرقی با پراید معروف ما دارد؟ در این بخش از مقاله به این سؤال پاسخ می‌دهیم. 

کوییک و پراید دو انتخاب اقتصادی برای خرید خودرو هستند و از نظر فنی و ظاهری شباهت‌های زیادی به هم دارند. پیشرانه‌های این دو خودرو شبیه هم بوده ولی موتور کوییک نسخه حجیم و اصلاح‌شده موتور پراید است. به طوری قدرت موتور پراید 71 اسب بخار و حداکثر قدرت موتور کوییک 87 اسب بخار است. صندلی‌های ردیف عقب کوییک نیز کمی جادارتر از پراید 131 بوده ولی صندوق عقب کوییک حجم خیلی کمتری از پراید دارد.   

مزایای کوییک نسبت به پراید:

  • سواری دل‌نشین‌تر و کوبش‌های کمتر 
  • صدای موتور کمتر 
  • داشتن سیستم ضد سرقت،  قفل مرکزی، کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم هشدار نبستن کمربند و سنسور پارک عقب 
  • جذابیت ظاهری بیشتر 

اگر بین خرید خودرو کوییک و پراید بین دو راهی مانده‌اید، بهتر است مقاله بررسی پراید 111 را نیز بخوانید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. هادی می گوید

    سلام حالا شرکت سایپا کلی امکانات معرفی کرده ، ما یک دستگاه کوییک اس در سال ۱۴۰۰ دریافت کردیم هنوز خیلی از این امکاناتی که می فرمایید مثل سراب می‌ماند ، کلید معمولی تاشو ، مانیتور ندارد ، جی پی ای ندارد ، دوربین عقب هم که قاعدتاً ندارد ، کنترل سیستم صوتی روی فرمان هم که ندارد ، کروز کنترل ندارد ، دسته دنده جدید ندارد ، شیشه عقب دودی هم ندارد ، رینگ آلومینیومی هم خوب ندارد ، فرمان برقی ندارد ، قیمتش هم شده ۱۴۳ میلیون به نظر می‌رسند با یک حساب سر انگشتی حدود ۳۰ الی چهل میلیون با سراب که روز اول صحبت ش بود فاطمه داریم . البته گفتند همیه اینها در کوییک جی هست ، شایدم در کوییک اچ ، … خدارو چه دیدی شاید در کوییک زد .
    ما دوست داریم کالای ایران ی مصرف کنیم ولی به شعور مردم احترام بگذارید .

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.